Laadpaal ervaringen (openbaar)

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.

Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Toevallig zeg. Wij hebben vandaag een dagje Valkenburg gedaan. Maar..... zeer tegen mijn principe hebben we dit niet met de Zoe gedaan. De kaart van Martijn liet me ten zuiden van hier alleen het 22 kW punt in Maasmechelen zien. En omdat ik twijfelde of dat wel zou lukken in België, hebben we toch maar de Laguna genomen. Voor deze keer ben ik daar dan maar blij mee. :?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door electronaut »

fivari schreef:Erg vreemd is dat omdat
* die palen zonder problemen de Tesla's blijken op de laden (= ook 22 kW)
Maar, zoals die ingenieur van Epyon al zei: de Zoe gooit nogal wat rotzooi op het net. Dan kun je dit soort random effecten verwachten.
GertjanVB schreef:Eerste ervaring. Ik laad regelmatig en heb daarbij wisselende contacten (palen/providers) zonder problemen. Nu hangt hij weer aan de E-laadpaal in Leende maar dat ging niet helemaal zo als het hoort. Vanmorgen moest ik hier het laadpasje nogmaals tegen de lezer houden om het laden te activeren, voor deze laadsessie heb ik de stekker weer verwijderd en de koppelprocedure weer herhaald waarna hij wel een volwaardige laadsessie heeft gedaan.
Ja, de regendans 21e eeuwse stijl. Heb ik ook met de laadpaal hier bij mij in de buurt.
GertjanVB schreef:Bij het loskoppelen was echter wel de fan hoorbaar en nu ik hem thuis aankoppel begint die fan direct te blazen. Toch niet iets helemaal pluis.
De fan is normaal (in de zomer). De fan begint te blazen om de accu te koelen. Je kunt hem uitzetten door de ECO-knop in te drukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

@Renault15.17: Da's leuk!
We zijn zonder natte handen en vocht in de bilspleet thuisgekomen :D
Ook in het slecht met snelladers bedeelde zuiden zijn er voldoende alternatieven en met wat back-up scenario's en goed plannen lukt het wel.
Ik las dat artikeltje over op vakantie met de Leaf naar Italië en Frankrijk in een andere post en je realiseert je dat het laadpalenlandschap snel veranderd/verbetert.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

GertjanVB schreef:Op de kaart van Martijn stond ZOË getest en goedbevonden, ik dacht dat jij (fivari) dat had gedaan?
Ik heb die palen doorgegeven, gebaseerd op volgende deductie. Teslarijders tanken 22 kW, alle geteste bluecornerpalen (meeste uit de reeks http://www.elektrischevoertuigeninactie ... laadpunten) laden zonder problemen mijn Zoe @ 22 kW, dit is een bluecornerpaal dus dit moet lukken. Maar jouw verhaal bewijst nog maar eens dat testen de zekerste methode is.

Thuis is mijn ervaring ook dat de Zoe soms wat meer stroom durft trekken dan het maximum dat door de laadpaal is opgegeven. (Keba P20 1f ingesteld op 25A, maar Zoe trekt regelmatig 26A en meer).
Tesla beperkt momenteel het 3f AC-laden tot 26A tot grote frustratie van sommige forumleden op het Tesla-forum.

Die combinatie van factoren zou er wel eens voor verantwoordelijk kunnen zijn dat het in Maasmechelen voor de Zoe misliep.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Roy-ZOE »

Hier in Utrecht stond gisteren een groot stuk in het AD over de welstandscommissie die geen laadpalen wilde voor enkele karakteristieke panden aan het Wihelminapark. Gemeentelijk projectleider gaf aan dat er voor palen geen ok van de welstand nodig is. Nadag ik mij verbazing op Twitter had afgereageerd ben ik weer even helder gaan denken 'Maar daar staat toch al lang een paal....' Vandaag even gaan kijken en jawel: de paal waarvan het UN zich afvraagt of die er ooit komt staat er gewoon al 2 maanden! Ik heb wel respect voor de 030 elektrisch: gewoon doorgaan.

Bij mij in de straat ook vrij veel protest omdat de parkeerdruk omhoog zou gaan. Even leek men te zwichten, maar kreeg gisteren mailtje dat ze 20 m verder in een zijstraat toch het laadpunt gaan ontwikkelen, ondanks alle tegenstand. Inmiddels is van 'voor de deur' niet echt meer sprake, maar ik ben erg blij dat ze gewoon doorgaan. Iedere 500m minimaal één laadpaal in druk bezette EV-gebieden!. Inmiddels zeker 12 aansluitingen binnen 500-750 m. Echt goed!
Moet ook wel want ik tel zeker 2 ZOE's, een paar Tesla's 3-4 BMW's en een grote vracht volvo's en Outlanders in diezelfde range! Iedereen is afhankelijk van de openbare palen.

Hier durf ik dit wel te delen :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 20
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door renault15.17 »

Gisteren had ik met familie in Utrecht afgesproken bij het centraal station. Dus ben ik naar de parkeergarage P4 (interparking) aan de Stationsstraat gereden. Er zouden daar (gratis) oplaadpalen van TheNewMotion zijn volgens oplaadpalen.nl. Gezien mijn eerdere goede ervaringen in Utrecht twijfelde ik niet, maar in geval van nood zouden er voldoende alternatieven in de buurt zijn. Maar eenmaal aangekomen in P4 bleken de laadpunten alleen te werken met een pas van TheNewMotion (ik dacht eigenlijk een andere, maar heb geen foto gemaakt :fp: ). Althans dat stond op bordjes op de muur. Ik heb het niet geprobeerd omdat mijn zus, vanwege een misverstand op P4 bij de jaarbeurs stond. :think: :lol:
(NB Op de site van TheNewMotion staat dat je met alle Nederlandse laadpassen terecht kunt bij interparking, maar zo'n bord aan de muur, maakt het dan wel verwarrend.)

We besloten haar op te halen (moesten wel € 0,50 betalen voor het parkeren) en aangekomen bij die P4 besloten we daar het "energypoint" oplaadpunt maar te gebruiken dan (EV-box). Maar helaas, binnen 30 seconden na het inschakelen, sprong de ledring op rood en kwam de melding "accu kan niet geladen worden" op het dashboard. Dus maar weer op zoek naar een volgend punt...... nadat we € 3,- (!!!!! voor nog geen 5 minuten) parkeergeld betaald hadden.

Gelukkig wees de Zoe me naar de dichtsbijzijnde aan de Veilingstraat. En daar ging alles zoals vanouds prima. Ik vind dit soort zaken, op een vrije zondag, geen probleem en ben het al een beetje gewend. Maar mijn familie verbaasde zich er toch wel over dat "het zo slecht geregeld is en dat je daar toch wel last van hebt." :wink:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Plaatsing laadpalen. Wat mij opvalt aan de plaatsing van de laadpalen op een parkeerterrein is het volgende:

- De laadpaal wordt vaak aan het begin van de parkeerplaats (dichtbij de ingang van een kantoor/winkel etc) geplaatst, een beetje op de plek van een invaliden parkeerplaats. Nadeel daarvan is m.i. dat deze plek soms/vaak stiekem in gebruik wordt genomen door mensen die er geen "recht" op hebben. Mijn idee is dat als je de laadpaal verder weg zet je minder last zult hebben van dergelijke foutparkeerders.

- De laadpaal wordt vaak aan de rand gezet, hierdoor is de ruimte om er op een andere manier bij te komen, bij bijvoorbeeld fout parkeren beperkt. Mij idee is dat als je een paal in het midden van vier parkeerplaatsen (2 voor 2 achter) neerzet je "meer" kans hebt dat je je auto kwijt kunt. Als je dan bij twee plaatsen slechts een speciaal parkeer bord neerzet maakt het voor het aantal parkeerplaatsen niet uit. Met een beetje geluk heb je dan zelfs via 8 plekken "kans" (Zie plaatje)
Afbeelding


- De stekkers zijn geblokkeerd zowel bij de laadpaal als aan het voertuig. Is er niet iets te verzinnen dat er wel meerdere aansluitingen beschikbaar zijn, maar dat het laden gebeurt door middel van wie het eerst komt wie het eerst maalt? Nu is het vaak zo, ik kom ergens aan, staat er al een auto te laden en dan kan ik helemaal niks. Het zou mooi zijn als ik dan wel mijn stekker erin kan steken en kan aangeven zodra de auto die al staat te laden klaar is, dat ik dan wil laden. Op die manier heb je minder last van langparkeerders en heb je meer mogelijkheden om te laden (zeker als je het combineert met het voorgaande...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

@BB-One: je eerste punt: ZOOOO waar!! Er moet nog heel wat "nagedacht" worden, en dat valt niet altijd mee ;-) Ik heb ook wel eens, laat ik (uche uche) zeggen ZEEEER alternatief geparkeerd omdat er een dinosaurus-auto bij de enige paal stond. Toen ik terugkwam was ie weg natuurlijk (in een woonwijkje) ;-)

Je tweede punt: je bedoeld gewoon een meervoudige aansluiting, eventueel met load-balancing. Dat kost centjes. Wat leuker/goedkoper zou zijn is dat de kabel aan de paal zijde gewoon wordt ontgrendeld als de auto 10 minuten geen stroom meer afneemt. Dat zou eerlijk zijn. Per slot van rekening zou de kabel door de auto nog steeds moeten worden vastgehouden. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DHL »

Onlangs zag ik in Frankrijk een Zoe aan de laadpaal. Was de eerste keer dat ik het van dichtbij zag. Nu vraag ik me af of je die stekker kan uittrekken om iemand te koeioneren? Niet dat ik zoiets zou doen, maar vroeg het me af. Zullen wellicht ooit wel een kereltjes op die idee komen. En kan die kabel niet gestolen worden of zit die beveiligd met een sleutel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

De kabel is tijdens het laden vergrendeld, zowel aan de kant van de Zoe als aan de laadpaalkant. Alleen de eigenaar kan de kabel weer ontgrendelen met een druk op de knop op de afstandsbediening.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door DHL »

Knap, blijkbaar is aan alles gedacht...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MarcoZE »

De reden dat de kabel aan de laadpaalzijde vergrendeld blijft is dat een aantal EV's / PHEV's geen vergrendeling aan autozijde hebben. Wanneer de laadpaalzijde ontgrendeld ligt de kabel dus los en is er de mogelijkheid dat deze dure kabel gestolen wordt. Dat is de reden dat openbare laadpunten de kabel niet laten ontgrendelen.
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Ik bedoelde niet echt load balancing, want dat is inderdaad (veel?) duurder, maar gewoon een simpel relais o.i.d in de laadpaal.

Aansluiting 1 is aan het laden
Iemand stopt een stekker in aansluiting 2, meldt zich aan, krijgt de melding: " Aansluiting 1 is nog aan het laden, zodra deze klaar is, wordt uw auto geladen"
Zodra de auto aan aansluiting 1 vol is (lees: 5 minuten geen stroom heeft gebruikt) dan wordt aansluiting 2 actief en gaat laden.
Terwijl aansluiting 2 aan het laden is vertrekt auto 1, iemand anders zet zijn auto daar en plugt 1, hij/zij krijgt dezelfde melding en moet wachten to aansluiting 2 klaar is.

Voordeel hiervan is:
- niet zo veel duurder, simpele praktische oplossing
- Je hebt bij een bezette laadpaal "kans" om toch wat stroom te krijgen zonder dat je steeds heen en weer moet lopen om te zien of de paal vrij is.
- Men voelt zich minder schuldig dat men de auto een x-aantal uur laat staan terwijl je weet dat je auto binnen een uur weer vol is (bijvoorbeeld bij treinstations..)
- Meer snelladers :) oftewel je kunt 1 maal een 22 kw paal aanleggen in plaats van 2 maal een 11 kw (ja weet het en dan staat er een auto met 3 kw te laden...)

Nadeel:
- iets duurder
- niet zo technisch perfect als load-balancing
- Kans dat je uiteindelijk toch geen stroom krijgt als aansluiting 1 er langer over doet om op te laden dan dat jij geparkeerd staat (maar of dat nu een nadeel is, als je het vergelijkt met de huidige situatie, want daar had je ook al geen stroom gekregen...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 27
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door zoe2goe »

@BB-One: punt is dat het niet zoveel duurder is. Het enige dat tussen het net en de aansluiting zit is een heel vet relais (en dat moet sowieso) en een setje stroomspoelen van twee kwartjes. Het is de auto die luistert naar de instructies van de paal wat betreft maximale stroomsterkte. Met andere woorden, load balancing is voor 90% software.

Natuurlijk is de feitelijke software implementatie complexer, maar zodra gedaan, weinig veel duurder dan wat je voorstelt.

@MarcoZE: echt (geen auto vergrendeling)??? Wist ik niet, weer wat bijgeleerd. Volgens mij is dat lekker suf en niet volgens de standaard, maar in alle oprechtheid, niets verbaast me meer ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door BB-One »

Mijn ervaring is dat indien er " ingewikkelde" software aan te pas gaat komen er vaker storingen zijn en daarmee de kosten hoger zijn.

Beetje offtopic: Praktijk is toch vaak dat als er techneuten ergens mee bezig gaan dat het beoogde doel inderdaad beter/mooier is, maar de praktische uitwerking vaak niet haalt bij het beoogde doel aangezien de stap van de technische oplossing naar de praktijk niet fool-proof is. Oftewel ouderen etc moeten er ook mee overweg kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

De snellader van TheNewMotion is geplaatst in Oosterhout, maar het is me nog niet gelukt te laden. Wel contact met de servicedesk gehad. Er was voor mij geen noodzaak tot laden, dus de servicedesk zoekt het op het gemak uit.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Wat lukte er niet? Is display wel aan? Werd je pas gelezen en kon je toen op de AC en Start knoppen drukken?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Ja, alles lukte maar de controle van de Zoe ging niet over naar laden. Ik kreeg de Allegro helpdesk die blijkbaar nu de service voor TheNewMotion doet. Ik was hun 1e telefoontje, morgen gaat er een monteur naar kijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 43
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door MartijnEV »

Ah dan vermoed ik een te hoge aardeweerstand: de aarding moet daar verbeterd worden (bijv. aardpen dieper slaan).
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Zonet met collega Zoe rijder geconstateerd dat de bovenste knopjes rond het scherm niet werken. Wederom een monteur onderweg. Die mij gisteren was toegezegd is blijkbaar niet geweest.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 51
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door avdvee »

Of dit een aparte ervaring is of niet weet ik niet maar ik vind het in ieder geval leuk te melden ;-) Degenen die mij kennen (via dit forum) weten dat mijn Zoe (13000 km sinds oktober vorig jaar met een pauze van 2 weken) een echt stadsautootje is. 90% thuisladen en geen lange afstanden.

Desalniettemin meende ik een weekje EV te willen rijden en de dieselcabrio (met dit mooie weer) te laten staan. Zo heb ik nu ca. 1000 kilometer gereden in een weekje: Amsterdam - Den Bosch en retour. Amsterdam - Markelo en retour. Zo ook Amsterdam Gouda en drie keer Amsterdam Zandvoort.

Overall genomen ben ik dik en dik tevreden over het autootje; hoogstens zou ik stellen dat de stoelen van een Zoe minder comfortabel zijn dan die van een (ander segment) middenklasse auto ;-) Voor een keertje niet zo erg maar als ik dagelijks 200 kilometer zou rijden wel een dealbreaker.

- Als je rustig de tijd neemt om tussentijds te laden kun je prima afstanden rijden van 300 kilometer per dag DANKZIJ 43kWh laadpalen. 22kWh kan ook maar dan vind ik het net te lang wachten.
- De (iOS) app van OPlaadpalen.nl is geweldig; je kiest je eindbestemming, kijkt of de lader beschikbaar is en drukt op navigeren via TomTom (op iOS niet Rlink); en gaan.
- Ik durf inmiddels zonder voorbereiding of zenuwen locaties te kiezen die verder zijn dan mijn 'retour' range
- Kilometertje lopen is prima voor mij
IMG_5523.JPG
Op de bonnefooi naar Gouda of Zandvoort. Met de app lukt het prima!
IMG_5347.JPG
Even laden op de A1 Palmpol; prima 22 kWh maar zo onderweg duurt dit mij net te lang. Helaas wordt deze niet op korte termijn vervangen.
IMG_5354.JPG
A1 de Wilp; eindelijk 43kWh full pull.
IMG_5352.JPG
De dikke stekker/ kabel nodig voor 43kWh
IMG_5357.JPG
Even hondje uitlaten tijdens het laden :-)
IMG_5375.PNG
Wel erg goedkoop; foutje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door E-mission »

Tot nu toe heb ik ook (volgens de app) overal gratis geladen bij Fastned. De 43 kW laders waren snel (sneller dan 22), maar zeker geen 43.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

@avdvee: laadpunt Gouda lijkt het plekje waar ik destijds strijd heb moeten leveren met een ICE rijder :-) ( laadpaal-ervaringen-openbaar-t15085-150.html )
@E-mission: idd. onlangs 3 keer geladen bij Fastned voor 0,00. Ik meen dat ze dat doen zolang de 43 kWh techniek nog niet onder de knie is. Dat is het geval want ik kom ook niet aan 43kWh bij het laden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 51
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door avdvee »

" De 43 kW laders waren snel (sneller dan 22), maar zeker geen 43."

Interessant; voor mijn GEVOEL ook niet. Maar hoe heb je dat geconstateerd? Stopwatch?
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 51
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door avdvee »

"laadpunt Gouda lijkt het plekje waar ik destijds strijd heb moeten leveren met een ICE rijder"

Ach meen je? Niets van gemerkt en dat is maar goed ook want ik ben er klaar mee. Wegwezen met die tokkies. Van de week parkeerbeheer gebeld omdat een tokkie zijn oude BMW op een oplaadplek had neergezet. De politie toevallig ter plekke, nooit te beroerd om mij te bekeuren als het gaat om andere zaken, weigerde iets te doen :cry:

Uiteindelijk 20 minuten op zoek geweest naar andere paal; kon niet meer naar huis want ik had niet genoeg peut meer.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door HarmOtten »

Deel 911 door het aantal seconden hoe lang het duurt om het percentage met 1 te laten ophogen, en je krijgt er ongeveer het vermogen uit waarmee geladen wordt :D.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

Die moet ik onthouden. Ik zet de totaal geladen kW (% * 22kW batterijcapaciteit) af tegen de laadtijd, Harm doet dat binnen een paar seconden. De data van onze Denemarkenreis geeft behoorlijk wat variatie in prestatie van laders te zien, zelfs van dezelfde lader op andere tijdstippen. Er zijn blijkbaar wat factoren die dat laden beïnvloeden. Van de 43 kWh heb ik geconstateerd dat bij 91% de ventilatoren deels wegvallen omdat de lader wat rustiger naar het einde gaat, vandaar dat die 43 niet gehaald wordt over de gehele laadtijd.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 51
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door GertjanVB »

image.jpg
De snelle laadpaal in Oosterhout is uitgeschakeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

De nieuwe laadpalen-update in de RLink store lijkt heel actuele data te bevatten. Alle nieuwe palen die mij in de buurt (Amsterdam) recentelijk geplaatst zijn staan erin! Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door fivari »

Bij mij hetzelfde: de laadpalen in de buurt en diegenen waar ik de laatste tijd geladen heb, staan allemaal en correct vermeld sinds de update van enkele dagen terug. Dat is dus voor de regio Leuven en de Belgische kust.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

Een oplaad verhaal.
Afgelopen vrijdag belde mijn dochter me om 19.00 op of ik haar toch wilde ophalen en niet de dag daarop. Ze had al een paar nachtjes bij vrienden van ons geslapen. Van Vleuten naar Arnhem. Daar even laden bij de snellader aan de westervoortseweg en dan weer terug. Moet lukken met de Zoe dacht ik. Ik had die rit al vaker met de Zoe gemaakt.
De Zoe nog even bij de snellader in de Meern van 80 naar 95% geladen. Eerst stopte de lader daar al naar 10 seconden maar ik kreeg hem weer aan de gang. Met de gedachte aan die snellaadpaal in Arnhem lekker doorgereden voor Zoe begrippen. 110km per uur. Daar aangekomen (20.15) met 30% snel de kabel er in gestoken en hij ging lekker laden en stopte weer. Zelfde als in de Meern. nog een keer geprobeerd en toen ging hij verder. Bij 37% krijg ik de melding in het scherm. Accu laden niet mogelijk :fp: Nee.....niet nu. Ik stap uit en ik ruik iets waar ik mijn bedenkingen bij had. Stekker er uit gehaald en even gewacht. Stekker er weer in en de pas tegen de paal en opnieuw starten. De Zoe knipperde nog wel blauw/rood maar hij ging toch laden. :think: Gelukkig dacht ik. Ik stap weer in en bij 45% weer de melding dat de accu niet meer kan laden en weer een raar luchtje bij het uitstappen. Weer even gewacht en hoopte dat ik het kunstje weer kon herhalen. Na een paar pogingen ging de paal zelf op storing. De AC43 optie was verdwenen. Er is daar in de buurt een Renault dealer in de buurt maar het was al bijna 20.45 uur. Daar wel even heengereden maar ondanks een Groot ZE embleem geen paal kunnen vinden. Dan maar naar de Ikea in Duiven om te laden. Melding van het niet kunnen laden was er niet meer. Daar iets voor 21.00 uur aangekomen en de paal was gelukkig vrij. De kabel aangesloten en....hij ging laden. Ik wilde zeker 80% hebben want ik moest nog 12km om bij mijn dochter te komen. Daarvandaan had ik al berekend dat ik 72km nodig had om thuis in Vleuten te komen. Moest ik wel helemaal binnendoor via Wageningen, Amerongen en Doorn. Na 15 minuten keek ik even door mijn stuur en zag 66% staan. Dat schiet lekker op dacht ik maar nog voordat ik weer mijn blik wegdraaide kwam de melding..... Laden niet mogelijk. Nog een paar keer geprobeerd maar helaas. Inmiddels was het alweer 21.30. Ik had een bereik van 86 km. Moet misschien net lukken dacht ik. Na 12km om 21.45 aangekomen bij ophaaladres en nog 72km beschikbaar met melding opladen niet mogelijk even wat gedronken. Mijn dochter (12jaar) was al redelijk moe :Sleep: , en vond het wel spannend of we wel thuis zouden komen. Ik kreeg ook de vraag waarom ik niet gewoon met de touran gekomen was :roll: .Om 22.15 ingestapt en tot mijn verbazing was de melding niet kunnen laden weer verdwenen. Mooi dacht ik want dan kan ik onderweg nog even bij laden als het nodig is. In wageningen aangekomen even bij paal (11kw) dicht op route gepakt en de zoe ging laden maar na 3% ging de paal in storing.... Dan maar doorrijden en dan zien we wel hoe ver we komen. Met 8% over kwamen we om 00.04 aan in Vleuten. Mijn dochter was inmiddels al naast me in slaapgevallen. Ze had haar kussen en dekbed bij zich dus dat was niet zo moeilijk..

Tja..... Zo kan het ook wel eens gaan. Het gaat heel vaak goed maar af en toe kan het behoorlijk tegen zitten.
De grote vraag is nu waar licht dit aan? Is het de auto of zijn het de palen? Ik denk nu wel de auto want die heeft 2 palen in storing gezet.
Met de Touran was ik om 21.00 al weer thuis geweest en ik vroeg me af of de I3 of Leaf ook vaak meldingen krijgen van accu laden niet mogelijk of zal dat door de DC minder storingen geven dan bij AC.
Wat denken jullie?
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 16
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door HarmOtten »

@Smartrix-Zoe,
Dat is een vraag waar ik al langer mee worstel. Zowel de paal als de auto geven beide geen detail-informatie over wat er nu werkelijk aan de hand is, als het laden niet lukt. Slechte aarding? Spanning/stroom te hoog, of te laag? Een defect in de paal, of in de auto?
Vandaar ook dat ik dit draadje begonnen ben: http://www.renaultforum.nl/forum/on-boa ... 17675.html Helaas blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn om zelf storingscodes uit de Zoe te lezen, dus voorlopig is de enige manier om dan maar naar een Renault ZE vestiging te gaan, en daar de storingen uit te lezen. Zorg dat je zelf de km-standen bij de hand hebt van wanneer de storing optrad, want die wordt bij de storing vermeld.

Heb je de storingen van de laadpalen ook doorgegeven aan de providers?

Tenslotte nog een tip: Ik was laatst ook bij de Renault garage om dit soort storingen uit te lezen, en toen bleek dat er voor een elektronische component bij het laadcircuit een software/firmware update beschikbaar was die dit zou moeten verbeteren. Let wel, van die component kun je zelf via R-Link geen versienummer opvragen, dus je kan alleen in de garage laten checken of dit nodig is. Wellicht vermindert deze update bij jou ook het aantal storingen bij het laden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

@Harmotten,
Bedankt voor je reactie. Ik zal de km standen even opschrijven. Dat kan ik nog wel terug leiden. Binnenkort gaan mijn dashboard van kleur veranderen dus kunnen ze meteen kijken.
Dat onderdeeltje waar je het over hebt is bij mij ook al eens vervangen toen de auto hellemaal niet meer uit de melding niet laden kon komen. Helaas dus nog niet opgelost dus.
Wat ik nog vergeten was te vertellen is dat ik de auto bij aankomst thuis aangesloten heb om mijn laadpaal en hij ging gewoon laden en de volgende ochtend was hij weer 100% vol.
Ook was de berichtgeving van laden en stoppen laden via de mail na de eerste storing in Arnhem gestopt. Ik kreeg pas de volgende dag weer een melding van starten van laden.

Ik heb deze keer niet gebeld naar het storingsnummer. Het was al laat en ik wilde mijn tijd niet verspelen met een toch vaak onbevredigend belletje met de servicedesk. Ze moeten volgens mij ook een melding krijgen als de paal in storing gaat lijkt mij.
Normaal doe ik altijd wel de melding of ik laat het Martijn weten.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Ad van der Meer »

@smartrix-Zoe
Waren het TNM snelladers? Ik probeerde gisteravond de snellader bij de IKEA Barendrecht, maar die werkte niet. In het gesprek met de monteur begreep ik dat Leiderdorp gisteren ook in storing stond. Beide TNM snelladers.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door Smartrix-Zoe »

Het was de snellader in Arnhem aan de westervoortseweg. Die zijn van TNM/Allego.
De paal bij Ikea in Duiven ging niet in storing. De gemeentepaal 11kw in Wageningen wel.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadpaal ervaringen (openbaar)

Bericht door PieterZoe »

@smartrix-zoe. Was bij jouw auto wel eens de BCB-component van de lader in de auto vervangen? het patroon van opblazen van een aantal laders achter elkaar komt overeen met wat ik meemaakte toen mijn BCB defect was

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht