VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
ingrid-2000TSE
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:53
Actief als: particulier

VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door ingrid-2000TSE »

Een onverwacht probleem met de koppeling van mijn Renault Espace 2000 TSE eerste model 1985.

Ik startte, trapte de koppeling in, wilde achteruit schakelen en dat ging niet. Het schurende geratel van een niet goed ontkoppelde versnelling ken je waarschijnlijk wel. Met de motor uit kon ik probleemloos schakelen. Maar wanneer ik de motor weer liet lopen was het probleem er weer. Schakelen met draaiende motor kan ineens niet meer.

Gelukkig werkte alles de dag ervoor nog prima, zodat ik thuis geparkeerd sta.
De foto van Niekje zie ik graag, dan heb ik meer idee wat er aan de hand kan zijn.
Problemen met de versnelling lijken me moeilijk op te lossen, gezien de leeftijd en de kans op vinden van vervangende onderdelen. Ik hopo niet dat dit een zo ernstig probleem is dat ik mijn auto moet opgeven?

(Dit onderwerp heb ik hier geplaatst omdat ik het gisteren in de verkeerde rubriek plaatste.)
viewtopic.php?p=258968#p258968
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door mechanic »

Van buiten is weinig te controleren, buiten de koppelingskabel.
Is deze nog heel, hoe voelt het pedaal? Heel veel vrije slag?
Deze auto is van voor mijn garage tijd, mogelijk is de koppeling nog af te stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ingrid-2000TSE
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:53
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door ingrid-2000TSE »

Het pedaal voelt eigenlijk normaal. Maar als dit iets is dat langzaamaan slechter werd, dan geeft vergelijk met de voorgaande dag niet veel houvast.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door mechanic »

Een niet afgestelde koppeling wordt inderdaad met der tijd langzaam slechter, tot het punt dat er helemaal niet meer geschakeld kan worden.
Alles wat stuk gaat werkte voorheen wel..

De auto afschrijven gebeurd pas wanneer je dat als eigenaar wil, vrijwel alles is te maken.
De pedaal afstelling (kabel) controleren, als dat in orde is zal de transmissie eraf moeten voor verdere diagnose.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ingrid-2000TSE
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:53
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door ingrid-2000TSE »

Repareerbaarheid houdt soms op als er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Maar een kabel lijkt me nog wel te doen.
Ik hoop op de foto's van Niekje. Dat geeft wat meer inzicht.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door mechanic »

Als de onderdelen op zijn kan er altijd iets gemaakt worden, dat kost alleen meer geld.
Even afwachten dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door maestro12 »

Zo uit mijn hoofd, heeft de TSE een automatisch stellende koppelingskabel, die kabel bestaat uit twee delen met steller ertussen opgenomen en kan dus inderdaad kapot (en is gewoon aftermarket leverbaar)
Even onder de kap kijken en je weet het.
Overigens zou je bij een inwendig gebroken kabel of automatische steller minder pedaaldruk moeten hebben.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ingrid-2000TSE
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:53
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door ingrid-2000TSE »

Dat geeft hoop. Onderdelen vinden is lastig bij een model van deze leeftijd, dus ik zag al spoken.
Er zijn veel mooie Espace modellen tweedehands te koop, maar ik hou het liever op deze, zolang dat mogelijk is.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



niekje_espace
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2021 22:23
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door niekje_espace »

Nee joh de meeste onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar! Ik zoek het origineel nummer wel voor je op. Maar laten we eerst eens zoeken wat er stuk is... Ik ga zo even foto's voor je maken zodat je weet wat je moet controleren!

Toegevoegd in 55 minuten 6 secondes:
Oke, laten we beginnen met de koppelingskabel. Je kijkt onder je motorkap, aan de uitlaatspruitstuk-kant van de motor (links dus, als je er voor staat, met je neus naar de auto):
IMG_20230417_200116.jpg
De kabel die je hier in het midden naar voren ziet komen is je koppelingskabel.
IMG_20230417_200123.jpg
Kijk eens of je die kabel kunt vinden en of hij, als je in de auto op het koppelingspedaal trapt, beweegt. Als het goed is trekt het uiteinde zich terug, in de richting van het pedaal dus. Daardoor beweegt dat L-vormige hefboompje en dan drukt hij, via dat staafje (wat er los tussen zit!) je koppelingshefboom richting de achterkant van de auto.

Ik hoor het graag! Als daar niks mis mee is heb ik nog wel een idee, maar dit eerst...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ingrid-2000TSE
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:53
Actief als: particulier

Re: VERSNELLING Renault Espace eerste model 1985

Bericht door ingrid-2000TSE »

Dit onderwerp was gesloten (niet door mij) waardoor ik niet kon terugmelden wat er mis was en hoe het is opgelost. De koppeling was eenvoudig niet gesynchroniseerd.
Na lezen van bovenstaande en nog wat meer adviezen, heb ik de auto gestart, in de eerste versnelling het koppel pedaal laten opkomen en kon een halve meter vooruit rijden. De koppeling synchroniseerde weer en daarna kon ik ook weer gewoon in achteruit schakelen. Alles werkte weer.
Een koppelingskabel heb ik nu wel liggen, mocht die nodig worden.

Een maand of wat later had ik weer een koppelingsprobleem. Opnieuw bij achteruit uitparkeren. Maar nu had ik eerst een stukje vooruit gereden om te synchroniseren. Achteruit schakelen lukte toch weer niet. Bij proberen of alle koppelstanden nog werkten, schoot het pookje naar de 4e versnelling en bleef vast zitten.

Ik heb er lang tegenaan gekeken. De auto stond ongemakkelijk ver weg van huis. Iemand bracht me met de compressor er heen om de banden op spanning te houden. Die vroeg me het toch nog een keer te proberen. Iets verder naar voren rijden, stukje de stoep op, in die vierde versnelling?
Ik probeerde, hoorde een vreselijk kabaal en het pookje kon weer alle kanten op, maar deed verder niks meer. Had alle contact verloren. Ik dacht de auto op te moeten geven, wat en kapotte versnelling vervangen kan ik niet.

Ik kocht een jongere Espace en die reed eerlijk gezegd lekker.
De oude is niet mooi meer, Renault gebruikte verkeerde verf voor die eerste Espaces. De pluche binnenbekleding is vergaan, de bekleding van de stoelen is gek genoeg nog goed na al die jaren.
Maar die oude is naar mijn idee toch praktischer ingericht met de captain chairs en flexibele stoelindeling, grote opening van de achterdeur, hoge wegligging, rondom vrij zicht. Bovendien midden volgend jaar belastingvrij en de verzekering is laag vanwege maximale korting voor schadevrije jaren.

Slopen vond ik zonde, dus toch gevraagd of de old-timer man er naar wilde kijken.
Die kwam met een hulp naar de auto en ze zagen direct wat het was. De koppelstang was er onderuit gevallen. Dat is een jaar of 10 geleden ook al eens gebeurd. Toen was het probleem opgelost met een koppelstang van een hele andere Renault, die het zelfde bleek te zijn en 10 euro kostte. Degene die dat toen voor me erin frommelde is helaas overleden. De sloop zei, net als eerder, dat ze dat onderdeel niet konden leveren. De oldtimer garage kon voor 30 euro een nieuwe bestellen. Voor 100 euro werd de auto naar de garage gesleept en de koppelstang erin gezet. Probleem opgelost.

Ik heb de auto laten keuren en het is nu dus een goed rijdende oude Espace, die als tweede auto voor maar 5 euro per maand is verzekerd en binnenkort belastingvrij rijdt. Niet mooi, wel handig en goedkoop wat heffingen betreft.

Helaas kom ik voor een aantal voor mij noodzakelijke regelingen niet meer in aanmerking als ik 2 auto's heb. Hoe oud en goedkoop die ook zijn.
Overdoen aan een vriend lijkt de beste oplossing voorlopig, dan mag ik er nog steeds mee rijden, maar die wil dat alleen als voorlopige oplossing.
Belastingdienst meldde dat ik de vooruitbetaalde wegenbelasting niet terug krijg, maar de vriend hoeft dit jaar niet te betalen omdat ik al heb betaald. Dat valt me mee van de belastingdienst. Alleen mag de auto dan van december tot en met februari niet op de openbare weg. Daar moet ik nog een oplossing voor vinden. Midden volgend jaar is de auto belastingvrij, als ze de wet niet opnieuw veranderen.

Blijft nog wel een feit, dat het lastiger wordt de auto reparaties te doen. Maar natuurlijk heeft elke auto onderhoud en reparaties nodig. Ook een jongere Espace.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht