Renault Zoe R135 Intens SOH waarde en BMS update

Plaats reactie

Topic author
Robertm5746
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Actief als: particulier

Renault Zoe R135 Intens SOH waarde en BMS update

Bericht door Robertm5746 »

Goedemiddag,

Ik heb een vraag of de update van mijn BMS update goed is gegaan maar wil graag eerst even wat context geven aan mijn vraag.

We hebben een paar weken geleden een Renault Zoe uit 2020 gekocht met een kilometerstand van 62000 km bij de lokale Renault dealer.
In de advertentie stond de auto aangeprezen met een SOH van 95%. Hier was een batterij certificaat bijgedaan die vanuit Renault wordt gegenereerd. Nadat de koop gesloten was stond dit certificaat niet meer op de website van de verkoper en heb ik hem gevraagd deze toe te sturen omdat ik deze graag als onderdeel van de koop wilde beschouwen.
Bij het bestuderen van dit document bleek dat de vermelde SOH waarde niet meer actueel hoefde te zijn omdat de datum van het rapport al enkele maanden oud was (en dit document ook aangaf dat de vermelde waarde niet van toepassing was als het document verouderd zou zijn). Heb de verkoper gevraagd om dit document te updaten maar dit kon lukte niet omdat er een issue was tussen de renault server en de verbinding van de auto wat niet goed werkte.
Vervolgens heeft de dealer de SOH uitgelezen en deze was 92%. Hier begon mijn twijfel aangezien er mogelijk 3% verloren was gegaan in een half jaar tijd (hoe meer info je krijgt, hoe onzekerder je kan worden). Heb dit besproken met de dealer en hij heeft de auto uitgelezen en wilde alle beschikbare data delen dus wat dat betreft alle medewerking. Uiteindelijk heeft de dealer aangegeven dat de batterij en auto goed zijn en dat dit hetgeen is wat hij kon doen om mijn onzekerheid weg te nemen.

In de tussentijd heb ik op dit forum eea gelezen en kwam ik erachter dat er een BMS update van toepassing zou kunnen zijn. Heb de actis codes 66453 voor BMS / 64756 en 64273 voor energie info en entertainment gevonden en doorgegeven aan de dealer.
De dealer heeft deze updates uitgevoerd en bij aflevering ons gemeld dat alles gelukt was.

Welnu, ik heb de Canze app en dongel gekocht en de auto uitgelezen. De SOH waarde is 97,6% geworden wat denk ik prima is.
Het enige waar ik aan twijfel zijn de softwareversies van LBC en LBC2, deze zijn verschillend namelijk V560 (LBC) en V530 (LBC2).
Ik heb vanmorgen deze info met de dealer gedeeld en deze kwam met het volgende antwoord:

De monteur heeft mij toegelicht waarom de BMS-veiligheid niet is geüpdatet.
Binnen de actiesoftware-oplossing geeft Renault aan dat de BMS-veiligheid niet geüpdatet hoeft te worden en dit zelfs wordt afgeraden. Om die reden is de BMS-veiligheid bewust niet geüpdatet; dit was een weloverwogen keuze van onze monteur, conform het advies van Renault.
Hoewel het technisch mogelijk kan zijn om deze update alsnog uit te voeren, geldt dit in principe voor alle rekeneenheden in de auto, waarvan er meerdere aanwezig zijn. Daarbij geeft de monteur ook aan dat een update niet per definitie altijd een verbetering betekent.

Nu is mijn vraag: is het idd beter om LBC2 niet te updaten of is het beter om de update voor LBC2 wel te laten doen?
Heb het overzicht van firmware versies bijgevoegd.

Hoop dat iemand hier advies over kan geven.

Alvast bedankt.

Robert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator

Re: Renault Zoe R135 Intens SOH waarde en BMS update

Bericht door Pepone »

Ik was vorige week bij de dealer.
Op mijn verzoek op updates gezocht.
Er stonden geen updates voor de Zöe klaar.

De Zöe laadt en rijdt nog steeds goed , dus voor mij ook geen updates nodig.

Ervaar jij problemen?

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Robertm5746
2-hit-miracle
2-hit-miracle

Re: Renault Zoe R135 Intens SOH waarde en BMS update

Bericht door Robertm5746 »

Hallo Ron,

Ik ervaar geen problemen maar heb ook nog niet veel gereden of opgeladen. We hebben de auto al een week 😁.
Het hele update verhaal is bij …login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 1 niet getoond antwoord

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken