Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Glashelder, thanks!TNM vs Fastned
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 30
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: TNM vs Fastned
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 43
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Contacteer:
Ping!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 nov 2019 13:10
- Contacteer:
Fastned reageerde met een aantal details van de logging op mijn laad-sessie.
Ik herinner me dat ik de auto aangesloten had, doch de versnellingspook in N (Neutral) had staan, ipv P (Park).
En het laden is daardoor verlaat gestart. Kennelijk schakelt de paal terug naar een (veilige) 11kW versie.
Ik ga deze week (misschien vandaag) dezelfde paal nog eens proberen, en eerste op P te plaatsen en daarna te koppelen.
Kan gebeuren, door de nieuwigheid. Maar dit wil ik wel even delen
'wordt vervolgd'
Ik herinner me dat ik de auto aangesloten had, doch de versnellingspook in N (Neutral) had staan, ipv P (Park).
En het laden is daardoor verlaat gestart. Kennelijk schakelt de paal terug naar een (veilige) 11kW versie.
Ik ga deze week (misschien vandaag) dezelfde paal nog eens proberen, en eerste op P te plaatsen en daarna te koppelen.
Kan gebeuren, door de nieuwigheid. Maar dit wil ik wel even delen

voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@NielsTn: Ik zou dat zeker even testen, ook "thuis". In mijn ervaring laadt de Zoë gewoon NIET (dus ook niet langzaam) als de pook niet in de P staat. Daar ben ik door schade en schande achter gekomen. Ze moppert wel als je uitstapt met de pook niet in P, maar als je dat negeert in de drukte, tja, geen lading.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 nov 2019 13:10
- Contacteer:
even een update gepost bij mijn eerste laadervaring bij Fastned.
Oorzaak bedieningsfoutje van mijn kant. Laadpunt doet toch 22kW AC. aan de Hondsiep/A73 (#00903)
Oorzaak bedieningsfoutje van mijn kant. Laadpunt doet toch 22kW AC. aan de Hondsiep/A73 (#00903)
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 

Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 okt 2014 10:42
Dat Outlander-verhaal komt mij bekend voor. Een keer vond ik ook zo'n mastodont aan een TNM-snellader. Gedurende de 25 minuten dat ik er stond, was er geen spoor van de bestuurder, dus waarschijnlijk vond die dat ook wel een mooi privé-parkeerplekje, nog dichter bij de deur dan de invalideplekken...
Ik vind daarom het tijdstarief van TNM ook beter, maar alleen als ze meten hoe lang de auto aan de lader verbonden is, wat wil zeggen dat ze doortellen nadat het laden gestopt is. Sterker nog, ze zouden een dubbel tarief moeten rekenen nadat de 30 min voorbij zijn. Maar ja, de baas betaalt voor al die lease-Outlanders, dus of dat veel gaat helpen...
Aan de andere kant, de Fastned-stations zien eruit en voelen aan als een tankstation en daar zul je niet zo gauw je auto gaan parkeren. Uit de hierboven beschreven onbehaaglijke gevoelens maak ik op dat de lokaties van Fastned er ook niet naar zijn. Laten we hopen dat ze flink wat drukker worden in de komende tijd. Wie weet, wordt het nog gezellig
Wat mooi is bij Fastned, is dat je droog staat als je moet inpluggen.
Dus voor nu denk ik dat beide partijen de goede keuze gemaakt hebben voor wat betreft hun tariefstelling.
Nu er een Fastned-station bij mij in de buurt is geopend (Elsgeest, A44) ben ik vanochtend voor het eerst bij Fastned geweest. Het enige dat me opviel was de lage laadsnelheid. Ik mat ca. 28 s per %, terwijl ik op de Efacec laders van TNM 22 s per % haal.
Aan de temperatuur van de accu kan het niet gelegen hebben. Het was ochtend, dus mijn accu was steenkoud en het station is maar 5 km van mijn huis. De laadtoestand was rond 73%, dus voordat het BMS ingrijpt en het vermogen terugschroeft. Ik kan niets anders bedenken dan dat de ABB-laders minder vermogen toestaan. Is iemand anders dit ook opgevallen?
Ik vind daarom het tijdstarief van TNM ook beter, maar alleen als ze meten hoe lang de auto aan de lader verbonden is, wat wil zeggen dat ze doortellen nadat het laden gestopt is. Sterker nog, ze zouden een dubbel tarief moeten rekenen nadat de 30 min voorbij zijn. Maar ja, de baas betaalt voor al die lease-Outlanders, dus of dat veel gaat helpen...
Aan de andere kant, de Fastned-stations zien eruit en voelen aan als een tankstation en daar zul je niet zo gauw je auto gaan parkeren. Uit de hierboven beschreven onbehaaglijke gevoelens maak ik op dat de lokaties van Fastned er ook niet naar zijn. Laten we hopen dat ze flink wat drukker worden in de komende tijd. Wie weet, wordt het nog gezellig

Dus voor nu denk ik dat beide partijen de goede keuze gemaakt hebben voor wat betreft hun tariefstelling.
Nu er een Fastned-station bij mij in de buurt is geopend (Elsgeest, A44) ben ik vanochtend voor het eerst bij Fastned geweest. Het enige dat me opviel was de lage laadsnelheid. Ik mat ca. 28 s per %, terwijl ik op de Efacec laders van TNM 22 s per % haal.
Aan de temperatuur van de accu kan het niet gelegen hebben. Het was ochtend, dus mijn accu was steenkoud en het station is maar 5 km van mijn huis. De laadtoestand was rond 73%, dus voordat het BMS ingrijpt en het vermogen terugschroeft. Ik kan niets anders bedenken dan dat de ABB-laders minder vermogen toestaan. Is iemand anders dit ook opgevallen?
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 15 dec 2014 22:18
- Actief als: professional
@electronaut Dit verbaasd mij zeker niet. Als je met een koude accu aan komt dan moet deze eerst opwarmen voordat deze de volle laadstroom aankan. Als vervolgens ook nog eens de batterij al een aardige state of charge heeft is dit effect nog groter. Zeker in het geval van de ZOE is het heel simpel. De lader zit in de auto en de AC 43 kW aansluiting is echt niet meer dan een aansluiting. Als er langzamer wordt geladen is dat op opdracht van de lader of het battery management systeem.
Hartelijke groet,
Michiel
Hartelijke groet,
Michiel
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59
De nieuwe TNM 43KW paal bij Goudreinet Barneveld werkt niet goed met mijn ZOE; lijkt wel 3,7 KW maximaal.
Inmidels 2x gebeld erover met Allego na 2 bezoeken met 14 dagen ertussen, maar ik heb niet de indruk dat ze er echt iets van willen maken.
Uw ZOE moet aan de Chademo of CSS meneer......?
Afijn. 2e kerstdag opnieuw gebeld toen het niet werkte en ze zouden gaan kijken. Ik moest er maar niet op rekenen dat dat dit jaar nog zou gebeuren.....
Ik denk dat we op termijn het prijsverschil tussen de diverse landarbeiders gaan terugzien in de service. Eigenlijk zie je dat nu al.
Ik rijd er speciaal nogmaals langs: enerzijds om te testen, anderzijds omdat ik toch echt stroom nodig heb voor mijn 150 km rit, maar beide zaken lijken aan de andere kant geen issue te zijn.
Inmidels 2x gebeld erover met Allego na 2 bezoeken met 14 dagen ertussen, maar ik heb niet de indruk dat ze er echt iets van willen maken.
Uw ZOE moet aan de Chademo of CSS meneer......?

Afijn. 2e kerstdag opnieuw gebeld toen het niet werkte en ze zouden gaan kijken. Ik moest er maar niet op rekenen dat dat dit jaar nog zou gebeuren.....
Ik denk dat we op termijn het prijsverschil tussen de diverse landarbeiders gaan terugzien in de service. Eigenlijk zie je dat nu al.
Ik rijd er speciaal nogmaals langs: enerzijds om te testen, anderzijds omdat ik toch echt stroom nodig heb voor mijn 150 km rit, maar beide zaken lijken aan de andere kant geen issue te zijn.
Hide post links |
Na de rekening en rekeningcorrectie van TNM voor het snelladen heb ik nagevraagd wat nu eigenlijk de kosten voor het gebruik van de AC-aansluiting zijn: die zijn op kWh gebaseerd en niet op tijd!
Tarif is 0,25 € / kWh (+ 0,35 € transactiefee) en daarmee dus zeer schappelijk. Voor de DC-aansluiting gelden wel de tijdstarieven.
Tarif is 0,25 € / kWh (+ 0,35 € transactiefee) en daarmee dus zeer schappelijk. Voor de DC-aansluiting gelden wel de tijdstarieven.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 45
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Contacteer:
Interesting! Heb jij dan al een rekening gehad voor de snelladers op AC van TNM?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
De eerste rekening van TNM voor snellaadpalen is binnen! De rekening betrof de snellaadsessies van begin november. Een aparte rekening, naast de reguliere. Snel gevolgd door een credit nota, waar ⅔ van het bedrag weer werd gecrediteerd! Het totaalbedrag stelde weinig voor. Vermogens die geladen zijn worden niet gegeven, ook op de TNMsite vind je de snellaadsessies (nog) niet terug.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 12:06
- Contacteer:
Bedoel jij zo'n overzicht? Die je niet te zien krijgt?
Onderstaand was van vorig maand toen ik aan het verkennen was in Lelystad. Even kort de laadpaal uitgeprobeerd, vandaar de kleine afgenomen hoeveelheid.
Onderstaand was van vorig maand toen ik aan het verkennen was in Lelystad. Even kort de laadpaal uitgeprobeerd, vandaar de kleine afgenomen hoeveelheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette
Hide post links |
De snelladers van TNM/Alliander lopen nog via een andere rekening. Doordat er snel na de rekening een correctie kwam, was ik er toch eens ingedoken en heb bij TNM nagevraagd. De laadsessies lopen (nog?) niet via het 'reguliere' overzicht online. De sessie van daf55 is bij een EV-Box-paal.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
Tankstations willen nu ook elektrische laadpalen
http://www.volkskrant.nl/binnenland/tan ... ~a3875109/

http://www.volkskrant.nl/binnenland/tan ... ~a3875109/
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Dat is hier al eens gesignaleerd door Burburbur. Daar vind je ook mijn mening en ik vind het niet grappig. Het (kwetsbare) verdienmodel van Fastned wordt hier om zeep geholpen. Er is geen sprake van gezonde concurrentie maar van uit de markt drukken van een concurrent. Dat Rijkswaterstaat dit toestaat terwijl er met Fastned hard gewerkt is en wordt aan de snellaadstations is merkwaardig te noemen en geeft aan dat ze binnen RWS niet op 1 lijn zitten.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Schandalig verhaal dit; onbehoorlijk bestuur. Ik vind concurrentie prima maar dan niet op een plek waar je net een concessie voor hebt gekregen.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 31 okt 2022 23:03
-
- Donateur
- Contacteer:
Wat de zin is om op een verzorgingsplaats met een FastNed station nog een laadpaaltje bij te plaatsen ontgaat me. De winst van de olieboeren zal er niet significant door beïnvloed worden. De enigste "zin" is klanten wegtrekken door voor een lagere prijs stroom aan te bieden. Dat kan bij Fastned vrij makkelijk, de investering die zij gedaan hebben staat in geen verhouding tot die van een laadpaal bij het bestaande tankstation.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
Nieuw is dit fenomeen allerminst: Allego/The New Motion hebben al enkele van hun snelladers geplaatst op het terrein van AC Restaurant/Autogrill, pal aansluitend aan het terrein van de pomphouder en de RWS verzorgingsplaats. Bijvoorbeeld: AC Restaurant Stroe, Nieuwegein en Venray. Aan de A27 Nieuwegein komt zelfs een Fastned station op een locatie waar al een Allego/The New Motion snellader staat.
Daar heb ik nog niemand over klagen, dus het is enigszins vreemd dat er wel lawaai komt als precies hetzelfde gebeurt op de grond van een pomphouder.
Daar heb ik nog niemand over klagen, dus het is enigszins vreemd dat er wel lawaai komt als precies hetzelfde gebeurt op de grond van een pomphouder.
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Dat zijn de resterende locaties die Fastned niet heeft verworven? De Kroon bij Nieuwegein snap ik niet, ik verwacht Fastned aan de andere kant. Maar dan nog: TNM dat met Fastned concurreert OK. Laders neerzetten als de olieboeren dat niet willen, ook OK. Essentie is dat er nu niet op gelijkwaardig niveau geconcurreerd wordt. Maar we doen de discussie opnieuw, die staat al in het andere draadje.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 14
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Contacteer:
Ook bij Urmond is het net zo. Het TNM laadstation bij Vandervalk staat op enkele km van het Fastnedstation. En de keuze is snel gemaakt. Je moet er weliswaar even voor af de snelweg, maar de prijs ligt 50% lager (was zelfs gratis) bij TNM dan bij Fastned.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 16 dec 2016 15:22
Als het juridisch dicht getimmerd is, dan maken de olieboeren geen kans. Is het niet dichtgetimmerd, dan is dat een ondernemersrisico dat geaccepteerd of aangevochten moet worden. Veel succes!
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ik zou het iets anders formuleren:
Als exclusiviteit keihard in de licentie staat, dan moeten de jongens en meisjes van FastNed gewoon tot het gaatje gaan. En hebben ze wat mij betreft (alsof dat er iets toe doet
) alle reden om te knokken. Een overheid is ten principale een sterkere partij dus daar dient enige bescherming tegen te zijn. De kanttekening is overigens dat als ik het mij goed herinner, en wel uit het boek van FastNed over FastNed, ze al lang veel verder hadden moeten zijn met bouwen anders zouden ze hun licentie verliezen. Ik sluit niet uit dat ze verlenging hebben gehad met gewijzigde voorwaarden (pure speculatie!).
Als het echter niet in de licentie staat hebben ze zelf zitten pitten en is dit, pun intended, een gepasseerd station.
Over het business model hebben we allemaal elders al wel wat geschreven volgens mij, moesten we inderdaad maar niet overdoen?
Als exclusiviteit keihard in de licentie staat, dan moeten de jongens en meisjes van FastNed gewoon tot het gaatje gaan. En hebben ze wat mij betreft (alsof dat er iets toe doet

Als het echter niet in de licentie staat hebben ze zelf zitten pitten en is dit, pun intended, een gepasseerd station.
Over het business model hebben we allemaal elders al wel wat geschreven volgens mij, moesten we inderdaad maar niet overdoen?
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 18
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
Even gedeeld op Facebook; blijven roepen!!!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
TNM vs Fastned
Ha! grappige discussie op Twitter vandaag over locatie De Kroon, A27, Nieuwegein:
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Snapte er al niks van. Beetje raar om een dergelijke locatie in de veiling op te nemen. Enfin ze staan er.
Overigens moet dat toch bekend zijn geweest bij Fastned, dus niet moeilijk over doen (2e tweet, 1e was OK) en dan beter als station 201 wegzetten dan nr 27 of zo. Ook in VN (De Broedplaats) weer het stokpaardje "beter snellader in laadpaal dan in auto" van stal gehaald:
Ben nog steeds blij met die snelladers, vind ook dat Fastned niet eerlijk behandeld wordt en dat ze ondersteuning verdienen, maar op zijn tijd ook een grote jongen zijn en met nieuwe ideeën komen (doen ze ook, zie Duitsland avontuur). Ook willen zien dat alleen maar snelladers niet de oplossing is en de combi met TNM met hun langzame en snelle palen (niet aan de snelweg) een goede mix is. Wordt het toch Rondje Nederland in de Mix om dit te onderstrepen.
Overigens moet dat toch bekend zijn geweest bij Fastned, dus niet moeilijk over doen (2e tweet, 1e was OK) en dan beter als station 201 wegzetten dan nr 27 of zo. Ook in VN (De Broedplaats) weer het stokpaardje "beter snellader in laadpaal dan in auto" van stal gehaald:
Laat dat in de ZOE nu wel passen. Je kunt je afvragen of je die snellader in een beperkt aantal laadpalen wilt hebben of juist in veel auto's. De laatste variant is flexibeler en ingeval in massa geproduceerd te betalen. Helaas levert Renault al in op dit principe, mogelijk omdat er geen andere fabrikanten zijn die dit principe omarmen.In de auto zit een kleine lader die de accu’s in een uurtje of acht langzaam vult. Voor sneller laden is een grotere elektriciteitsaansluiting nodig, en grotere apparatuur die niet in je auto past
Ben nog steeds blij met die snelladers, vind ook dat Fastned niet eerlijk behandeld wordt en dat ze ondersteuning verdienen, maar op zijn tijd ook een grote jongen zijn en met nieuwe ideeën komen (doen ze ook, zie Duitsland avontuur). Ook willen zien dat alleen maar snelladers niet de oplossing is en de combi met TNM met hun langzame en snelle palen (niet aan de snelweg) een goede mix is. Wordt het toch Rondje Nederland in de Mix om dit te onderstrepen.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
FastNed publiceerde dit blogartikel: http://www.fastned.nl/1135086/Blog-Verg ... dpaal.html
Daaruit wordt voor mij wat meer duidelijk wat hun achterliggende filosofie is, ook in relatie tot hun tarfiefstructuur. FastNed veronderstelt dat op opladen van elektrische autos straks standaard via snelladers gaat, ipv 'over night' laden bij laadpalen in de stad. Zij hebben het dan over EVgebruikers in de stad die niet over een prive-oplaadpunt beschikken (zoals ondergetekende). Het FastNed-argument is dat bij een toenemend aantal EVs (in de stad) er simpelweg niet genoeg langzame oplaadpalen kunnen worden geplaatst omdat het gebruik van deze palen inefficient is (de meeste tijd staan gebruikers er met de auto terwijl de accu al volgeladen is - dat klopt uit eigen ervaring: ik zie bijna altijd het groene lampje op de paal knipperen als ik een EV geparkeerd zie bij een paal: accu is dan al vol).
Met betere accus wordt snelladen dan dus de standaard. Dit verklaart het tariefmodel van FastNed: zij zien hun 100euro/maand subscription als de standaard en gaan er vanuit dat mensen uitsluitend snelladen. In dat geval is het tarief nog helemaal niet zo slecht en bij meer dan 500 km/maand is het zelfs goedkoper dan een laadpaal (bij 1000km/maand zelfs goedkoper dan thuisladen). Het blijft wel een gedoe, dat elke 100km langs de kant gaan staan voor een half uur!
Een ding is mij nog niet duidelijk: ik begrijp van de batterijtechnici op dit forum dat snelladen (2C in ons geval) leidt tot een snelle verslechtering van de batterij. Is dat bij de toekomstige generatie batterijen nog steeds zo? Is dat niet een negatief aspect van de snellaadpropositie?
Daaruit wordt voor mij wat meer duidelijk wat hun achterliggende filosofie is, ook in relatie tot hun tarfiefstructuur. FastNed veronderstelt dat op opladen van elektrische autos straks standaard via snelladers gaat, ipv 'over night' laden bij laadpalen in de stad. Zij hebben het dan over EVgebruikers in de stad die niet over een prive-oplaadpunt beschikken (zoals ondergetekende). Het FastNed-argument is dat bij een toenemend aantal EVs (in de stad) er simpelweg niet genoeg langzame oplaadpalen kunnen worden geplaatst omdat het gebruik van deze palen inefficient is (de meeste tijd staan gebruikers er met de auto terwijl de accu al volgeladen is - dat klopt uit eigen ervaring: ik zie bijna altijd het groene lampje op de paal knipperen als ik een EV geparkeerd zie bij een paal: accu is dan al vol).
Met betere accus wordt snelladen dan dus de standaard. Dit verklaart het tariefmodel van FastNed: zij zien hun 100euro/maand subscription als de standaard en gaan er vanuit dat mensen uitsluitend snelladen. In dat geval is het tarief nog helemaal niet zo slecht en bij meer dan 500 km/maand is het zelfs goedkoper dan een laadpaal (bij 1000km/maand zelfs goedkoper dan thuisladen). Het blijft wel een gedoe, dat elke 100km langs de kant gaan staan voor een half uur!
Een ding is mij nog niet duidelijk: ik begrijp van de batterijtechnici op dit forum dat snelladen (2C in ons geval) leidt tot een snelle verslechtering van de batterij. Is dat bij de toekomstige generatie batterijen nog steeds zo? Is dat niet een negatief aspect van de snellaadpropositie?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Batterijen worden nu, met de huidige stand van de techniek, "gestressed" met laden, en dat zal wel zo blijven tot "tanken" nog maar een minuut of 5 duurt. Dus ja. In het huurcontract stond vroeger dat je voor snelladen ook per sessie extra moest betalen aan Renault.
Ik ben zelf een "suburban". Met andere woorden, huisje boompje, auto op het oprijlaantje. Fastnet kan zeggen wat ze wil, maar voor deze doelgroep is snelladen als norm erg ongunstig en doorgaans vermijdbaar. Kortom, er is geen zaligmakende strategie voor iedereen.
Op lange strategische termijn weet ik het nog niet zo. Veel auto's 's nachts aan veel palen is een uitstekende manier om aan productie- en netwerk balancing te doen.
Ik ben zelf een "suburban". Met andere woorden, huisje boompje, auto op het oprijlaantje. Fastnet kan zeggen wat ze wil, maar voor deze doelgroep is snelladen als norm erg ongunstig en doorgaans vermijdbaar. Kortom, er is geen zaligmakende strategie voor iedereen.
Op lange strategische termijn weet ik het nog niet zo. Veel auto's 's nachts aan veel palen is een uitstekende manier om aan productie- en netwerk balancing te doen.
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Het verslag van de 1e certificaathoudersvergadering staat op YouTube. Wel een lange zit, maar verplichte kost voor een EV-er.
Hierin worden de verrichtingen van FastNed tot heden gepresenteerd en een blik in de (nabije) toekomst geworpen. Het is natuurlijk preken voor eigen parochie, maar hier wordt de breedspraak van Bart Lubbers gekoppeld aan de onderbouwing met cijfers en feiten door Michiel Langezaal, en ik moet zeggen dat komt overtuigend over.
Wat mij verbaasde/verraste was de doorkijk naar de toekomst over de groei van FEV's. Natuurlijk is dit de basis van het businessmodel van Fastned, maar terwijl ik het idee heb dat de verkoop een beetje inkakt, komt Michiel Langezaal met een verhaal dat het proces onomkeerbaar is, dat de Duitse autoindustrie zich rot is geschrokken door het succes van mn Tesla en massaal op de ontwikkeling van EV is gesprongen en het door de overheid beoogde aantal EV's eerder bereikt zal worden. Frappant is ook dat Renault nergens wordt genoemd, zo'n beetje alle automerken worden aangetikt, ook Nissan en Ghosn, maar Renault nergens. En tot slot de mededeling dat Fastned met een nieuw prijsplan komt dat veel prijsgunstiger moet uitpakken. Met dit prijsnivo en meer stations op aantrekkelijker locaties moet dit de omzet en bezettingsgraad opstuwen in 2015..
Kortom; interessant verslag!
Hierin worden de verrichtingen van FastNed tot heden gepresenteerd en een blik in de (nabije) toekomst geworpen. Het is natuurlijk preken voor eigen parochie, maar hier wordt de breedspraak van Bart Lubbers gekoppeld aan de onderbouwing met cijfers en feiten door Michiel Langezaal, en ik moet zeggen dat komt overtuigend over.
Wat mij verbaasde/verraste was de doorkijk naar de toekomst over de groei van FEV's. Natuurlijk is dit de basis van het businessmodel van Fastned, maar terwijl ik het idee heb dat de verkoop een beetje inkakt, komt Michiel Langezaal met een verhaal dat het proces onomkeerbaar is, dat de Duitse autoindustrie zich rot is geschrokken door het succes van mn Tesla en massaal op de ontwikkeling van EV is gesprongen en het door de overheid beoogde aantal EV's eerder bereikt zal worden. Frappant is ook dat Renault nergens wordt genoemd, zo'n beetje alle automerken worden aangetikt, ook Nissan en Ghosn, maar Renault nergens. En tot slot de mededeling dat Fastned met een nieuw prijsplan komt dat veel prijsgunstiger moet uitpakken. Met dit prijsnivo en meer stations op aantrekkelijker locaties moet dit de omzet en bezettingsgraad opstuwen in 2015..
Kortom; interessant verslag!
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
TNM vs Fastned
Dat komt misschien onbewust omdat Michiel vanuit zijn achtergrond (Epyon/ABB) niet zo veel affiniteit heeft met auto's die niet op DC snelladen. Wel jammer, want Renault is een echte pionier die met veel durf als een van de allereersten op grote schaal een complete modellijn ZE voitures in de markt heeft gezet. Dus zou in het rijtje Tesla, Nissan, ... zeker ook genoemd moeten worden.
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Dat is idd jammer. Er wordt nu vooral gelonkt naar Tesla-klanten die nu met de (tegen extra betaling van een slordige $450 verkrijgbare) Chademo-adapter kunnen snelladen (na een software-update die supercharging mogelijk maakt als dat nog niet gebeurt is). Ik krijg alsmaar het idee dat de power en PR van de duitse autoindustrie de subtiele, intelligente oplossingen van Renault wegvaagt (bv AC mennekes vs CCS). Ik denk niet aan een Kodak-moment, maar meer aan een Betamax-moment.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Contacteer:
TNM vs Fastned
En nu schijnt dat die Chademo adapter voor de Tesla helemaal niet is toegestaan ! IEC 61851-23
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 12
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Voor degene die geen nieuwsbrief ontvangen van FastNed: er is een nieuwe abonnementsvorm toegevoegd aan het aanbod van FastNed: "Met Fastned ‘Standard’ betaal je nu €12 per maand en €0,35 per kWh (beide prijzen incl. BTW). Zie http://fastned.nl/en/choose-your-plan
Interessante ontwikkeling om 2 redenen, denk ik:
- 'FastNed Standard' kan aantrekkelijk zijn om omdat je per maand kunt activeren en opzeggen. Dus 2 langere ritten in de maand kan al een reden zijn om het voor een maand te gebruiken
- Gedurende die maand sla je natuurlijk de TMN snellaadpalen over. Dit zou dus kunnen leiden tot een algemene prijsverlaging voor snelladen: TNM zal mogelijk iets tegenover dit Fastned-aanbod willen zetten
Interessante ontwikkeling om 2 redenen, denk ik:
- 'FastNed Standard' kan aantrekkelijk zijn om omdat je per maand kunt activeren en opzeggen. Dus 2 langere ritten in de maand kan al een reden zijn om het voor een maand te gebruiken
- Gedurende die maand sla je natuurlijk de TMN snellaadpalen over. Dit zou dus kunnen leiden tot een algemene prijsverlaging voor snelladen: TNM zal mogelijk iets tegenover dit Fastned-aanbod willen zetten
Hide post links |
Waarom zou je de TNM snellaadpalen overslaan? Die kosten nu 0,25 € / kWh, zonder starttarief en zijn dus zelfs goedkoper dan "regulier" laden. Vanaf 1 mei betaal je 0,60 € starttarief en 0,35 € / kWh, dus net zoveel als "regulier" laden bij EVnetNL en veel goedkoper dan bijvoorbeeld GreenFlux/ANWB.
Heel goed dat Fastned nu een aantrekkelijker prijsmodel aanbiedt - vanaf 25 kWh in een maand (dus ca. 2 laadsessies) is het voordeliger dan het pay-per-kWh-model.
Heel goed dat Fastned nu een aantrekkelijker prijsmodel aanbiedt - vanaf 25 kWh in een maand (dus ca. 2 laadsessies) is het voordeliger dan het pay-per-kWh-model.
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 18
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
De omslagpunten voor Fastned liggen dan bij 25kWh en 252kWh per maand 

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut