Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door BramvT »

Hoi geachte Renault-rijders...ik heb nog steeds een Kangoo (12e jaar nu), eentje uit 2005, bestel (express) met 1,5 DCI motor en 82 pk (DCI-80) en km.st. is nu 311.000....heb hem inmiddels bijna 3 jaar en er bijna 140.000 km mee gereden in die tijd.

Een week geleden kwam ik uit Sittard vandaan weer richting Haarlem (ben inmiddels 71 maar koerier nog steeds) en bij de bocht van de A2 naar de A9 richting Á'veen Haarlem opeens een hoop gegil en gekraak in de versnelling....achteraf bleek dus de bak stuk.(weg gesleept door de WW)

Lang verhaal kort : de garage waar ik al een tijdje kom heeft een bak kunnen vinden voor de 80 pk motor....Kangoo rijders (maar ik vermoed ook andere modellen waar de 1,5 DCI motor in zit) weten wel dat als je de DCI-70 hebt, daar een andere bak onder zit (met andere overbrengings verhoudingen) dan de bak onder de 82 pk motor....die laatste maakt minder toeren bij 100 of 120 km dan een DCI-70, scheelt ongeveer 300 a 350 rpm.

Ze (de garage) hebben een bak gevonden bij een onderdelenbedrijf voor 450 euro en toen hij klaar was ben ik de eerste 2 dagen er alleen mee in de stad wezen rijden....mij viel meteen op, dat ik bij 50 km p/u in de 4e versnelling kon rijden, bij mijn oude (originele) bak kon dat niet, moest in de 3e versnelling...DUS ik dacht : Oh jee,verkeerde bak van een 68 pk (DCI-70 of 60)....maar eergisteren reed ik voor het eerst met deze bak op de snelweg en bleek hij bij 100 km p/u netjes rond de 2900 rpm te zitten, wat bij de oude bak ook het geval was. :think:

Ik had een jaar of 5 geleden al een keer een DCI-70 en wist van die Kangoo dat als je bijvoorbeeld 120 km p/u reed, hij op 3200 rpm zat en de DCI-80 dus op ongeveer 2900....hoe kan dit, is dit soms een jongere bak van het nieuwe type Kangoo vanaf 2008, want ook de 1,5 DCI motoren zijn toen hetzelfde gebleven.

VRAAG is DUS : waar komt die andere verhouding vandaan bij de 3e en 4e versnelling...ik moet overigens zeggen dat dit wel veel lekkerder/rustiger rijd (50 in zijn 4) dan in zijn 3e....de bak zelf schakelt overigens lekker nieuw met ""klik klik""....i.p.v. een roerende beweging na 311.000 km. :wink:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door BramvT »

Niemand die een antwoord weet over de vreemde bak in mijn Kangoo DCI-82 ?
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door mechanic »

Is er nu eenzelde type transmissie terug geplaatst, of een andere?

Adhv het typenummer van de bak is in dialogys (heb ik niet) de overbrengingsverhouding te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door BramvT »

Onnodige citaten verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Ja, heb ik bij de Renaultdealer laten controleren, stond er met mijn neus bovenop, is hetzelfde nummer bak nummer als eronder hoort te zitten....EN TOCH zijn de overbrengings-verhoudingen heel anders...ik ben er niet bij geweest toen hij in de garage stond (van 3 Turkse broers in mijn stad), dus weet niet WAT ze hebben vernieuwd....maar ik kan nu zelfs 60 km p/u rijden in de 5e versnelling en dan maakt hij 1300 rpm.

Dit kon absoluut niet met de oude (originele) bak.....ik heb zo'n vermoeden dat gewoon mijn eigen bak er nog onder zit maar dat ze er een paar andere tandwielen in hebben gezet....ik heb zelfs bij Renault het toerental laten checken met de z.g. Renault-Clip, dus op de computer van de Kangoo aangesloten en dat klopte ook allemaal.

HIj rijdt en schakelt lekker hoor, niks mis mee....ik kan nu (net als een DCI 70 of 60) in de 4e versnelling 50 km p/u in de stad rijden....je zou dus gaan denken dat hij bij 120 km p/u veel meer toeren zou draaien (hoort 2900 te zijn), maar dat is dus NIET het geval, het is ook 2900 bij 120 km p/u....want dan zou het mij duidelijk zijn, er zit een bak van een DCI-70 onder en niet van een DCI-80 en 85...de DCI-85 is ook nog kort geleverd rond 2007, maar heeft slechts 2 pk meer, de mijne 82pk en de DCI-85 heeft 84 pk.

Het blijft een vreemd raadsel.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door mechanic »

Kan me niet voorstellen dat er een aantal andere tandwielen ingezet zijn. Tov simpelweg een transmissie wissel is dat veel meer werk, en risico op schade door foute montage.

Als de nummers gelijk zijn, dan is het gokken wat er gaande is.
Deze transmissies zijn in veel modellen gebruikt, mogelijk dat daar een afwijking is maar die gelijke nummers hè..
Denk dat je er niet achter komt, maar gewoon fijn rijden nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 380
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door BramvT »

Geachte moderator, ik zet geen onnodig citaat hier neer, maar in dit geval krijgt Mechanic een bericht dat ik op hem reageerde...vandaar het citaat.
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1401
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door Pepone »

[mention]Bram.vT[/mention]
Ik heb je een berichtje gestuurd.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 924
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Versn. bak Kangoo 1,5DCI-82 pk (2005)

Bericht door de mon »

Verhouding zit meestal in het differentieel en garantie bij die gasten ? Is die vb wel van een 82 pk?
Nog maar eens een andere vb bij iemand anders.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht