Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Het is heel herkenbaar want op dezelfde paal ging het de vorige keer direct goed. Dan ligt het niet aan onze Zoe's. Ik moet ook zeggen dat al een oudere paal is dus mogelijk zit er oude firmware in die een beetje brak is. Low cost prutspul imo. Je link krijg ik niet werkend.Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 7
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Apeldoorn
Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
link gefixt. Volgens mij zijn het inderdaad wel de wat oudere palen al. Ik heb nu 4 groene 11kw semi-public ev-boxen op dezelfde plek plus die ene paal uit het filmpje die ergens medio 2013 geplaatst is. Die groene boxen trouwens die gaven meteen een rode neus op het punt waar normaalgesproken het echte laden begint, (dat het ZE logo langzaam gaat knipperen)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 7
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Apeldoorn
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Vandaag gebeld met Cofely / Engie en met evbox. Blijkt dat -conform verwachting- wat oudere evboxen en wat oudere gemeente-laadpalen in Rotterdam / Gelderland met evbox inbouw apparatuur erin vaak op een te laag start ampèrage staan ingesteld. 10-12A waar de Zoe minimaal 14A wil hebben om een laadsessie op 3-fase 16A (11kW) te starten.
De oudere evboxen kunnen ze vanaf afstand met een paar klikjes 'opvoeren'. De Cofely/Gemeente palen met gekleurde ringen aan de zijkant daarvan kan het handig zijn ze te testen terwijl je erbij staat. Beide nummers zijn 24/7 te bereiken:
Cofely/Engie: 088-3692914
EVbox Support: 088-7755450
@Sordone Heb jij in Rotterdam Elektrisch / EV-box paal al aangemeld als probleem paal?
De oudere evboxen kunnen ze vanaf afstand met een paar klikjes 'opvoeren'. De Cofely/Gemeente palen met gekleurde ringen aan de zijkant daarvan kan het handig zijn ze te testen terwijl je erbij staat. Beide nummers zijn 24/7 te bereiken:
Cofely/Engie: 088-3692914
EVbox Support: 088-7755450
@Sordone Heb jij in Rotterdam Elektrisch / EV-box paal al aangemeld als probleem paal?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 3
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 nov 2018 15:55
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Vorige week ook een keer de melding gehad "accu laden niet mogelijk" na inpluggen in lader. Alle handelingen een paar keer over nieuw gedaan, deuren open en dicht gedaan maar nog steeds steeds niks. Balen dus!
Maar dankzij de goede tips op het forum toen maar even de "regendans" gedaan en 6 minuten gewacht opdat alle systemen uit waren en zie daar, Eureka!
Alles deed het weer, laden maar en foutmelding weg 
Maar dankzij de goede tips op het forum toen maar even de "regendans" gedaan en 6 minuten gewacht opdat alle systemen uit waren en zie daar, Eureka!


Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 11 jan 2015
- Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
@Hachy ik heb in het verleden al drie keer deze paal (Duindoornstraat H'sluis) laten checken en ik dacht dat het verholpen was. Ik weet niet of ik nog de moed en zin heb om dit weer aan te zwengelen. Rotterdam Elektrisch is niet echt van de feedback, trekken aan een dood paard en zo.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Dat langzaam opstarten van de EV-Boxen is een idiote strategie. Als een aansluiting x ampere is, is ie x ampere. Het geeft niets dan gelazer. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een lader of auto "raar doet" omdat deze het door de paal toegestane vermogen gewoon afneemt (behalve als de paal lichter is afgezekerd dan de lader is ingesteld, ja, het komt voor).
Bovendien doet de ZOE ook nog eens aan softstart (het met x-honderd ampere opstarten is een "ZOE fairy tale (tm)").
Bovendien doet de ZOE ook nog eens aan softstart (het met x-honderd ampere opstarten is een "ZOE fairy tale (tm)").
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 7
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Apeldoorn
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Nou ja hoe het ook zij, na mijn telefoontje vanmiddag kon ik vanavond bij de 4 probleem-ev boxen ineens perfect opladen.
Volgens de kerel die ik aan de telefoon had, had hij hem nu op 14A startvermogen ingesteld.
Het loont dus wel de moeite om er een belletje aan te wagen, is mijn ervaring tot nu toe.... En 24/7 bereikbaar vind ik ook netjes.
@sordone Jammer, misschien binnenkort voor de gein weer eens testen?
Volgens de kerel die ik aan de telefoon had, had hij hem nu op 14A startvermogen ingesteld.
Het loont dus wel de moeite om er een belletje aan te wagen, is mijn ervaring tot nu toe.... En 24/7 bereikbaar vind ik ook netjes.
@sordone Jammer, misschien binnenkort voor de gein weer eens testen?
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 3
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 nov 2018 15:55
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Bij mijn bedrijf heb ik gekozen voor EV Box omdat ik het design erg mooi vond, we hebben dan ook 2 laadpunten van 22kW staan. In het begin waren er wat problemen met de GPRS module in de paal die zorgt voor de communicatie en weigerde een van onze Zoe's te laden. Na een bezoek van Renault Nederland en Installatiebedrijf VEB uit Almere die alle palen installeren in NL zijn de problemen nu verleden tijd en zijn we erg tevreden over de werking. De Zoe's zijn binnen het uur weer vol in de zomer, in de winter duurt het natuurlijk iets langer.
Alle Zoe rijders die in het oosten des lands moeten laden zijn van harte welkom voor een gratis 22kW laadbeurt met een gratis kop koffie, even melden bij de receptie
Daarnaast is dag en nacht laden altijd mogelijk met een laadpas, perfect te bereiken en nooit bezet door ICE'ers.
Alle Zoe rijders die in het oosten des lands moeten laden zijn van harte welkom voor een gratis 22kW laadbeurt met een gratis kop koffie, even melden bij de receptie

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Helemaal top!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Kan ik jullie op de kaart van de gratis laadpunten zetten tijdens openingstijden, of heb je dat liever niet?
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 3
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 nov 2018 15:55
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Ja hoor is prima, als het echt de spuigaten begint uit te lopen en er ontstaan verkeersopstoppingen door dan schakelen we wel weer een tandje terug;-)
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 7
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 06 apr 2016
- Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39
- Actief als: particulier
- Locatie: Apeldoorn
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Gisteren weer een EVbox, rode ring. 1 belletje naar EVbox support, startvermogen opgeschroefd en binnen 1 minuut kon ik succesvol opladen. Apart dat ze dat niet standaard op al hun laadpalen updaten. Ik ga dat eens voorstellen bij ze.
/update: EVbox gaat zeer waarschijnlijk al hun boxen instellen met het hogere startvermogen zodat Zoe rijders weer
bij EVbox kunnen doen =)
/update: EVbox gaat zeer waarschijnlijk al hun boxen instellen met het hogere startvermogen zodat Zoe rijders weer

Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Wat een uitvinding!
Dank voor de inzet voor de ZOE-gemeenschap!
Dank voor de inzet voor de ZOE-gemeenschap!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 aug 2016
- Laatste bezoek: 27 sep 2018 21:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Den Haag
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Deze melding kwam vorige week bij mij weer opzetten na een onsuccesvolle laadpoging bij een General Electric laadpaal in Waddinxveen. Stukje rijden en bij een stuk of 5 andere (ook bekende goed werkende) laadpalen proberen had geen zin. Regendansje, diverse tips van mede-forumleden of simpel weg wachten à 6min, 1 uur of een nachtje erover slapen.. het wou allemaal niet lukken.
Uiteindelijk met nog 8% in de accu in de vrieskou de ZE dealer nét bereikt (rit van 6,7km; ecostand aan; warmtepomp en AC uit).
Het blijkt nu dat zowel de BCB (onderdeel lader) als de elektromotor vervangen moeten worden.! Hopelijk zijn de onderdelen op voorraad en krijg ik volgende week de auto terug.
Ps. Zie hieronder nog een paar plaatjes van m'n foutmelding en een foto van een bijna lege accu. Ik heb geleerd dat er een overtreffende trap is van een range van ---- (in de kleur oranje)... en dat is een range van ---- (in de kleur rood), vergezeld van een paniekerige waarschuwingstoon
Uiteindelijk met nog 8% in de accu in de vrieskou de ZE dealer nét bereikt (rit van 6,7km; ecostand aan; warmtepomp en AC uit).
Het blijkt nu dat zowel de BCB (onderdeel lader) als de elektromotor vervangen moeten worden.! Hopelijk zijn de onderdelen op voorraad en krijg ik volgende week de auto terug.
Ps. Zie hieronder nog een paar plaatjes van m'n foutmelding en een foto van een bijna lege accu. Ik heb geleerd dat er een overtreffende trap is van een range van ---- (in de kleur oranje)... en dat is een range van ---- (in de kleur rood), vergezeld van een paniekerige waarschuwingstoon

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Intense Q210 (2014)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Ik ben gisteren stil komen te staan met de Zoë. En idd ook ik heb de rode --- gezien. Vervolgens kon ik nog 7 km rijden. Wel steeds langzamer tot ie helemaal niet meer wilde.
Vandaag weer tot 100% geladen en zag op CanZE dat mijn SOH wel met 2% is achter uit is gegaan. Van 88% naar 86%.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vandaag weer tot 100% geladen en zag op CanZE dat mijn SOH wel met 2% is achter uit is gegaan. Van 88% naar 86%.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
7 km vanaf --- is wel erg weinig. Normaal krijg je eerst nog een melding "beperkte prestaties" waarna er nog 5-10 km te rijden is.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Die beperkte prestaties heb ik idd daarna ook gehad. Waardoor de Zoë steeds langzamer gaat rijden tot stap voets toe. Paar keer nog de auto uit gewacht en weer gestart om weer klein stukje verder te rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Een vervelende ervaring in elk geval. Heb het ook één keer meegemaakt. Voer voor de sceptische vrienden helaas.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Het viel mee, laatste 200 meter heb ik geduwd. (Vriendin achter het stuur) Als de Zoë eenmaal rolt dan valt het duwen wel mee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
In deze temperaturen is de range vanaf de verschillende waarschuwings-punten ("wel eens aan ECO gedacht?", oranje ---, rode --- bieperdebieperdebiep) et zo goed minder als de algemene range. Ik verwacht zelfs min of meer in verhouding.
De SOH is een berekend getal. De "health" is echt niet achteruit gegaan; de computer heeft zijn eindpunten weer beter kunnen kalibreren. Voelt wel anders
Dat van dat duwen zou toch iets geëmancipeerder hebben gekund. Halverwege wisselen!
De SOH is een berekend getal. De "health" is echt niet achteruit gegaan; de computer heeft zijn eindpunten weer beter kunnen kalibreren. Voelt wel anders

Dat van dat duwen zou toch iets geëmancipeerder hebben gekund. Halverwege wisselen!

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Uit eindelijk was het niet zo erg gezien ik al in de straat stond en maar weinig buren mij hebben zien duwen.
Dus als ik het goed begrijp hebben Zoë rijders met >98 SOH en dik 70k op de teller een slecht gekalibreerde computer
hmmm....
En tja dat mijn vriendin de auto niet hoefde te duwen is niet erg, ze een hele goede reden om het niet te hoeven doen van mij.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dus als ik het goed begrijp hebben Zoë rijders met >98 SOH en dik 70k op de teller een slecht gekalibreerde computer

En tja dat mijn vriendin de auto niet hoefde te duwen is niet erg, ze een hele goede reden om het niet te hoeven doen van mij.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Nee dat bedoel ik niet van die calibratie
Maar als het BMS langdurig (een van) de eindpunten van de batterij niet heeft gezien, moet hij vertrouwen op cel-spanningen en coulomb-counting. Cel spanning is erg onbetrouwbaar en coulomb counting is nauwkeurig, maar wel een integratie over tijd, en dus drift. Dus een of twee puntjes de ene of de andere kant op na zo'n leeg-rijden-geintje is niet raar. Hele grote verschillend zou raar zijn. 70K met 98%, dan heb je of ongelofelijke mazzel, of je doet iets magisch goed met rij- en laadgedrag (ik zou best wel willen weten wat dan!) of er is iets ernstig in de war!

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Jongens, ik vermoed dat we het belangrijkste feit van deze post over het hoofd zien;
En tja dat mijn vriendin de auto niet hoefde te duwen is niet erg, ze een hele goede reden om het niet te hoeven doen van mij![]()
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
De hint was begrepen. Ik denk dat er een paar mensen erg blij zijn 

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Ha ben die Zoe-rijder met 72000km op de teller en een battery SOH van 98%.zoe2goe schreef:Nee dat bedoel ik niet van die calibratieMaar als het BMS langdurig (een van) de eindpunten van de batterij niet heeft gezien, moet hij vertrouwen op cel-spanningen en coulomb-counting. Cel spanning is erg onbetrouwbaar en coulomb counting is nauwkeurig, maar wel een integratie over tijd, en dus drift. Dus een of twee puntjes de ene of de andere kant op na zo'n leeg-rijden-geintje is niet raar. Hele grote verschillend zou raar zijn. 70K met 98%, dan heb je of ongelofelijke mazzel, of je doet iets magisch goed met rij- en laadgedrag (ik zou best wel willen weten wat dan!) of er is iets ernstig in de war!
De feiten:
- heb een Zoe Intens Q210 van november 2013
- lees mijn SOH uit via CanZE
- laad dagelijks thuis (3-fase 16A: 11kW) tot 100%
- rij op werkdagen bijna dagelijks 200km of meer (100km heen, 3-fase 16A: 11kW laden op kantoor, 100km terug), met in de winter soms onderweg bij Fastned enkele kWh bijladen
- deze ritten bestaan voor 98% uit snelwegritten met snelheden tussen 94 en 110km/uur, waarbij ik het Actuele Verbruik getal rond maximaal 14kW probeer te houden
- geen soft rijgedrag, bij stoplichten etc sprint ik graag even met een beetje sportieve pit weg
- als ik bijna thuis ben en op het laatste stuk snelweg nog ruim genoeg km over heb, wil ik nog wel eens de laatste 10km op de (daar op de A1 toegestane) 130 km/uur (paars) gaan rijden
- ik gebruik de Eco stand vrijwel nooit en de verwarming staat altijd gewoon aan (bij deze temperaturen rond de 24 graden op de knop)
- zowel de top SOC als de bijna-bodem van de battery SOC worden dus bijna dagelijks aangeraakt
- heb 72000km op de teller
- en sinds zomer (juli-aug) 2016 dit jaar een SOH van 98%, terwijl de SOH in het voorjaar 2016 en daarvoor rond de 86% stond.
Mijn vermoedelijke verklaring voor de sprong van 85% naar 98% (zie ook de grafiek van HarmOtten) sinds de tweede helft van 2016 is als volgt:
- deze bijna dagelijkse snelwegritten van meer dan 200km doe ik sinds juni 2016, toen ik de leaeeauto van de werkgever heb weggedaan en de eigen Zoe ben gaan rijden voor het werk
- vóór juni 2016 werd de Zoe met name door mijn vrouw gereden van en naar school en voor boodschappen, en in de weekenden met het hele gezin en af en toe voor mijn eigen zakelijke kilometers
- kortom: sinds juni 2016 is het rijpatroon significant veranderd, van 95% plattelandswegen en stadsverkeer naar 98% snelwegverkeer
- dat moet dan wel de verklaring zijn voor de hoge SOC - blijkbaar vindt de batterij constante currents en goed warm worden erg fijn
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" /> |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 02 feb 2015
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
- Actief als: particulier
- Locatie: Veenendaal
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Jouw rij- en laadgedrag lijkt behoorlijk op die van mij en ook de SOH is bij mij prima voor de kilometers (90% bij 82.000 km). Ik laad 50% bij Fastned, de rest bij publieke palen. Ook zo'n 200-300 km per dag, voornamelijk snelweg dus redelijk constante vermogensontrekking aan de accu en eigenlijk altijd wel redelijk warm. een keer of 2 per week laad ik hem volledig vol. Jammer dat we niet een grotere populatie hebben om statistisch onderbouwde conclusies te kunnen trekken. Voorzichtig kunnen we wellicht wel het volgende concluderen:
- De angst voor snelladen bij Renault in het begin is ongegrond. De laadlogica in de Zoe (BCB?) doet zijn werk uitstekend;
- Onregelmatige ritten is slechter voor de accu's dan lange constante ritten;
- Volle accu's met lage temperatuur doet de SOH afnemen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Er blijft dan één vraag onbeantwoord:
Is die SOH van 98%:
- een echte battery health (ergo: is het rijgdrag van Martijn goed voor de batterij en kunnen we dus een lang behoud van de batterij verwachten)?
of
- een artefact als gevolg van het continue aanraken van de onder- en bovenkant van de SOC (ergo: is in de SOH-formule geen rekening gehouden met dit ongebruikelijke gedrag) en leidt het gedrag derhalve tot een onjuiste waarde (in de zin dat de batterij er slechter aan toe is dan volgens SOH aangenomen?
Ik maak veel korte ritjes en raak de onder/bovenkant SOC zelden. Mijn SOH is 86% maar ik kan ook 100km met snelheid 95-110 en climate control 24 graden (non-eco) rijden op 1 lading.
En ik heb wel eens gelezen dat het juist goed is voor Lithium batterijen om SOC tussen 40% en 80% te houden.
Wat is nu wijsheid?
Is die SOH van 98%:
- een echte battery health (ergo: is het rijgdrag van Martijn goed voor de batterij en kunnen we dus een lang behoud van de batterij verwachten)?
of
- een artefact als gevolg van het continue aanraken van de onder- en bovenkant van de SOC (ergo: is in de SOH-formule geen rekening gehouden met dit ongebruikelijke gedrag) en leidt het gedrag derhalve tot een onjuiste waarde (in de zin dat de batterij er slechter aan toe is dan volgens SOH aangenomen?
Ik maak veel korte ritjes en raak de onder/bovenkant SOC zelden. Mijn SOH is 86% maar ik kan ook 100km met snelheid 95-110 en climate control 24 graden (non-eco) rijden op 1 lading.
En ik heb wel eens gelezen dat het juist goed is voor Lithium batterijen om SOC tussen 40% en 80% te houden.
Wat is nu wijsheid?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Daar heb ik geen antwoord op. Maar wel op je 40/80 vraag. Dat heeft alles te maken met tijd. Het is geen enkel probleem de batterij knettervol te laden, ook die reserveruimte, mits je dat stukje dan ook maar meteen gaat gebruiken. Hetzelfde is waar aan de onderkant: leegrijden, meteen opladen is geen enkel probleem. Een mooie thuislader (zie ander draadje) zou dan ook met de starttijd niet alleen rekening houden met het stroom-tarief, maar ook met hoe laat de batterij vol moet zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 feb 2018
- Laatste bezoek: 22 feb 2018 09:57
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Na een maand de melding te hebben gekregen om een jaarlijkse onderhoudsbeurt binnen de 30 dagen te plannen, kreeg ik opeens de melding “accu laden niet mogelijk”. Ofwel is dit puur toeval, ofwel lijkt me dit voorgeprogrammeerd om de gebruiker te verplichten om zo snel mogelijk zijn jaarlijks onderhoud te laten uitvoeren. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? Het zou me niet verbazen moest dit voorgeprogrammeerd zijn om de batterij (waarvan ik geen eigenaar ben) te “beschermen”.
Ondertussen staat onze ZOE al bijna een week bij in de garage. Telefonisch kreeg ik de melding dat het 400V-systeem opnieuw geprogrammeerd moest worden. Hebben andere ZOE-eigenaars al iets gelijkaardigs meegemaakt? En hoeveel kostte dit? Mij lijkt dit alleszins een batterij-gerelateerd probleem, en valt dit dus onder het batterijlease-contract… Wat denken jullie?
Ondertussen staat onze ZOE al bijna een week bij in de garage. Telefonisch kreeg ik de melding dat het 400V-systeem opnieuw geprogrammeerd moest worden. Hebben andere ZOE-eigenaars al iets gelijkaardigs meegemaakt? En hoeveel kostte dit? Mij lijkt dit alleszins een batterij-gerelateerd probleem, en valt dit dus onder het batterijlease-contract… Wat denken jullie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 11
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"
Welkom ZOEJP.
Die twee meldingen hebben niets met elkaar te maken.
Accu laden niet mogelijk is niet iets om onmiddellijk van in de stress te schieten. 9 van de 10 keer helpt "de regendans": Maak de kabel los, klepjes dicht, deuren dicht, 6 minuten wachten, opnieuw proberen.
Ik denk dat de garage bedoelt: update van de software, en aangenomen dan we het niet over een splinternieuwe ZOE hebben is dat een heel goed plan.
Tip: het is handig als je in je profiel zet welk type ZOE je hebt. Er zijn echt modelverschillen die er toe doen.
Die twee meldingen hebben niets met elkaar te maken.
Accu laden niet mogelijk is niet iets om onmiddellijk van in de stress te schieten. 9 van de 10 keer helpt "de regendans": Maak de kabel los, klepjes dicht, deuren dicht, 6 minuten wachten, opnieuw proberen.
Ik denk dat de garage bedoelt: update van de software, en aangenomen dan we het niet over een splinternieuwe ZOE hebben is dat een heel goed plan.
Tip: het is handig als je in je profiel zet welk type ZOE je hebt. Er zijn echt modelverschillen die er toe doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 957 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn
-
- 2 Reacties
- 740 Weergaves
-
Laatste bericht door J2507
-
- 13 Reacties
- 1430 Weergaves
-
Laatste bericht door ardger9
-
- 7 Reacties
- 307 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric1403
-
- 94 Reacties
- 42641 Weergaves
-
Laatste bericht door ASX2023
-
- 14 Reacties
- 1144 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone