Waterlekkage Clio via de paravan

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie

Topic author
Joosth
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 07 sep 2016 20:41
Actief als: particulier

Waterlekkage Clio via de paravan

Bericht door Joosth »

Hallo Forumleden,

Ik heb een renault Clio 1.4 uit 2001. Sinds enige tijd een lekkage op de vloer bij de bijrijder. Na wat speurwerk op dit forum blijkt het vaak te liggen aan een verstopte paravan. Dat was bij mij zeker het geval. Deze paravan zat vol modder en bladeren en die heb ik schoongemaakt en met perslucht doorgespoten. Een test gedaan met water en jawel, het water loopt nu keurig weg via de wielkassen, zowel links als rechts.

Toch blijf ik vochtproblemen houden. Bij hele heftige regenbuien komt er toch weer water in mijn auto. Als test heb ik met een gieter water in mijn paravan gegooit. Links en rechts loopt dat er netjes uit, maar in het midden van de paravan blijft toch veel water staan. Daar zit de inlaat naar het interieur. Er zat veel vuil en modder rond deze inlaat. Ik heb het gevoel dat dit water via de ventilatorbehuizing in het interieur loopt.

Ik heb twee vragen:

1. Ik lees overal dat de paravan een uitloop heeft links en rechts, maar weet iemand of de paravan ook een water uitloop heeft in het midden?
2. In het midden van de paravan zit de inlaat naar het interieur. Heeft deze inlaat misschien een afsluitring die wellicht verrot is? Hoe heet dit onderdeel?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet,

Joost uit Amersfoort

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Re: Waterlekkage Clio via de paravan

Bericht door mechanic »

In het midden zit geen afvoer,het water loopt dus niet snel genoeg weg.
Meestal zit er p het uiteinde van de afvoerslang achter de wielkast een klepje.
Deze verwijderen zodat het wellicht sneller wegloopt,en zorgen dat er inderdaad geen vuil licht onder de paravan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Joosth
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 07 sep 2016 20:41

Re: Waterlekkage Clio via de paravan

Bericht door Joosth »

Ik ben inmiddels al weer wat verder gekomen. Er zit wel degelijk een afvoer in het midden bij de paravan van mijn clio. Ik had al op een paar sites gelezen dat er niet 2 maar 3 afvoeren zijn bij een Renault Clio 1.4 uit 2001

De middelste afvoer komt uit midden in het motorblok. Ook dat is zo'n rubber slang met een klepje. Die slang zat vol modder, blaadjes en takjes. Ik heb het rubber klepje helemaal verwijderd en de slang weer schoongemaakt. Het water loopt nu meteen uit de 3 uitvoeren van de paravan.

Een foto van de slang had ik al gevonden op https://www.clioclubnederland.nl/viewto ... 66#p415709 .

Nu moet de auto nog goed drogen en het is wachten op een hele vette regenbui om het nogmaals te testen.

In ieder geval bedankt voor de tips. Samen kunnen we elkaar verder helpen.

Greets,

Joost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community