Pagina 3 van 8

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 05 sep 2016 20:24
door GertjanVB

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Moeten we Emille vragen naar een checklist voor aanvang laden (net als in zo'n Airbus, voor je wat gaat doen eerst een checklist afwerken):
  • pook in P,
  • contact af,
  • sleutels uit de sleuf,
  • ramen dicht,
  • alle passagiers eruit,
  • deuren dicht,
  • kabel goed positioneren,
  • kabel vasthouden tot vergrendeling een feit is.
Daarna kan het niet meer aan de ZOE liggen :thumb:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 05 sep 2016 20:31
door zoe2goe
Ha!! Super lijst Gertjan. Hier mijn variant (ja dat krijg je als de OEM er geen bijlevert :) )
  • pook in P,
  • contact af,
  • sleutels uit de sleuf,
  • ramen dicht - ZOE Fairy tale (tm),
  • alle passagiers eruit - ZOE Fairy tale (tm),
  • deuren dicht - ZOE Fairy tale (tm),
  • kabel goed positioneren,
  • kabel vasthouden tot vergrendeling een feit is.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 05 nov 2016 16:41
door HarmOtten
Ondanks eerdere succesvolle laadacties met mijn Zoe op 43kW bij diverse Fastned stations, lukte het laden gisteravond bij A15 Overbroek alleen op 22kW :(. Dus welke versie cameleon lader ik ook heb, dit probleem is nog niet opgelost.
Tijdens mijn vakantie in Oosterijk had ik in Imst bij het Wasserkrafwerk exact hetzelfde probleem, dus het is niet een specifiek Fastned probleem!
Inmiddels herken ik het probleem bij mijn Zoe aan een specifiek geluid. Vermoedelijk zijn dat de (hogere) harmonische die via de elektronica/motor in de Zoe hoorbaar worden. Beluister hier een opname van dit geluid:
Vreemde Oplaadgeluiden 1.zip
(Ik moest het ff zippen, omdat ik het anders niet aan dit bericht kon hangen) Het gaat om de geluiden tussen seconde 0-5 en 25-39. De rest is van de ventilator en zo.
Herkent iemand dit geluid?

Ik vind dit probleem onacceptabel, en ga het ook bij Renault melden. Want met het vooruitzicht op wellicht een 41kWh accu, zal het laden op 43kW wel goed moeten functioneren!

Update: Ik ontdekte ook deze discussie op Twitter hierover:
20161104 Zoe 43kW laden - Twitter.png

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 06 nov 2016 20:36
door BartKers
Hoi Harm,
Dat fluitje komt me wel bekend voor, maar misschien niet met die hele hoge resonantie erin. Mijn Zoe (feb 2014) klapt er ook uit op de 43kW lader van de desbetreffende 22/43kW Fastned stations.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 25 nov 2016 15:22
door jdgh72
Ik heb nu drie keer bij Fastned de situatie gehad dat mijn laadsessie kort werd onderbroken met eventjes een foutmelding "laden niet mogelijk" op het moment dat aan een andere laadpaal een DC sessie werd geëindigd of gestart.

In Fastned Selnisse (A58) was ik 43kWh aan het laden, een Outlander ontkoppeld en bij mij verschijnt even de oranje foutmelding, dan een scherm zonder laadmelding en vervolgens begint de controle en laden weer opnieuw. Overigens ging 10% later het laadproces helemaal in storing en was er geen land meer mee te bezeilen (oranje melding "laden niet mogelijk" continue en geen cruise control mogelijk). Reset na auto met rust laten.
Bij Fastned De Keizer (A27) ook een onderbreking gehad. Dat gebeurde op het moment dat een BWM I3 zijn laadsessie startte. Bij mij verscheen wederom kort de melding "laden niet mogelijk", laadsessie stopt, en herstart zichzelf weer. Daarna geen problemen. Ook hier stonden we allebei aan een verschillende laadpaal.
Vanmiddag nog een keer ditzelfde fenomeen gehad, nu bij Fastned "Eemakker". Ditmaal een Leaf die bij de andere paal zijn DC sessie startte en wederom bij mij kort de melding in het display, daarna niks, controle laden en vervolgens gaat de laadsessie door. De Leaf was eerder klaar met laden, dat leverde geen onderbrekingen op.

Ik heb een ZOE van augustus 2014, afgelopen zomer nieuwe motor gekregen en BCB is vorig jaar (oktober 2015) vervangen.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 25 nov 2016 17:56
door GertjanVB
Apart verhaal, zelf nog nooit mee mogen maken of opgemerkt. Wel stond ik een keer op Meerkerk te prutsen, maar uiteindelijk wel te laden, toen ik op mijn mobiel gebeld werd door Fastned; dat ze zagen dat ik aan het prutsen was en ze stelden voor naar de andere lader over te stappen omdat die op 22 kWh werkte. De beller hartelijk bedankt voor de service, maar de sessie gewoon op de 43 kWh paal afgemaakt.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 25 nov 2016 20:51
door HarmOtten
@jdgh72,
Jouw ervaringen laten precies het probleem zien. Als een Zoe, die nog een oud filter in de caméléon lader heeft, zonder andere verbruikers op een middenspanningstrafo wordt aangesloten, dan ontstaat het probleem. Er treden (hogere) harmonische op die de boel verstoren. Precies wat er bij jou bij Fastned Selnisse (A58) gebeurde nadat de (F)Outlander stopte met laden.
Wordt echter tegelijkertijd een andere (grote) verbruiker aangesloten, iemand die op DC komt laden, dan worden die harmonische min of meer afgezwakt via die andere verbruiker, en gaat het laden van een Zoe op 43kW meestal wél goed.

De oplossing van het probleem ligt dus in het onderdrukken van die harmonische storingen. Ik vind het het meest logisch om dit te doen op de plek waar ze ontstaan, en dat is dus ín de caméléon lader. Dat heeft Renault dus blijkbaar bij de nieuwe versies al gedaan, door een beter filter te gebruiken.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 26 nov 2016 00:14
door MartijnEV
Toch blijft het vreemd dat er niet achteraf een beter filter ingebouwd kan worden, maar de hele unit vervangen moet worden.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 26 nov 2016 10:41
door Nivve
Toch een beetje raar, Eemakker is helemaal geen nieuw station :think:
Ik heb altijd problemen bij de nieuwe stations (oude Zoe), maar nooit problemen gehad bij Eemakker.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 26 nov 2016 12:39
door jdgh72
Na Selnis vroeg ik mij ook af of mijn Zoe ook problemen heeft op stations met middenspanningaansluiting. Paar weken geleden daarom maar eens een ritje gemaakt naar De Hucht (A1) bij Apeldoorn. Stond daar alleen, geen centje pijn, heb daar ongestoord over een groot bereik kunnen laden.
Ik denk dat mijn probleem(pje) met korte onderbreking als iemand anders een laadsessie start van andere aard is. Inderdaad waren zowel Eemakker als De Keizer oude stations zonder middenspanningsaansluiting.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 26 nov 2016 16:57
door zoe2goe
Ik heb inmiddels de beschikking over de spreekwoordelijke "truckload" van diagnostische parameters, voor zover ik het kan beoordelen van de originele bron. Voor bijvoorbeeld de BCB (de lader) geldt dat dat ding echt veel vasthoudt, waaronder de grootte van de laag- en hoogfrequente harmonischen. Ik hoop dus feitelijke redenen van laadproblemen naar boven te kunnen halen.

Ik worstel echter met een nogal fundamenteel probleem dat nu juist de BCB niet wenst te antwoorden op mijn indringende vragen, ook niet als ik het spelletje wat CLIP lijkt te spelen netjes naspeel. Kennelijk doe ik dat naspelen niet goed genoeg.

De BCB moet via de EVC benaderd worden omdat die op een andere bus zit, maar het gekke is dat voor de LBC (batterij-contoller) precies hetzelfde geldt, en dat gaat wel goed. Ik ga binnenkort eens proberen mijn tooltje direct op die andere bus aan te sluiten, plugje zit bij het "gas" pedaal en dan weet ik of het probleem in de EVC zit.

Als er iemand is die ervaring met dit soort gerommel heeft en nog tips, dat hoor ik het heel graag.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 29 nov 2016 20:10
door rvdput
Zoals de titel van het draadje al aangeeft was de workaround om de AC laadsnelheid van een deel van onze laders op stations met middenspanning te beperken tot 22 kW een tijdelijke maatregel. In het afgelopen jaar zijn er weer een paar honderd ZOE's bijgekomen. Mede door het toegenomen gebruik van onze stations krijgen we steeds vaker opmerkingen van ZOE rijders dat het laden niet zo snel gaat omdat ze toevallig de 'verkeerde' lader hebben gekozen.

We verwachten daarnaast veel van de ZOE met grotere accu die van begin volgend jaar wordt uitgeleverd. Daarom hebben we besloten om vanaf eind december de laders weer allemaal op 43 kW in te stellen. Met Renault Nederland hebben we afgesproken dat ZOE rijders die problemen ondervinden door het terugdraaien van deze workaround met hen contact kunnen opnemen via 0800-0303. Let op, het betreft alleen 'oudere' ZOE's.

Het support artikel over dit onderwerp is eveneens geupdate: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627. Ik post dit bericht bewust tijdig op dit forum aangezien er hier ongetwijfeld een aantal ZOE rijders van het eerste uur zitten voor wie dit van belang is.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 29 nov 2016 21:10
door VanAssen
Uit NU.nl vandaag.

http://www.nu.nl/gadgets/4358111/automa ... uropa.html

AC laden wordt niet "meer" genoemd. :fp:

Note: Verkeerde topic dan graag verplaatsen. :thumb:

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 29 nov 2016 22:32
door MartijnEV
rvdput schreef:. Met Renault Nederland hebben we afgesproken dat ZOE rijders die problemen ondervinden door het terugdraaien van deze workaround met hen contact kunnen opnemen via 0800-0303. Let op, het betreft alleen 'oudere' ZOE's.
@Ronald - Weet je misschien ook wat Renault Nederland in zulke gevallen zal doen? Worden de Zoe's die laadproblemen ondervinden dan technisch alsnog aangepast? Of is er een andere oplossing?

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 29 nov 2016 22:39
door MartijnEV
VanAssen schreef:Uit NU.nl vandaag.

http://www.nu.nl/gadgets/4358111/automa ... uropa.html

AC laden wordt niet "meer" genoemd. :fp:

Note: Verkeerde topic dan graag verplaatsen. :thumb:
Dat klopt: AC via de Type 2 stekker (en achterliggende protocol & netwerkstructuur) staat geen hogere vermogens toe dan 43kW. Dus alle vermogens daarboven gaan via DC. De (nabije) toekomst is laden met honderden kilowatts, bij hogere battery voltages (Misson-e van Porsche: 800 Volt), dus per definitie DC.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 30 nov 2016 09:01
door Nivve
MartijnEV schreef: @Ronald - Weet je misschien ook wat Renault Nederland in zulke gevallen zal doen? Worden de Zoe's die laadproblemen ondervinden dan technisch alsnog aangepast? Of is er een andere oplossing?
Hier ben ik zelf ook benieuwd naar gezien mijn Zoe een oude dame is.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 30 nov 2016 10:05
door GertjanVB
Dat kunnen we beter Renault vragen, wat ik gedaan heb. Ff wachten op antwoord.......

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 30 nov 2016 10:20
door rvdput
Dat is inderdaad iets tussen Renault en de betreffende ZOE rijders. Het is nog wel de bedoeling om dit in een nieuwsbrief te vermelden.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 30 nov 2016 11:00
door BartKers
Ik dacht: laat ik even bellen met de klantenservice want die telefonistes van vandaag hebben de klacht dan al vaker gehoord (bijv. van Gertjan). Nee dus... Ik heb alles uitgelegd en heb zelfs "Fastned" moeten spellen!! Er is een dossier aangemaakt en ik word teruggebeld of gemaild..

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Geplaatst: 30 nov 2016 11:16
door GertjanVB
Daarom gebruik ik ander lijntjes :wink: ff geduld

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 30 nov 2016 17:41
door GertjanVB
Nou, als er mensen zaten te denken aan vervanging van een filter in de BCB. Dat is het niet. 0800-0303 is de Renault Route Service.....
Men kan Renault Route Service bellen als de batterij leeg is en men niet verder kan rijden, vervolgens zal een berger de auto opladen en naar een laadpunt brengen waar de auto wel kan worden geladen.

Uiteraard beter om deze situatie te voorkomen en tijdig /elders te laden.
Overigens heb ik met mijn "oude" ZOE geen last, af en toe hapert er wat maar dat is meer tgv het niet volgen van de procedure;
pook in P,
contact af,
sleutels uit de sleuf,
ramen dicht - ZOE Fairy tale (tm),
alle passagiers eruit - ZOE Fairy tale (tm),
deuren dicht - ZOE Fairy tale (tm),
kabel goed positioneren,
kabel vasthouden tot vergrendeling een feit is.
niet eerder een deur open dan nadat het laden gestart is
Wie loopt er daadwerkelijk met regelmaat vast op dit fenomeen (niet kunnen laden op 43kWh bij nieuwe stations?

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 08:13
door Nivve
Ik liep er altijd op vast, maar heb al een tijdje niet meer bij een nieuw Fastned station gestaan. Ik kom ook pas over een paar weken weer bij een Fastned, dus kan niet even snel met de complete procedure testen.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 10:07
door zoe2goe
Als ik zo brutaal mag zijn, het lijkt me handig met en zonder de "Fairy tale (tm)" [<- grapje van mij ] opties te testen.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 14:56
door OlafH
Met mijn Zoe uit augustus 2014 heb ik het een keer of 3 gehad. En ik laad behoorlijk vaak bij Fastned, vaak meermaals per dag. Ik kan er niet de vinger op leggen onder welke omstandigheden het optreedt, ik stond iig telkens als enige te laden. Daarnaast zou mijn Zoe nieuw genoeg moeten zijn om er geen last van te hebben meen ik.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 18:51
door jdgh72
Eh, maar het is toch niet zo dat het al dan niet openen van een deur harmonische verstoringen kan voorkomen?

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 19:06
door BartKers
jdgh72 schreef:Eh, maar het is toch niet zo dat het al dan niet openen van een deur harmonische verstoringen kan voorkomen?

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk
Mee eens... dat de auto "uit" en in "P" moet staan geloof ik wel. De rest klinkt als een regendans.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 21:33
door GertjanVB
@jdgh72: om te voorkomen dat de storingen door een open deur toegewezen worden aan harmonische verstoringen
@BartKers: ze is tamelijk eigengereid, dus sta er niet van te kijken. Just to be sure

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 01 dec 2016 23:10
door zoe2goe
De rest klinkt als een regendans.
Ho ho, de regendans (tm) is iets héél anders!! :dance:

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 02 dec 2016 20:25
door GertjanVB
Renault heeft bij navraag aangegeven dat achter het 0800-0303 nummer niet alleen de Route Service schuil gaat, maar ook een terzake kundige medewerker of een verwijzing naar een dergelijke persoon die de technische merites met je door kan nemen en indien mogelijk voor een echte oplossing kan zorgen.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 06 dec 2016 11:50
door HarmOtten
(0800-0303 : Druk 1 voor Route service, en 2 voor Renault klantrelaties)

Ik heb gisteravond nog een test gedaan met mijn Zoe bij A2 Fastned Ooiendonk. Resultaat was dat laden op 43kW niet lukte, en ook het typische bijbehorende geluid was daarbij hoorbaar. Het was deze keer de auto die het laden na 3 korte pogingen afbrak (rode neus). Had ook het station kunnen zijn, ligt er maar aan wie het eerste is.
Laden op 22kW ging wel goed.
Dus ondanks dat bij mijn Zoe in oktober 2015 de Caméléon lader is vervangen, zit er blijkbaar toch een oud filter in.

We beschikken in Nederland over een aantal Fastned stations waarbij dit probleem i.c.m de Zoe kan optreden, maar exact het zelfde probleem had ik in Imst (Oostenrijk) bij het Wasserkrafwerk. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het probleem dus algemener is, en niet alleen optreedt bij Fastned stations.

Daarom heb ik zojuist ook Renault klantrelaties gebeld, het probleem uitgelegd, en gevraagd hoe Renault dit gaat oplossen. Ze hebben er een hoge prio melding van gemaakt en ze gaan me binnen 5 (werk)dagen terugbellen. Ik ben heel benieuwd!

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 12 dec 2016 23:11
door MartijnEV
Heb je al antwoord, Harm?

Ik (althans, mijn Zoe) had vandaag bij De Slenk een roze neus na drie keer starten en stoppen van het laden.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 12 dec 2016 23:46
door HarmOtten
Okee, even een kleine update van mijn kant.
Ik was 9-DEC-2016 teruggebeld door de dealer waar mijn Zoe in onderhoud is. Ze hadden het probleem van Renault klantrelaties doorgekregen. Het blijkt dat de Caméléon lader (BCB) in mijn Zoe al het meeste recente referentienummer 296050972R heeft dat de dealer op dit moment kan bestellen. Dat is opmerkelijk, want zover bekend zouden "nieuwe Zoe's" geen last meer hebben van het zogenaamde harmonische probleem. Ze gaan het verder uitzoeken, en ze zouden me deze week terugbellen. Zodra ik meer weet zal ik wederom hier posten.

Voor mij persoonlijk zal er veel afhangen van het antwoord van Renault. Ga ik verder investeren in de Zoe, of niet. Ik hoop op goed nieuws.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 12 dec 2016 23:55
door GertjanVB
Hoeveel SoC had je nog Martijn?
Met mijn "oude" (en bijna afgeschreven) ZOE kom ik meestal goed weg, ook bij de nieuwe stations. Soms niet en terugkijkend is dat meestal als ZOE behoorlijk leeg is gereden. Voor de rest kan ik daar als electro-amateur geen redenering aan hangen, maar het ontkracht een relatie tussen oude ZOE (Chameleonlader) en nieuwe Fastned stations.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 13 dec 2016 14:13
door MartijnEV
GertjanVB schreef:Hoeveel SoC had je nog Martijn?
Met mijn "oude" (en bijna afgeschreven) ZOE kom ik meestal goed weg, ook bij de nieuwe stations. Soms niet en terugkijkend is dat meestal als ZOE behoorlijk leeg is gereden. Voor de rest kan ik daar als electro-amateur geen redenering aan hangen, maar het ontkracht een relatie tussen oude ZOE (Chameleonlader) en nieuwe Fastned stations.
De SOC bij aankomst was ca. 30-35%. Batterij goed op temperatuur want ik kwam uit Maastricht. Er waren geen andere EV's aan het laden.
Ik denk niet dat de SOC een rol speelt bij de problemen.
Mijn Zoe is van (productiemaand) november 2013. Ben zeer benieuwd welk referentienummer mijn BCB heeft, zal het eens laten nakijken.
Ik ga sowieso contact opnemen met Klantrelaties.
Evenals Harm bepaalt de wijze waarop dit opgelost wordt in hoeverre ik doorga met de Zoe, ofwel upgrade van de batterij ofwel inruilen voor een Q90. Als het 43kW issue in beide gevallen onopgelost blijft, en zou blijven spelen bij de huidige 10 PLUS de nog komende 150 Fastned stations, moet ik mijn huidige twee opties wellicht gaan heroverwegen.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 13 dec 2016 14:38
door rvdput
Het is lastig aan te geven wat de condities zijn waaronder de harmonische verstoringen daadwerkelijk een probleem veroorzaken. SoC en temperatuur hebben hooguit indirect effect. Als er sneller geladen wordt is er een grotere kans op deze verstoringen. Dus als er vanwege de SoC en/of temperatuur sneller danwel langzamer geladen wordt is er mogelijk een effect op de harmonische verstoringen maar alleen indirect.

Als er een andere auto staat te laden lijken de problemen met de harmonische verstoringen niet op te treden. Ik heb ook een aantal malen gelezen dat ZOE rijders dan inderdaad geen problemen hadden als ze tegelijk met een andere auto stonden te laden en de problemen pas begonnen toen de ander klaar was met laden.

We hebben niet eerder meldingen gehad van nieuwe ZOE's met dit probleem. Voor zover ik weet was het tot nu toe alleen met oudere ZOE's.

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Geplaatst: 13 dec 2016 14:43
door GertjanVB
Temperatuur dan? Leeg rijden is veel rijden en dan kan de temperatuur ook oplopen. (Nee dus, lees ik net)
Ben zeer benieuwd naar de reactie en remedie, anders wordt het wachten tot the next generation met CCS