Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Moet Fastned tijdelijk 1 AC-lader op een station beperken op 22kW?

Ja, 1 lader op 22kW en 1 op 43kW
23
62%
Nee, alle laders op 43kW
14
38%
Ja zeker, alle laders moeten op 22kW blijven
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 37

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13
Actief als: particulier

Re: Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations

Bericht door VanAssen »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Je hebt gelijk Gertjan. :D
Zal eens overwegen een CanZE aan te schaffen.
Zoveel vragen en meten is toch weten.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 16
Laatste bezoek: 29 dec 2018 09:21
Actief als: professional
Contacteer:

Bericht door rvdput »

@Nivve: de stickers met de aanduiding dat de AC kabel tijdelijk op 22 kW begrensd is, zijn inmiddels geplakt op een deel van de betreffende 12 laders. De rest volgt binnenkort, maar we proberen dit mee te nemen met andere werkzaamheden. In het scherm van de lader staat altijd de maximale laadsnelheid per stekker.

@VanAssen: het meeste is al uitgelegd door andere forumleden. Bij Panjerd en Lageveen is de maximale laadsnelheid 43 kW. Met dit koude weer krijgen we met enige regelmaat soortgelijke opmerkingen van andere berijders, dus je bent niet de enige die de invloed van de kou merkt.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 14
Laatste bezoek: 28 mar 2019 10:01

Bericht door Nivve »

Zondag bij Ooijendonk geladen. Stickers inderdaad gezien, dank daarvoor!

Overigens moet ik wel terugkomen op mijn eerdere 'bij mij gaat het gewoon goed'. De Zoe knalde er bij 60% uit en bij een volgende poging bij 61% nogmaals.
Daarna maar aan de 22KW gehangen, we zaten lekker in het zonnetje, dus zo veel zin om door te rijden had ik toch niet 8)

Ik heb nu 3 keer aan een nieuw station gehangen (Den Bout, Ooijendonk en nu nogmaals Ooijendonk). Alleen de laatste keer problemen. Bij geen van de keren was er een andere EV aan het laden.
Mijn Zoe komt uit 2013, maar de motor is wel vervangen 3/4 jaar geleden. Ik dacht dat daardoor het probleem niet meer voorkwam, maar blijkbaar dus toch nog wel.

Overigens geen foutmelding, rood neusje of iets in die trand. Gewoon gestopt met laden.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid

Bericht door Nivve »

Ook op Bospoort problemen, dus het was zeker niet eenmalig. Hingen overig geen stickers (Maandagavond).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rvdput
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door rvdput »

@Nivve: De stickers zijn toevallig gisteren aangebracht tijdens het plaatsen van de Tesla adapter. De laatste twee stations in Zeeland zijn volgende week gepland.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25

Bericht door OlafH »

@Ronald Zie onze mailwisseling van 9 maart betreffende laadproblemen met een nieuwere Zoe.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rvdput
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door rvdput »

Allereerst: ook de laatste twee stations in Zeeland zijn onlangs aangepast zodat de ene lader weer op 43 kW werkt en de andere beperkt is tot 22 kW. Lees ook: https://support.fastned.nl/hc/nl/articl ... e-stations

Ik heb een aantal reacties ontvangen n.a.v. mijn oproep om eventuele problemen te melden. Een deel van de meldingen omvat wat oudere ZOE's waarvan de laadproblemen te maken hebben met het feit dat we middenspanning hebben op de recente stations. Die problemen zijn dus in ieder geval beperkt tot alleen die stations. Het andere deel van de meldingen betreft diverse foutmeldingen die vrijwel allemaal getriggered worden door de ZOE. We kunnen hier helaas weinig concreets mee doen aangezien de Cameleon lader in de ZOE bij het laden 'in charge' is.

Wat betreft de problemen op de stations met middenspanning kan ik weinig nieuws melden. Laderfabrikant ABB heeft de controles tijdens het laden nagelopen en als de lader een foutmelding geeft wordt de laadsessie terecht afgebroken i.v.m. de veiligheid. Het is niet mogelijk om hier aanpassingen in te maken om het laden te laten continueren. Ik heb bij Renault een update gevraagd van wat hun plannen zijn. Zodra ik nieuwe informatie heb, zal ik dit laten weten. Voor nu laten we de situatie met de setup van 43/22 kW. Voor nieuwe stations zullen we dit opnieuw bekijken.

Tot slot nog een tip voor alle ZOE rijders: op alle Fastned stations kun je tegelijk met je ZOE laden als de CCS of CHAdeMO stekker in gebruik is. Andersom ook: als je met de ZOE aan het laden bent kan iemand anders de CCS of CHAdeMO stekker gebruiken. Ik weet niet zeker of dit algemeen bekend was, vandaar dat ik het hier nog een keer noem. We zien namelijk wel eens auto's wachten tot een van beide laders vrij is terwijl dit niet nodig is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid

Bericht door OlafH »

Toevallig eergisteren geprobeerd met een Tesla en dat ging prima op hetzelfde laadstation!
R110 september 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid

Bericht door Nivve »

Ik weet het wel, maar ik kan niet zeggen dat het duidelijk vermeld is. Er staat wel op dat CCS en Chademo niet tegelijk kunnen laden, dus impliciet wordt wel aangegeven dat AC dat wel kan. Maar even expliciet erbij vermelden kan in dat opzicht voortaan geen kwaad. Ik heb eens met een Outlander hierover gediscussieerd bij een locatie (de bestuurder dan, de auto zei niets terug toen ik het hem vroeg) en die geloofde het toch niet, zelfs na uitleg over AC/DC.
Ik was toen al aan het laden, dus om nu daarvoor los te koppelen om het punt te maken, vond ik te veel moeite :roll:

Overigens is een ander probleem dat de kabels extreem kort zijn en de ingangen niet altijd handig.
Probeer een Leaf maar bij een ladende Zoe te parkeren dat ze alle twee aan dezelfde paal laden terwijl de andere lader ook al gebruikt wordt, gaat niet zo makkelijk denk ik (maar hierbij een oproep voor een foto waar dat wel is gelukt :mrgreen: ).
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 33
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Op 23-4-16 op Blommendaal Meerkerk geladen. Nu met de laadkalender op de ZOE uitgeschakeld :mrgreen:
Eerst op lader 4 waar de CanZE (iOS) app 20kW aan inkomend vermogen aangaf. Snel geswitcht naar lader 2 alwaar er 43kW aangeleverd werd. Geen stickers gezien overigens.

Mijn laadsessies vorige keer 7-4-16 op Blommendaal (met ingeschakelde kalender dus ) hebben toch geleid tot levering van enkele kW's. Waar die heengegaan zijn weet ik niet, niet in de ZOE in ieder geval
image.png
Op De Kroon bij Nieuwegein full speed geladen op lader nr 2. Daar kennisgemaakt met Jeroen met een mooie babyblauwe ZOE die hij net een week had. Jeroen gaf aan dat hij 's ochtends niet op die lader heeft kunnen laden. Ik dus geen probleem. Jeroen zat op lader 4, volgens mij geen probleem daar. Even CanZE gepromoot. Jeroen had net geprobeerd Fastned Harmelen vanuit richting Utrecht te benaderen en dat was mislukt. Kon niet bij de lader komen blijkbaar en dus op zijn laatste kWh's De Kroon binnengerold (9% is voor een newbe binnenrollen :wink: )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

De Slenk vandaag geladen met 22 kW (lader 09103, 1 6,8kWh in 20 minuten)

Update: dochterliefde melde naderhand dat er "iets met 22" op de lader was geplakt. Ergo: netjes door Fastned voor ZOE geconditioneerd station.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

Is er eigenlijk al wat te melden over wat er echt aan de hand is/was en hoe dat aan te vliegen en door wie? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom de lader besluit dat er iets niet OK is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Volgens Renault zijn ze nog hard aan het werk en Fastned wil ze niet voor het hoofd stoten en zegt dat ook. Praktijk is dat het voor een beperkt aantal ZOE's van toepassing is, er is mee te leven (stickers plakken en 1 van de 2 laders afknijpen) dus zal het probleem vanzelf verdwijnen (= acceptatie door Zoe rijders)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

OK thanks. Zal dus wel neerkomen op het filter vervangen in de BCB als het echt uit de hand loopt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Gisteren weer aan het prullen geweest gisteravond 20:30 op Middenbeemster: bleek aan de afgeknepen lader te staan (nu voor 't eerst pas zo'n stickertje bekeken), loskoppelen, ff achteruit naar die andere lader, rode neus, gvd, ZOE afsluiten, opstarten, afsluiten, opnieuw aansluiten en nog een poging en toen deed ze het gewoon met volle porrie. Op het eind plotsklaps foutmelding, na herstart lader tot 93% geladen. Meerkerk en De Kroon geen probleem verder, toch blij met de keuze optie 22-43kWh en dus altijd 22kW achter de hand,
Arie maar weer een mailtje gestuurd en in oktober bij de beurt de software update niet vergeten (ZOE van 2013), alhoewel het er nu op lijkt dat ze het "gewoon" wel kan, maar bewerkelijk. Hoop dat het ook voor die paar Zoe rijders ooit wordt opgelost en die andere ZOE rijders gewoon bij willekeurige welke paal terecht kunnen. (Maar ja AC "snel"laden, gaat er toch uit..... :mrgreen: )
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid

Bericht door Nivve »

Gezien er lange stilte is op dit issue van Fastned heb ik het vandaag even nagevraagd. Tot zover is er nog geen update van Renault ontvangen en is het probleem nog steeds niet opgelost.

Ik ben benieuwd hoeveel prio dit bij Renault heeft :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid

Bericht door OlafH »

Het antwoord ligt besloten in de vraag ben ik bang...
R110 september 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Mijn suggestie zou zijn om de vraag bij Renault Customer Service neer te leggen. Ik heb niet veel met ze te maken gehad, maar die keren dat ben ik altijd goed geholpen. Geen kastje-muur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Reactie Renault 1/8/16 op mijn vraag daarover;
Voor wat betreft Fastned: er is door beide partijen wel uitgebreid naar gekeken maar de oplossing is niet eenvoudig te vinden, vooralsnog lijkt het erop dat we genoegen moeten nemen met de 22kW oplossing (wat niet wil zeggen dat er niet doorgezocht wordt naar een oplossing!)
Overigens ken ik met mijn oude ZOE niet veel Fastned stations waar ik geen 43kW kan laden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Met dat laatste lijkt het toch een BEETJE een "ZOE Fairy Tale (tm)" maar we weten dat dat toch ook niet waar is.

Wat eigenlijk het vervelendste is dat er nog steeds met geen woord wordt gerept over wat het nou eigenlijk is. Is toch net het verschil tussen "je staat op een koud winderig perron en de trein komt maar niet" en "je staat op een oud winderig perron en er wordt omgeroepen 'de trein komt niet want er is een wissel stuk. Over een half uur komt de stoptrein'". Allemaal een beetje ongelukkige corporate speak.

En ja I know, de 22/43 truc die FastNed heeft gedaan op de betreffende stations is echt wel een goede actie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Moeten we Emille vragen naar een checklist voor aanvang laden (net als in zo'n Airbus, voor je wat gaat doen eerst een checklist afwerken):
  • pook in P,
  • contact af,
  • sleutels uit de sleuf,
  • ramen dicht,
  • alle passagiers eruit,
  • deuren dicht,
  • kabel goed positioneren,
  • kabel vasthouden tot vergrendeling een feit is.
Daarna kan het niet meer aan de ZOE liggen :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ha!! Super lijst Gertjan. Hier mijn variant (ja dat krijg je als de OEM er geen bijlevert :) )
  • pook in P,
  • contact af,
  • sleutels uit de sleuf,
  • ramen dicht - ZOE Fairy tale (tm),
  • alle passagiers eruit - ZOE Fairy tale (tm),
  • deuren dicht - ZOE Fairy tale (tm),
  • kabel goed positioneren,
  • kabel vasthouden tot vergrendeling een feit is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51

Bericht door HarmOtten »

Ondanks eerdere succesvolle laadacties met mijn Zoe op 43kW bij diverse Fastned stations, lukte het laden gisteravond bij A15 Overbroek alleen op 22kW :(. Dus welke versie cameleon lader ik ook heb, dit probleem is nog niet opgelost.
Tijdens mijn vakantie in Oosterijk had ik in Imst bij het Wasserkrafwerk exact hetzelfde probleem, dus het is niet een specifiek Fastned probleem!
Inmiddels herken ik het probleem bij mijn Zoe aan een specifiek geluid. Vermoedelijk zijn dat de (hogere) harmonische die via de elektronica/motor in de Zoe hoorbaar worden. Beluister hier een opname van dit geluid:
Vreemde Oplaadgeluiden 1.zip
(Ik moest het ff zippen, omdat ik het anders niet aan dit bericht kon hangen) Het gaat om de geluiden tussen seconde 0-5 en 25-39. De rest is van de ventilator en zo.
Herkent iemand dit geluid?

Ik vind dit probleem onacceptabel, en ga het ook bij Renault melden. Want met het vooruitzicht op wellicht een 41kWh accu, zal het laden op 43kW wel goed moeten functioneren!

Update: Ik ontdekte ook deze discussie op Twitter hierover:
20161104 Zoe 43kW laden - Twitter.png
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BartKers
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 27 sep 2018 21:24

Bericht door BartKers »

Hoi Harm,
Dat fluitje komt me wel bekend voor, maar misschien niet met die hele hoge resonantie erin. Mijn Zoe (feb 2014) klapt er ook uit op de 43kW lader van de desbetreffende 22/43kW Fastned stations.
Zoe Intense Q210 (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 29 mei 2019 09:57
Contacteer:

Bericht door jdgh72 »

Ik heb nu drie keer bij Fastned de situatie gehad dat mijn laadsessie kort werd onderbroken met eventjes een foutmelding "laden niet mogelijk" op het moment dat aan een andere laadpaal een DC sessie werd geëindigd of gestart.

In Fastned Selnisse (A58) was ik 43kWh aan het laden, een Outlander ontkoppeld en bij mij verschijnt even de oranje foutmelding, dan een scherm zonder laadmelding en vervolgens begint de controle en laden weer opnieuw. Overigens ging 10% later het laadproces helemaal in storing en was er geen land meer mee te bezeilen (oranje melding "laden niet mogelijk" continue en geen cruise control mogelijk). Reset na auto met rust laten.
Bij Fastned De Keizer (A27) ook een onderbreking gehad. Dat gebeurde op het moment dat een BWM I3 zijn laadsessie startte. Bij mij verscheen wederom kort de melding "laden niet mogelijk", laadsessie stopt, en herstart zichzelf weer. Daarna geen problemen. Ook hier stonden we allebei aan een verschillende laadpaal.
Vanmiddag nog een keer ditzelfde fenomeen gehad, nu bij Fastned "Eemakker". Ditmaal een Leaf die bij de andere paal zijn DC sessie startte en wederom bij mij kort de melding in het display, daarna niks, controle laden en vervolgens gaat de laadsessie door. De Leaf was eerder klaar met laden, dat leverde geen onderbrekingen op.

Ik heb een ZOE van augustus 2014, afgelopen zomer nieuwe motor gekregen en BCB is vorig jaar (oktober 2015) vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
GertjanVB
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Apart verhaal, zelf nog nooit mee mogen maken of opgemerkt. Wel stond ik een keer op Meerkerk te prutsen, maar uiteindelijk wel te laden, toen ik op mijn mobiel gebeld werd door Fastned; dat ze zagen dat ik aan het prutsen was en ze stelden voor naar de andere lader over te stappen omdat die op 22 kWh werkte. De beller hartelijk bedankt voor de service, maar de sessie gewoon op de 43 kWh paal afgemaakt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 26
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51

Bericht door HarmOtten »

@jdgh72,
Jouw ervaringen laten precies het probleem zien. Als een Zoe, die nog een oud filter in de caméléon lader heeft, zonder andere verbruikers op een middenspanningstrafo wordt aangesloten, dan ontstaat het probleem. Er treden (hogere) harmonische op die de boel verstoren. Precies wat er bij jou bij Fastned Selnisse (A58) gebeurde nadat de (F)Outlander stopte met laden.
Wordt echter tegelijkertijd een andere (grote) verbruiker aangesloten, iemand die op DC komt laden, dan worden die harmonische min of meer afgezwakt via die andere verbruiker, en gaat het laden van een Zoe op 43kW meestal wél goed.

De oplossing van het probleem ligt dus in het onderdrukken van die harmonische storingen. Ik vind het het meest logisch om dit te doen op de plek waar ze ontstaan, en dat is dus ín de caméléon lader. Dat heeft Renault dus blijkbaar bij de nieuwe versies al gedaan, door een beter filter te gebruiken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 25
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

Toch blijft het vreemd dat er niet achteraf een beter filter ingebouwd kan worden, maar de hele unit vervangen moet worden.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid

Bericht door Nivve »

Toch een beetje raar, Eemakker is helemaal geen nieuw station :think:
Ik heb altijd problemen bij de nieuwe stations (oude Zoe), maar nooit problemen gehad bij Eemakker.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 29 mei 2019 09:57
Contacteer:

Bericht door jdgh72 »

Na Selnis vroeg ik mij ook af of mijn Zoe ook problemen heeft op stations met middenspanningaansluiting. Paar weken geleden daarom maar eens een ritje gemaakt naar De Hucht (A1) bij Apeldoorn. Stond daar alleen, geen centje pijn, heb daar ongestoord over een groot bereik kunnen laden.
Ik denk dat mijn probleem(pje) met korte onderbreking als iemand anders een laadsessie start van andere aard is. Inderdaad waren zowel Eemakker als De Keizer oude stations zonder middenspanningsaansluiting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ik heb inmiddels de beschikking over de spreekwoordelijke "truckload" van diagnostische parameters, voor zover ik het kan beoordelen van de originele bron. Voor bijvoorbeeld de BCB (de lader) geldt dat dat ding echt veel vasthoudt, waaronder de grootte van de laag- en hoogfrequente harmonischen. Ik hoop dus feitelijke redenen van laadproblemen naar boven te kunnen halen.

Ik worstel echter met een nogal fundamenteel probleem dat nu juist de BCB niet wenst te antwoorden op mijn indringende vragen, ook niet als ik het spelletje wat CLIP lijkt te spelen netjes naspeel. Kennelijk doe ik dat naspelen niet goed genoeg.

De BCB moet via de EVC benaderd worden omdat die op een andere bus zit, maar het gekke is dat voor de LBC (batterij-contoller) precies hetzelfde geldt, en dat gaat wel goed. Ik ga binnenkort eens proberen mijn tooltje direct op die andere bus aan te sluiten, plugje zit bij het "gas" pedaal en dan weet ik of het probleem in de EVC zit.

Als er iemand is die ervaring met dit soort gerommel heeft en nog tips, dat hoor ik het heel graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

rvdput
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door rvdput »

Zoals de titel van het draadje al aangeeft was de workaround om de AC laadsnelheid van een deel van onze laders op stations met middenspanning te beperken tot 22 kW een tijdelijke maatregel. In het afgelopen jaar zijn er weer een paar honderd ZOE's bijgekomen. Mede door het toegenomen gebruik van onze stations krijgen we steeds vaker opmerkingen van ZOE rijders dat het laden niet zo snel gaat omdat ze toevallig de 'verkeerde' lader hebben gekozen.

We verwachten daarnaast veel van de ZOE met grotere accu die van begin volgend jaar wordt uitgeleverd. Daarom hebben we besloten om vanaf eind december de laders weer allemaal op 43 kW in te stellen. Met Renault Nederland hebben we afgesproken dat ZOE rijders die problemen ondervinden door het terugdraaien van deze workaround met hen contact kunnen opnemen via 0800-0303. Let op, het betreft alleen 'oudere' ZOE's.

Het support artikel over dit onderwerp is eveneens geupdate: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627. Ik post dit bericht bewust tijdig op dit forum aangezien er hier ongetwijfeld een aantal ZOE rijders van het eerste uur zitten voor wie dit van belang is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 21 aug 2017 22:13

Bericht door VanAssen »

Uit NU.nl vandaag.

http://www.nu.nl/gadgets/4358111/automa ... uropa.html

AC laden wordt niet "meer" genoemd. :fp:

Note: Verkeerde topic dan graag verplaatsen. :thumb:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?

Bericht door MartijnEV »

rvdput schreef:. Met Renault Nederland hebben we afgesproken dat ZOE rijders die problemen ondervinden door het terugdraaien van deze workaround met hen contact kunnen opnemen via 0800-0303. Let op, het betreft alleen 'oudere' ZOE's.
@Ronald - Weet je misschien ook wat Renault Nederland in zulke gevallen zal doen? Worden de Zoe's die laadproblemen ondervinden dan technisch alsnog aangepast? Of is er een andere oplossing?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Contacteer:

Bericht door MartijnEV »

VanAssen schreef:Uit NU.nl vandaag.

http://www.nu.nl/gadgets/4358111/automa ... uropa.html

AC laden wordt niet "meer" genoemd. :fp:

Note: Verkeerde topic dan graag verplaatsen. :thumb:
Dat klopt: AC via de Type 2 stekker (en achterliggende protocol & netwerkstructuur) staat geen hogere vermogens toe dan 43kW. Dus alle vermogens daarboven gaan via DC. De (nabije) toekomst is laden met honderden kilowatts, bij hogere battery voltages (Misson-e van Porsche: 800 Volt), dus per definitie DC.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Nivve
lid
lid

Bericht door Nivve »

MartijnEV schreef: @Ronald - Weet je misschien ook wat Renault Nederland in zulke gevallen zal doen? Worden de Zoe's die laadproblemen ondervinden dan technisch alsnog aangepast? Of is er een andere oplossing?
Hier ben ik zelf ook benieuwd naar gezien mijn Zoe een oude dame is.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan