Sinds een tank of 4 klopt mijn verbruiksmeter niet meer.
Al sinds aanschaf van mijn Espace IV (ph II) houd ik het verbruik bij.
Dat is gemiddeld zo'n 1 op 9.
Vrijwel altijd klopte het aantal verbruikte liters met hetgeen er aan de pomp in ging (op een halve liter nauwkeurig ofzo); maar de laatste paar tankbeurten gaat er 3 tot 7 liter meer in dan de auto aangeeft!
Ook het gemiddeld verbruik keldert daardoor ineens, waardoor ik stellig de indruk krijg dat het niet aan de auto, maar aan de pomp ligt.
Tank altijd bij dezelfde pomp, 1 keer bij een andere, maar zelfde eigenaar/merk.
Kan het zo zijn dat de verbruiksmeter in de auto ineens gaat afwijken? Heeft ie meer moeite met koude benzine, of hangt dat allemaal aan de vlotter meter in de tank en werkt die of werkt ie niet?
Het kan namelijk ook nog zo zijn, denk ik, dat koude benzine minder volume inneemt en dus de pomp niet klopt.
Daarnaast regelmatig een brandend lampje bij stationair draaien, maar denk dat dat een vervuilde egr is (of zit die er niet in?)
Wie heeft een mooie beschrijving hoe deze te demonteren en reinigen?
Verbruikscijfer klopt niet meer
-
Frank76
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

- Actief als: particulier
-
rvdgaag
- lid

Re: Verbruikscijfer klopt niet meer
Pompen in NL zijn zeer nauwkeurig en houden rekening met de temperatuur. Nu fluctueerd de temperatuur van de benzine niet erg aangezien de tanks in de grond liggen. Daarnaast zijn alle pompen door het ijkwezen gekeurd, belang van de overheid om de accijnzen binnen te schrapen.
Door de kou gebruikt de auto aanzienlijk meer omdat hij langzamer op bedrijfstemperatuur komt, korte ritten maken dit nog veel erger.
IK zou je motor uit laten lezen en de oorzaak uit laten zoeken, grote kans dat hier je meerverbruik door te verklaren is.
Door de kou gebruikt de auto aanzienlijk meer omdat hij langzamer op bedrijfstemperatuur komt, korte ritten maken dit nog veel erger.
IK zou je motor uit laten lezen en de oorzaak uit laten zoeken, grote kans dat hier je meerverbruik door te verklaren is.
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
Frank76
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2

Re: Verbruikscijfer klopt niet meer
Dat mijn auto meer verbruikt als het koud is, is duidelijk, maar tot voor kort klopte de meter in de auto altijd uitstekend en nu wijkt het verbruik i…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 5 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
geen data update meer sinds 18 mei en preconditioning werkt niet meer: Service stopgezet?
door flinkeman » 04 aug 2025 08:09 » in Renault App -
Reacties: 1
Weergaves: 891 -
Laatste bericht door Pepone
04 aug 2025 11:01
-
-
-
Verduisteringsgordijn zonnedak schuift niet meer dicht.
door CeesZwaan » 27 mei 2025 13:24 » in Diensten : voor & door leden -
Reacties: 0
Weergaves: 650 -
Laatste bericht door CeesZwaan
27 mei 2025 13:24
-
-
-
(Renault E-Tech 2024) Welkomstverlichting doet het in 1 keer niet meer
door evanblijswijk » 15 dec 2025 14:07 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 0
Weergaves: 243 -
Laatste bericht door evanblijswijk
15 dec 2025 14:07
-
-
-
Reacties: 2
Weergaves: 122 -
Laatste bericht door birdibird
17 apr 2026 13:00
-