Pagina 6 van 11
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 10 okt 2015 22:58
door zoe2goe
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
@Gertjan, moest er even over nadenken, lijkt toch op een vervelende hoogfrequent beïnvloeding van de inverters. Het zou wel een redelijke gemakkelijk oplosbaar probleem kunnen zijn. In volgorde van te proberen:
- bedrading aan één kant anders leggen (I know, klinkt raar, succes niet verzekerd, maar als het helpt ben je dus gewoon klaar). Het zou niet de eerste keer zijn.
- een 100nF condensator over de 12 V voeding zetten (beide kanten). Hoe dichter bij de inverter (het platte kastje) hoe beter, maar ik snap wel dat in rede de gemakkelijkste plaats is bij de originele connector die op de lamp gaat. Dit houdt het hoogfrequente signaal tegen wat "terug" te auto ingaat.
- een 470uF condensator aan één lamp erbij plaatsen, zelfde plaats, de 100nF niet verwijderen. Die kan er voor zorgen dat die kant net een paar ms later start.
Ja, ernstig gehobby. Nieuwe set kan ook

Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 okt 2015 11:23
door Nivve
@HarmOtten: Is er een technische reden voor het grote prijsverschil in 3000lm of de 3200lm lampen die je meldt, of is het simpelweg 'china vs niet-china'?
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 okt 2015 13:54
door PieterZoe
En daaraan gerelateerd: zo'n Philips setje is wel aantrekkelijk omdat het standaard in lamphouder past, relatief veel lichtopbrengst heeft en van een betrouwbaar merk is.
Echter...Ik vind nergens info over deze set. Philips toont geen ledlampen op haar Car lighting website en ook 3rd parties tonen geen reviews of info over deze set. Zou het wel echt (Philips) zijn?
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 okt 2015 15:38
door HarmOtten
@Nivve,
Een groot gedeelte van het prijsverschil zal inderdaad in het China- NietChina verhaal zitten. Denk aan service, garantie, mogelijkheid tot retourneren, en misschien kwaliteit.
Maar bij de
LED-lampen van 3200lm twijfel ik een beetje aan het gewenste resultaat in de praktijk. Gelet op het relatief grote oppervlak van de ledjes, vraag ik mij af of deze een strakke bundel uit de koplamp zullen geven. De lenzen en reflectoren in de koplamp zijn afgestemd op een puntvormige lichtbron, en hoe groter de bron, hoe minder strak de lichtbundel zal zijn.
Daarnaast zie ik ook veel blauw plastic, wat bij die andere lampen van metaal is.
H7 3200lm COB chips.png
Verder kan er ook nog verschil zitten in de levensduur van de ledjes. Hoe zwaarder deze belast worden in de lamp, hoe korter de levensduur zal zijn. Hoe lang deze lampen meegaan kun je alleen via metingen bepalen. Ik weet dat
Olino hierin is gespecialiseerd.
Maar gezien de lage prijs (inmiddels nog net geen €30,- !) is het het proberen wel waard. De kopers geven tot nu toe allemaal positieve feedback.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 okt 2015 19:36
door GertjanVB
Ff terug naar de Xenon; heb de bedrading wat anders gelegd en tjaka, beide lampen direct aan. Hoera!
Motorkap dicht en nog een keer proberen: allebei uit. Jammer
Dan maar een nieuw setje halen in Vleuten, kan niet blijven prutsen.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 okt 2015 21:10
door RudyH
Afelopen vrijdag mijn setje Xenon binnen gekregen, jammer dat de adapters er niet bij zaten en worden nageleverd.
Die adapters heb ik nu niet meer nodig. De oude adapters gebroken zodat de bedrading erdoor heen kon. Werkt prima.
Gisteren mijn Q-Line Xenon in gebouwd gezien mijn 3 mnd oude halogeen het van de week het had begeven.
Bij het monteren kwam ik er achter dat mijn koplamp was afgebroken en wat waarschijnlijk de reden is geweest van de korte levensduur van de Halogeen. De steun waar vele van jullie de ballast op monteren was afgebroken. Deze heb ik met 2 componenten lijm geplakt. Tot nu toe lijkt het stevig voldoende te zijn.
De ballasten heb ik daarom niet op deze steunen gemonteerd maar geschroefd op de brede steun er achter. Qua bedrading weg werken kwam dit ook beter uit.
Na inbouwen van de Xenon constateerde ik dat ook 1 van mijn lampen af en toe niet aan gaat. Na opnieuw aan en uit te zetten meestal wel. Ik ga dit goed in de gaten houden. Ook geeft deze lamp de eerste 20 seconden rose/paarse licht flitsen. (zichtbaar via garagedeur)
Zonet even een stukje wezen rijden in het donker over een onverlichte weg, maar inderdaad wat een licht.
Deze week komt mijn nieuwe auto binnen bij de dealer met full led verlichting. Ik ben benieuwd hoe dat licht in verhouding staat met Xenon verlichting. Wanneer ik de auto in bezit heb zal ik wat foto`s maken.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 17 okt 2015 21:42
door HarmOtten
Naar aanleiding van de
ombouw door Jsj naar Ledjes voor de kentekenplaat- en bagageruimteverlichting, ben ik ook op zoek gegaan. Zie hier het resultaat.
Na onderzoek van een aantal gloeilampjes, en hoe je daar bij moet komen, heb ik de kentekenplaatverlichting, de bagageruimteverlichting, en ook de interieurverlichting vervangen door Ledjes.
De gloeilampjes hebben allemaal een andere code:
Kentekenplaatverlichting: W5W3h3
Bagageruimteverlichting: W5W3h1
Interieurverlichting: W5W3c2
Maar allemaal zijn ze van het type "Wedge", en verbruiken 5 Watt.
Gloeilampje interieur W5W3c2.jpg
Op commerciële sites moet je zoeken op lamphouder T10.
Dit zijn de nieuwe Ledjes geworden:
Ledjes.jpg
Links de
3 Ledjes 1W warm wit voor het interieur. (5 ledjes per lamp).
Daar naast het
Ledje voor de bagageruimte 2,5W wit (24 ledjes).
Rechts de
2 Ledjes 1,2W wit voor de kentekenplaat (6 ledjes per lamp). Omdat hier maar aan een kant ledjes zitten kan je de lamp niet omdraaien. Maar omdat de + en - in de armatuur misschien verkeerd om zitten, hebben ze er een gelijkrichter tussen gezet (MB6S), en 2x 3 ledjes in serie geschakeld met een weerstand van 51Ω.
Zie hier het resultaat:
De kentenplaatverlichting:
Kentenplaatverlichting gloeilamp-ledlamp.jpg
Links gloeilampje 5W, rechts ledlampje 1,2W
Bagageruimteverlichting:
Bagageruimte gloeilamp-ledlamp.jpg
Links gloeilampje 5W, rechts ledlampje 2,5W
Interieurverlichting:
Interieurverlichting gloeilamp-ledlamp.jpg
Boven gloeilampjes 3x5=15W, onder ledlampjes 3x1W=3W
Tijdens het rijden blijven deze ledjes een heel klein beetje branden, omdat ledjes nu eenmaal veel minder stroom nodig hebben om op te lichten, maar dit is niet storend. (Bij de volgende foto heb ik de belichting van m'n camera anders ingesteld om het effect beter zichtbaar te maken).
Interieurverlichting tijdens nachtrit.jpg
Totale kosten slechts €7,73 (inclusief verzending)
De Dimlichten had ik al vervangen door LED, die
hier te koop zijn. Zie
resultaat.
Besparing dimlicht: (2x55 = 110W) - (2x20 = 40W) = 70W
Besparing kentekenplaatverlichting: (2x5 = 10W) - (2x1,2 = 2,4W) = 7,6W
Totale besparing: 77,6W
Dit vermogen moet van de 400V batterij omgevormd worden naar de 12V batterij. Stel dat de DC-DC omvormer een rendement heeft van 90%, dan wordt de totale besparing 86,2W. Omgerekend betekent dat ongeveer 1km extra range

.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 10:27
door Jsj
Ziet er keurig uit.
Ik speel nog met de gedachten om een soort sfeerverlichting aan te brengen die heel zacht een gloed werpt over de voetenruimte . Soort ambient lighting. Ik heb dit ook in onze Ford Focus en dat ziet er wel heel gaaf uit in het donker.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 10:36
door zoe2goe
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 11:13
door Jsj
Haha yep, laten we het houden op oud en wijs...
Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 12:03
door MartijnEV
Ik wil een extra plafondlampje inbouwen ter hoogte van de achterbank. In de ochtend en eind van de dag is het in dit en komende jaargetijde soms net te donker om de kindjes makkelijk in/uit de autostoeltjes te krijgen. Ik ga de stroom aftakken van de plafonnière voorin de auto zodat hij meeschakelt met de portieren en/of de schakelaar. Dus kabeltje over de hemel leggen en klein gaatje in de hemel boren voor de doorvoer.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dat zomaar? Zit er nog iets boven de hemel waar ik rekening mee moet houden? (kabelboom, airbags, sensors, etc.)
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 12:10
door Jsj
Ik heb getracht de antenne voet te verwijderen omdat ik het dak heb laten wrappen.
Na een uur klooien met 2 man ben ik gestopt. Om bij de antenne voet te komen moet je het hemeltje laten zakken. Dat klinkt makkelijk maar dat is het niet. Je moet daarvoor veel loshalen in de kofferbak, zijpanelen, deurrubbers, gordel geleider aan het plafond, handgrepen boven etc... Ik heb het opgegeven..
Wat je kunt proberen is om een kabeltje van ene kant naar de andere kant te krijgen middels een trekveer of een stugge installatiedraad. Maar of dat lukt....
Ben het met je eens dat het donker is achterin. Zeker als een maxicosi, zitverhoger met rugleuning en een standaard zitverhoger er in wilt hebben...
Past wel overigens, top auto !

Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 12:36
door MartijnEV
Ja perfecte gezinsauto! De Cybex Sirona en Cybex Pallas passen prima!
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 14:45
door Jsj
Jeetje die zijn echt groot ! Die kinderen van jullie zitten heerlijk.
Wij proppen er 3 in. 11 maanden, 4 jaar en 6 jaar...
Moet je mensen zien kijken als we er met hele gezin uit stappen.

Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 okt 2015 14:56
door MartijnEV
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 06 nov 2015 19:12
door Bas1975
Wat denken de 'verlichting-experts' alhier van de volgende set: ?
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 06 nov 2015 20:18
door Jsj
Het is wel een out of the box koel lichaam.
Er valt weinig over te zeggen, er staat niet bij wat voor LED chip het is ( type ) lumen stroom/wattage etc is daardoor niet te controleren. Koeling is discutabel gezien er geen tot weinig luchtstroom is in een dicht armatuur. Is het oppervlakte groot genoeg om de warmte af te kunnen geven aan de lucht ? Ik weet het niet...
Een ventilator heeft zijn nadelen maar ook een voordeel, het koelt beter dan stil staande lucht...
Ik zou zeggen, testen en laat het ons weten ...
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 07 nov 2015 03:49
door HarmOtten
@Bas1975,
Wow, interessant design! Maar of ze goed licht geven...
Afterpartz LED.png
Ten eerste: De LEDjes zijn van het merk CREE, onbekend welk type, maar het lijkt ongeveer het hetzelfde te zijn als in
deze lampen, die ik nu heb.
Ten tweede: Laat je niet verwarren door de specs "5000 lm". Dit is de lichtstroom van 2 lampen samen! Dus per H7 lamp is het 2500 lm, en dat is vrijwel hetzelfde als die ik heb, namelijk 2400 lm. Dat geeft acceptabel licht, maar niet meer dan de originele halogeen peertjes, alleen wel koeler wit licht.
Dan het inbouwen. De bedoeling volgens een van de plaatjes is dat de flexibele koel banden door een gat van de rubber dop moeten worden gestoken, zodat de warmte beter kan worden afgevoerd. Klinkt wel goed, maar dan is de afdichting van de koplamp niet meer ideaal.
Max heat dispersion.png
Ik weet niet wat voor gevolgen dat op de lange termijn zal hebben. Bij mij zit de koeling én de driver kastjes in de koplamp, dus achter de rubber doppen.
Tenslotte, de 1e reviewer vindt de lichtopbrengst niet geweldig, en de bundel is volgens hem minder scherp, waardoor hij denkt dat tegenliggers er meer last van zullen hebben. Het is moeilijk te beoordelen of dit bij de Zoe ook zo zal uitpakken.
Kwa prijs kan je je geen buil vallen, maar als ik nu een nieuw setje ging kopen, zou ik gaan voor minimaal 3000 lm per lamp. Zie een
eerdere post van mij.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 07 nov 2015 08:11
door Bas1975
Dank voor de reactie, ga erst eens verder met onderzoek voordat ik tot aanschaf overga.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 27 nov 2015 00:25
door HarmOtten
In tegenstelling met
mijn vorige bericht, zijn er nu wél H7 LED-lampen verkrijgbaar die 5000lm per lamp beloven!
H7 LED 5000lm ebay1.jpg
Deze zijn o.a. verkrijgbaar bij
ebay.
Een vergelijkbaar type wordt o.a. op
aliexpress aangeboden (of
deze):
H7 LED 5000lm aliexpress1.jpg
Deze bevatten twee
CREE XHP50 leds per lamp.
Ik vermoed dat ze net binnen de rubber dop passen. De vraag is dan wel of de koel-flappen dan voldoende koelen als ze achter de dop zitten, en of de driver-kastjes er ook nog bij passen.
Ik ben wel heel benieuwd of dit setje in de praktijk een vergelijkbare hoeveelheid (of meer) licht geeft dan Xenon.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 27 nov 2015 17:46
door PieterZoe
Harm, wat me opvalt is dat dit setje evenveel energie gebruikt als de Xenon lampen. Waarom zou je dan nog LED kopen? Het mooie van jouw oorspronkelijke setje LEDS is dat ze maar 2 x 20 watt gebruiken
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 27 nov 2015 20:14
door Jsj
Hogere lichtopbrengst, direct vol licht, langere levensduur, minder warmte ontwikkeling, minder degradatie in lichtopbrengst over de hele looptijd..
In theorie dan ... In de praktijk moet ik het nog zien..
Persoonlijk denk ik dat de levensduur aanzienlijk korter is dan opgegeven. Dit komt met name omdat de LED zijn warmte niet goed kwijt kan. Dan gaat de lumen output hard naar beneden en de levensduur ook.. Ondanks dat dit een kwaliteit LED is van CREE..
Voor de beeldvorming, wij verkopen bijvoorbeeld downlighters zoals deze met ongeveer een gelijk vermogen en lichtopbrengst als 1 zo'n H7 lamp... De levensduur hiervan is L80 bij 50.000. Dat wil zeggen 80 procent van de initiële lichtstroom is behouden bij 50.000 bij een omgeving temperatuur van 25 graden.
Vergelijk de grote van het koelichaam van de H7 lamp en die van de downlighter eens... Dit koelichaam heeft een diameter van 20 cm en een hoogte van een centimer of 5.
Ik denk dat het best het proberen waard is, maar persoonlijk vindt ik dan 90 euro wel een hoop geld. Voorlopig blijf ik nog even bij xenon ondanks dat ik toch echt wel "pro LED" ben
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 27 nov 2015 21:18
door HarmOtten
Pieter,
Ten eerste, het voordeel van LED ten opzichte van Xenon is dat je geen last hebt van opstartverschijnselen. Hierdoor kun je terwijl je met dagrijverlichting rijdt ook kort met groot licht seinen.
Daarnaast is het voordeel van deze nieuwe LED-lampen dat je theoretisch meer licht hebt. (De praktijk moet dat nog uitwijzen)
Mijn huidige LED-lampen: 2400lm / 20W = 120 lm/W
Q-line Xenon-lampen: 3500lm / 35W = 100 lm/W
Deze nieuwe LED-lampen: 5000lm / 40W = 125 lm/W
Als je met de efficiëntie van deze nieuwe LED-lampen een LED-lamp zou hebben die theoretisch evenveel licht geeft als Xenon, dan zou 28W voldoende zijn.
Tenslotte is er nog de prijs. Deze LED-lampen (€60) kosten maar ongeveer de helft van Xenon.
Maar je hebt gelijk Pieter, als je genoegen neemt met de LED-lampen van 20W per stuk die ik nu heb, dan bespaart dat meer energie. Ik rijd er nu al een tijdje mee rond, en ze doen het prima. Met de energie die ik dan bespaar bij de lampen kan ik de stoelverwarming aan zetten

.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 nov 2015 09:28
door Jsj
Een xenon setje kost ook maar 20 tot 60 euro. Als je die op dezelfde plaats koopt als de LED lampen..
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 28 nov 2015 20:59
door HarmOtten
Dankje Jsj, dan is de prijs voor LED en Xenon dus ongeveer gelijk, en meer afhankelijk van waar je de lampen bestelt.
Ondertussen ontdekte ik deze
H7 LED-lamp van 3000lm ook bij
LightInTheBox:
H7 LED 3000lm 35W LightInTheBox.jpg
Er zit op het plaatje een beetje vreemde connector aan, maar ik denk dat het plaatje niet helemaal klopt. Kwa maat zou deze volgens mij perfect in de Zoe passen. Geen driver-kastjes nodig. Inclusief verzendkosten ongeveer €70,-
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 02 dec 2015 09:20
door Jsj
lijkt op een h11 connector, dus heb je een verloopje nodig...

Re: Lampen en matten
Geplaatst: 06 dec 2015 00:35
door HarmOtten
Ik overweeg om het volgende setje led-lampen aan te schaffen bij AliExpress. Dit is het zogenaamde R3 model, en levert 4800lm / 40W per lamp. (120 lm/W):
(In
deze link staat een mooi filmpje hoe je deze lamp moet installeren, en verder naar beneden ook nog een waarschuwing voor imitatie producten en waar je deze aan kan herkennen)
R3 - H7 LED 5000lm aliexpress1.jpg
Deze zouden theoretisch de dubbele hoeveelheid licht moeten geven vergeleken met de led-lampen die ik er nu in heb zitten van 2400lm / lamp (ongeveer vergelijkbaar met de originele halogeen lampen maar dan veel witter licht). Zie
een van mijn vorige posts.
Daarnaast is er ook nog het G6 model:
G6 - H7 LED 5000lm.jpg
5000lm / 40W per lamp. (125 lm/W) Maar vanwege de dikkere lampvoet vermoed ik dat deze moeilijker in te bouwen is bij de Zoe dan de R3.
Tenslotte nog een heel ander ontwerp, de zogenaamde
P6 die is er in verschillende varianten. 4500lm / 45W (100 lm/W):
P6 - H7 4500lm 45W.png
En de P6 5200lm / 55W (95 lm/W):
P6 - H7 5200lm 55W.png
Deze levert dus een wopping 5200lm per lamp! Maar verbruikt daarbij net zoveel als de originele halogeenlampjes. Hierbij zijn de ledjes van
lumileds (Wat voorheen van Philips was).
De technische ontwikkeling van de Led-lampen gaat in ieder geval razendsnel.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 09 dec 2015 11:53
door HarmOtten
H7 LED 4800lm / 40W (R3 model) besteld via
AliExpress.
Zie hier het
installatiefilmpje.
Wordt vervolgd
Edit: Het is een flash filmpje (.swf). Dus zorg dat je browser/player dat ondersteunt om het te kijken.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 09 dec 2015 16:41
door PieterZoe
Interessant Harm. Ps het filmpje doet het niet (iets met een library error aan de server side). Kun je het niet op YouTube zetten?
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 10 dec 2015 00:15
door bitman
error; no flash (or any Adobe) on my box, sorry

Re: Lampen en matten
Geplaatst: 10 dec 2015 10:49
door Jsj
Begrijp ik nu goed dat de koel riemen buiten het armatuur komen ? Dat zou wel een hele verbetering zijn. De lucht onder de motorkap van de ZOE is relatief koel. Door rijwind en dergelijke heb je airflow en dat heeft een positief effect op de temperatuur van de LED en dus levensduur.
Ik heb ook plaatjes gezien waar die riemen opgepropt achter de dop zitten, dat lijkt me niet lang goed gaan.
Ik zit ineens te denken aan vergelijkende test met een lux meter. H7, xenon en LED.... Lux meter op een vast punt en lampen wisselen en dan meten... Daar zouden toch wat getallen uit moeten komen die we naast de opgegeven lumen stroom kunnen houden.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 10 dec 2015 17:51
door Plato1
Hoi allemaal,
ik had interesse in led dimlichtlampjes h7 met een soort ventilatortjes.
Zijn heel eenvoudig in de koplamp te zetten.
De dealer wees mij erop dat de halogeen lampen vervangen door led bij veel auto's storingen veroorzaken.
Nu zijn die lampjes maar 100 euro, maar ik had weinig zin in allerlei storingen dus heb ik veiligheidshalve maar osram nightbreakers unlimited gekocht.
Heb ik er goed aan gedaan of had ik het risico kunnen nemen?
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 10 dec 2015 22:36
door HarmOtten
@Jsj,
Klopt, de flexibele metalen koel banden steken door de rubber dop. Ook de driver kastjes komen er buiten, en de aansluitingen gaan via een kleine opening net naast de koelbanden weer naar binnen.
De plaatjes waar de banden rond de achterkant van de lamp naar binnen worden gevouwen heb ik ook gezien, maar die plaatjes horen bij een vorige versie die slechts 2500lm per LED-lamp leveren. Bij de laatste versie van 4800lm is het dus de bedoeling dat ze naar buiten steken.
@Plato1,
De storingen waar de dealer op duidt bij het vervangen van Halogeen door bv LED, heeft te maken met de mogelijkheid dat je auto automatisch detecteert of lampen stuk zijn. Doordat LED-lampen meestal veel minder stroom gebruiken dan Halogeenlampen, denken sommige auto's dat je lamp stuk is, en meldt dat op het dashboard. De Zoe heeft daar geen last van, want zover ik weet heeft de Zoe die lampencontrole niet. Zoals je in mijn eerdere berichten in dit draadje kan lezen rijd ik inmiddels al maanden met 20W LED-lampen rond, zonder enig probleem.
€100,- voor een setje vind ik trouwens erg prijzig.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 11 dec 2015 09:43
door Plato1
Hoi Harm,
Bedankt voor jouw reactie.
Mijn auto detecteert geen kapotte lampen en kan ik dus uit de voeten met een ledlamp die ik rechtstreeks kan monteren.
Ik wacht wel even tot ėėn van de lampjes stuk is.
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 15 dec 2015 19:44
door Jsj
Ik ben benieuwd, we wachten met spanning af !
Re: Lampen en matten
Geplaatst: 22 dec 2015 16:17
door HarmOtten
De nieuwe LED-lampen zijn binnen!
R3 H7 LED 4800lm 6000K - 1.jpg
Zoals je ziet zitten de LEDs precies op de juiste positie waar bij halogeen de gloeidraad zit:
R3 H7 LED 4800lm 6000K - 2.jpg
De flexibele metalen koelbanden zullen uit de behuizing van de koplamp steken, waardoor de koeling beter is. Ook de kleine driver-kastjes komen er buiten.
Waarschijnlijk ga ik ze a.s. donderdag inbouwen. Ik ben benieuwd!
Wordt vervolgd...