Pagina 1 van 1
Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 24 feb 2015 15:02
door PieterDeBruijn
Wij staan op het punt een Zoe te gaan kopen en wachten nog even tot volgende week donderdag, als er gegevens komen over de revisie van de Zoe. Ik wil hier kort alle verschillen die al bekend zijn weergeven. Heeft iemand aanvullingen, graag dan werk ik dit bericht bij.
Zoe 2013 - 2014
- Bereik: 210 NEDC
max. 43kW AC laden
ineffiecient bij bijv. 3,7kW laden
1.468kg (290kg accu)
Zoe 2015 -
- Bereik: 230 NEDC
10% kleinere&lichtere motor
max. 22kW AC laden
Efficiënter laden op lagere snelheden
1.4??kg (290kg accu)
Whishlist:
-Ik hoop vooral op een Combo CSS/Chademo aansluiting, maar dat is tegen beter weten in.
-Verder zou nieuwere R-Link-hardware fijn zijn (met nieuwe App die altijd werkt en bijgehouden wordt...).
-En een koopoptie voor de accu, zodat wij er bijvoorbeeld meer dan 200.000km mee mogen rijden.
-Stoelverwarming & stuurverwarming (opties?) (efficiënter dan luchtverwarming)
-Android Auto (of anders op zijn minst DAB+ radio (FM gaat er de komende jaren in steeds meer landen uit))
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 24 feb 2015 22:34
door avdvee
Zoe 2012? Hmmmmm volgens mij is ie weliswaar ontwikkeld in 2012 toch pas sinds 2013 leverbaar?
Verder neem ik toch aan dat de 2015 in ruil voor het inleveren van de 43kW AC laadmogelijkheid toch echt 50kW CCS heeft. ChaDemo verwacht ik niet.
Nieuwere R-link als in hardware? Nou dat hoop ik voor je want 'onze' versie is soms erg traag. Of bedoel je software?
Koopoptie voor de accu, zodat je er meer dan 2 ton mee mag rijden? Ik ben je echt even kwijt. Waarom mag ik met mijn gehuurde versie dat niet rijden? En waarom zou jij willen kopen dan?
Stoelverwarming; sja als je hem nieuw koopt EN je wil leer kun je dat aftermarket heel mooi laten inbouwen. Mits de de stoelen niet aangepast hebben zijn de maten al bekend
DAB+ sja; ik weet niet of dat een doodgeboren kindje is. Ik zet zelf meer in op 4G met streaming. Kan nu via de smartphone; hopelijk in een volgende versie via Rlink (net zoals Tesla en diverse andere merken overigens).
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 25 feb 2015 07:48
door PieterDeBruijn
Zoe 2012? Hmmmmm volgens mij is ie weliswaar ontwikkeld in 2012 toch pas sinds 2013 leverbaar?
In Frankrijk zijn er enkele tientallen uitgeleverd in 2012. Nederland is inderdaad ruimschoots 2013. Ik zal het aanpassen.
Verder neem ik toch aan dat de 2015 in ruil voor het inleveren van de 43kW AC laadmogelijkheid toch echt 50kW CCS heeft. ChaDemo verwacht ik niet.
ChaDemo zijn er inmiddels erg veel in NL, CCS nog nauwelijks. Praktisch voordeel voor ChaDemo. Bovendien is die CCS stekker wel heel erg lomp groot.
Nieuwere R-link als in hardware? Nou dat hoop ik voor je want 'onze' versie is soms erg traag. Of bedoel je software?
Nieuwe R-link hardware ja (software kan altijd later nog bijgewerkt worden).
Koopoptie voor de accu, zodat je er meer dan 2 ton mee mag rijden? Ik ben je echt even kwijt. Waarom mag ik met mijn gehuurde versie dat niet rijden? En waarom zou jij willen kopen dan?
Kijk maar eens in je accuvoorwaarden; daar staan erg rare dingen in (geen garantie bij slijtage? nooit meer dan 200.000km mogen rijden?)
Stoelverwarming; sja als je hem nieuw koopt EN je wil leer kun je dat aftermarket heel mooi laten inbouwen. Mits de de stoelen niet aangepast hebben zijn de maten al bekend

Aftermarket is bij onze Renault dealer in ieder geval schrikbarend duur. Zo vragen ze € 500,- voor de stoelverwarming.
DAB+ sja; ik weet niet of dat een doodgeboren kindje is. Ik zet zelf meer in op 4G met streaming. Kan nu via de smartphone; hopelijk in een volgende versie via Rlink (net zoals Tesla en diverse andere merken overigens).>
Mee eens; het liefste zou ik Android Auto zien die koppelt met mijn telefoon.
Weet iemand eigenlijk de Bluetooth versie die de Zoe nu heeft?
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 25 feb 2015 09:36
door BB-One
PieterDeBruijn schreef:Zoe 2012? Hmmmmm volgens mij is ie weliswaar ontwikkeld in 2012 toch pas sinds 2013 leverbaar?
In Frankrijk zijn er enkele tientallen uitgeleverd in 2012. Nederland is inderdaad ruimschoots 2013. Ik zal het aanpassen.
Verder neem ik toch aan dat de 2015 in ruil voor het inleveren van de 43kW AC laadmogelijkheid toch echt 50kW CCS heeft. ChaDemo verwacht ik niet.
ChaDemo zijn er inmiddels erg veel in NL, CCS nog nauwelijks. Praktisch voordeel voor ChaDemo. Bovendien is die CCS stekker wel heel erg lomp groot.
Nieuwere R-link als in hardware? Nou dat hoop ik voor je want 'onze' versie is soms erg traag. Of bedoel je software?
Nieuwe R-link hardware ja (software kan altijd later nog bijgewerkt worden).
Koopoptie voor de accu, zodat je er meer dan 2 ton mee mag rijden? Ik ben je echt even kwijt. Waarom mag ik met mijn gehuurde versie dat niet rijden? En waarom zou jij willen kopen dan?
Kijk maar eens in je accuvoorwaarden; daar staan erg rare dingen in (geen garantie bij slijtage? nooit meer dan 200.000km mogen rijden?)
Volgens mij staat in het huurcontract dat je gedurende de contractsperiode niet meer dan 200.000 km mag rijden, rekening houdend met de intitiele kilomterstand (als je hem tweedehands aanschaft, danwel een nieuw huurcontract afsluit)
Wat betreft geen garantie bij slijtage: Er staat dat je geen garantie hebt (via je huurcontract) op onderdelen die slijten als gevolg van het gebruik van stroom uit de accu danwel het laden. Oftewel stel dat je stekker aansluiting slijt van het gebruik en dat die vervangen moet worden dan valt deze buiten de accu/huurgarantie.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 25 feb 2015 09:57
door zoe2goe
Chademo is ten minste zo groot en lomp als CCS.

Chademo

CCS
Stop even bij een TMN of Fastned snellader zou ik zeggen.
Edit: de stelligheid verzacht
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 26 feb 2015 21:06
door avdvee
Volgens mij staat in het huurcontract dat je gedurende de contractsperiode niet meer dan 200.000 km mag rijden, rekening houdend met de intitiele kilomterstand (als je hem tweedehands aanschaft, danwel een nieuw huurcontract afsluit)
Hmmm beetje theoretisch allemaal want tegen de tijd dat ik 2 ton aantik zijn we 8 jaar verder en heb ik volgens mij die accu al terugverdiend voor Renault

Hoe dan ook wel de vraag wat ik dan moet? De auto weggooien ofzo?????
Kan me dit slecht voorstellen/ herinneren.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 26 feb 2015 21:09
door avdvee
Hoeveel Chedemo aansluitpunten zijn er dan? Ik kom ze niet echt vaak tegen ....
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 27 feb 2015 08:12
door BB-One
avdvee schreef:Volgens mij staat in het huurcontract dat je gedurende de contractsperiode niet meer dan 200.000 km mag rijden, rekening houdend met de intitiele kilomterstand (als je hem tweedehands aanschaft, danwel een nieuw huurcontract afsluit)
Hmmm beetje theoretisch allemaal want tegen de tijd dat ik 2 ton aantik zijn we 8 jaar verder en heb ik volgens mij die accu al terugverdiend voor Renault

Hoe dan ook wel de vraag wat ik dan moet? De auto weggooien ofzo?????
Kan me dit slecht voorstellen/ herinneren.
Het is m.i. ook theoretisch gaat er gewoon om dat dit standaard contract niet gebruikt kan worden als je een contract aangaat voor bijvoorbeeld 3 jaar en 70000 km per jaar.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 27 feb 2015 13:27
door Ad van der Meer
@Avdvee
Er staan in Nederland meer CHAdeMO snelladers dan CCS snelladers. Dit komt doordat Mitsubishi en Nissan eerst op de markt kwamen. Total en BP (je weet wel, die supermarkten met benzineverkoop) heeft een aantal snelladers met enkel CHAdeMO. Bij sommige Nissan dealers staan ook CHAdeMO snelladers.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 28 feb 2015 13:53
door zoe2goe
Klopt over Chademo, maar ok die discussie in theoretisch: De Europeese autoindustie gaat voor CCS.
Over de aantallen is dat strikt genomen waar als de de grens bij 43kW en hoger legt, en dat is in de discussie uiteraard zuiver, we hebben het immers over het verlies van de 43kW AC laadfunctie van de Zoë. Daar staat tegenover dat we daaronder buitengewoon fortuinlijk zijn met een groot aantal 22kW laders. Die dus inderdaad ook door de nieuwe Zoë bruikbaar zijn. Wat ik probeer te zeggen is: Alleen in het echte snelladen is er dus een klein verschil in aantal stations. Daaronder zijn ALLE Zoë's, oud en nieuw, zeer laadvriendelijk, zeker t.o.v. de concurrentie in dezelfde klasse.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 09:00
door PieterDeBruijn
http://www.moteurnature.com/actu/uneact ... s_id=27805
240km hebben ze er zelfs van weten te maken!
(Ik kan de topic-starter niet meer bewerken!?)
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 11:58
door GertjanVB
Das mooi! En wat voor
stekkeraansluiting zit er op?
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 12:02
door PieterDeBruijn
Dat ziet er uit als een Combo/CCS, toch?? Rechthoekig en verdikking onderaan.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 12:08
door GertjanVB
Dacht het ook. Maar misschien tikkeltje te klein en een drukknopje erop; type 1
Plaatjes
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 12:40
door Ad van der Meer
Een verandering van AC naar DC laden had waarschijnlijk wel in het persbericht gestaan. Ik vrees dat Renault de Zoe hiermede de das omgedaan heeft... Ik lees 22 kW snelladen.... Brr... Volgens mij is het ineens 10 graden kouder geworden.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 12:51
door zoe2goe
Stelletje grappenmakers. Wie gelooft er nou stockfoto's?

Mijn hobby is eenbeetje de burgerluchtvaart en daar is alles wat groot is in de krant een Airbus Jumbojet 747. Met een foto van een single aisle 320.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 12:58
door GertjanVB
Nieuws in de Telegrof met plaatjes! Is dan niets meer te vertrouwen

Zonder dollen; kan ook de Franse stekkervariant zijn
Trending op Twitter #destekker ?
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 13:08
door PieterDeBruijn
Via
Google kan ik vinden dat het een plaatje is dat al in 2013 gebruikt werd; niet nieuw dus helaas. Dus aanpassingen zijn zoals vantevoren verwacht/gelekt: 10% sneller laden op 230v/16a, 43kW functie geschrapt, iets lichter en daardoor 30km NEDC erbij.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 13:14
door PieterDeBruijn
De net aangekondigde Kadjar en nieuwe Espace hebben een R-Link 2.
Stukje uit de pers-uitgave:
Connectiviteit
De Renault Kadjar is leverbaar met het R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem voor gepersonaliseerde en intuïtieve connectiviteit. Het systeem is duidelijk, snel en gemakkelijk te gebruiken. De bediening van de slimme, intuïtieve interface is qua gebruiksgemak vergelijkbaar met die van een tablet. De homepage is aan te passen aan de voorkeuren van de gebruiker, zodat hij direct toegang heeft tot de meest gebruikte functies. Het is mogelijk om zes profielen van gebruikers op te slaan, met hun voorkeursinstellingen voor de interface, de climate control en rijhulpsystemen.
R-Link 2 is het brein achter alle functies van de Renault Kadjar. Het systeem omvat ook de mogelijkheid van spraakbesturing voor het navigatiesysteem, de telefoon en apps.
Het connectiviteitspakket R-Link 2 omvat twaalf maanden gratis TomTom Trafic-gebruik, realtime TomTom-verkeersinformatie, updates van de Europese wegenkaarten en toegang tot de R-Link Store om apps (gratis of betaald) te downloaden.
Alleen spraakbesturing en profielen echt nieuw?
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 14:13
door zoe2goe
Spraakbesturing hebben we nu al. Voor sommige functies. (ikzelf gebruik het nooit zeg ik eerlijk)
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 16:31
door GertjanVB
De informatie komt overeen met wat in
dit draadje al was aangekondigd; een extra ZOE versie voor huishoudelijk gebruik in Frankrijk die tot 22 kWh laad. Dit om de mensen (in Frankrijk vermoed ik) tegemoet te komen die een ZOE met 220V willen laden (laadtijd van 20 naar 10 uur! Boeiend!). De actieradius is met 30km toegenomen vanwege het afgenomen gewicht van de nieuwe motor en is dus voorbehouden aan deze versie.
Uiteraard worden de meeste ZOE's verkocht in Frankrijk. Daar hebben ze blijkbaar niet zo'n fijn snellader netwerk als wij. Buitenland bestaat niet in Frankrijk, dus richt je je innovaties op de oude infrastructuur in je thuisland

Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 16:38
door BB-One
Ik had mijn hoop gevestigd op (veel) betere batterijen, welke ook in de "oude" zoe geplaatst konden worden...
Ik vind het echt zonde dat men de 43kw laad optie laat vallen. Zeker omdat het voor mijn gevoel maar leidt tot een toegenomen bereik van 20-30 km in de praktijk (misschien zelfs nog wel minder), maar voor die keren dat je het nodig hebt een 2 keer zo lange laadtijd. Ik betwijfel of ik voor de Zoe had gekozen als deze niet de snellaad functie had...
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 16:55
door GertjanVB
Je moet het zien dat de ZOE met twee motorvarianten leverbaar is. Die met max 22 kWh en die met max 43 kWh laadmogelijkheid. Als gezegd moeten ze in 2016 met betere vernieuwingen komen. Denk ik. De details van de nieuwe specs moeten nog los komen. Zouden we straks met 22 kWh net zo snel kunnen laden als nu 43 kWh met horten en stoten (zie
de grafiekjes van Harm)?
Renault Nederland Twittert net dat die nieuwe versie voordeliger gaat worden!
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 19:45
door renault15.17
Voor (modeljaar?) 2017 is een eerste grotere update / facelift aangekondigd. Eerder zul je geen nieuwe accu's in de ZOE kunnen krijgen.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 20:53
door PieterDeBruijn
Goed nagevraagd!
Renault Nederland:
De bestaande aandrijflijn blijft maar er komt een extra (voordeligere) variant bij met 30km actieradius meer
Voordeliger; das nog wel een beetje vaag. Zal vast niet om duizend of tweeduizend euries verschil gaan?
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 03 mar 2015 23:45
door zoe2goe
Batterijen: er zijn geen spectaculair nieuwe batterijen. De verbetering is incrementeel, ongeveer 15 % per jaar. En dan moet je designen, integreren, aanschaffen, spare part lijn, etc. M.a.w., dat zijn cycli van een jaar of 3, 4.
Frankrijk: kent inderdaad een relatief beperkte openbare infrastructuur voor laden. Veel meer ingesteld op thuis en op de zaak laden. 43kWh laden is DAAR ook veel minder dik gezaaid dan hier.
Is nou de consensus dat Pieter / 15.17 combinatie de spijker op zijn kop slaan, namelijk een Zoë-light voor hoofdzakelijk Frankrijk, naast de bestaande, totdat de echte nieuwe komt, die hoogstwaarschijnlijk met CCS is uitgerust? Lijkt mij in ieder geval het meest logische verhaal.
Re: Zoe 2015 revisie
Geplaatst: 04 mar 2015 00:47
door GertjanVB
Ze wisten het
hier in december al goed te vertellen