Even een kleine knuppel in het Zoe-hok: ik zag net Robert Llewellyn's review van de
Hyundai Ioniq. Hoewel 28kwh beslist niet in de buurt komt van 41kwh en er over smaak zeker te twisten valt, roept deze Ioniq toch weer opnieuw de vraag bij me op die ik eerder ook al eens in dit forum heb gepost: waarom heeft Renault niet de gelegenheid van de Zoe II release aangegrepen om de bestuurder meer relevant informatie op de schermen te tonen en met de bediening meer uit het elektrisch rijden te halen? Twee voorbeelden
1. Display: de Ioniq toont veel meer nuttige informatie over verbruik van de climate control, elektronica etc, over de te verwachtte laadtijd bij een snellader (gegeven de SOC en batterjtemperatuur), de kwh/km tijdens het rijden, de nieuwe range als je de ECO-stand zou inschakelen etc, kortom, alles wat we in Canze hebben en nog meer. Bovendien ondersteunt Ioniq zowel Android Car als Apple Car waardoor je de rij-ervaring veel meer af kunt stemmen op je eigen voorkeuren
2. Regeneratief remmen: het pookje aan het stuur geeft je de mogelijkheid om zowel lekker uit te rollen als traploos de regen-break bij te schakelen. Dit is zoveel relaxter dan de steeds de pook tussen N en D te schakelen, of het accelerator-pedaal gefocused op 0 KW te houden, of met het voetje bij te remmen terwijl je geconcentreerd op het scherm (of Canze) moet kijken om het inschakelen van de friktierem te vermijden!
Dat deze functies nog niet in de Zoe I zaten, kan ik me voorstellen. Het ontwerp van de Zoe is tenminste 5 jaar ouder dan de Ioniq. Maar de voorbereidingstijd voor het op de markt brengen van de Zoe II is lang genoeg geweest voor Renault om een aantal software- en bedieningsaanpassingen in deze volgende release door te voeren. Dat zou recht doen aan de voorsprongspositie van de Zoe. De Zoe II is nu toch een soort verouderde EV met een wat grotere batterij. Ik vraag me af hoe de markt gaat reageren op het aanbod van Ioniq's, Ampera-2's en Tesla 3's in verhouding tot de Zoe II.
Heeft Renault hier een kans laten liggen?