Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waarom?
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waarom?
Hi all -- onlangs heb ik nogal wat Scénics I Phase II 2000 Automaat proefgereden.
Bij mijn vorige èn mijn huidige en bij alle proefauto's viel mij weer op dat, als de autobox naar de tweede trap opschakelt, er een 2-3 seconden slip optreedt, alsof de remband niet goed opsluit of de koppelomvormer tijdelijk minder druk heeft.
Direct daarna is de tweede trap strak aangekoppeld.
Het verschijnsel treedt ook op in 2 VAST.
Hebben jullie dit ook?
Iemand een suggestie of dit domweg bak-specifiek is?
Of altijd na 100.000 km?
Is het een Renault automaat of van ZF of van ...?
Ben benieuwd,
Rein
Bij mijn vorige èn mijn huidige en bij alle proefauto's viel mij weer op dat, als de autobox naar de tweede trap opschakelt, er een 2-3 seconden slip optreedt, alsof de remband niet goed opsluit of de koppelomvormer tijdelijk minder druk heeft.
Direct daarna is de tweede trap strak aangekoppeld.
Het verschijnsel treedt ook op in 2 VAST.
Hebben jullie dit ook?
Iemand een suggestie of dit domweg bak-specifiek is?
Of altijd na 100.000 km?
Is het een Renault automaat of van ZF of van ...?
Ben benieuwd,
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 28 feb 2012 12:21
Re: Autobox Scenic I Ph II - slipt 2e trap bij allemaal? Waa
Beetje laat antwoord misschien maar dit doet die van mij ook, ik denk dat het te maken heeft met dat je in de "winterstand" in de 2e versnelling wegrijdt. De software van de bak zal wel net niet slim genoeg geprogrammeerd zijn om in de winterstand de bak wél,- en in de zomerstand de 2e trap niet te laten slippen.
Als ik met mijn Benz op de bestemming was aangekomen, had ik altijd spijt dat de rit alweer voorbij was...., nu rijd ik een Scenic, en o wat ben ik blij als ik er ben.... 

Hide post links |
-
Topic author - lid
H Bart, dank voor je reactie.
Echter - ik rijd niet in winterstand tenminste... wat bedoel jij daarmee - die ster?
Die moet je bewust indrukken en dan komt de bak nooit in de 1e trap en rijdt weg in 2 en schakelt door naar 3 en 4.
Dan is het bedoelde effect direct bij wegrijden merkbaar: de koppelomvormer slipt en pakt dan aan; daarna loopt het toerental nog iets op om vervolgens te zakken als de 2e trap echt aanpakt.
Je kan het ook forceren door de bak in 2 te zetten - bij gasgeven en acceleren lijken er een extra schakelmoment te zijn waarbij het oplopend motortoerental zakt zodra de bak in 2 echt aanpakt.
Een passagierr zei mij eens; heb je een vijf-traps-automaat aan het varieren van het motortoerental te horen.
Heb ik het zo duidelijk kunnen maken?
De tweede trap wordt steeds eerst licht slippend aangekoppeld en dan grijpt hij aan.
Rein
Echter - ik rijd niet in winterstand tenminste... wat bedoel jij daarmee - die ster?
Die moet je bewust indrukken en dan komt de bak nooit in de 1e trap en rijdt weg in 2 en schakelt door naar 3 en 4.
Dan is het bedoelde effect direct bij wegrijden merkbaar: de koppelomvormer slipt en pakt dan aan; daarna loopt het toerental nog iets op om vervolgens te zakken als de 2e trap echt aanpakt.
Je kan het ook forceren door de bak in 2 te zetten - bij gasgeven en acceleren lijken er een extra schakelmoment te zijn waarbij het oplopend motortoerental zakt zodra de bak in 2 echt aanpakt.
Een passagierr zei mij eens; heb je een vijf-traps-automaat aan het varieren van het motortoerental te horen.
Heb ik het zo duidelijk kunnen maken?
De tweede trap wordt steeds eerst licht slippend aangekoppeld en dan grijpt hij aan.
Rein
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
De Bak is er een van het type AD4, dus 4 trappen!
Het transmissiegedeelte wordt gesmeerd met Elf Renaultmatic D2 ofMobil ATF 220D of Texamatic 4011.
De olie dient elke 60.000km te worden vervangen en de oliezeef dient gereinigd te worden. Dit maakt deel uit van het groot onderhoud. De olie in het differentieelgedeelte hoeft niet te worden vervangen.
Soms wordt het "vergeten".(dhz/bdh).
Echter, de bak is gevoelig voor regelmatig en goed onderhoud.
SU6
p.s. bak hoort gewoon goed te schakelen en vlot te koppelen.
Het transmissiegedeelte wordt gesmeerd met Elf Renaultmatic D2 ofMobil ATF 220D of Texamatic 4011.
De olie dient elke 60.000km te worden vervangen en de oliezeef dient gereinigd te worden. Dit maakt deel uit van het groot onderhoud. De olie in het differentieelgedeelte hoeft niet te worden vervangen.
Soms wordt het "vergeten".(dhz/bdh).
Echter, de bak is gevoelig voor regelmatig en goed onderhoud.
SU6
p.s. bak hoort gewoon goed te schakelen en vlot te koppelen.
Hide post links |
-
Topic author - lid
H Willem, ja het lijkt mij technisch ook niet correct dat er in het begin van de tweede trapkeuze altijd een paar seconden slip zit - da's toch frictie waar het niet hoort.
Het feit dat ik dat bij mijn proefritten in vergelijkbare wagens observeerde, betekent dat dat een bekende "vergeten/verzuimde/hoeft niet" aktie is?
Ik hoor de wildste verhalen over transmissie-olie-wissel.
Moeilijk, ingewikkeld, er moet eerst olie uitlopen en dan nog een keer bijvullen?
Oliepeil checken is volgens zeggen ook heel lastig te meten... is dat zo?
Ik hoorde dat van de Renault dealer en ook van ATS Rijswijk dacht ik.
Klopt dat, dat het "ingewikkeld" is?
Met andere woorden - voorin zitten drie afgesloten ruimtes met olie: motor, bak, differentieel?
En zijn die van bak en diff identiek? waarom dan gescheiden?
Reini
Het feit dat ik dat bij mijn proefritten in vergelijkbare wagens observeerde, betekent dat dat een bekende "vergeten/verzuimde/hoeft niet" aktie is?
Ik hoor de wildste verhalen over transmissie-olie-wissel.
Moeilijk, ingewikkeld, er moet eerst olie uitlopen en dan nog een keer bijvullen?
Oliepeil checken is volgens zeggen ook heel lastig te meten... is dat zo?
Ik hoorde dat van de Renault dealer en ook van ATS Rijswijk dacht ik.
Klopt dat, dat het "ingewikkeld" is?
Met andere woorden - voorin zitten drie afgesloten ruimtes met olie: motor, bak, differentieel?
En zijn die van bak en diff identiek? waarom dan gescheiden?
Reini
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Maak je daar maar niet te druk over.
Mijn advies, ga naar de garage en laat het doen.
Of als er een bedrijf in de buurt is die Automaten repareert/reviseert, vraag dan of zij het willen doen.
SUC6
p.s. komt er veel troep uit, laat de olie dan na bv 10.000 km nogmaals verversen, dit alles is goedkoper dan een revisie.
Mijn advies, ga naar de garage en laat het doen.
Of als er een bedrijf in de buurt is die Automaten repareert/reviseert, vraag dan of zij het willen doen.
SUC6
p.s. komt er veel troep uit, laat de olie dan na bv 10.000 km nogmaals verversen, dit alles is goedkoper dan een revisie.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Onder de bak zitten 2 pluggen, die met de driehoek is de aftapplug de andere de overloop(peilplug).
Om het niveau te peilen vul je eerst 0,5 liter ATF bij. Dan wagen op de brug (horizontaal), de peilplug eruit en de uitlopende olie opvangen, de plug erin zodra de olie stroom ophoud. Klaar.
Dus heb je geen brug?
Dan door een garage laten doen, simpel.
SUC6
Om het niveau te peilen vul je eerst 0,5 liter ATF bij. Dan wagen op de brug (horizontaal), de peilplug eruit en de uitlopende olie opvangen, de plug erin zodra de olie stroom ophoud. Klaar.
Dus heb je geen brug?
Dan door een garage laten doen, simpel.
SUC6
Hide post links |
-
Topic author - lid
H Willem,
dank voor je uitleg en advies - bij gebrek aan een brug ga ik snel naar ATS die nog de meest kundigen lijken in dees regio...
Groet van
Rein
dank voor je uitleg en advies - bij gebrek aan een brug ga ik snel naar ATS die nog de meest kundigen lijken in dees regio...
Groet van
Rein
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ik doe vaak de inhoud van een tube Forte Automatic Transmission Treatment in de bak voor ik hem ga vullen, deze schakelt vervolgens als "boter".
SUC6 en laat even weten hoe het afloopt.
SUC6 en laat even weten hoe het afloopt.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Willem, het eigenaardige is dat de bak in alle trappen vloeiend schakelt, bij lage of hoge vermogensvraag; daarover ben ik zeer tevreden.
Bij uitrollen heeft de bakbesturing wel het gedrag dat bij alle snelheden steeds de corresponderende trap wordt gekozen, iets dat ik bij andere auto's/automaten niet herken: die blijven bij uitrollen hangen in bijv. de 4e en eerst bij stapvoets rollen kikt de eerst trap in om gereed te zijn voor acceleren.
Is dit specifiek voor Scenic/bouwjaar?
Rein
Bij uitrollen heeft de bakbesturing wel het gedrag dat bij alle snelheden steeds de corresponderende trap wordt gekozen, iets dat ik bij andere auto's/automaten niet herken: die blijven bij uitrollen hangen in bijv. de 4e en eerst bij stapvoets rollen kikt de eerst trap in om gereed te zijn voor acceleren.
Is dit specifiek voor Scenic/bouwjaar?
Rein
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut