Laadpaal ervaringen (openbaar)

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik weet een DBT laadpaal in Zutphen die niet met de Zoe werkt. Maar ook een DBT in Olst die het uitstekend doet. E-laad heeft er diverse geplaatst.
Ik heb mijn ELPA-gebaseerde "Lolo-oplossing" nog niet op de DBT's getest maar zal binnenkort kijken of het probleem in Zutphen er mee op te lossen is.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Aparte ervaringen met laden; ik zou mijn ervaring in Gouda nog delen.
Afgelopen donderdag moest ik in het centrum van Gouda zijn en warempel was er dicht in de buurt een laadpaal; achter de vismarkt. Gearriveerd bij de laadpaal bleken er 2 parkeerplaatsen voor ladende auto's gereserveerd te zijn. Helaas stonden er 2 ICE's waarvan van een de bestuurder net geparkeerd had en weg wilde lopen. Ik attendeerde de beste man op het feit dat hij op een laadplaats stond met een niet elektrisch voertuig en dat ik juist daar wilde laden;
- wat ik me wel in het hoofd haalde om een parkeerplaats op te eisen
- de parkeerplaats was voor iedereen, het bord geeft alleen aan dat je hier kunt laden als er plaats is
- dat ik moest opzouten met die kut-electrisch auto
- of de stroom hier goedkoper was en dat ik beter thuis kon opladen
- was mijn auto wel een elektrische auto?
Het was na een korte woordenwisseling duidelijk; die auto ging niet weg en ik wilde wel doorrijden, maar de man ging nu los en de reden van zijn ergernis werd wat duidelijker; de man woonde in dat straatje en waar of hij dan wel moest parkeren?
Ik heb uiteindelijk ongeschonden kunnen vertrekken en heb zelf nog even moeten zoeken naar een parkeerplaats en veel meer parkeerplaatsen waren er idd niet in dat straatje. Hoewel zijn taalgebruik en intonatie wat beter en rustiger kon, snap ik de irritatie wel.
Een dilemma; hartstikke leuk 2 gereserveerde plaatsen, maar hoe rechtvaardig je dit als die plaatsen niet al te vaak gebruikt zullen worden in een buurt waar parkeerplaatsen zeldzaam zijn? Hoe handhaaf je dat, is het idd een overtreding om daar als niet elektrische auto te parkeren?
Wat vinden we er van?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door electronaut »

Je hebt zijn dag gemaakt! Hij heeft zijn gram gehaald door zo'n eco-hippie eindelijk eens goed zijn vet te geven.

Wat in elk geval blijkt, is dat gemeenten heel goed moeten letten op het aspect 'draagvlak' en dus bij plaatsing van een laadpaal op plaatsen waar het aantal parkeerplaatsen beperkt is, waar mogelijk, een gelijk aantal nieuwe parkeerplaatsen te creëren. En dat ook goed onder buurtbewoners laten weten.

Een rondje google leert dat er bij de Nederlandse gemeenten nog weinig beleid op dit punt is. In het algemeen wordt er niet opgetreden tegen parkeren bij een laadpaal. (met parkeren bedoel ik je auto neerzetten maar niet opladen, ongeacht of de auto elektrisch is of niet) Het lijkt erop dat het probleem bij de gemeenten wel bekend is, maar dat ze nog niet een gevoel van urgentie hebben om er snel iets aan te doen.

Het zou kunnen helpen je ervaringen aan de gemeente door te geven. Als er nooit iemand klaagt, krijgen ze ook nooit de idee dat er een probleem is. Ik geloof dat gemeenten best bereid zijn actie te ondernemen want je gaat niet dure infrastructuur aanleggen om vervolgens lijdzaam toe te zien dat er geen gebruik van gemaakt kan worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DutchTrafficConsult
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2014
Laatste bezoek: 05 jun 2014 19:15
Actief als: professional
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DutchTrafficConsult »

Er is al aardig wat beleid bij de Nederlandse gemeenten, althans, de meesten plaatsen duidelijk handhaafbare verkeersborden. Ik heb zojuist de betreffende ambtenaar een linkje naar dit item gestuurd.

Overigens wel stereotype: BMW :shock:

Groet, Alex
Enthousiast van elektrisch rijden, rijd al sinds mei 2012 Chevrolet Volt. Houd mij professioneel bezig met verkeer, vervoer en parkeeroplossingen (waaronder elektrisch rijden: http://www.allesoveropladen.nl)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door E-mission »

Het is verboden bij zo'n paal geparkeerd te staan als je niet ingeplugged bent met die auto. Je mag dan weggesleept worden, ook als je de Zoe niet ingeplugged hebt dus.

Dat het druk kan geven op de beschikbare ruimte is duidelijk. Dat zal nog wel even blijven in deze transitie de komende jaren van carbon naar electron. Maar het is tevens een wens van de gemeentes om zo schoner en stiller te worden. Dat is dus de straf voor de mensen die er voor kiezen om een auto zonder stekker aan te schaffen. Niet dat iedereen die luxe nog heeft, maar deze bmw rijder wel zo te zien.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

Het is duidelijk dat zo'n plaats, als die niet gereserveerd was, gewoon bezet zou zijn door een andere auto. Het is maar omdat er reservatiebord staat, dat die plaats lang vrij blijft tot er dan toch iemand met asociaal gedrag, de plaats inneemt. Hetzelfde geldt voor plaatsen voor mindervaliden. Er is niets verkeerd met het reserveren van 1% van de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen: die voertuigen hebben de laadinfrastructuur nodig om verder te kunnen. Wie dat niet begrijpt, moet beginnen twijfelen aan zijn intellectuele capaciteiten.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Vandaag weer een Lolo (bij Canon Europa, Amstelveen), waar met de standaard laadkabel de zekering er na 5 minuten laden uitklapte. Na resetten van de zekering de speciale ELPA kabel met extra elektronica gebruikt: vanaf dat moment probleemloos geladen op de Lolo.
Ook in Q-Park Mahler, Amsterdam Zuidas werkt het Lolo-laden met de Zoe nu eindelijk wél, dankzij deze speciale 'ELPA-plus' kabel.
Uiteraard niet zo snel, want de ELPA is slechts één fase. Maar iets is beter dan niets en/of storingen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

Martijn,
Fijn dat je die Elpa-oplossing hebt gevonden. Ik denk eraan iets gelijkaardigs te maken of te kopen. Ik vraag me wel af of het allemaal wel conform is. Ik dacht dat verlengkabels niet konden en wat jij gebruikt is een vorm van verlengkabel. Bovendien is het, als ik het goed heb, zonder probleem mogelijk om de kabels los te koppelen tijdens het laden.
Los daarvan heb ik enkele vragen:
waar kocht je die Mennekes-kabel en die Elpa?
Hoe zit het met het doorverbinden van de pilot of verbind je enkel de vermogendraden in het stukje tot de Elpa?
alvast bedankt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

De ELPA kabel kan rechtstreeks bij ELPA (Davide) in Italië worden besteld. Ik heb gekozen voor de versie met 32A blauwe CEE connector.
De Mennekes verloopkabel is een eigen ontwikkeling, inclusief het stukje custom elektronica daarin.
De ELPA kabel voldoet inderdaad niet aan de norm omdat er een losneembare connector in de kabelset zit. Voorzichtig en zorgvuldig gebruik met verstand van zaken is dus zeker van belang.
Overigens ben ik van plan om binnenkort een slot op de connectors te maken zodat ze niet meer zomaar los te trekken zijn.
Het doel is om een oplossing te hebben die volledig voldoet - en blijft voldoen - aan de IEC norm.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door E-mission »

Sowieso kan je een Schuko stekker altijd los trekken, ook die van Renault.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Klopt, echter laden met Schuko (met een regelaar in de kabel ingebouwd) valt in de norm onder "Modus 2" laden en dan is het toegestaan ivm de lagere maximale stroomsterkte en 1-fase.
In Modus 3 (laden met Mennekes Type2 stekker) is het kunnen loskoppelen onder spanning niet 'conform'.

Mijn ELPA-oplossing zit daar een beetje tussenin, Modus 2,5 zeg maar... :-)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door E-mission »

Ik snap niet hoe de Elpa anders is dan de Renault / Ampera / Volvo stekker. Allemaal Schuko met regelaar dus type 2. Of bedoel je het feit dat aan de Zoe kant een Mennekes vrouwtje zit? Lijkt me dat dat nog geen modus 3 inhoudt. Gaat toch meer om de voedingskant lijkt me ivm de hogere spanning.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Klopt, de ELPA zelf is inderdaad qua opzet niet anders dan soortgelijke Modus 2-kabels van Renault zelf, of bijvoorbeeld die van Volvo.
Maar het wordt wel anders met de (optionele) custom made toevoeging die ik heb gedaan - zie de eerdere posts in dit topic voor uitleg.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Vandaag naar Safaripark de Beekse Bergen (Hilvarenbeek) geweest. Je kunt je elektrische auto daar gratis opladen. Er staat slechts een laadpaal (EV box), met een mennekes stekkeraansluiting en aan de ander kant een schuko aansluiting. Je kunt niet met je eigen laadpas laden, daarvoor moet je de laadpas bij de klantenservice ophalen. De borg daarvan is 50 Euro.
De oplaadplek(ken) kan/kunnen niet gereserveerd worden.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Woensdag uitgebreid gesproken met Ballast Nedam die de palen in Utrecht aanlegt.

Bij de meeste BN palen kan ik probleemloos laden, maar de nieuwe paal aan de Koningslaan gaf storing. Dat is nu opgelost door naar de aarding te kijken. Werkt naar behoren! Top service van Ballast Nedam. Binnen 24 uur opgelost en teruggekoppeld.

Binnen 500 m van mijn huis nu 4 openbare oplaadpunten en 1 bij de universele garage, die ook 24h/dag beschikbaar is.
Regelmatig allemaal dubbel bezet.

Moeten ze nog even aan wennen bij mij in de straat, veel protest tegen een laadpunt bij ons voor de deur

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door electronaut »

Roy-ZOE schreef:Moeten ze nog even aan wennen bij mij in de straat, veel protest tegen een laadpunt bij ons voor de deur
Laadpalen worden de nieuwe windmolens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Inderdaad; we beginnen denk ik nu pas een beetje te zien welk leed we anderen aandoen door ze kolen voor ons uit de grond te laten halen, of dat we de olie onder ze vandaan pompen.

De koningsspelen in je achtertuin, dat geeft pas lawaai! (wel gezellig hoor)

Lang leve de stilstand! :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Bij ons in de gemeente was een paar maanden geleden sprake van de eerste 'weggepeste' laadpaal van Nederland.
De buurt vond de laadpaal en daar ladende auto's het straatbeeld ontsieren en heeft net zo lang bij de Gemeente aangedrongen op het verwijderen ervan, totdat dat ook daadwerkelijk is gebeurd.
Bizar, want dit is juist een straat waar altijd parkeervakken vrij zijn, dus zonder de gebruikelijke 'parkeerconcurrentie' die vaak als reden wordt aangevoerd..
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door electronaut »

Dit is te idioot voor woorden. Een laadpaal die het straatbeeld ontsiert? Zullen we het eens over al die auto's hebben?

Maar ja, wat er al was toen de mensen geboren werden, wordt nooit aan de kaak gesteld. Alleen wat nieuw is moet te vuur en te zwaard bestreden worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DutchTrafficConsult
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mar 2014
Laatste bezoek: 05 jun 2014 19:15
Actief als: professional
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DutchTrafficConsult »

Ik had de post van GertjanVB van 4 april 2014 doorgezet naar de betreffende ambtenaar van de gemeente Gouda. Ik ontving vandaag de volgende reactie:
hoewel al weer enige tijd geleden,

sowieso bedankt voor het doorzetten van deze reactie. Ik kend ‘m niet, maar weet wel van de problemen die het reserveren van parkerplekken het laden van auto’s hier en daar oproept.
We zullen er rekening mee houden bij de ontwikkeling van het verdere beleid hiervoor,
en ik ben in gesprek met onze handhavers,

met vriendelijke groet,
(...)
Gemeente Gouda
Enthousiast van elektrisch rijden, rijd al sinds mei 2012 Chevrolet Volt. Houd mij professioneel bezig met verkeer, vervoer en parkeeroplossingen (waaronder elektrisch rijden: http://www.allesoveropladen.nl)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Bedankt voor de update!

Inmiddels heb ik zojuist de twee laadzuilen bij Maasmechelen Outlet Village om zeep geholpen. Beide palen aangemeld met TheNewMotion pas, stekker in, lampjes blauw, tien tellen wachten en zekering eruit. Gelukkig kreeg ik mijn stekker terug, maar de paal ernaast zelfde verhaal. Telefonisch contact met de provider gaf aan dat er op afstand niets aan te doen was. De Volvo die er voor stond heeft wel geladen. Zelf heb ik vanmorgen op drie andere locaties zonder problemen geladen en heb gelukkig nog km's om bij de laadpaal in Leende te komen. :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

Erg vreemd is dat omdat
* die palen zonder problemen de Tesla's blijken op de laden (= ook 22 kW)
*de palen van Blue Corner mij al tientallen keren hebben volgeladen zonder enig probleem en ik me niet kan voorstellen dat noch de architectuur noch de componenten van deze laadpalen verschillend zou zijn van de andere Bluecorners.
Zou je voor feedback kunnen zorgen van zodra je de reden kent? Maasmechelen is voor ons toch wel een mogelijke bestemming en in de buurt zijn er langs Belgische kant niet al te veel laadmogelijkheden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Op de kaart van Martijn stond ZOË getest en goedbevonden, ik dacht dat jij (fivari) dat had gedaan?

Volgens de beheerder ter plekke, waren de zekeringen in de kast van MOV er uit gesprongen. Ze zijn weer terugingeschakeld, dus de palen werken wel maar niet met een ZOË. Ze hadden nog nooit zo'n autootje gezien (alleen op batterijen, geen andere motor?)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

Gertjan, heb je dit ook wel eens bij andere palen meegemaakt? Het doet me namelijk toch stiekem denken aan de BCB...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Eerste ervaring. Ik laad regelmatig en heb daarbij wisselende contacten (palen/providers) zonder problemen. Nu hangt hij weer aan de E-laadpaal in Leende maar dat ging niet helemaal zo als het hoort. Vanmorgen moest ik hier het laadpasje nogmaals tegen de lezer houden om het laden te activeren, voor deze laadsessie heb ik de stekker weer verwijderd en de koppelprocedure weer herhaald waarna hij wel een volwaardige laadsessie heeft gedaan.
Bij het loskoppelen was echter wel de fan hoorbaar en nu ik hem thuis aankoppel begint die fan direct te blazen. Toch niet iets helemaal pluis.
Ik post hierover wel een berichtje in de technische afdeling zodat we er daar verder over kunnen praten (advies gewenst).

Overigens, al deze ervaringen opgedaan tijdens ons (pa ma en de twee dochters) dagje Limburg;
Vanmorgen volgeladen (batterij en personen) vertrokken uit Oosterhout, bakje koffie in de Jagershorst te Leende, geladen aan de E-laadpaal op de carpoolplaats aldaar. Dit is geen snellader, maar genoeg bijgeladen om in Maastricht aan te komen.
Aangekomen in Maastricht geparkeerd aan de E-laadpaal aan de Aylvalaan onder aan de St. Pietersberg. Met 5 min ben je bij Chalet Bergrust waar je de grotten Noord rondleiding kunt doen. Daarna naar beneden naar het centrum gelopen (20 min), terrasje gepikt en in een volgeladen Zoe gestapt. Let op dat je voor de zekerheid een parkeerkaartje koopt.
Richting Margraten naar de Amerikaanse begraafplaats als onderdeel van de opvoeding van de dochters en om daar respect te tonen. De laadpaal in Margraten niet gebruikt want de batterij was nog prima vol. Op de terugweg (bergaf) blijkt wat regeneratie bergaf oplevert. Door naar Maasmechelen waar laden niet lukt, wel even het mooie Outlet Village rondgelopen met enige volle tasjes tot gevolg. Nog een laatste tussenstop in Leende bij de Jagerhorst voor het diner en voldoende bijgeladen om weer in Oosterhout uit te komen.
Leuk dagje :thumb: hoop wel dat de ZOE tot rust komt en de problemen met de BCB meevallen :think:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Toevallig zeg. Wij hebben vandaag een dagje Valkenburg gedaan. Maar..... zeer tegen mijn principe hebben we dit niet met de Zoe gedaan. De kaart van Martijn liet me ten zuiden van hier alleen het 22 kW punt in Maasmechelen zien. En omdat ik twijfelde of dat wel zou lukken in België, hebben we toch maar de Laguna genomen. Voor deze keer ben ik daar dan maar blij mee. :?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013
Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door electronaut »

fivari schreef:Erg vreemd is dat omdat
* die palen zonder problemen de Tesla's blijken op de laden (= ook 22 kW)
Maar, zoals die ingenieur van Epyon al zei: de Zoe gooit nogal wat rotzooi op het net. Dan kun je dit soort random effecten verwachten.
GertjanVB schreef:Eerste ervaring. Ik laad regelmatig en heb daarbij wisselende contacten (palen/providers) zonder problemen. Nu hangt hij weer aan de E-laadpaal in Leende maar dat ging niet helemaal zo als het hoort. Vanmorgen moest ik hier het laadpasje nogmaals tegen de lezer houden om het laden te activeren, voor deze laadsessie heb ik de stekker weer verwijderd en de koppelprocedure weer herhaald waarna hij wel een volwaardige laadsessie heeft gedaan.
Ja, de regendans 21e eeuwse stijl. Heb ik ook met de laadpaal hier bij mij in de buurt.
GertjanVB schreef:Bij het loskoppelen was echter wel de fan hoorbaar en nu ik hem thuis aankoppel begint die fan direct te blazen. Toch niet iets helemaal pluis.
De fan is normaal (in de zomer). De fan begint te blazen om de accu te koelen. Je kunt hem uitzetten door de ECO-knop in te drukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

@Renault15.17: Da's leuk!
We zijn zonder natte handen en vocht in de bilspleet thuisgekomen :D
Ook in het slecht met snelladers bedeelde zuiden zijn er voldoende alternatieven en met wat back-up scenario's en goed plannen lukt het wel.
Ik las dat artikeltje over op vakantie met de Leaf naar Italië en Frankrijk in een andere post en je realiseert je dat het laadpalenlandschap snel veranderd/verbetert.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

GertjanVB schreef:Op de kaart van Martijn stond ZOË getest en goedbevonden, ik dacht dat jij (fivari) dat had gedaan?
Ik heb die palen doorgegeven, gebaseerd op volgende deductie. Teslarijders tanken 22 kW, alle geteste bluecornerpalen (meeste uit de reeks http://www.elektrischevoertuigeninactie ... laadpunten) laden zonder problemen mijn Zoe @ 22 kW, dit is een bluecornerpaal dus dit moet lukken. Maar jouw verhaal bewijst nog maar eens dat testen de zekerste methode is.

Thuis is mijn ervaring ook dat de Zoe soms wat meer stroom durft trekken dan het maximum dat door de laadpaal is opgegeven. (Keba P20 1f ingesteld op 25A, maar Zoe trekt regelmatig 26A en meer).
Tesla beperkt momenteel het 3f AC-laden tot 26A tot grote frustratie van sommige forumleden op het Tesla-forum.

Die combinatie van factoren zou er wel eens voor verantwoordelijk kunnen zijn dat het in Maasmechelen voor de Zoe misliep.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Hier in Utrecht stond gisteren een groot stuk in het AD over de welstandscommissie die geen laadpalen wilde voor enkele karakteristieke panden aan het Wihelminapark. Gemeentelijk projectleider gaf aan dat er voor palen geen ok van de welstand nodig is. Nadag ik mij verbazing op Twitter had afgereageerd ben ik weer even helder gaan denken 'Maar daar staat toch al lang een paal....' Vandaag even gaan kijken en jawel: de paal waarvan het UN zich afvraagt of die er ooit komt staat er gewoon al 2 maanden! Ik heb wel respect voor de 030 elektrisch: gewoon doorgaan.

Bij mij in de straat ook vrij veel protest omdat de parkeerdruk omhoog zou gaan. Even leek men te zwichten, maar kreeg gisteren mailtje dat ze 20 m verder in een zijstraat toch het laadpunt gaan ontwikkelen, ondanks alle tegenstand. Inmiddels is van 'voor de deur' niet echt meer sprake, maar ik ben erg blij dat ze gewoon doorgaan. Iedere 500m minimaal één laadpaal in druk bezette EV-gebieden!. Inmiddels zeker 12 aansluitingen binnen 500-750 m. Echt goed!
Moet ook wel want ik tel zeker 2 ZOE's, een paar Tesla's 3-4 BMW's en een grote vracht volvo's en Outlanders in diezelfde range! Iedereen is afhankelijk van de openbare palen.

Hier durf ik dit wel te delen :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3033
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Gisteren had ik met familie in Utrecht afgesproken bij het centraal station. Dus ben ik naar de parkeergarage P4 (interparking) aan de Stationsstraat gereden. Er zouden daar (gratis) oplaadpalen van TheNewMotion zijn volgens oplaadpalen.nl. Gezien mijn eerdere goede ervaringen in Utrecht twijfelde ik niet, maar in geval van nood zouden er voldoende alternatieven in de buurt zijn. Maar eenmaal aangekomen in P4 bleken de laadpunten alleen te werken met een pas van TheNewMotion (ik dacht eigenlijk een andere, maar heb geen foto gemaakt :fp: ). Althans dat stond op bordjes op de muur. Ik heb het niet geprobeerd omdat mijn zus, vanwege een misverstand op P4 bij de jaarbeurs stond. :think: :lol:
(NB Op de site van TheNewMotion staat dat je met alle Nederlandse laadpassen terecht kunt bij interparking, maar zo'n bord aan de muur, maakt het dan wel verwarrend.)

We besloten haar op te halen (moesten wel € 0,50 betalen voor het parkeren) en aangekomen bij die P4 besloten we daar het "energypoint" oplaadpunt maar te gebruiken dan (EV-box). Maar helaas, binnen 30 seconden na het inschakelen, sprong de ledring op rood en kwam de melding "accu kan niet geladen worden" op het dashboard. Dus maar weer op zoek naar een volgend punt...... nadat we € 3,- (!!!!! voor nog geen 5 minuten) parkeergeld betaald hadden.

Gelukkig wees de Zoe me naar de dichtsbijzijnde aan de Veilingstraat. En daar ging alles zoals vanouds prima. Ik vind dit soort zaken, op een vrije zondag, geen probleem en ben het al een beetje gewend. Maar mijn familie verbaasde zich er toch wel over dat "het zo slecht geregeld is en dat je daar toch wel last van hebt." :wink:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014
Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Plaatsing laadpalen. Wat mij opvalt aan de plaatsing van de laadpalen op een parkeerterrein is het volgende:

- De laadpaal wordt vaak aan het begin van de parkeerplaats (dichtbij de ingang van een kantoor/winkel etc) geplaatst, een beetje op de plek van een invaliden parkeerplaats. Nadeel daarvan is m.i. dat deze plek soms/vaak stiekem in gebruik wordt genomen door mensen die er geen "recht" op hebben. Mijn idee is dat als je de laadpaal verder weg zet je minder last zult hebben van dergelijke foutparkeerders.

- De laadpaal wordt vaak aan de rand gezet, hierdoor is de ruimte om er op een andere manier bij te komen, bij bijvoorbeeld fout parkeren beperkt. Mij idee is dat als je een paal in het midden van vier parkeerplaatsen (2 voor 2 achter) neerzet je "meer" kans hebt dat je je auto kwijt kunt. Als je dan bij twee plaatsen slechts een speciaal parkeer bord neerzet maakt het voor het aantal parkeerplaatsen niet uit. Met een beetje geluk heb je dan zelfs via 8 plekken "kans" (Zie plaatje)
Afbeelding


- De stekkers zijn geblokkeerd zowel bij de laadpaal als aan het voertuig. Is er niet iets te verzinnen dat er wel meerdere aansluitingen beschikbaar zijn, maar dat het laden gebeurt door middel van wie het eerst komt wie het eerst maalt? Nu is het vaak zo, ik kom ergens aan, staat er al een auto te laden en dan kan ik helemaal niks. Het zou mooi zijn als ik dan wel mijn stekker erin kan steken en kan aangeven zodra de auto die al staat te laden klaar is, dat ik dan wil laden. Op die manier heb je minder last van langparkeerders en heb je meer mogelijkheden om te laden (zeker als je het combineert met het voorgaande...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

@BB-One: je eerste punt: ZOOOO waar!! Er moet nog heel wat "nagedacht" worden, en dat valt niet altijd mee ;-) Ik heb ook wel eens, laat ik (uche uche) zeggen ZEEEER alternatief geparkeerd omdat er een dinosaurus-auto bij de enige paal stond. Toen ik terugkwam was ie weg natuurlijk (in een woonwijkje) ;-)

Je tweede punt: je bedoeld gewoon een meervoudige aansluiting, eventueel met load-balancing. Dat kost centjes. Wat leuker/goedkoper zou zijn is dat de kabel aan de paal zijde gewoon wordt ontgrendeld als de auto 10 minuten geen stroom meer afneemt. Dat zou eerlijk zijn. Per slot van rekening zou de kabel door de auto nog steeds moeten worden vastgehouden. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DHL »

Onlangs zag ik in Frankrijk een Zoe aan de laadpaal. Was de eerste keer dat ik het van dichtbij zag. Nu vraag ik me af of je die stekker kan uittrekken om iemand te koeioneren? Niet dat ik zoiets zou doen, maar vroeg het me af. Zullen wellicht ooit wel een kereltjes op die idee komen. En kan die kabel niet gestolen worden of zit die beveiligd met een sleutel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

De kabel is tijdens het laden vergrendeld, zowel aan de kant van de Zoe als aan de laadpaalkant. Alleen de eigenaar kan de kabel weer ontgrendelen met een druk op de knop op de afstandsbediening.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DHL »

Knap, blijkbaar is aan alles gedacht...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht