hallo ,
ik heb een vraagje over de koelvoeistof in de twingo ik heb gisteren het peil gecontroleerd maar het spul was net roestwater ik heb toen info ingewonnen bij 2 garage's volgens hun was normaal omdat het blok gedeeltelijk van gietijzer is dat zo?
vervangen van de vloeistof werkt maar een paar weken en dan zou het weer roest bruin zijn klopt dit?
is er ook een manier om te checken of de vloeistof nog goed beschermd?
groeten frits
Koelvloeistof
-
frits
Topic author - Lid - eerste logo binnen

-
Rossy
- Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Hallo Frits,
Het verhaal van de garages klopt wel, deels.
Wat zij erbij vergeten te vertellen is dat de koelvloeistof verouderd is.
De voorschriften zijn om de koelvloeistof om de 2 jaar te verversen en daarbij het hele systeem te reinigen.
Echter wordt dit zeer weinig gedaan.
Bij de prut die er bij jou in het koelsysteem zit zijn de toevoegingen helemaal uitgewerkt, het enige wat er nog gebeurt is koelen.
Verversen en goed doorspoelen kan zeker geen kwaad.
Ook met goed doorspoelen krijg je niet allen resten uit het systeem, vandaar dat je verse koelvloeistof binnen een paar weken alweer net zo bruin is als nu.
Het gevaar is wel dat, door het doorspoelen, de kachelradiateur lek raakt.
Dit doordat een eventueel lek nu door afzetting dicht blijft maar doordat dat weggespoeld wordt is de radiateur ineens lek.
Dit merk je niet gelijk maar pas na verloop van weken.
Antonio.
Het verhaal van de garages klopt wel, deels.
Wat zij erbij vergeten te vertellen is dat de koelvloeistof verouderd is.
De voorschriften zijn om de koelvloeistof om de 2 jaar te verversen en daarbij het hele systeem te reinigen.
Echter wordt dit zeer weinig gedaan.
Bij de prut die er bij jou in het koelsysteem zit zijn de toevoegingen helemaal uitgewerkt, het enige wat er nog gebeurt is koelen.
Verversen en goed doorspoelen kan zeker geen kwaad.
Ook met goed doorspoelen krijg je niet allen resten uit het systeem, vandaar dat je verse koelvloeistof binnen een paar weken alweer net zo bruin is als nu.
Het gevaar is wel dat, door het doorspoelen, de kachelradiateur lek raakt.
Dit doordat een eventueel lek nu door afzetting dicht blijft maar doordat dat weggespoeld wordt is de radiateur ineens lek.
Dit merk je niet gelijk maar pas na verloop van weken.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
WillemS
- Gerespecteerd lid

- Actief als: particulier
Ja, Rossy heeft gelijk, als je je niet houd aan de voorgeschreven verversingstermijn dan raken de antioxidanten (dope's) uitgewerkt en wordt het "bagg…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 5 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in