Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
coolNL
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2017 00:29
Actief als: particulier

Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Bericht door coolNL »

Goedemiddag allen,

Ik zit met de volgende vraag. Ik rijd sinds ruim 2 jaar met een Kadjar 1.5 DCI 110 EDC Automaat. En dat bevalt me uitstekend, op wat kleine dingen na (bv. het niet automatisch afsluiten van de deuren en het inklappen van de binnenspiegels na het verlaten van de auto) Het is een heerlijke auto om in te rijden. Ik overweeg daarom om hierna opnieuw een (jonge occasion) Kadjar aan te schaffen.

Maar de grote vraag is..... blijf ik dan bij een diesel automaat of ga ik switchen naar benzine? Diesel is momenteel niet zo 'hip' meer en de kans bestaat dat ik een volgende diesel niet zo gemakkelijk meer kwijtraak en er relatief minder voor terugkrijg. Maar daarnaast las ik deze week een commentaar van iemand die zei:
"De omslagpunten voor diesels zijn wel een stuk hoger komen te liggen. Niet alleen door de hogere meerprijzen, maar ook door de veel lagere restwaardes. Soms moet je 40000km per jaar rijden om breakeven te rijden. En dan heb je ook nog te maken met een hogere bijtelling omdat alles nu 22% is."

In hoeverre klopt deze statemement? Ligt dat omslagpunt inderdaad zo hoog tegenwoordig? Zelf rijd ik slechts 18000. (Dat is niet zoveel maar ook mijn brandstofkosten zijn in de regel 20% lager dan normaal agv een eigen pomp op het bedrijf.)

Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik dat verschil in kosten inzichtelijk kan maken? Is daar misschien een handig Excel tooltje voor?
(Overigens rijd ik mijn Kadjar volledig privé. Dus geen bijtellingen oid.)

Alsvast dank voor de tips/adviezen.

Mvg,
Mark