Achterveer Espace IV
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 02 apr 2017 20:50
- Actief als: particulier
Achterveer Espace IV
Mijn Espace is vandaag afgekeurd op 2 roestige remleidingen en een gebroken achterveer. Beide heb ik eerder (bij andere auto's) vervangen, op zich niets spannends dus. Als ik echter ga zoeken op 1 achterveer kom ik er niet helemaal uit.
Het betreft een 2005 Espace IV, 2.0 16V, af-Renault op LPG. Op Mister-auto en andere sites worden verschillende veren aangeboden, allemaal alternatief for OEM 82 00 04 82 06. Volgens Dialogys is dat een veer met een wit/groene markering. De huidige veren hebben echter een blauwe markering.
Heeft Renault de Espace op gas wellicht met een andere (zwaardere) veer uitgerust?
Het betreft een 2005 Espace IV, 2.0 16V, af-Renault op LPG. Op Mister-auto en andere sites worden verschillende veren aangeboden, allemaal alternatief for OEM 82 00 04 82 06. Volgens Dialogys is dat een veer met een wit/groene markering. De huidige veren hebben echter een blauwe markering.
Heeft Renault de Espace op gas wellicht met een andere (zwaardere) veer uitgerust?
2005 Espace 2.0 16V LPG Expression
2002 BMW R1150GS Adventure
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 09 mei 2025 21:21
Re: Achterveer Espace IV
Lpg is altijd achteraf ingebouwd.
Evt kun je hulpveren monteren. Meen dat de kleurcode alleen is voor het veergedrag,niet voor stevigheid.
Evt kun je hulpveren monteren. Meen dat de kleurcode alleen is voor het veergedrag,niet voor stevigheid.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Kleurcodering aanhouden , niet alle coderingen worden via aftermarket geleverd , dealer is dan helaas het adres.
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 08 mei 2016 15:06
Hoi ik heb de gastank ook door de dealer ingebouwd. 2.0 IV. Veren achter spatte regelmatig ondanks normale belading.
Tegen de zin van de dealer in hulpveren laten monteren(bij de dealer). Hij staat dan wel hoger op de wielen maar je krijgt er een beest van een auto voor terug. Van een zwalkende bak naar een feest om in te rijden.
De remleidingen ga ik nu ook nog even na kijken maar voor de onderkant van de Espace is het goed om de wielophanging voor / achter en de stang onder de brandstof tank goed te beschermen tegen roestvorming. (en de accu bak natuurlijk)
Tegen de zin van de dealer in hulpveren laten monteren(bij de dealer). Hij staat dan wel hoger op de wielen maar je krijgt er een beest van een auto voor terug. Van een zwalkende bak naar een feest om in te rijden.
De remleidingen ga ik nu ook nog even na kijken maar voor de onderkant van de Espace is het goed om de wielophanging voor / achter en de stang onder de brandstof tank goed te beschermen tegen roestvorming. (en de accu bak natuurlijk)
Hide post links |
-
Topic author - lid
Verenverbruik valt hier wel mee, waren denk ik de originele veren nog met 270.000 km. Heb twee opties:
- 2 aftermarket veren a 45 euro
- 1 Renault veer a 150 (??) euro met het risico dat de andere komend jaar gaat en dan weer 150 piek kost
Hulpveren klinkt ook niet gek, de zomer gaan we met 5-koppig gezin en campeerbepakking naar Corsica.
- 2 aftermarket veren a 45 euro
- 1 Renault veer a 150 (??) euro met het risico dat de andere komend jaar gaat en dan weer 150 piek kost
Hulpveren klinkt ook niet gek, de zomer gaan we met 5-koppig gezin en campeerbepakking naar Corsica.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 okt 2023 14:50
welk merk en type? Zit er ook over te denken ivm met de lading bij ons vele kamperenFront schreef: Tegen de zin van de dealer in hulpveren laten monteren(bij de dealer). Hij staat dan wel hoger op de wielen maar je krijgt er een beest van een auto voor terug.
Hoezo is dit een bekend zwak punt bij de espace IV? En hoe doe je dat dan?Front schreef:De remleidingen ga ik nu ook nog even na kijken maar voor de onderkant van de Espace is het goed om de wielophanging voor / achter en de stang onder de brandstof tank goed te beschermen tegen roestvorming. (en de accu bak natuurlijk)
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 08 mei 2016 15:06
Voor de achterveer zelf staat op de bon renault code 8200012468 maar bij de blauwe hulpveer staat een algemene code 0000055555 daar schiet je weinig mee op denk ik.
Voor de andere reactie mbt roest. Ik rij m'n auto's tot ze op zijn en probeer de kosten voor te blijven. Met m'n type I 2e serie had ik 435.000 op de teller staan bij z'n afscheid. LPG en geen olie verbruik en zelfs nog de eerste koppeling platen groep. Tot ik de deur in m'n handen had dacht ik dat de auto goed tegen roest was beschermd. De punten die ik opnoem voor de IV zijn standaard tenzij je een oplettende onderhouds garage hebt die met liefde aan je auto werkt. En dit soort zaken gewoon even meeneemt als hij op de brug staat.
Voor de andere reactie mbt roest. Ik rij m'n auto's tot ze op zijn en probeer de kosten voor te blijven. Met m'n type I 2e serie had ik 435.000 op de teller staan bij z'n afscheid. LPG en geen olie verbruik en zelfs nog de eerste koppeling platen groep. Tot ik de deur in m'n handen had dacht ik dat de auto goed tegen roest was beschermd. De punten die ik opnoem voor de IV zijn standaard tenzij je een oplettende onderhouds garage hebt die met liefde aan je auto werkt. En dit soort zaken gewoon even meeneemt als hij op de brug staat.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Als er een blauwe hulpveer onder zit is deze van het merk mad.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
-
Topic author - lid
Vanmorgen de reparaties uitgevoerd. 2 Monroe SP2929 veren achter gemonteerd, makkelijk klusje helaas braken de onderste schokdemper bouten. Had gelukkig nog wat vergelijkbaars liggen. Lijkt nu iets hoger te staan dan eerst, maar geen groot verschil. Achter een nieuwe remleiding over de achterbrug (origineel Renault onderdeel), een makkie. Voor zelf een nieuwe remleiding moeten maken vanaf de ABS pomp naar het linker voorwiel. Hiervoor heb ik een eenvoudig felssetje aangeschaft, werkt prima! Leuke ochtend sleutelen zo!
Morgen de dealer maar eens bellen voor een herkeuring.
Morgen de dealer maar eens bellen voor een herkeuring.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Goed bezig! Vaak lukt het een monteur niet eens fatsoenlijk een remleiding te maken.
Wellicht waren de oude veren al 'zwak' geworden.
Op naar de keuring!
Wellicht waren de oude veren al 'zwak' geworden.
Op naar de keuring!
Hide post links |
-
Topic author - lid
En goedgekeurd!