Vraag over de 1.6 16V (Kangoo) bj. 2004

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Actief als: particulier

Vraag over de 1.6 16V (Kangoo) bj. 2004

Bericht door BramvT »

Ik ben na dik 5 jaar gestopt met dieselen met de Kangoo (totaal heb ik 25 jaar gedieseld, eerst 19 jaar met Citroen BX 1.9D), omdat ik inmiddels met pensioen ben en AOW ontvang.

Reed gemiddeld 70.000 km voor de koerier en schroef dat nu terug naar ongeveer 35.000 p/jr...en JA, ik weet dat ik dan ook beter zou kunnen blijven doordieselen, maar wilde een personen Kangoo hebben met 2 schuifdeuren en achterbank terug en dus geen gesloten bestel Kangoo meer (de diesel uitvoering van de personen Kangoo kost me teveel WBL)

Ik heb nu dus een rode Kangoo uit 2004 met de 1.6 16V motor, met (NAP) 119.000 km....airco, elektr. pakket enz.

Mijn eerste indruk van dit type motor was, dat hij met zijn 95 PK niet echt fel accelereerde onder de 3000 rpm....gisteren is er bij een garage een nieuwe D riem + spanrollen en waterpomp ingezet.

NU DE VRAAG : toen ik uit de garage wegreed, bleek hij opeens een stuk feller geworden....maar hoorde wel nu duidelijk een aanzuiggeluid...thuis de kap open en zag een kastje wat nog VOOR het luchtfilter naast de motor zit (en waar dus de luchtslang naar de zijkant zit) en dat de rubber mof eraf lag....mijn vraag is nu : wat is dit voor een kastje, waar ik verder niks aan kan zien of uit elkaar kan schroeven, waar dient dat ding voor ?

En kan ik die ook weglaten, of gaat hij dan veel meer benzine gebruiken....heb er in 1 week al dik 800 km mee gereden en hij loopt 1 op 16 (lekker zuinig dus) en dat wil ik wel graag zo houden. :wink:

Dit kastje bedoel ik dus, met de luchtslang eraan :
IMG_0192.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Re: Vraag over de 1.6 16V (Kangoo) bj. 2004

Bericht door mechanic »

Dat is een wervelbox die de lucht een werveling meegeeft zodat deze blijkbaar beter de motor in komt.
Vind het zelf beetje onzinnig,maar het schijnt te werken.
Even goed monteren,dit is losgeweest bij de riemwissel.
Zit meestal op het luchtfilter verkeerd gemonteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Ok, Mechanic....ik heb hem weer vastgezet, die wervelbox....en nu is het effect weer hetzelfde...vrij traag met optrekken tot de 3000 rpm.

Ik merkte duidelijk een verschil in acceleratie toen hij los zat...lijkt wel of dat ding de luchtinvoer smoort en hij zodoende niet zijn maximale trekkracht heeft.

Of zou dit (mede) ook zijn gedaan om de uitstoot minder te maken en het brandstofgebruik ook te verminderen ?
Hij liep deze week 1 op 16 en dat wil ik natuurlijk graag zo houden.

Maar het liefst trok ik dat ding eraf en maakte er een langere slang op, zonder die wervelbox dus.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zoiezo heb je dan zonder die box het zwaardere geluid,moet je van houden.
Dit blokje hoort best pittig te trekken,maar zoals bijna alle 16v van renault rond deze tijd zijn het wat hoogtoerige motoren. Hoe meer toeren hoe feller deze wordt.
Met of zonder die box zou er evenveel lucht in de motor komen,opening grootte veranderd niet. Zou voor verbruik ook weinig uit maken. Is de aansluiting op filterhuis niet goed krijg je warme lucht erbij,dat is niet bevordelijk.
Je kunt dus de box wel weghalen maar wel een goede slang naar het front van de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
BramvT
Lid
Lid

Bericht door BramvT »

Dank voor de tips, Mechanic.....ik zal die box sowieso eens nader gaan bekijken....zou immers ook kunnen dat er iets in terecht is gekomen, via de luchtslang en daardoor gesmoord zou worden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dat heb ik nog nooit meegemaakt.. maar wie weet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut