Zoe aankoopadvies

Plaats reactie

Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Dag allemaal,

allereerst excuses dat ik met mijn 1e post meteen zo binnen kom vallen, ik hoop echter dat jullie me toch van advies kunnen voorzien :)

Wij (gezin bestaande uit 3 personen, 2 volwassenen en 1 kind < 10 jaar oud) zijn op zoek naar een tweede auto "voor erbij". Onze hoofdauto wordt binnenkort een EV en we hebben nu een Toyota Yaris uit 2006. Deze willen we vervangen door een recentere auto en tot mijn verrassing zou een kleinere EV ook binnen het budget (~€15.000) vallen, mits je goed zoekt.

Een Renault Zoe staat hoog op de verlanglijst. Ik zie echter door de bomen het bos niet echt meer, ondanks wat avondjes Googlen/YouTuben. Wat ik begrijp is dat er verschillende revisies Zoe zijn, afhankelijk van bouwjaar/uitvoering. Q210, R210, Life, Intense, het is als leek allemaal wat onoverzichtelijk. Dat het uitrustingsniveau door de jaren heen is aangepast maakt het er ook niet makkelijker op :P
  • Bestaat er een overzicht van modeljaren/uitvoeringen en wat voor opties daar dan eventueel opzitten?
  • Wat zouden jullie aanraden voor dit budget? Plan is om hem volgend jaar januari te kopen ivm. subsidie. Koopaccu is een must voor ons (geen zin in nog meer maandelijkse lasten)
  • Op zich zou een range van ~200KM bijvoorbeeld genoeg zijn maar volgens mij is een ZE40 ook haalbaar binnen dit budget, dan is dat een betere koop lijkt me?
  • Wat voor dingen moet ik nog meer op letten? Volgens mij is de Zoe een betrouwbare auto gebleken, maar ik ben op zoek naar dingen waar ik specifiek op moet letten bij aanschaf.
Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet, een (hopelijk) toekomstige Zoe rijder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door ZoeKees »

Realistische range (zonder veel moeite te doen, gewoon airco/verwarming aan, geen eco mode):
ZE22 (Q210/R240): ca. 130 km in zomer, 100 in winter
ZE40 (Q90, R90, R110): ca. 250 km in zomer, 200 in winter.
Als het een tweede auto is, dan heb je wellicht zat aan de ZE22? Hoe vaak ga je er meer dan 100 km enkele reis mee rijden? ZE22 zijn een heel stuk voordeliger te krijgen.

Q of R versie:
Q kan tot 43 kW AC laden, maar laadpalen die 43 kW AC leveren worden steeds minder. Zoe Q model is de enige auto die daar gebruik van kan maken, dus laadpaal leveranciers zullen daar ook geen moeite voor doen om er meer te plaatsen.
R versie kan tot 22 kW AC laden, daar zijn palen genoeg van. Is snel zat in de praktijk (maar ik rijd zelden lange stukken met laadstops onderweg). Als het de tweede auto is gebruik je die misschien ook zelden voor lange ritten?

Koopaccu:
Renault biedt tegenwoordig de mogelijkheid de huuraccu over te kopen. Dus ook als de occasion met huuraccu wordt aangeboden, kun je die overkopen. Reken op 7000 euro - 700 euro per levensjaar. Dus 2800 euro voor een 6 jaar oude accu, 2100 euro voor een 7 jaar oude, etc. Dat is exclusief BTW. Pin me hier niet op vast, maar dit lijken de offertes te zijn van degenen die een aanvraag hebben gedaan bij Renault (zie andere topics).

Nog een aankoop tip: zorg dat je een werkende dongle en de Canze app hebt voor je proefrit. Dan kun je tijdens de proefrit batterij SOH uitlezen. Onder ca. 90% zou ik hem niet kopen. Het lijkt ook dat de batterijen iha niet zo snel achteruit gaan gelukkig.

Uitrusting heb ik zo geen overzicht van. Ik weet alleen dat de life uitvoering een plastic (geen leder) stuurwiel heeft, dat vond ik niks.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Dank [mention]ZoeKees[/mention] , dat is precies de info die ik zocht!

Uitgaande van worst case scenario kan ik dus ongeveer 100KM rijden in de winter met een ZE22. Dat is voor een tweede auto inderdaad meer dan prima, als ik er heen en weer mee naar mijn werk zou rijden + 's avonds nog op visite zou dat neerkomen op 70 kilometer. En dan kan ik vaak op het werk ook nog laden, prima dus.

Q versies hoef ik dus niet echt op te letten, ik ga er dan van uit dat die laadpalen allemaal langzaam gaan verdwijnen. Ik neem aan dat de Q versie ook op gewone laadpalen kan laden, alleen dan langzamer? 99% van de tijd zal ik overigens thuis laden aan de laadpaal (waarschijnlijk een Alfen).

Dat je de huuraccu over kon kopen wist ik niet. Ga ik zeker naar vragen, want vrijwel elke Zoe wordt met huuraccu geadverteerd (en ex. BTW, wanneer bouwt Gaspedaal daar eens een filter voor?!). Nu is het aanbod ineens ontelbare malen groter.

Dongle heb ik (een generieke OBD2 Bluetooth van enkele jaren oud), Canze app zal ik downloaden.

Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoord!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door ZoeKees »

Q versie kan inderdaad ook op tragere laadpalen laden.

Huurkosten van de accu zou ik me ook niet al te druk om maken als je niet zo veel kilometers maakt. Als je 10000 km per jaar rijdt zijn de huurkosten 78,35 per maand inclusief verzekering van de accu. Dat is 940,20 per jaar. In datzelfde jaar tijd wordt de accu die je eventueel zou willen overkopen 700 + 21% btw = 847 euro goedkoper. Dus effectief huur je dan je accu voor 93,20 per jaar, dat is niet duur, en betere garanties dan bij overkopen. Wat ik wil zeggen: je kunt het rustig een paar jaar aanzien voor je besluit de accu over te kopen.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Op zich snijdt dat hout, echter zijn we net van eigendom overgestapt naar private lease met onze "grote" auto (na veel wikken en wegen). De Zoe zal ook zeer weinig rijden dus kopen we liever een accu om de maandlasten laag te houden (de Zoe gaan we dan afrijden). Wel bedankt voor je overwegingen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door zoe2goe »

De overwegingen van ZoeKees zijn volstrekt valide. Mijn overweging was omgekeerd: ik heb de accu overgenomen, met de gedachte dat ik deze auto helemaal op ga rijden en dat dus over ruim twee jaar de huur boven de afschrijving gaat komen. Bovendien geeft het mij een "donor systeem" waarvan ik alleen de cellen hoef te vervangen als het echt einde oefening is. Met 83% SOH na bijna 8 jaar wind ik me daar nog niet zo over op overigens.

Verder:
- laadkabel bijgevoegd (moet een "dikke" 22 kW / 3x32A kabel zijn)
- kraken bij het rijden over drempels, met name als het koud is, dat is de stabilisator stang
- versleten koppelingen van de drop-links (de "stokjes" van de stabilisator stang naar de voorwielen)
- als je van een dealer koopt: de firmware van de LBC moet 0854 of hoger zijn (uitlezen met CanZE, geldt alleen voor de niet-ZE50's)
- lekkage bij de voordeuren
- staat van de banden / uitlijning. Tis toch geld als je meteen moet vervangen.

Er zijn een paar Q210's geweest met een produktiefout in de lagers van de motor. Het lijkt me sterk dat er daar nog van rondrijden zonder correctie, maar je weet het maar nooit. Moet overigens een auto van hooguit 2015 zijn hoor. Kop uit het raam op een stille geasfalteerde weg en vooruit met de geit. Als je een beetje raar schurend geluid hoort wat je NIET hoort als je achteruit rijdt, zou ik hem laten staan. Maar nogmaals, dat zou echt uitzonderlijk zijn.

Verder checken of de vorige eigenaar de garantie heeft verlengd. Zo ja, ABSOLUUT mee doorgaan. Zo nee, jammer dan. Reden: reparaties aan het elektrisch systeem zijn uiterst zeldzaam en vaak is Renault coulant, maar het kan desalniettemin erg kostbaar zijn.

Hope this helps.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Zeker helpt dat [mention]zoe2goe[/mention] ! Staat op het checklistje wat meegaat naar de dealer :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Aboriginal
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 487
Lid geworden op: 02 okt 2016 00:19
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Aboriginal »

Allereerst Welkom,Ik denk dat je volgend jaar Januari al voor dat budget (incl subsidie) een mooie 2E Hands ZE50 kan kopen.iig Succes.
Zoë Intens R240/R110/R135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Ik ben benieuwd, ik hoop het! Ik laat het nog wel weten :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2013
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door nikk »

Even vanuit het idee 2e auto "voor erbij". Wat zijn de eisen? De Zoe is niet echt klein. Een Spring wellicht een idee?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Arfman
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2021 10:22
Actief als: particulier

Re: Zoe aankoopadvies

Bericht door Arfman »

Die zit nog een beetje boven budget eerlijk gezegd. We willen er maximaal ~15K voor uitgeven (dat brengen onze 2 auto's samen naar verwachting nog op). Daarnaast doet de Spring 20 seconden naar de 100 en dat vind ik tegenwoordig gewoon gevaarlijk traag eerlijk gezegd. Het hoeft geen Tesla te zijn maar hij mag, ook in de stad, wel een beetje vlot rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Aankoopadvies Talisman
    door bert888 » » in Talisman
    20 Reacties
    1407 Weergaves
    Laatste bericht door bert888
  • Aankoopadvies Megane 3 benzine
    door Harald80 » » in Megane
    4 Reacties
    197 Weergaves
    Laatste bericht door mechanic