Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
ik heb een renault grand espace 2.0 16v van het jaar 1999.
Sinds een tijdje doet ie het niet meer hij start nog wel motor draait goed maar ik kan dus perfect schakelen zonder ik de koppeling moet indrukken de auto doet helemaal niets. Versnellingsbak maakt ook geen rare geluiden ofzo of is ook niet moeilijker te schakelen. Nu als hij in versnelling staat en ik draai mij stuur helemaal tot het einde dan geeft hij soms zo een schok precies of hij wil toch vooruitgaan. Daarmee dat ik twijfel of het wel de versnellingsbak is en niet de aandrijfassen.
tot zover het nu staat zou het het differentieel zijn in de versnellingsbak. Ik heb de wagen met de voorwielen van de grond, zo kan ik perfect schakelen zonder gekraak of moeite moeten doen en dit in iedere versnelling. Nu draait het rechter wiel (passagier) goed mee, je kan het wel niet tegen houden om te zien of er reactie komt in het linkerwiel, blijft krachtig doordraaien. Het linker wiel doet helemaal niets en zit ook muurvast als de wagen draait. Daarmee dat we nu aan het differentieel denken.
Weet iemand of dit zelf te vervangen is of wat de prijs daar ongeveer van is. Alle raad is ook altijd welkom. Misschien mensen die dit probleem kennen.
Zo'n differentieel kan natuurlijk best kapot zijn. Alleen verwacht ik dan dat het gepaard gaat met geratel tijdens het schakelen. Als je verschil merkt in het koppelen, bijv. iets hoger stationair draaien als je ontkoppelt of omgekeerd dat de motor iets omlaag gaat in toeren als je ontkoppelt (met ingeschakelde versnelling) dan zou de koppleing gewoon moeten werken.
Bij een compleet versleten koppeling zou je bovendien verwachten dat het niet ineens is gegaan.
Stel nu: de motor staat stil de versnelling is ingeschakeld (maakt niet uit welke) en je hebt beide voorwielen van de vloer. Dat moet je het ene wiel kunnen ronddraaien en zal het andere wiel in tegengestelde riching gaan draaien. Als dat al niet lukt is je differentieel slecht. Je moet ook als je de motor in dezelfde situatie start het ene wiel stil kunnen houden, en dan moet het andere wiel 2x zo hard gaan draaien. Kun je testen met 1 wiel van de grond en de handrem goed aangetrokken.
Toerental verhoogt niet bij tegenhouden 1 wiel.Die 1 toer van motor wordt verdeelt over L & R wiel(bvb 25% L;75% R).
Omdat je kunt schakelen zonder te ontkoppelen denk ik dat er iets mis is met automatische stelinrichting van kabel of pedaal.
Denkelijk is dat geen hydraulisch druklager .Je zou eens moeten voelen of de koppelingsvork niet gespannen staat.
Normaal heb je een beetje speling op die vork als het pedaal niet ingetrapt is.
Of je hebt een hydraulisch werkcilindertje dat stuk is en blijft hangen,een verbrande koppeling of vol olie.
Bij deze auto's maak ik geregeld gebroken schakelkabels mee. Dan kun je roeren met de pook, maar blijft die niet in de versnelling hangen. Blijft bij jou de pook wel goed in versnelling staan?
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
ik wil de cilinderkop in/uitbouwen. Iemand hier ervaring mee? moet het motorblok uitgebouwd worden? graag mij van tips voorzien of een goede werkplaatshandboek indien mogelijk.
Hoor graag van iemand
Ik ben op het moment trots eigenaar van een Clio 4 GT, die vanwege gezinsuitbreiding nu toch een maatje te klein blijkt te zijn. Daarom ben ik me aan het oriënteren op een Megane 4 GT (of GT-line).
Ik heb sinds vandaag een probleem met mijn versnellingsbak.
- Koppeling werkt
- Ik kan niet schakelen met een draaiende motor. Ik kan de versnelling wel in zijn neutraal 'trekken'...
Hallo
Ben in bezit van een Grand Scenic Initiale diesel met automatische versnellingsbak van 2017, de laatste 2 jaren al enkele keren en dit telkens bij het goed optrekken op autosnelweg een rode pop-up op dashboard met melding controle automatische...
2006. Gisteren de spoorstangen vernieuwd waarbij de neus 30°omhoog stond. Er was toen een lek aan die vaste aandrijfas mof. Had ik eerder niet.
Met wielen terug op de grond ging ik't peil controleren, het liep eruit die versnellingsbakolie. Ca 33 cl...
Sinds Juni in het bezit van een Clio V,1.0 Evolution.
Km stand nu 19000.
Zes versnellingen.
Zit dus nog fabrieksgarantie op.
Zit een fluittoon in welke duidelijk in de versnellingsbak zit.Vanaf 70 km per uur tot en met 110 ,harder dan 110 km...