Hi Zoe-rijders,
Ik heb dit forum al aardig doorgelezen als gast maar nu inmiddels toch even een account aangemaakt om wat vragen te stellen en om jullie ervaringen te horen. Ik rijd op dit moment nog in een gewone benzine auto maar heb met MyWheels de laatste tijd een aantal ritjes gemaakt in elektrische auto's (Tesla Model S & Nissan Leaf). Zeker in de Leaf ben ik erachter gekomen dat ik de meeste ritjes die ik maak prima kan halen met een ~130km actieradius en er op de meeste plekken waar ik moet zijn een laadpaal om de hoek staat.
De Zoe staat mij echter meer aan qua design en kan volgens de NewMotion app ook sneller laden (wat betekend dat ik na een afspraak van 1,5 tot 2 uur weer met een redelijk volle accu naar huis kan op een 11/22kw paal). Ook is de Zoe al een stuk betaalbaarder op de tweedehandsmarkt en iets compacter.
Nou lees ik op het forum wel een paar dingen waar ik me een beetje zorgen. Veel van deze topic's zijn wel uit het 2013/2014 dus wellicht dat deze problemen nu minder spelen door bijv. firmware updates van de palen of auto of vervanging van de BCU.
De tweedehands Zoe's die ik zie komen voornamelijk uit 2013 en hebben wel iets meer kilometers op de teller (>50.000).
Hoe ervaren jullie (Zoe 2013 rijders) de volgende punten?:
- Oplaadproblemen bij publieke laadpalen met bepaalde type palen, zo lees ik dat bij Nuon palen in Amsterdam problemen (https://forum.nuon.nl/electrisch-rijden ... mpere-2760) zijn en problemen met Lolo's van TNM. (Laat ik die nou voornamelijk gezien hebben op locatie's waar ik kom). Drama verhalen als vastzittende stekkers en uitgeslagen stoppen klinken niet echt fijn.
- Oplaadproblemen bij nieuwere Fastned stations, https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/215321627
Volgens Fastned gaat het om 50% van de Zoe's:
Maar is dit voor een specifiek bouwjaar met de nieuwe "Q"-motors?
- Hoe zitten jullie zelf in de Zoe, ik heb nog geen Zoe kunnen testen maar wil dit binnenkort via MyWheels proberen. Ik ben zelf >2.00m en kan prima in een Leaf zitten.
- Opladen met nood-stekker (230v) is wel/niet mogelijk, had begrepen dat dit eerst niet kon, en de stekker er dus meestal niet bij zit maar dat dit later wel mogelijk was?
Ik ben uiteraard niet heel bekend met de verschillende modellen Zoe's, dus hoor graag of deze problemen alleen spelen bij bijv. een specifiek bouwjaar/type en of ik het beste nog op andere dingen kan letten.
Alvast heel erg bedankt!
Tim,
Tweedehands Zoe / Opladen & Tips
-
TimZoe
Topic author - repeating visitor

- Actief als: particulier
-
zoe2goe
- Gerespecteerd lid

Re: Tweedehands Zoe / Opladen & Tips
Oplaadproblemen: ZOE is kieskeurig. Aardfouten kom je niet mee weg (gelukkig maar) en ze "ontdekt" ook wel eens een paal die op een hoger vermogen staat afgesteld dan die is afgezekerd. Overigens is mijn eigen ervaring dat met het inmiddels respectabele aantal ZOEs op de weg dat soort zaken wel stevig is afgenomen. Daarbij gezegd dat het allemaal zelden tot onoverkomelijke problemen heeft geleid. Het mooie van de ZOE is dat ze eetlust voor alle vermogens heeft.
Het Fastned "probleem" is zeer specifiek. Sommige ZOEs hebben er last van en alleen op specifieke stations. Het gaat overigens alleen om de Q versies (die dus 43kW kunnen laden). Ik heb begrepen dat de laatste softwareupdate behoorlijk wat heeft weggepoetst.
Lolo's zijn takkedingen, stelling van ondergetekende. Heeft niks met ZOE te maken. Als een laadpaal om wat voor reden "op rood springt" (shit happens) maar dan wel je kabel vast houdt, dan hoeft het voor mij niet meer. Wellicht is er inmiddels wat aan gedaan, maar die ervaring was van mij. Ik mijd ze als de pest. Een aantal rijders heeft ook nare ervaringen met EV-Boxen, meestal omdat beginnen met een voor de ZOE te lage startstroom. EV-Box kan dat op afstand fixen, maar dat schijnt nog steeds op per-incident basis te gebeuren (anderen zullen me corrigeren als ik het fout zeg). Ik vind daar wat van maar laat maar.
In zijn algemeen kun je stellen dat je niet moet afgaan op posts ouder dan zeg een jaar. Het hele oplaad-landschap is echt aanzienlijk verbetert.
Over lengte kan ik weinig zeggen. Ik ben 1.81 en zit ZEER ruim, maar daar heb je niks aan. Ik heb wel een keer een kerel van zeer ruim 2 meter laten rijden en die was onder de indruk.
Opladen met een granny kabel is mogelijk. Zit er standaard NIET bij en is tamelijk kostbaar (in de orde van 750 euro). Ik heb er als "verzekering" zelf een gebouwd en letterlijk nooit gebruikt. Mocht je aan juist het andere einde van het spectrum denken (opladen op potentieel hoog vermogen alle mogelijke stekkers), neem dan contact op met forum member fivari. Een type 2 oplaadkabel voor 22kW (!) zit er wel standaard bij.
Modellen: ik weet niets van "uitvoeringen", maar in motor / batterij zijn er 4 modellen
- Q210; continental motor, 22 kWh accu, kan tot 43 kW laden
- R240; Renault motor, 22 kWh accu, kan tot 22 kW laden
- ZE40 Q90; continental motor, 40 kWh accu, kan tot 43 kW laden
- ZE40 R90; Renault motor, 40 kWh accu, kan tot 22 kW laden
Succes!
Het Fastned "probleem" is zeer specifiek. Sommige ZOEs hebben er last van en alleen op specifieke stations. Het gaat overigens alleen om de Q versies (die dus 43kW kunnen laden). Ik heb begrepen dat de laatste softwareupdate behoorlijk wat heeft weggepoetst.
Lolo's zijn takkedingen, stelling van ondergetekende. Heeft niks met ZOE te maken. Als een laadpaal om wat voor reden "op rood springt" (shit happens) maar dan wel je kabel vast houdt, dan hoeft het voor mij niet meer. Wellicht is er inmiddels wat aan gedaan, maar die ervaring was van mij. Ik mijd ze als de pest. Een aantal rijders heeft ook nare ervaringen met EV-Boxen, meestal omdat beginnen met een voor de ZOE te lage startstroom. EV-Box kan dat op afstand fixen, maar dat schijnt nog steeds op per-incident basis te gebeuren (anderen zullen me corrigeren als ik het fout zeg). Ik vind daar wat van maar laat maar.
In zijn algemeen kun je stellen dat je niet moet afgaan op posts ouder dan zeg een jaar. Het hele oplaad-landschap is echt aanzienlijk verbetert.
Over lengte kan ik weinig zeggen. Ik ben 1.81 en zit ZEER ruim, maar daar heb je niks aan. Ik heb wel een keer een kerel van zeer ruim 2 meter laten rijden en die was onder de indruk.
Opladen met een granny kabel is mogelijk. Zit er standaard NIET bij en is tamelijk kostbaar (in de orde van 750 euro). Ik heb er als "verzekering" zelf een gebouwd en letterlijk nooit gebruikt. Mocht je aan juist het andere einde van het spectrum denken (opladen op potentieel hoog vermogen alle mogelijke stekkers), neem dan contact op met forum member fivari. Een type 2 oplaadkabel voor 22kW (!) zit er wel standaard bij.
Modellen: ik weet niets van "uitvoeringen", maar in motor / batterij zijn er 4 modellen
- Q210; continental motor, 22 kWh accu, kan tot 43 kW laden
- R240; Renault motor, 22 kWh accu, kan tot 22 kW laden
- ZE40 Q90; continental motor, 40 kWh accu, kan tot 43 kW laden
- ZE40 R90; Renault motor, 40 kWh accu, kan tot 22 kW laden
Succes!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
TimZoe
Topic author - repeating visitor

Re: Tweedehands Zoe / Opladen & Tips
Bedankt voor je reactie! Dan lijkt het aantal problemen toch wel iets gezakt te zijn in vergelijking wat er een paar jaren geleden was.
Zover ik begr…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Zover ik begr…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 35 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Reacties: 6
Weergaves: 316 -
Laatste bericht door aarthodo
18 apr 2026 16:54
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 814 -
Laatste bericht door Mayn
03 nov 2025 16:33
-
-
Renault Zoe Airco/verwarming probleem
door guidovb1976 » 23 apr 2025 14:36 » in Elektrische en elektronische systemen -
Reacties: 1
Weergaves: 993 -
Laatste bericht door scarface450
26 apr 2025 00:28
-
-
-
Reacties: 3
Weergaves: 818 -
Laatste bericht door avdhoeff
02 jun 2025 17:18
-
-
Reacties: 1
Weergaves: 1084 -
Laatste bericht door zoemen
02 jul 2025 14:25
-
-
Reacties: 0
Weergaves: 722 -
Laatste bericht door carlh
26 mei 2025 09:53
-
-
Automatische parkeerrem zoe uitschakelen.
door Frankzoe » 02 jul 2025 14:42 » in Technische vragen Zoe -
Reacties: 9
Weergaves: 1812 -
Laatste bericht door aarthodo
08 jul 2025 18:58
-