On-board diagnostics

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Mijn verwachting was dat op de Y-as de laadsnelheid zou staan als functie van SoC. Naarmate de batterij voller wordt neemt de laadsnelheid af. Een lijn per laadsnelheid en vervolgens verschillende lijnen voor laden bij een bepaalde temperatuur. De 3-D grafiek blijft de meeste info geven; je gaf al aan dat gedurende de laadsessie de temperatuur van de batterij stijgt en daardoor de laadsnelheid ook beïnvloed wordt.
Het kwartje voor de 2-D grafiek valt nog niet. Ik neem aan dat je bij de 43kWh laadsnelheid toch doorlaad tot meer dan 34%? De lijnen uit de 2-D grafiek lijken de "hoogtelijnen" te zijn van de 3-D grafiek. Dan lees ik dat een 43kWh laadsessie maar heel kort dat max. vermogen binnenhaalt. Met het tellen van seconden voor 1% SoC toename zie ik ook bij 80% hogere laadsnelheden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Klopt, in de 2D-Grafiek laat ik "hoogtelijnen" zien van de 3D-grafiek. En het klopt ook dat als de batterijtemperatuur rond de 10/15°C is, het laadvermogen al vanaf zo'n 30% SOC (State Of Charge) beperkt zal worden!
Het kan goed zijn dat toen jij de ZOE aan de snellader had, de batterijtemperatuur hoger was dan dat ik tot nu toe gemeten heb, waardoor hij bij 80% SOC ook nog snel oplaadde. En inderdaad, die hogere temperatuur zal gedeeltelijk door het snelladen zelf veroorzaakt zijn.
Maar ik heb ook al veel berichten gelezen in een ander draadje op dit forum waar de 43kW niet gehaald werd bij een snellader.

In de grafiek die jij verwachte zal ook de verwarming van de batterij door het opladen zelf meegenomen moeten worden. Die informatie zit niet in bovenstaande 3D-Grafiek. Maar ik zal eens kijken of ik dergelijke data kan verzamelen.

Wat in alle gevallen handig zou zijn, is dat in de ZOE (via een R-Link-App) zichtbaar gemaakt wordt, wat de batterijtemperatuur, en de maximale oplaadsnelheid is.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Heb zelf gisteren even met mijn vinger in de connector gezeten en tijdens het snelladen bij Vd Valk in Dordt de tijden genoteerd voor het laden van elke stap van 1% SoC. De batterij was redelijk leeg dus een groot traject gemeten (van 17 naar 99% SoC) met wel wat verrassende elementen. De 3-D grafiek van Harm is bij aanvang compleet vlak en lijkt begrensd tot 40 kWh. Als mijn meting en berekening van het vrijgegeven laadvermogen klopt (gebaseerd op deel 911 door het aantal seconden benodigd voor 1% SoC) dan ligt dat vermogen kort na aanvang behoorlijk wat hoger. Graag commentaar van de elektrisch geschoolden op dit forum wat ik fout interpreteer of doe. De snellader was bijzonder in vorm, maar al vaker heb ik gemerkt dat de Allego snelladers bijzonder rap uit de startblokken schieten.
image.jpg
Het Numbers rekenblad staat hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@GertjanVB,
De formule (911 / aantal seconden tussen 1% SOC = Vermogen in kW) is een beetje natte vingerwerk, maar in de praktijk klopt het vrij aardig. Dus het kan zijn dat dat een ligt vertekend beeld geeft. (In jou geval natte-vinger-in-de-connector-werk :D )

Daarnaast geef ik in de 3D-Grafiek het maximale vermogen weer wat de batterij in kan gaan. Dus dat is exclusief de verliezen door het omzetten van AC naar DC. Daarom is die waarde ook maximaal 39,9kW en geen 43kW.

Daarnaast zou het percentage dat op het dashboard wordt weergegeven nog iets af kunnen wijken, en heel misschien spelen onnauwkeurigheden bij het meten nog een rol :wink: .

Je drukt het Laadvermogen uit in KWH uit, maar je bedoeld natuurlijk kW. (Het betekent iets heel anders, en daarom hamer ik daar graag op :wink: )
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

kWh en kW aangepast, dank (blijft lastig)

Overigens; Ja. Maar......
  • als het laadvermogen met de factor 911 niet juist wordt bepaald, dan blijkt uit deze meting dat dat 645 zou moeten zijn (60,7kW = 43kW), een te groot verschil
  • of het is idd het vermogen excl. laadverliezen, laadverlies zou in dat geval ca. 37% zijn over de gehele laadsessie
  • de 18 geladen kWh in 40 minuten wijzen naar een gemiddeld laadvermogen van 26,4 kW, dat klopt met dat verlies (26,4/38,8)
  • in 27 min ben je echter 90% vol (vanaf 17% is dat 16kWh), dan dus met een gem laadvermogen van 36 kW incl. laadverlies
  • tegen 42,8 kW (?!) gem laadvermogen uit de 911 meting (excl. laadverlies) tot 90% is dat ca. 16% laadverlies en dat is weer een herkenbaar cijfer
  • Dus de 43 kW is een waardeaanduiding excl laadverlies. Het is niet duurzaam meer als 90% te snelladen en qua tijd ook niet interessant (14 min voor de laatste 9%)
  • hoe zou het er aan een 22kWh paal uitzien?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

43kW is wat een AC paal echt maximaal kan leveren (63A op 3 fase). Ik heb dus moeite met de een na laatste bullet.

Hoe je het ook wilt bekijken, wat uiteindelijk in kWh de batterij weer uitkomt is:
43kW, maal de tijd in uren, maal de CosPhi van de lader (dicht bij 1 op deze vermogens), vermindert met het warmteverlies in de lader en kabels (een "educated guess" is 3 a 5%), verminderd met het chemische/warmte verlies in de batterij zelf.

Bij 22 kW verwacht ik weinig verandering (procentueel gezien dan) in de componenten, behalve wellicht het chemisch/warmte verlies in de batterij. Uiteraard treedt het "terugdraaien" van het laadvermogen pas later op.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Gisteren nog eens aan de snellaadpaal gehangen. Tot 80% 43 kW of 1% per 20". 14 kWh in 21'35" dan had ik 85%. Vanaf 80% neemt het laadvermogen af.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Vanavond aan de 22 kW lader van AutoIndumij in Oosterhout gehangen:
image.jpg
Hier een strakke (constante) horizontale lijn. Over hetzelfde traject (17-99%) duurt het laden aan deze 22kW lader maar 7 min langer dan bij de 43 kW lader. Dat beeld ziet er natuurlijk heel anders uit als je eerder stopt en niet tot 99% doorhaalt. Maar bij deze laadsessie neemt de Chameleonlader van de ZOE een constant vermogen af en met minder verlies. Wat als Renault met de nieuwe motor dat verlies nog kan reduceren? De Chameleonlader laat (itt de waarneming van fivari) een eindsprintje zien, voordat het ontvangen vermogen wordt teruggedraaid.

De waarneming is met doorlopende tijdwaarneming gedaan, dus een eventuele foutieve aflezing wordt automatisch direct daarna gecorrigeerd. De grijze trendlijn poetst die schommelingen weg. Naar aanleiding van de opmerkingen van Zoe2goe (hier onder) de tekst wat aangepast (de paal stelt vermogen ter beschikking, waarvan de auto bepaalt wat ie afneemt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

@GertjanVB: Dat zijn echt mooie grafieken, maar, laat je niet voor het lapje houden door de 22kW grafiek. Je ziet dat in de laatste paar procent SOC het vermogen afneemt (ongeveer vanaf 93%), en 93% is precies het punt waar in je 43kW grafiek het laadvermogen op ongeveer 22kW wordt geknepen. Met andere woorden, je grafieken zijn "hetzelfde", met als enige verschil dat de tweede op 22kW geknepen is.

En dat is ook exact zoals het zou moeten zijn: de paal zegt tegen de auto: 22 is wat je hebben mag, doe wat je wilt, maar niet meer dan 22! En dan hoort daar voor mooie paal nog achter: en als je toch meer neemt gooi ik je er af, want dan is er iets goed mis. De auto neemt vervolgens wat volgens de SOC en de temperatuur maximaal mag (lees, de grafiek die Harm aan het samenstellen is). Het is nog denkbaar dat het BMS met nog meer factoren rekening houdt zoals bijvoorbeeld de korte- en langetermijngeschiedenis van de batterij, maar dan wordt het wel heel ingewikkeld om de parameters te reverse-engineeren.

Zie jij een eindsprintje wat ik niet zie? Ik zeg het nog maar eens: een paal bepaalt alleen de maximaal afgenomen stroom, m.a.w., de paal doet geen sprintje, de auto doet het.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Die eindsprint is wel te verklaren. En nu Gertjan hem vermeldt, ik merkte hetzelfde op bij het snelladen: 80-81-82-83% werd gerealiseerd in 18s per %, maar ik dacht dat de boordcomputer de SOC verkeerd inschatte.
Ik heb zelf heel wat geëxperimenteerd met Li-ion batterijen. Zij laden volgens het principe CC-CV: Constant Current en dan Constant Voltage. De laadstroom wordt constant gehouden tot de spanning die daarvoor nodig is vb. 4,2V per cel bereikt. Vanaf dan wordt die 4,2V vast gehouden en neemt de stroom geleidelijk aan af.
Er is gedurende erg lange tijd een bijna constant spanning in de cellen aanwezig. Pas in de eindfase neemt de spanning vrij snel toe. Dit is bij LiFePO4 erg uitgesproken.
Afbeelding
Vermogen is stroom * spanning, dus zal net voor de eindfase de spanning oplopen, de stroom blijft de max toegelaten stroom zodat het vermogen even oploopt. Op het ogenblik dat kort daarop de CV-fase bereikt wordt neem het vermogen opnieuw af omdat de stroomsterkte afneemt.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

De twee laadsessie naast elkaar gezet. Het ziet er voor de 43 kW lader iets beter uit. Bij de totale laadtijd had ik 7 min. meegeteld na het bereiken van 99% SoC. Die heb ik van de laadtijd afgehaald want die zaten er bij de 22 kW ook niet bij.
Leuk dat er een verklaring voor dat "eindsprintje" is en de grafieken lopen op 't eind idd samen af. Wel te zien is dat de Chameleonlader beter met 22kW omgaat dan met 43kW. Dat met het laadverlies is sterk afhankelijk van de uitgangspunten (de 911-factor of op welke batterijgrootte je de SoC loslaat (22 of de echte omvang)'
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Ik had al eerder geprobeerd om met de iCarsoft i907 zogenaamde DTC meldingen te wissen, maar dat lukte niet. Ze bleven erin staan.
Menu - Diagnose Process_.JPG
Vandaag leerde ik echter een trucje waardoor het wél lukt!
Je moet de auto namelijk eerst in een bepaalde toestand brengen. Vanuit de toestand dat Zoe nog niet gestart is, gaat dit als volgt:
  • Stop de kaart in de gleuf
  • Zet de pook in stand D (Drive)
  • Houd de startknop ongeveer 5 seconden ingedrukt, totdat de melding "Kaart verwijderen a.u.b." op het display verschijnt
  • Zet de pook terug in stand P (Parking)
Hierna is het wél mogelijk om de meldingen te wissen! :dance: :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Dat is een maffe truc zeg! :-)

Ongerelateerd: wat betekent: Data streams?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Via het menu Data streams kun je de parameters kiezen (van de betreffende unit die je hiervoor geselecteerd hebt), en vervolgens live op het schermpje gaan monitoren.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld de stand van het "gaspedaal", het vermogen? M.a.w., de live streams zeg maar (i.t.t. b.v. schakelcommando's zoals "doe de deuren open")?

Ik las in het andere draadje dat de monteur je die clear truc heeft geleerd. Dat zijn toch wel weer de goudklompjes zeg maar.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Nu de temperatuur alweer iets hoger is, heb ik ook weer nieuwe data kunnen verzamelen voor de Max-Charge-Power-Chart. (Tijdens het laden met 11kW van 13 naar 100% SOC, steeg de temperatuur van de accu van 18 naar 20°C.)
MaxChargePower7.png
Renault Zoe - Charge power restriction 7.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

@zoe2goe,
Klopt, dat zijn de live streams. Zie ook een schermprintje daarvan in een aantal berichten terug.

En met dat nieuw geleerde trucje kan de i907 in bepaalde situaties wel eens heel waardevol zijn! Je zal maar ergens in de middle of nowhere staan en niet kunnen laden, omdat (om wat voor reden dan ook) een foutmelding in het systeem zit. Als je dan zelf die fout kan wissen, kun je tenminste weer (even) opladen, en je weg vervolgen.
Natuurlijk heeft die foutmelding een oorzaak gehad, maar er zitten genoeg veiligheidscontroles in het systeem, dat door het wissen van een fout, er niet zomaar iets stuk kan gaan.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Vandaag ontdekte ik nog een interessant nieuwtje toen ik in de versie informatie van de diverse elektronische onderdelen zat te neuzen. In de TCU (TELEMATIC CTRL UNIT) zag ik het volgende:
Het blijkt dat de Zoe's (in Nederland) niet meer via het T-Mobile netwerk communiceren, maar met KPN!
Op 25-JAN-2015 stond er nog dit:
Version info - TCU 1a_.JPG
En nu staat er dit:
Version info - TCU 1b_.JPG
Ik vermoed dat dat met een van de updates via de R-Link aangepast is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 73
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door MartijnEV »

Dat is heel goed nieuws!! Dat betekent dat Orange Fr. het roamingcontract dat eerst alleen met T-Mobile Nederland was (obv het voormalige Ben/Dutchtone netwerk) nu ook heeft uitgebreid naar KPN. Heel goed! Want dat oude Ben/Dutchtone netwerk is krakkemikkig en vervult maar een deel van het totale T-Mobile netwerk in Nederland. Nu dus het oerdegelijke KPN, hoera!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 26
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door PieterZoe »

Harm, ik heb ook wel eens begrepen dat de simkaart (en dus bijhorend contract) in onze auto's van het soort is dat van alle service providers gebruik kan maken. Een soort general roaming. Zodat de auto op elke locatie altijd van een netwerk gebruik kan maken. Zou het kunnen dat je bij wijze van spreken morgen Vodafone op je scherm ziet staan en de dag erna weer T-mobile afhankelijk van waar je je in NL bevindt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Wellicht is dit dan ook een alternatieve verklaring warom ik vanaf 14 december offline was (maar dan ook echt helemaal) en vanaf ongeveer 3 maart weer strak bij. En dat correspondeert niet met een R-Link (of any met de hand uitgevoerde) update.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Een vrij zinloze update van deze kant, maar toch leuk om te delen: alle primaire hardware is binnen :thumb: . Totale kosten van wat je hier ziet: 43 Euro.

Afbeelding

Die "grote" jongen is de Taijiuno Due met een fikse ARM processor van Atmel er op. Let vooral even op rechtsonder CANRX en CANTX. Het kleinste printje is een CAN tranceiver. Doet niks anders dan de spanningsniveau's van de CAN bus van de auto omzetten naar het 3.3 volt signaalniveau van de Taijiuno. Het andere printje is een programmer, alleen maar nodig om software op het ding te zetten.

Maar eerst de omalader afmaken!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Mooie samenstelling zoe2goe!
Ik denk: Als zeker is dat deze combinatie onze Zoe uit kan lezen, een Bluetooth module hieraan toevoegen, een App op je telefoon maken (iemand ervaring met Xamarin?), en je kan mobiel alle informatie tonen die je maar wilt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 216
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door zoe2goe »

Zeker weten. Of een ESP8266 printje er aan en je hebt Wifi (ong 3 euro, ebay is je vriend), waarmee je in de auto access point mode zou kunnen draaien en zo je telefoon toegang kan geven, en "op de oprit" als client aan je thuisnetwerk kan koppelen en dan bijvoorbeeld alle log data uploaden via internet. Als ik dit allemaal aan de gang krijg (wat echt nog wel de vraag is hoor, dit is geen "cat pee"), dan kun je wel heel grappige dingen gaan verzinnen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Pieter, je hebt gelijk. Vanochtend heb ik tijdens een ritje nog een aantal keer gekeken met welk gsm-netwerk de TCU verbonden was. En nu stond er weer [T-Mobile NL].
Dus blijkbaar kan dit (afhankelijk van het netwerkbereik) wisselen.

Als ik in het buitenland ben zal ik dit ook nog eens uitlezen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
Actief als: particulier

Re: On-board diagnostics

Bericht door Roy-ZOE »

Mijn opmerking hoort misschien niet helemaal hier thuis maar schoot me wel te binnen bij lezen van dit draadje: RenaultNL heeft mijn ZOE klaarblijkelijk op afstand kunnen uitlezen. Ze wilden data over laadproblemen. Nu blijkt dat ze die al hebben zonder dat ik bij de garage ben geweest....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 366
Lid geworden op: 18 jun 2014
Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door daf55 »

Zij kunnen blijkbaar gewoon in je "My Renault" pagina? Daar staat alles al in aan data en geladen stroom.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Even wennen maar, dit is de toekomst.
Ze weten straks ook waar je bent en wat je doet.
En natuurlijk "klantenbinding".
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Ik was laatst in Duitsland, en toen stond het gsm-netwerk in de TCU op "Telecom Deutschland":
Version info - TCU 1c Telecom Deutschland_.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: On-board diagnostics

Bericht door WillemS »

Vluchten kan niet meer !!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 68
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door GertjanVB »

Ben van de week weer aan het tellen geweest, dit keer bij Fastned De Velder bij Liempde. Na de vooorgaande sessies een te verwachten beeld. De omstandigheden waren nagenoeg gelijk aan die bij de vorige laadbeurten. Misschien was de batterij ietsjes koeler. De Chameleonlader bepaalt de ontvangen stroom, de karakteristiek van de lijn is dan nagenoeg gelijk. Op het eind kunnen de lijnen over elkaar gelegd worden inclusief het dipje na 90% SoC.
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Nu de buitentemperatuur weer wat hoger is heb ik vandaag de Max Charge Power grafiek met de i907 van iCarsoft uit kunnen breiden tot een batterijtemperatuur van 24°C:
MaxChargePower8.png
Renault Zoe - Charge power restriction 8.png
Dezelfde data, maar in een ander grafiektype (Moet nog even een naam voor verzinnen):
Renault Zoe - Charge power 8.png
Je ziet dat bij een batterijtemperatuur van 24°C er tot vrijwel 100% met een vermogen van 11kW geladen kan worden. Terwijl dat op een koude winterdag zomaar bij 70% al beperkt kan zijn.
Wat je in deze grafieken (nog) niet kan zien is dat de temperatuur van de batterij door het laden kan oplopen. En hoe sneller wordt opgeladen, hoe sneller de temperatuur zal oplopen. Wellicht kan ik dat met wat lijntjes in de middelste grafiek ook nog zichtbaar maken (Als ik voldoende data daarvoor kan verzamelen tenminste...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

De grafiek geeft de hoogtelijnen weer, dat zou een mogelijke naam kunnen zijn.
Ik heb niet echt veel ervaring met snelladen, maar die drie keer, 2x eind januari van dit jaar en ook nog eens op 12/03, had ik toch echt wel de indruk dat het tot 80% aan vol vermogen ging. Toegegeven, de batterij was op dat ogenblik lekker opgewarmd, want ik had telkens een rit van +- 100 km achter de rug.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Vandaag weer 's kunnen meten bij wat hogere temperatuur. Buitentemperatuur was ongeveer 25°C toen ik thuis kwam.
Tijdens het laden steeg de batterijtemperatuur van 23 naar 27°C.
Zie hier de bijgewerkte grafieken:
MaxChargePower9.png
Renault Zoe - Charge power restriction 9.png
Renault Zoe - Charge power 9.png
Bij deze temperatuur is het mogelijk om tot vrijwel 80% met vol vermogen op te laden. Daarna neemt het vermogen geleidelijk af. Ik ben benieuwd waar de lijnen naar toe zullen gaan als het buiten boven de 30°C is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 15
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: On-board diagnostics

Bericht door fivari »

Harm, dat bevestigt mijn ervaring dat laden van een door het rijden goed opgewarmde batterij tot 80% op vol vermogen kan.
Heb jij al kunnen uitvissen welke informatie waar te vinden is? Is er een overzicht beschikbaar?
Nu loop ik alle menu's wat af. Er is wel enige ordening,maar toch niet altijd even logisch
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 48
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: On-board diagnostics

Bericht door HarmOtten »

Via email (cardiag@icarsoft.com) heb ik contact gehad met iCarsoft. Ik had twee vragen gesteld:
1. Will support for the BCB-unit be added in the future?
2. I see a lot of Additional information xxxx fields, which do contain data. Will a description be added?


Antwoorden:
1. About BCB unit, engineer can not guarantee whether it will be added into the scanner. However, if this is added into the software, we will publish the software onto our website and then customers can update their scanner to latest software.
2. About the descriptions, engineer said they are data pre-left by Renault manufacturer. There is no exact meaning for the moment.


Ik had graag meer toezeggingen gehad, maar hier moeten we het helaas even mee doen.
De BCB-unit is een belangrijk onderdeel in de Zoe. Foutmeldingen hierin kunnen er voor zorgen dat de Zoe helemaal niet meer geladen kan worden, totdat deze gewist zijn. (Heb ik nu 2x meegemaakt, de 1e keer werd daarna de cameleon-lader vervangen, de 2e keer alleen de foutmelding gewist)
Wellicht kunnen andere mensen eerst naar ondersteuning van de BCB-unit vragen vóórdat ze de i907 van iCarsoft kopen, zodat iCarsoft meer getriggerd worden om dit alsnog middels een firmware update toe te voegen!
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in