Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
coolNL
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2017 00:29
Actief als: particulier

Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Bericht door coolNL »

Goedemiddag allen,

Ik zit met de volgende vraag. Ik rijd sinds ruim 2 jaar met een Kadjar 1.5 DCI 110 EDC Automaat. En dat bevalt me uitstekend, op wat kleine dingen na (bv. het niet automatisch afsluiten van de deuren en het inklappen van de binnenspiegels na het verlaten van de auto) Het is een heerlijke auto om in te rijden. Ik overweeg daarom om hierna opnieuw een (jonge occasion) Kadjar aan te schaffen.

Maar de grote vraag is..... blijf ik dan bij een diesel automaat of ga ik switchen naar benzine? Diesel is momenteel niet zo 'hip' meer en de kans bestaat dat ik een volgende diesel niet zo gemakkelijk meer kwijtraak en er relatief minder voor terugkrijg. Maar daarnaast las ik deze week een commentaar van iemand die zei:
"De omslagpunten voor diesels zijn wel een stuk hoger komen te liggen. Niet alleen door de hogere meerprijzen, maar ook door de veel lagere restwaardes. Soms moet je 40000km per jaar rijden om breakeven te rijden. En dan heb je ook nog te maken met een hogere bijtelling omdat alles nu 22% is."

In hoeverre klopt deze statemement? Ligt dat omslagpunt inderdaad zo hoog tegenwoordig? Zelf rijd ik slechts 18000. (Dat is niet zoveel maar ook mijn brandstofkosten zijn in de regel 20% lager dan normaal agv een eigen pomp op het bedrijf.)

Kan iemand mij goed uitleggen hoe ik dat verschil in kosten inzichtelijk kan maken? Is daar misschien een handig Excel tooltje voor?
(Overigens rijd ik mijn Kadjar volledig privé. Dus geen bijtellingen oid.)

Alsvast dank voor de tips/adviezen.

Mvg,
Mark
Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine | Full options | 01-06-2023 | TwoTone Bleu Iron / Noir Eoile | Harman Kardon geluidsysteem | 4control advanced | Head-up display | Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit | Trekhaak | Automatisch openende achterklep | Panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cortrans
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 feb 2018 11:45
Actief als: particulier
Locatie: Beverwijk (nl)
Contacteer:

Re: Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Bericht door cortrans »

Mijn vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, omdat ik een Megane diesel reed.
Maar ik ben verhuisd en van werkgever veranderd. Maar inderdaad is tegenwoordig de rest waarde van een diesel minder omdat ze deze moeilijker te verkopen is. Ik rij nu al 5 of 6 maanden een benzine auto (ik zal ongeveer 10000 km per jaar gaan rijden) dus dan is het te gek om €100.- per maand wegen belasting te gaan betalen tegen nu €31,- voor mijn Peugeot 2008 benzine.
Of het omslagpunt 40000 km is weet ik niet, maar als u maar 18000 km per jaar rijd is diesel rijden gewoon duurder dan een benzine uitvoering. En een diesel uitvoering is qua aankoop duurder dan een benzine versie.
Mijn conclusie is dus, de volgende auto een benzine uitvoering


Verzonden vanaf mijn iPhone 7
(ex) bezitter van een Mégane 1.5 dCi Bose uit 2016, Kleur: Rouge Flamme, Easy Life Pack, 8,7 inch R-Link 2

Gr. Cor

Zonder (auto)transport staat alles stil
www.beroepschauffeurs.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



m.atthijs
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 okt 2010 23:11
Actief als: particulier
Locatie: West-Betuwe

Re: Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Bericht door m.atthijs »

Ikzelf rijd ook in een Kadjar 1.5 DCI automaat, als leaseauto. Los van het feit dat wij alleen auto's met een A-, B- of C-label mogen rijden, en ik daardoor bij vervanging geen Kadjar diesel meer mág selecteren, is de leaseprijs bij 35.000 euro lager voor een 1.3 benzine dan voor de diesel, nog los van de bijtelling. Ik zou alleen geen 1.2 benzine nemen; daar hoor en lees ik veel klachten over. Afgelopen week heb ik proefgereden in de "nieuwe" 1.3 benzine met 140 pk en die rijdt fantastisch. Met die motorisering ga je er zeker niet op achteruit.

Slotsom: als ik weer voor een Kadjar ga (dat is nog niet zeker, heb nog een maand of vier voordat ik mag bestellen), wordt het een benzine.
Renault Kadjar 1.5 dCI EDC Intens 05-2018 Rouge Flammé; sinds 08-2021
Renault Kadjar 1.5 dCI EDC Intens 06-2016 Bleu Cosmos; 06-2016 tot 04-2020

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
coolNL
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 mei 2017 00:29
Actief als: particulier

Re: Volgende Kadjar weer diesel of toch benzine?

Bericht door coolNL »

Dank voor jullie reakties. Na wat rekenwerk bleek een benzine uitvoering toch zeker interessant en inmiddels heb ik een Renault Kadjar TCe 160 Automaat Black Edition van januari op de kop kunnen tikken. Uitgevoerd in prachtig donker groen.(Vert Oural :-) )
Werkelijk een geweldige auto om te zien en in te rijden. Inderdaad weer een verbetering tov de vorige uitvoering!
Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200 Iconic Esprit Alpine | Full options | 01-06-2023 | TwoTone Bleu Iron / Noir Eoile | Harman Kardon geluidsysteem | 4control advanced | Head-up display | Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit | Trekhaak | Automatisch openende achterklep | Panoramisch dak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht