Ventilator kachel werkt niet

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie

Topic author
Egbert P
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:38
Actief als: particulier

Ventilator kachel werkt niet

Bericht door Egbert P »

Sinds enige weken werkt de kachel ventilator slecht. Meestal geen enkele reactie op stand 1 t/m 4, airco niet etc. Heel soms sprong hij na een tijdje rijden nog aan. Inmiddels al 2 weken geheel geen ventilatie meer.
Als ik de verwarming aanzet voel ik wel wat warmte uit de roosters komen, inmiddels deze uitgezet omdat ik bang ben dat doordat de warmte niet weggeblazen wordt schade ontstaat door smelten van onderdelen.

Vlak voordat de ventilator uitviel gaf het inschakelen van achterruitverwarming grote storing op de radio, sindsdat de ventilator niet meer werkt is dat opgelost, of het verband met elkaar heeft weet ik niet...

Het betreft een Renauld Megane Scenic uit 2005. Handgeschakeld.

acties inmiddels uitgevoerd:
Zekering gecontroleerd.
Kachelweerstand vervangen, geen resultaat. (oude had geen roest/aanslag)
Paravanen schoongemaakt, (ruitenwissers vervangen en alles schoon gemaakt) Was niet erg vuil overigens.
Binnen nooit lekkage gehad, nergens vocht/lekkage/roestsporen binnen aangetroffen.

Zag nog ergens een topic/filmpje over een weerstandje op een groen blokje dat je kon vervangen welke via de zijkant van je langwerpige dashboard display kon vervangen. Heb daar wel de kappen gedemonteerd, maar kan niets vinden daar. Zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=szMPmBxudWQ

Ik heb gezocht naar de ventilator zelf, om te zien of hij vrij kon draaien, maar ik kan hem niet vinden, waarschijnlijk moet heel het dashboard dan eruit?
Iemand nog tips wat ik kan doen zonder dat de garage het doet? (Heb een richtprijs van 600 euro gehad voor herstel...)

met vriendelijke groet,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door demi »

Denk dat je je kachelweerstand stuk hebt

Afbeelding

hiervoor moet je het dashboard kastje verwijderen om er bij te kunnen, is een veel voorkomende klacht bij de Scenic II
Een kachelweerstand van Valeo zal rond de 23,- euro kosten. de benodigde tijd voor het vervangen aan werkzaamheden zal ongeveer een uurtje zijn. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden

https://www.youtube.com/watch?v=3Mq56LJHSCQ

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Egbert P
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:38
Actief als: particulier

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door Egbert P »

demi schreef:Denk dat je je kachelweerstand stuk hebt


hiervoor moet je het dashboard kastje verwijderen om er bij te kunnen, is een veel voorkomende klacht bij de Scenic II
Een kachelweerstand van Valeo zal rond de 23,- euro kosten. de benodigde tijd voor het vervangen aan werkzaamheden zal ongeveer een uurtje zijn. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden

https://www.youtube.com/watch?v=3Mq56LJHSCQ
Beste Demi,

denk voor je reactie, de weerstand heb ik echter al vervangen, zie mijn startpost...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door mil soluciones »

Voor mij klinkt het alsof een draad is gebroken of een slecht kontakt op een stekker.
Zo lang de twee eindjes zich raakten, sloegen ze vonken, vandaar de problemen met de radio.
Met een voltmeter meten of er spanning op de ventilator aankomt, indien ja, vervangen.
Indien niet, begint de grote zoektocht naar stekkers. De stekkers uit elkaar trekken en als ze een of twee pennen/bussen hebben die zwart zijn (van de vonken), is de waarschijnlijkheid groot dat je het probleem gevonden hebt.
Ik zou beginnen aan de relevante zekering, daar de achterruitverwarming ook daarbij betrokken lijkt (ligt waarschijnlijk op dezelfde zekering).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Egbert P
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:38
Actief als: particulier

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door Egbert P »

mil soluciones schreef:Voor mij klinkt het alsof een draad is gebroken of een slecht kontakt op een stekker.
Zo lang de twee eindjes zich raakten, sloegen ze vonken, vandaar de problemen met de radio.
Met een voltmeter meten of er spanning op de ventilator aankomt, indien ja, vervangen.
Indien niet, begint de grote zoektocht naar stekkers. De stekkers uit elkaar trekken en als ze een of twee pennen/bussen hebben die zwart zijn (van de vonken), is de waarschijnlijkheid groot dat je het probleem gevonden hebt.
Ik zou beginnen aan de relevante zekering, daar de achterruitverwarming ook daarbij betrokken lijkt (ligt waarschijnlijk op dezelfde zekering).
Beste Mil,

Ik ben "helaas" bouwkundige en geen automonteur, ik kan je verhaal wel goed volgen en kan er zeker wat mee.

Grootste "probleem" voor mij, waar zit de ventilator? Ik heb een voltmeter liggen, dus daar kom ik wel uit...
Weet je waar ik de ventilator kan bereiken, of moet dan het hele dashboard eruit? Via de buitenzijde (paravanen en kappen en ruitenwissers had ik verwijderd) kon ik niets zien...
Zekeringen zijn nog intact (ook nog vervangen door een nieuwe overigens)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



mil soluciones
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 148
Lid geworden op: 27 sep 2018 16:15
Actief als: particulier

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door mil soluciones »

Ik zou beginnen aan de relevante zekering, daar de achterruitverwarming ook daarbij betrokken lijkt (ligt waarschijnlijk op dezelfde zekering).
Daarmee bedoelde ik ook niet de zekering op zich, enkel de zekering als startpunt te nemen, zekeringkast uitnemen en kijken aan de achterkant waar de verbindingen heen gaan.

Waar de ventilator steekt in jouw auto weet ik ook niet, bij nieuwe autos vaak onderaan het dashboard. Destijds bij mijn R4 was hij inderdaad gemakkelijk te bereiken :lol: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Ventilator kachel werkt niet

Bericht door Renault47 »

Controleer de grote zekeringen naast de accu onder de motorkap.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht