stop en start controleren....
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 21 mei 2025 20:54
- Actief als: particulier
stop en start controleren....
Mijn wagen GSIII 1.5 dci 110 pk 81 kw collection 2012 ( 05 02 2013 ingeschreven ) zegt mij dat de stop en start moet gecontroleerd worden...kmstand is 79500.
Iemand die hier ervaring mee heeft en wat kan de reden zijn dat de wagen mij dit meld ? Ik zet deze meestal af omdat ik het hinderlijk vind om met een constant op-en afslaan van de motor te rijden.
Moet ik mij meteen zorgen maken of kan ik dit nog even aanzien...het is wel de bedoeling om de auto voor juli 2022 grondig te laten controleren/nakijken alvorens wij ermee op verlof vertrekken.
In C doe ik het onderhoud zelf ( jaarlijks olie/filter verversen ipv om de 2 jaar) samen met een concullega maar voor alle zekerheid willen we toch met een gerust hart vertrekken op reis deze zomer , daarom het extra nazicht door de ( Renault)garage .
Zijn er nog extra zaken die we moeten laten controleren ?
+- 2 jaar terug zijn er reeds 4 nieuwe injectoren geplaatst. Ik heb hier nog een dieselfilter liggen , maar het is er nog niet van gekomen om deze te vervangen. ( reeds nodig ? )
Buiten die injectoren is er nog nooit iets voorgevallen met de wagen , alles werkt nog perfect....tot deze melding nu.
Alvast bedankt voor de tips.
Iemand die hier ervaring mee heeft en wat kan de reden zijn dat de wagen mij dit meld ? Ik zet deze meestal af omdat ik het hinderlijk vind om met een constant op-en afslaan van de motor te rijden.
Moet ik mij meteen zorgen maken of kan ik dit nog even aanzien...het is wel de bedoeling om de auto voor juli 2022 grondig te laten controleren/nakijken alvorens wij ermee op verlof vertrekken.
In C doe ik het onderhoud zelf ( jaarlijks olie/filter verversen ipv om de 2 jaar) samen met een concullega maar voor alle zekerheid willen we toch met een gerust hart vertrekken op reis deze zomer , daarom het extra nazicht door de ( Renault)garage .
Zijn er nog extra zaken die we moeten laten controleren ?
+- 2 jaar terug zijn er reeds 4 nieuwe injectoren geplaatst. Ik heb hier nog een dieselfilter liggen , maar het is er nog niet van gekomen om deze te vervangen. ( reeds nodig ? )
Buiten die injectoren is er nog nooit iets voorgevallen met de wagen , alles werkt nog perfect....tot deze melding nu.
Alvast bedankt voor de tips.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16698
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 24 mei 2025 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: stop en start controleren....
Als je het onderhoud zelf doet kun je dat dieselfilter prima elke 2jaar vervangen. Voorkomen beter dan genezen! (60.000km/4jaar is de interval).
Het start/stop systeem wat niet werkt kan bijvoorbeeld accu gerelateerd zijn, of het element op de accupool klem.
Foutcodes en mogelijk andere waardes uitlezen is het beste begin.
Monteer altijd een nieuwe carterplug ring, deze dieselmotor gebruikt een exemplaar met een rubberen ring aan de binnenkant!
Een vakantie controle is altijd slim, de werking van de airco is ook van belang. Als je die wenst te gebruiken heet dat. Tijdig een service beurt (afvullen) voorkomt problemen.
Het start/stop systeem wat niet werkt kan bijvoorbeeld accu gerelateerd zijn, of het element op de accupool klem.
Foutcodes en mogelijk andere waardes uitlezen is het beste begin.
Monteer altijd een nieuwe carterplug ring, deze dieselmotor gebruikt een exemplaar met een rubberen ring aan de binnenkant!
Een vakantie controle is altijd slim, de werking van de airco is ook van belang. Als je die wenst te gebruiken heet dat. Tijdig een service beurt (afvullen) voorkomt problemen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 31 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 17:45
- Actief als: particulier
Re: stop en start controleren....
Als het nog de originele accu is, gok ik daarop. (maar ja, dat is gokken, meten is weten)
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 21 mei 2025 20:54
- Actief als: particulier
Re: stop en start controleren....
Is niet de originele accu , deze is reeds preventief vervangen enkele jaren terug...
Ik denk toch nog te weten dat er elke keer een nieuw ringetje wordt geplaatst bij een olie wissel ( koper ? )
Wat bedoel je met "aan de binnenkant" ? ===> Je schuift de ring er toch over en draait vast ?
Zal dan toch eens werk maken van die dieselfilter.....er werd mij al verteld dat dit zelfs bijna nooit gedaan werd ??
Remblokken vooraan waren nog +- 3.5 mm , misschien ook maar meteen vervangen ?
Ik neem aan dat de schijven nog in orde zijn met deze km-stand , al is er al wel een kraag voelbaar (80k) nog wel de 1e remblokken overal.
Airco is +- 2 jaar terug al volledig nagekeken , ik neem aan dat dit nog steeds oke is , werkt alsnog prima hoor.
Ik zal op basis van de reacties hier een lijstje maken voor de Renault-garage en een bestek vragen ( slik
)
Ik denk toch nog te weten dat er elke keer een nieuw ringetje wordt geplaatst bij een olie wissel ( koper ? )
Wat bedoel je met "aan de binnenkant" ? ===> Je schuift de ring er toch over en draait vast ?
Zal dan toch eens werk maken van die dieselfilter.....er werd mij al verteld dat dit zelfs bijna nooit gedaan werd ??
Remblokken vooraan waren nog +- 3.5 mm , misschien ook maar meteen vervangen ?
Ik neem aan dat de schijven nog in orde zijn met deze km-stand , al is er al wel een kraag voelbaar (80k) nog wel de 1e remblokken overal.
Airco is +- 2 jaar terug al volledig nagekeken , ik neem aan dat dit nog steeds oke is , werkt alsnog prima hoor.
Ik zal op basis van de reacties hier een lijstje maken voor de Renault-garage en een bestek vragen ( slik

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16698
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 24 mei 2025 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: stop en start controleren....
De middelste carterplug ring https://www.google.nl/search?q=carterpl ... taZWSQ5k9M wordt gebruiikt.bij aluminium carterpannen.
Het dieselfilter zoals gezegd elke 60dkm of 4jaar, de rechtsvoor wielkuip moet er voor los.
Meten is weten aangaande de remschijven, al zijn de meeste bij 80dkm wel aan een wissel toe.
Het gaat niet enkel om nu. Wanneer je nu nieuwe blokken steekt op schijven welke nog net goed zijn, dan zijn de schijven te dun wanneer de blokken voor de helft versleten zijn.
De onderdelen zijn relatief goedkoop, zou het beiden doen als je de blokken gaat wisselen.
Doe dan ook verse remvloeistof, een vergeten kindje met onderhoud.
Of breng de auto weg voor een goede controle.
Het dieselfilter zoals gezegd elke 60dkm of 4jaar, de rechtsvoor wielkuip moet er voor los.
Meten is weten aangaande de remschijven, al zijn de meeste bij 80dkm wel aan een wissel toe.
Het gaat niet enkel om nu. Wanneer je nu nieuwe blokken steekt op schijven welke nog net goed zijn, dan zijn de schijven te dun wanneer de blokken voor de helft versleten zijn.
De onderdelen zijn relatief goedkoop, zou het beiden doen als je de blokken gaat wisselen.
Doe dan ook verse remvloeistof, een vergeten kindje met onderhoud.
Of breng de auto weg voor een goede controle.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 21 mei 2025 20:54
- Actief als: particulier
Re: stop en start controleren....
Zal idd eens kijken wat nieuwe schijven extra kosten bovenop de remblokken. Ik zou gaan voor Bosch...
@mechanic : is er een bepaalde voorkeur van schijven ( van Bosch wel te verstaan ) , omdat daar ook weer bepaalde kenmerken op zitten ?
vb achteras :
Diameter (mm):274
Remschijftype:Massief
Centreringdiameter [mm]:61,91
Aantal gaten:5
Steek wielbouten (mm):114,3
Remschijfdikte (mm):11
of :
Diameter (mm):274
Remschijftype:Massief
Centreringdiameter [mm]:52,3
Aantal gaten:5
Steek wielbouten (mm):114,3
Remschijfdikte (mm):11
Het gaat me vooral om het verschil in centreringsdiameter die bij de ene 61.91 is en bij de andere 52.3 ?????
Ook qua remblokken is er zelfs nog keuze uit meerdere van Bosch ==> te veel keuze gewoon
Ik kan wel laten opzoeken op kenteken ( BE) , maar dat lukt mij niet op die verkoopsites.....op het werk kunnen ze dat wel.
Alvast bedankt
@mechanic : is er een bepaalde voorkeur van schijven ( van Bosch wel te verstaan ) , omdat daar ook weer bepaalde kenmerken op zitten ?
vb achteras :
Diameter (mm):274
Remschijftype:Massief
Centreringdiameter [mm]:61,91
Aantal gaten:5
Steek wielbouten (mm):114,3
Remschijfdikte (mm):11
of :
Diameter (mm):274
Remschijftype:Massief
Centreringdiameter [mm]:52,3
Aantal gaten:5
Steek wielbouten (mm):114,3
Remschijfdikte (mm):11
Het gaat me vooral om het verschil in centreringsdiameter die bij de ene 61.91 is en bij de andere 52.3 ?????
Ook qua remblokken is er zelfs nog keuze uit meerdere van Bosch ==> te veel keuze gewoon
Ik kan wel laten opzoeken op kenteken ( BE) , maar dat lukt mij niet op die verkoopsites.....op het werk kunnen ze dat wel.
Alvast bedankt

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16698
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 24 mei 2025 10:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: stop en start controleren....
Over die specifieke diameters heb ik zo even geen antwoord, als je mogelijkheid hebt laat het even uitzoeken zodat je de juiste hebt.
Renault hanteerd een minimum dikte van de remschijf, andere merken hanteren een minimumdikte van de schijf bij vervanving remblokken. Laatstgenoemde is natuurlijk veiliger, immers de boel hoort altijd in goede conditie te zijn.
Ik ben opgehouden met enkel blokken te vervangen, bij de gemiddelde auto is de meerprijs prima te doen aan materiaal. Arbeid is marginaal meer.
Aangaande het dieselfilter, tijdig vervangen kan! ook gevolgschade voorkomen. Niet altiid natuurlijk.
Renault hanteerd een minimum dikte van de remschijf, andere merken hanteren een minimumdikte van de schijf bij vervanving remblokken. Laatstgenoemde is natuurlijk veiliger, immers de boel hoort altijd in goede conditie te zijn.
Ik ben opgehouden met enkel blokken te vervangen, bij de gemiddelde auto is de meerprijs prima te doen aan materiaal. Arbeid is marginaal meer.
Aangaande het dieselfilter, tijdig vervangen kan! ook gevolgschade voorkomen. Niet altiid natuurlijk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 882
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 21 mei 2025 20:54
- Actief als: particulier
Re: stop en start controleren....
Ik zal in de loop van deze week eens horen bij m'n concullega , die bestellen elke dag -tig onderdelen voor onze firmawagens ( Ford......) , maar voor collega's doen ze wel iets meer.
Ik zou denken ivm die centreringsdiameter dat er een extra ring is om op die 61.91 te komen en origineel bij het maken is die 52.3....ik hoor het wel.
Bedankt !
Ik zou denken ivm die centreringsdiameter dat er een extra ring is om op die 61.91 te komen en origineel bij het maken is die 52.3....ik hoor het wel.
Bedankt !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 163 Weergaves
-
Laatste bericht door Klaas85
-
- 2 Reacties
- 538 Weergaves
-
Laatste bericht door JesperV
-
- 3 Reacties
- 324 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 186 Weergaves
-
Laatste bericht door beaukey
-
- 3 Reacties
- 255 Weergaves
-
Laatste bericht door de mon
-
- 3 Reacties
- 2656 Weergaves
-
Laatste bericht door LeonKnook
-
- 2 Reacties
- 427 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone