3.5 V6 -Nokkenassensor storing, is vervangen, volgende stap?

Plaats reactie

Topic author
spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 24 feb 2016 11:40
Actief als: particulier

3.5 V6 -Nokkenassensor storing, is vervangen, volgende stap?

Bericht door spacious »

Model/uitvoering : Renault Grand Espace 3.5 V6
Bouwjaar : 2003
Brandstof : benzine
heb een paar keer een storing gehad met de mededeling inspuitsysteem defect. Uitlezen met OBD levert een P0340 op= nokkenassensor bank A. Uitlezen met clip levert meerdere storingen op (abs, parkeerrem, transmissie) maar het begint volgens mij met een storing in het inspuit systeem. De enige storing die hierin staat als ik hem met clip uitlees is DF592, = circuitsensor nokkenas no1. DEF.1 = onsamenhangend signaal.

Beide nokkenassensoren zijn vervangen, bekabeling gecontrolleerd. BDP (krukas) sensor ga ik dinsdag preventief vervangen. Ik heb ook een aantal situaties gehad waarbij ik meerdere malen op de startknop moest drukken voordat de motor aansloeg waardoor ik denk dat het wel eens deze sensor kan zijn.

Kan deze storingsmelding samenhangen met een slecht functionerende krukassensor of zijn er nog meer dingen die ik zelf of door garage kan laten checken? Of kan een slecht functionerende nokkenasversteller of iets in de distributie (ketting/spanner etc) ook een reden zijn om deze storing te geven?

In dialogys kan ik df592 i.c.m de V4Y niet terugvinden, wel iets in een andere range over nokkenassensor, geen idee waarom die cijfers niet overeenkomen, maar beschrijving in clip is gewoon nokkenassensor no1, net als wat een obd scanner aangaf.

alvast bedankt voor jullie input!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: 3.5 V6 -Nokkenassensor storing, is vervangen, volgende s

Bericht door WillemS »

Deze sensoren zijn nodig om de motor te laten starten. Wordt dat lastiger dan is schoonmaken en de bekabeling kontroleren het eerst dat je doet, ze gaan ook wel kapot. Heb zoiets gelijks meegemaakt met een Opel Zafira, daar bleek het uiteindelijk een slecht sluitende EGR-klep te zijn.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door spacious »

Op dash stond ook nog: emissiecontrole defect. vandaag nog eens aan de clip gehangen. Enkel storing in geheugen, nog steeds nokkenassensor circuit no1. maar nu met een DEF.2 = GEEN SIGNAAL. de DEF.1 storing staat nu niet meer gemeld.

Heb nog een paar vragen hoe storingen in het geheugen worden opgeslagen:

worden bestaande storingen overschreven die dezelfde sensor betreffen? En wordt dus ook niet het aantal opgehoogd bij een opvolgende storing, dus als ik nu 1 storing in het geheugen heb en dezelfde nokkenassensor WEER een storing geeft, blijft het aantal storingen in geheugen dan op 1 staan, of wordt die opgehoogd?

Bij de nokkenassensor had ik geen context van andere sensoren, is dat normaal? Bij een andere storing heb ik dat wel gezien dat bijvoorbeeld toerental was opgeslagen.

het display geeft ook nog emissiecontrole defect aan, terwijl ik geen actieve storingen in het systeem heb. De bestaande storingen had ik nog niet gewist, omdat ik die nog even door de renault dealer wil laten bekijken. Misschien dat het daarmee te maken heeft, of zou er eigenlijk een actieve storing in moeten staan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door spacious »

nokkenassensor die al vervangen zou zijn (bank 1, dichtste bij de ruit) zou vervangen zijn door andere dealer, maar na controle zou deze volgens de monteur toch een stuk ouder uit zien als de sensor van de tweede bank, ook de rubberen seal was een stuk harder. Deze dus toch maar vervangen, mede omdat de storing enkel deze sensor betrof. Ook voor de zekerheid heb ik de bdp sensor laten vervangen, dan is het sensortechnisch in orde. Tot nu toe geen storingen in elk geval.

Op een nissan forum heb ik nog gelezen dat een P0340 ook voor kan komen bij een uitgerekte ketting. Het ging hier dan niet om een 3.5V6, maar dat mag de pret niet drukken. Op zich klinkt dat logisch omdat de nokkenassen dan niet meer goed staat t.o.v de krukas. Dit zou je kunnen zien aan een pin van de kettingspanner hoe ver deze eruit komt, maar vrees dat hiervoor vrij veel gedemonteerd moet worden om hier iets van te zien, klopt dat? Zijn er andere manieren om via computer uit te lezen of je last hebt van een uitgerekte ketting en evt te zien wat de stand is van de kettingspanner? Ik hoor trouwens geen tikken/ratelend geluid wat je dan zou horen, dus dat is een goed teken.

ik ga er echter vanuit dat het probleem nu is opgelost, ook omdat ik een DEF.2 in het geheugen zag staan wat betekent dat de nokkenas sensor GEEN signaal afgegeven zou hebben. Helaas is er ook geen productiedatum oid op de sensor te vinden, dus zal lastig worden om hier een zaak van te maken want anders kon dit nog wel eens een staartje krijgen als deze toen niet vervangen zou zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2

Bericht door spacious »

na een paar maanden is de storing nooit meer opgetreden. Weet dus niet zeker of het nou de nokkenassensor of de bdp sensor was, maar gelukkig geen vage storingen meer met "inpuitsysteem defect".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut