avdvee schreef:Lovenswaardig maar ik vind het behoorlijk ver gaan. Ben bereid om een kaartje achter te laten en iemand te helpen als het mogelijk is. Ik bedoel ik ga niet een zakelijke bespreking of werkzaamheden (tijdelijk) staken als het mij echt niet past.
Dat doe ik ook niet, maar je kunt bijv wel wat afspreken. Ik ga bijv in de pauze altijd even buiten lopen, dus dan kan ik net zo goed afspreken dat ik dan even langs mijn Zoe loop om de laadpaal weer vrij te geven.
avdvee schreef:Ook zal ik niet uit eigen beweging mijn auto verplaatsen.
De infrastructuur gaat niet zo snel als de duizenden PHEV's die nu verkocht worden. Er komt een dag dat je zou wensen dat iemand anders wel die gewoonte had.
avdvee schreef:Nadrukkelijk ben ik het oneens met de stelling dat een laadpaal geen parkeerplaats is; de laadpalen gaan ten koste van publieke parkeerplaatsen.
'Gaan ten koste van' of 'zijn bedoeld als' is niet hetzelfde. Een andere kijk op de zaak is: als al die fossiele automobilisten al parkeerplaatsjes hebben moeten opofferen voor onze electro-auto's, kunnen wij tenminste ze zo zorgvuldig mogelijk gebruiken. Anders moeten er nog meer parkeerplaatsen omgetoverd worden in laadplekken. Mmmmm, is dat eigenlijk wel zo slecht?
avdvee schreef:Daarnaast betaal je als EV-rijder de gewone parkeertarieven en in sommige gevallen betaal je zelfs extra voor deze service (extra = meer dan de geldende stroomkosten). Oftewel je betaalt voor een dienst.
De dienst die je afneemt is 'electriciteit', niet 'parkeren'. Die laadpalen zullen ergens van betaald moeten worden. Ik denk dat we al zwaar 'gesubsidieerd' worden. Als we een reële prijs zouden moeten betalen, kwam het meer in de buurt van 1 euro per kWh schat ik. Nu is het, wat, 30 cent? Komt uit op misschien een euro of anderhalf voor een volle accu. Lijkt me niet de moeite waard voor een dag parkeren. En als je nou een plug-in Prius neemt. Die heeft zo'n kleine accu, dan gaat het echt nergens meer over: 4 schamele kWh'tjes oftewel een paar dubbeltjes. Maar houdt wel de hele dag een laadpaal bezet.
Als het een laadplek is in een betaald-parkerenzone, ja dan heb je een punt. Als je in een gemeente bent waar de laadplekken gratis zijn, dan moet je je auto gaan verzetten van een gratis plek naar een betaalplek. Dat is een moeilijke.
Bij mijn werk is het al een moeilijke om mijn auto preventief te verplaatsen. De laadplekken zijn in een betaald-parkerenzone, maar de gratis plekken zijn (zo tegen het eind van de ochtend als mijn accu vol is), allemaal bezet. Dus dan houd ik het maar bij een kaartje voor het geval er iemand in 'nood' verkeert.
avdvee schreef:Kortom ik zal een EV-rijder in nood zeker proberen te helpen maar ik zie dit als een gunst en geen automatisme. En ik realiseer me dat dit wellicht egoistisch klinkt, maar het is tenminste wel eerlijk.
Mee eens, het was niet als automatisme/verplichting bedoeld, ik had het ook over mijn 'zelfbedachte' ev-etiquette. En mijn etiquette is een 'work in progress'.