Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomtemp?

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag
Plaats reactie

Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomtemp?

Bericht door TimTim »

Vorig jaar (eerste zomer met onze nieuwe Captur) viel mij al op dat de aircofunctie van de Captur (1.5dci Dynamique) nou niet echt bepaald krachtig voelde. De koude lucht uit de roosters voelde wel koud (dus airco werkt), maar ivm mijn vorige auto's (allemaal vag-auto's met wat flinkere motoren) niet echt 'vrieskoud'.
Juist die koude luchtstroom vind ik persoonlijk prettig op dagen dat het écht warm is.
De afgelopen dagen heb ik de airco weer een goed willen gebruiken en viel mij weer op dat de lucht absoluut niet zo koud lijkt te voelen als bij mijn voormalige auto's met climatronic.

Uiteraard zet ik de 'eco' stand dan uit (want dan blaast de airco echt belabberd zacht) en zet ik om dit te testen de temperatuur knop op 18 of op zijn koudste stand, het blauwe bolletje in de stand 'auto'.

Ik heb het idee dat de airco gewoon niet echt heftig koud wordt. Hierdoor duurt het ten eerste langer voordat de gehele binnenruimte aangenaam koel wordt in dagen dat de zon heftig schijnt/+26 graden is en ten tweede voelt het gewoon minder koud qua uitstromende lucht.

Binnenkort moet de Captur voor zijn eerste beurt en zal dit dan gelijk aangeven. Misschien is het systeem fabrieksaf al niet zo goed afgevuld geweest oid?
Voordat de dealer mij gelijk een 'airco onderhouds-prijsje' doorberekend, wil ik er zelf alvast even naar kijken:

Hoe kan je de airco het beste testen? Wat hoort bijv je uitstroomtemperatuur te zijn als ik hem op auto en koudste stand zet en een digitale temp. meter in een luchtrooster hang?

Anderen ervaring met de airco van hun Captur?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door Grad »

Mijn vorige auto was een ford met 1000 cc driecylinder, maar die airco had voor mijn gevoel wat meer power dan die van mijn capture. Mijn airco staat altijd op auto 22 graden, ik heb hem nog niet op lagere temperatuur gebruikt.
Wat je zowiezo altijd kunt doen is de ventilatie op circulatie zetten in het begin, dan wordt het in ieder geval sneller aangenaam in de auto.
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door kaleido 1 »

Uitblaastemperatuur , gemeten in een rooster , zegt niets over de werking van de airco , tot op zekere hoogte natuurlijk.
Als het 30 graden in de auto is , zal de uitblaas nooit 12 graden zijn bv. , dit duurt best wel even , de temperatuur in de auto zal toch eerst flink moeten dalen.
Drukken en oververhitting zeggen meer over de werking van het systeem.
Wat ik wel weet , dat het systeem niet echt overbemeten is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door mechanic »

Er is bij rn een lijstje bekend met uitstroomtemperaturen uit de roosters mbt buitentemperaturen. Staat 'ergens' in dialogys.
Deze geregelde airco systemen worden voor over het algemeen niet zo koud als ongeregelde.
Slecht voorbeeld wellicht,had eens een volvo 460 uit jaren 90 waarvan de airco ook bij 35gr gewoon 2gr uitstroomtemperatuur had. Gevuld volgens voorwaarden.
Bij een rit naar frankrijk hartje zomer kon de airco niet op max koud blijven staan,na een paar uur rijden was het in de auto te koud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door avdb55 »

Heb gisteren voor jullie maar even de geijkte thermometer in het rooster gestoken.
rooster links midden, andere middenroosters dicht.
temperatuurkiezer helemaal naar links. blower max
Na iets meer dan een minuut uitstroomtemperatuur 3,5 graden.
Dealer doet ook geen andere controle, tenzij je hem een te fors bedrag betaalt om het systeem leeg te maken, vacuumcontrole te doen en weer met de juiste hoeveelheid koudemiddel te vullen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door mechanic »

Dat is frisjes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door TimTim »

Bedankt voor je check. Zeer gewaardeerd. 3.5 graden is lekker koud. Lijkt me goed.
Dealer gaat volgende week icm de beurt naar mijne kijken.
Hij zei dat meerdere Capturs per ongeluk met TE VEEL koudemiddel zijn afgeleverd. Hier door wordt het even goed koud. Maar slaat pomp steeds aan en weer snel uit. Misschien is dat bij mij zo.
Ik hou jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Aircowerking van mijn Captur niet echt koud. Uitstroomte

Bericht door kaleido 1 »

Overvullen van een aircosysteem is zeker niet goed , in het uiterste geval zelfs dodelijk voor de compressor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht