automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 12 nov 2012 14:01
- Actief als: particulier
automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht
Model/uitvoering : Grand Espace 2.0dCi aut 110kW of 127 kW
Bouwjaar :2008
Brandstof :Diesel
Ik ben nieuw op dit forum. Ik weet dus niet of mijn vraag hier wel past. Ik heb er op caravantrekker.nl ook al over gevraagd maar het leek mij goed hier ook mijn info op te doen.
Ik overweeg een 2.0dCi automaat 150 of 173 Pk te kopen en deze vervolgens bij Ziptuning naar 400 Nm te laten tunen.
Kan de automatische bak dat aan? Ik trek er een grote caravan mee en kom ergens rond de 4500 Kg totaal uit.
Een heel klein beetje boven het max. treingewicht.
Bouwjaar :2008
Brandstof :Diesel
Ik ben nieuw op dit forum. Ik weet dus niet of mijn vraag hier wel past. Ik heb er op caravantrekker.nl ook al over gevraagd maar het leek mij goed hier ook mijn info op te doen.
Ik overweeg een 2.0dCi automaat 150 of 173 Pk te kopen en deze vervolgens bij Ziptuning naar 400 Nm te laten tunen.
Kan de automatische bak dat aan? Ik trek er een grote caravan mee en kom ergens rond de 4500 Kg totaal uit.
Een heel klein beetje boven het max. treingewicht.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 10
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht
Ik weet vrijwel zeker dat je hier grote en kostbare problemen mee krijgt. Dit hoge koppel kan de omvormer niet verwerken en de bladen van de stator zullen wellicht breken, als er al geen andere zaken kapot gaan. Te denken valt aan het scheuren van chassisdelen waar de trekhaak aan bevestigd zit. Mijn advies; koop een SUV die er voor gebouwd is.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
En als ik niet ga tunen en het houdt op de 360 Nm die de 173 Pk standaard heeft?
Gr. Arjan
Gr. Arjan
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
Dan nog krijgt de automaat zo op z'n d*nder dat je er vanuit kunt gaan dat een revisie heel snel in zicht komt.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Ach, wie niet horen wil, voelt het wel in z'n portemonnee
mvg WillemS

mvg WillemS
Hide post links |
-
- lid
Misschien als je een grotere bakkoeler monteert en heeeeel rustig aan doet dat het nog wel een tijdje goed gaat... maar idd, kapot gaat ie zeker 

Hide post links |
-
Willem ik wil zeker WEL horen en daarom dat ik hier vragen stel.
Het is ondanks de afraders tot nu toe wel zo dat Renault voor de Espace 2000 kg trekgewicht opgeeft een mtm (max.tr.massa) van rond de 4500 Kg.
Dat zouden ze toch niet doen als het echt niet kon?
Maar nogmaals, ik ben zeker bereid te luisteren!
Het is ondanks de afraders tot nu toe wel zo dat Renault voor de Espace 2000 kg trekgewicht opgeeft een mtm (max.tr.massa) van rond de 4500 Kg.
Dat zouden ze toch niet doen als het echt niet kon?
Maar nogmaals, ik ben zeker bereid te luisteren!
Hide post links |
-
- lid
En zoals gezegd, dat gaat de levensduur van de bak zeker verkorten.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Buiten bovenstaande waar ik me bij aansluit zou ik op zoek gaan naar een tuner die een individeel programma schrijft voor je auto.Kost wat meer maar blijft langer heel.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Renault zegt ook dat die automaten voor het leven gevuld zijn !!!
De V6 met LMO(ZF-bak) gaat dan zo tussen de 180.000 en 220.000 km kaduuk, zonder caravan getrokken te hebben.
Die bak kan een koppel van 330Nm aan bij 3.500tpm en een 160kW. Dat heeft de V6 niet.(Ctroen gebruikt dezelfde bakken in de V6 en die adviseert olie wisselen iedere 80.000 km). Ra, ra, ?
De SU1 bak die in de Espace zit komt van Aisin Warner(Toyota) heeft een wat dunne drum van de koppeling in de bak die ook wel stuk kan bij extreme belastingen.( zelf gezien bij Autrans in Lunteren tijdens een workshop). Die 4.500 kg. treingewicht kan nooit bedoeld zijn om lange stukken mee te rijden, maar eerder voor incidenteel een stukje met gematigde snelheid. Lees het instruktieboekje er maar op na. Want eenmaal te hete olie en het is over met de beste eigenschappen van de olie. Daarom ververs ik zelf iedere 60/80.000 km de olie in m'n automaat(SU0)
mvg WillemS
De V6 met LMO(ZF-bak) gaat dan zo tussen de 180.000 en 220.000 km kaduuk, zonder caravan getrokken te hebben.
Die bak kan een koppel van 330Nm aan bij 3.500tpm en een 160kW. Dat heeft de V6 niet.(Ctroen gebruikt dezelfde bakken in de V6 en die adviseert olie wisselen iedere 80.000 km). Ra, ra, ?
De SU1 bak die in de Espace zit komt van Aisin Warner(Toyota) heeft een wat dunne drum van de koppeling in de bak die ook wel stuk kan bij extreme belastingen.( zelf gezien bij Autrans in Lunteren tijdens een workshop). Die 4.500 kg. treingewicht kan nooit bedoeld zijn om lange stukken mee te rijden, maar eerder voor incidenteel een stukje met gematigde snelheid. Lees het instruktieboekje er maar op na. Want eenmaal te hete olie en het is over met de beste eigenschappen van de olie. Daarom ververs ik zelf iedere 60/80.000 km de olie in m'n automaat(SU0)
mvg WillemS
Hide post links |
-
Dank Willem. Om even een beeld te geven: in de auto gaan zeven personen. Twee ouders en vijf kinderen waarvan er 3 volwassen postuur hebben. Op het dak gaat een dakkoffer met stoeltjes en een tafel. Ongeveer 600 Kg. De caravan zal beladen ergens rond de 1900 Kg uitkomen. Als de Espace 1850 Kg weegt dan kom ik dus in de buurt van die 4500 Kg.
Ik vind het heel vreemd dat Citroën andere normen hanteert tav hetzelfde materiaal.
Maar als je nu om de 60.000 km spoelt en je monteert een extra oliekoeler en je bent niet iemand die constant "alles eruit wil halen"......en je gaat dan ook nog eens niet chippen (ik heb dus naar je geluisterd) zou het dan niet kunnen?
Als je constant 80 km/u rijdt in de 4 met lock-up waar wordt die bak dan warm van?
Ik vind het heel vreemd dat Citroën andere normen hanteert tav hetzelfde materiaal.
Maar als je nu om de 60.000 km spoelt en je monteert een extra oliekoeler en je bent niet iemand die constant "alles eruit wil halen"......en je gaat dan ook nog eens niet chippen (ik heb dus naar je geluisterd) zou het dan niet kunnen?
Als je constant 80 km/u rijdt in de 4 met lock-up waar wordt die bak dan warm van?
Hide post links |
-
- lid
Optrekken is om te beginnen al een zwaardere belasting voor de bak. Daarnaast is het maar de vraag of met dit gewicht de bak in lockup blijft.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
Het is de betere keuze om een auto uit te zoeken die echt voldoet aan het geen wat je er van verlangt, dan een product wat net niet voldoet met een hoop geld en onzekerheid proberen te laten kunnen wat dus net niet kan.
Kortom, koop een auto die echt hiervoor gemaakt is. Een automaat revisie kost je gewoon 3500-4000 incl uit/inbouwen. Besteed dat geld liever aan een sterkere auto.
Kortom, koop een auto die echt hiervoor gemaakt is. Een automaat revisie kost je gewoon 3500-4000 incl uit/inbouwen. Besteed dat geld liever aan een sterkere auto.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05
Wat denk je van de wettelijke toegestane massa van 3.500 kg. ...... voor kenteken BE.
Dat je er sowieso over denkt om dergelijke onverantwoorde capriolen uit te halen en je familie en mede-weggebruikers hieraan bloot te stellen! (Zelf heb je blijkbaar zelfmoord neigingen)
Geef even door als je zo de weg op gaat, dan blijf ik in ieder geval ver uit de buurt!
Dat je er sowieso over denkt om dergelijke onverantwoorde capriolen uit te halen en je familie en mede-weggebruikers hieraan bloot te stellen! (Zelf heb je blijkbaar zelfmoord neigingen)
Geef even door als je zo de weg op gaat, dan blijf ik in ieder geval ver uit de buurt!
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
- Contacteer:
Met mijn R25 v6i automaat, berucht om het stukgaan omdat het koppel al vanaf de TXI uitvoering te hoog was voor de koppelingen in de automaat, kreeg ik van een Renault garage het advies mee mocht ik al een aanhanger trekken, weg te rijden met de selecteurhandel in stand 3 en niet in D. Eenmaal op de snelweg op cruisesnelheid kon er dan naar D worden doorgeschoven.
Hoewel ik mij er wel wat bij voor kan stellen, weet ik niet of er hier aap er op het broodje als beleg ligt, of dat het voor die automaat wel van toepassing is maar voor de nieuwere niet.
In dit geval zou ik toch voor een handbak gaan; platen/drukgroep zijn een stuk goedkoper te vervangen bij slijt.
Of inderdaad een SUV of anders een terreinwagen-familie zoals RangeRover, maar die happen lekker in het vakantiebudget weg qua brandstofkosten, hoewel een belaste Espace ook wel een slok lust hoor.
Nederland en België verschillen nogal daarin.
In België pakken ze het totale gewicht, daar heb je voor een Hummer al bijkans een C rijbewijs voor nodig terwijl je die in NL gewoon nog met B mag rijden, laadvermogen telt in NL niet mee.
Zelfde met een lichte oprij(depannage)wagen; die mag je in NL gewoon met je B rijbewijs huren, in België heb je daar een C voor nodig omdat gewicht wagen+lading gegarandeerd meer dan 3.5ton is.
Weet niet of topicstarter Belgisch ingezetene is of Nederlandse.
Hoewel ik mij er wel wat bij voor kan stellen, weet ik niet of er hier aap er op het broodje als beleg ligt, of dat het voor die automaat wel van toepassing is maar voor de nieuwere niet.
In dit geval zou ik toch voor een handbak gaan; platen/drukgroep zijn een stuk goedkoper te vervangen bij slijt.
Of inderdaad een SUV of anders een terreinwagen-familie zoals RangeRover, maar die happen lekker in het vakantiebudget weg qua brandstofkosten, hoewel een belaste Espace ook wel een slok lust hoor.
Mij even niet geheel duidelijk of je met BE rijbewijs B en E of België bedoelde.jans01 schreef:Wat denk je van de wettelijke toegestane massa van 3.500 kg. ...... voor kenteken BE.
Nederland en België verschillen nogal daarin.
In België pakken ze het totale gewicht, daar heb je voor een Hummer al bijkans een C rijbewijs voor nodig terwijl je die in NL gewoon nog met B mag rijden, laadvermogen telt in NL niet mee.
Zelfde met een lichte oprij(depannage)wagen; die mag je in NL gewoon met je B rijbewijs huren, in België heb je daar een C voor nodig omdat gewicht wagen+lading gegarandeerd meer dan 3.5ton is.
Weet niet of topicstarter Belgisch ingezetene is of Nederlandse.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 22 nov 2017 09:33
met een rijbewijs e achter b mag je gewoon een combinatie tot 7500kg besturen.
3500kg geld als je alleen b hebt.
3500kg geld als je alleen b hebt.
Hide post links |
-
Nou Jans, onverantwoord?
Ik heb er een caravan van 1900 Kg achter hangen.
Dat is inderdaad fors.
Maar.....hoevelen rijden niet met 1600 of 1700 Kg tegenwoordig?
Een opbouwmaat van 560 (van welk merk dan ook) kan standaard al 1600 / 1700 wegen.
Met een asverzwaring is dat zo 1800 en dat scheelt toch niet veel met 1900!
Ik bezit de Nederlandse nationaliteit en ga al 7 jaar met een Sharan 1.9 Tdi (Abt getuned) op weg.
Nu ik er 375.000 km op heb zitten wil ik wat anders en kwam via caravantrekker uit op de voordelen van een automaat bij het wegrijden op een helling! Volkswagen heeft geen automaat meer. (DSG heeft geen koppelomvormer).
Renault wel.
Ik heb bij de Reanaultdealer proefgereden in een 2.0 dCi en dat reed als een trein.
Volgens de dealer (en werkplaatschef) kon er prima met 2 ton achter de auto gereden worden.
Met tunen was men wat voorzichtiger, maar men wees het ook niet af.
Op caravantrekker heb ik gevraagd hoeveel de Aisin Warner aankan en dat bleek 440 Nm te zijn!
Ruim onder standaard van 340/360 Nm en ook onder de 400 Nm die ik met tunen wilde bereiken.
Wat die lock-up bdetreft: mocht die in de vier uitgeschakeld worden dan komt dat omdat er meer kracht nodig is en dan kan er slip optreden, maar......schakelt de bak dan niet in 3?
Ik heb er een caravan van 1900 Kg achter hangen.
Dat is inderdaad fors.
Maar.....hoevelen rijden niet met 1600 of 1700 Kg tegenwoordig?
Een opbouwmaat van 560 (van welk merk dan ook) kan standaard al 1600 / 1700 wegen.
Met een asverzwaring is dat zo 1800 en dat scheelt toch niet veel met 1900!
Ik bezit de Nederlandse nationaliteit en ga al 7 jaar met een Sharan 1.9 Tdi (Abt getuned) op weg.
Nu ik er 375.000 km op heb zitten wil ik wat anders en kwam via caravantrekker uit op de voordelen van een automaat bij het wegrijden op een helling! Volkswagen heeft geen automaat meer. (DSG heeft geen koppelomvormer).
Renault wel.
Ik heb bij de Reanaultdealer proefgereden in een 2.0 dCi en dat reed als een trein.
Volgens de dealer (en werkplaatschef) kon er prima met 2 ton achter de auto gereden worden.
Met tunen was men wat voorzichtiger, maar men wees het ook niet af.
Op caravantrekker heb ik gevraagd hoeveel de Aisin Warner aankan en dat bleek 440 Nm te zijn!
Ruim onder standaard van 340/360 Nm en ook onder de 400 Nm die ik met tunen wilde bereiken.
Wat die lock-up bdetreft: mocht die in de vier uitgeschakeld worden dan komt dat omdat er meer kracht nodig is en dan kan er slip optreden, maar......schakelt de bak dan niet in 3?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05
Ik praat uit mijn ervaringen met een R25 2.2 , Safrane V6 3.0 en een RX4 2.0 allen met een TEC 490 caravan max. laadvermogen 1.200 kg. - 2.20 breed in Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk en Italie de laatste 14 jaren.
In het begin met 4 personen nu met 2 en ik vind bovenstaande veilige combinaties.
Ik zie ook regelmatig de 540 of 560 en 2,40 meter brede caravans volgepakt de hellingen en bergen afsuizen met 100+ km.'s
maar dat is niet mijn manier van ontspannen reizen.
Maar goed ieder z'n meug. Misschien ben ik wel te voorzichtig...
Gr.
In het begin met 4 personen nu met 2 en ik vind bovenstaande veilige combinaties.
Ik zie ook regelmatig de 540 of 560 en 2,40 meter brede caravans volgepakt de hellingen en bergen afsuizen met 100+ km.'s
maar dat is niet mijn manier van ontspannen reizen.
Maar goed ieder z'n meug. Misschien ben ik wel te voorzichtig...
Gr.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Beste Arjan, Ik heb nog even wat gegevens opgezocht:
De automaat is een SU1. In het werkplaatshandboek van Renault staat het volgende:
"quote"
BELANGRIJK
MAXIMAAL AANHANGERGEWICHT (trekken van een caravan, boot, enz.).
Het gewicht van de aanhanwagen mag niet hoger zijn dan:
1550 kg voor een automatische transmissie SU1.
Bij het niet nakomen van de maximum belasting heeft dit tot gevolg dat bij een helling van 7% de maximum temperatuur van de motorolie en de olie van de versnellingsbak wordt overschreden, waarbij de oliedruk afneemt en de motor en versnellingsbak snel zullen beschadigen.
"unquote"
Dit lijkt mij duidelijke taal. Die 2 ton geldt dus voor de carosserie en is afhankelijk van de uitvoering (schakelbak of automaat)
mvg WillemS
bron: MR361ESPACE2 modellen JKOB-JKOD-JKOF-JKOH-JKOJ-JKOK
De automaat is een SU1. In het werkplaatshandboek van Renault staat het volgende:
"quote"
BELANGRIJK
MAXIMAAL AANHANGERGEWICHT (trekken van een caravan, boot, enz.).
Het gewicht van de aanhanwagen mag niet hoger zijn dan:
1550 kg voor een automatische transmissie SU1.
Bij het niet nakomen van de maximum belasting heeft dit tot gevolg dat bij een helling van 7% de maximum temperatuur van de motorolie en de olie van de versnellingsbak wordt overschreden, waarbij de oliedruk afneemt en de motor en versnellingsbak snel zullen beschadigen.
"unquote"
Dit lijkt mij duidelijke taal. Die 2 ton geldt dus voor de carosserie en is afhankelijk van de uitvoering (schakelbak of automaat)
mvg WillemS
bron: MR361ESPACE2 modellen JKOB-JKOD-JKOF-JKOH-JKOJ-JKOK
Hide post links |
-
- lid
Bij zwaardere belasting zal hij dus inderdaad terugschakelen en uit de lockup gaan, dan krijg je dus wel aardig wat slip. Dat wil je niet.
Vanwege die verhoogde olietemperatuur ook mijn aanbeveling om dan op z'n minst een grotere oliekoeler te monteren.
Vanwege die verhoogde olietemperatuur ook mijn aanbeveling om dan op z'n minst een grotere oliekoeler te monteren.
Hide post links |
-
Willem ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
Ik voel me een beetje genomen.
Op caravantrekker moet het kunnen en de dealer zegt: geen probleem.
Jij zegt met het werkplaatshandboek open: het kan niet.
Ik blijf wat zitten met een kater-achtig gevoel....
Ik kan me nog een artikel herinneren over de Koleos. Die mag 2000 Kg trekken maar de automaat 1500.
Dat verhaal komt overeen met jouw speurwerk. DANK JE WEL!!
Misschien is een Sharan / Alhambra van het nieuwe type met plaatkoppeling beter.
Die mag 2200 Kg trekken en heeft een MTM van 4500 Kg.
Ik voel me een beetje genomen.
Op caravantrekker moet het kunnen en de dealer zegt: geen probleem.
Jij zegt met het werkplaatshandboek open: het kan niet.
Ik blijf wat zitten met een kater-achtig gevoel....
Ik kan me nog een artikel herinneren over de Koleos. Die mag 2000 Kg trekken maar de automaat 1500.
Dat verhaal komt overeen met jouw speurwerk. DANK JE WEL!!
Misschien is een Sharan / Alhambra van het nieuwe type met plaatkoppeling beter.
Hide post links |
-
- lid
Je idee dat trekken met een automaat gunstiger is klopt wel, alleen niet met dit soort 'extreme' combinaties.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Tot slot nog even mijn ervaringen;
Ik rijd nu sinds 1999 een Safrane PhII 2.0 16v met SU0 bak 100kW/6.000tpm 182Nm/4.500tpm leeg 1465kg treingewicht 3190kg, caravan is een tandemasser Avento Massino 510 van 1979, leeg 980kg beladen max. 1300kg. Bij aanschaf vd auto heb ik speciaal gelet op de oliekoeler, bij mijn wagen is dat een "luchtkoeler" staat dus in de rijwind!
Ik let wel op wanneer ik met wind mee rijd of langer in een file kom, stoppen en een kopje koffie, is dan een oplossing.
Eens in de 4 jaar (60.000km. Renault spreekt van lifetime vulling voor deze bak!!!) ververs ik de bakolie voor ik op vakantie ga. Het kost me de kop niet (3,3 liter) en ik heb een goede kontrole op de staat van het binnenwerk. Tegenwoordig worden waterkoelers gebruikt die op de bak gemonteerd zijn, lekken is dan op termijn een extra risico (KVS in de olie is funest voor de bak). Voordeel is wel dat de olie gelijk met de koelvloeistof warm wordt.
Je rijgedrag dien je toch aan te passen, niet stomweg de automaat het werk laten doen, maar zorg dat het geheel altijd lekker soepeltjes draait zo boven de 2.500/3.000tpm. Met de hand terugschakelen is geen schande maar het behoud van het mechaniek.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik een redelijke tijd ervaring met het rijden van een kombinatie van 12 meter lang.
mvg WillemS
p.s. daarvoor de volgende trekauto's; Volvo 245 aut('77). Espace TSE('85); R25 TX('90); Safrane PhI 2.0('95).
Ik rijd nu sinds 1999 een Safrane PhII 2.0 16v met SU0 bak 100kW/6.000tpm 182Nm/4.500tpm leeg 1465kg treingewicht 3190kg, caravan is een tandemasser Avento Massino 510 van 1979, leeg 980kg beladen max. 1300kg. Bij aanschaf vd auto heb ik speciaal gelet op de oliekoeler, bij mijn wagen is dat een "luchtkoeler" staat dus in de rijwind!
Ik let wel op wanneer ik met wind mee rijd of langer in een file kom, stoppen en een kopje koffie, is dan een oplossing.
Eens in de 4 jaar (60.000km. Renault spreekt van lifetime vulling voor deze bak!!!) ververs ik de bakolie voor ik op vakantie ga. Het kost me de kop niet (3,3 liter) en ik heb een goede kontrole op de staat van het binnenwerk. Tegenwoordig worden waterkoelers gebruikt die op de bak gemonteerd zijn, lekken is dan op termijn een extra risico (KVS in de olie is funest voor de bak). Voordeel is wel dat de olie gelijk met de koelvloeistof warm wordt.
Je rijgedrag dien je toch aan te passen, niet stomweg de automaat het werk laten doen, maar zorg dat het geheel altijd lekker soepeltjes draait zo boven de 2.500/3.000tpm. Met de hand terugschakelen is geen schande maar het behoud van het mechaniek.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik een redelijke tijd ervaring met het rijden van een kombinatie van 12 meter lang.
mvg WillemS
p.s. daarvoor de volgende trekauto's; Volvo 245 aut('77). Espace TSE('85); R25 TX('90); Safrane PhI 2.0('95).
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Beste Arjen, de Espace is een fantastische wagen en die 2 ton kan hij wel trekken, maar niet te lang, olie temp. heel goed in de gaten houden(meters plaatsen).
Zoals je kunt lezen heb ik ooit de eerste gehad. Dat ding ging veel te hard voor die tijd, er is heel veel verbeterd.
Je zou kunnen overwegen een schakelbak te nemen. Wegrijden op een helling, ja dat blijft lastig zeker met zo'n gewicht, maar de truuk is even laten scharen en dan weg, maar soms is daar de ruimte niet voor. Heb het zelf ook wel gehad met de Espace ervoor, helling van 10% en dan met spinnende voorwielen de helling op.
Met de Volvo nooit, die had achterwielaandrijving.
SUC6 met je zoektocht
mvg WillemS
Zoals je kunt lezen heb ik ooit de eerste gehad. Dat ding ging veel te hard voor die tijd, er is heel veel verbeterd.
Je zou kunnen overwegen een schakelbak te nemen. Wegrijden op een helling, ja dat blijft lastig zeker met zo'n gewicht, maar de truuk is even laten scharen en dan weg, maar soms is daar de ruimte niet voor. Heb het zelf ook wel gehad met de Espace ervoor, helling van 10% en dan met spinnende voorwielen de helling op.
Met de Volvo nooit, die had achterwielaandrijving.
SUC6 met je zoektocht
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Veel (maar lang niet alle, dat weet ik) auto's hebben tegenwoordig een wegrij remvertraging, juist om dat 'naar achteren zakken' te voorkomen.Arjan de Boer schreef:Nu ik er 375.000 km op heb zitten wil ik wat anders en kwam via caravantrekker uit op de voordelen van een automaat bij het wegrijden op een helling!
Dus je laat je rem los, maar deze blijft nog wel even werken, en zodra je je gaspedaal indrukt, laat je rem pas helemaal los.
Dat de Espace als een trein rijd, tsja, dat staat als een paal boven water. Maar een handgeschakelde in combinatie met die wegrij remvertraging combineert misschien het beste van beiden voor je. Ruime comfortabele als een blok op de weg liggende wagen met voldoende power voor menig aanhangwagen/caravan.
Nadeel is dat van koelen niet echt sprake is. Tenminste, als je koelvloeistof een graadje of 100 celsius is, hoe heet moet de transmissie vloeistof dan wel niet zijn wil je spreken over een koelende werkingWillemS schreef:Tegenwoordig worden waterkoelers gebruikt die op de bak gemonteerd zijn, lekken is dan op termijn een extra risico (KVS in de olie is funest voor de bak). Voordeel is wel dat de olie gelijk met de koelvloeistof warm wordt.

Overigens had ik al een watergekoelde automaat in een R25 V6 uit 1985. Die barste toen als een ei open

Na reparatie geen centje pijn en nog vele kilometers gereden.
In de R25 v6 uit 1991 was dat juist een luchtgekoelde geworden, daarvan kwamen de lamellen door de ongelukkige plaatsing voor rechtervoorwiel vol modder, om maar niet te spreken over de roestvorming in de behuizing van de daarachter gebouwde ventilator, die daardoor niet meer ronddraaide...

In een VW Golf 1.8iCL automaat uit 1996 kwam in dan weer een watergekoelde tegen op de versnellingsbak gemonteerd.
In een 98 rangerover zat dan weer een luchtgekoelde automaat, koeler bij radiator gemonteerd, geen aparte ventilator daarvoor. Bij onze scenic heb ik nog niet eens gekeken

Kennelijk is men er in automatenland ook nog niet helemaal uit wat de beste koelwijze is, misschien binnenkort een combinatie van die twee methoden

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@Mathijs, schreef;
Tenminste, als je koelvloeistof een graadje of 100 celsius is, hoe heet moet de transmissie vloeistof dan wel niet zijn wil je spreken over een koelende werking.
Antwoord; de bedrijfstemperatuur is zo tussen de 80 en 100, maar bij overbelasting zal de temperatuur er ver overheen komen en de olie verbrand dan gewoon! Je kunt het ruiken en zien, die koelers blijken dan te klein ook, vooral bij langdurige overbelasting.
Bij mijn wagen zit die koeler links naast de radiateur, evt kan ik daar zelfs nog een ventilator inbouwen.
mvg WillemS
Tenminste, als je koelvloeistof een graadje of 100 celsius is, hoe heet moet de transmissie vloeistof dan wel niet zijn wil je spreken over een koelende werking.
Antwoord; de bedrijfstemperatuur is zo tussen de 80 en 100, maar bij overbelasting zal de temperatuur er ver overheen komen en de olie verbrand dan gewoon! Je kunt het ruiken en zien, die koelers blijken dan te klein ook, vooral bij langdurige overbelasting.
Bij mijn wagen zit die koeler links naast de radiateur, evt kan ik daar zelfs nog een ventilator inbouwen.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Willem en Matthijs,
Jullie geven mij de handbak als een overweging.
Hoe denken jullie dat de plaatkoppeling het zal houden met rond die 4500 Kg? Ik bedoel dan ook het in de vier of vijf rijden met wat tegenwind.....en het uit stilstand (zonder scharen en spinnende voorwielen) wegrijden vanuit stilstand. Je zult maar op een camping komen waarbij je stapvoets moet (niet anders kunt) manoeuvreren en het weggetje ook nog eens een paar % omhoog gaat. Brrrrrr.....
Ik heb dat tot nu toe weinig gehad en altijd met zo min mogelijk koppelingslip. Maar het kwam wel voor en als dat met een automaat dus makkelijker zou worden dan zoun ik daar voor gaan. Maar jullie denken meer aan een handbak.
Hoe zit dat bij de Espace? Als je ergens rond de 400 Nm zou tunen, hoe gaat dat?
Jullie geven mij de handbak als een overweging.
Hoe denken jullie dat de plaatkoppeling het zal houden met rond die 4500 Kg? Ik bedoel dan ook het in de vier of vijf rijden met wat tegenwind.....en het uit stilstand (zonder scharen en spinnende voorwielen) wegrijden vanuit stilstand. Je zult maar op een camping komen waarbij je stapvoets moet (niet anders kunt) manoeuvreren en het weggetje ook nog eens een paar % omhoog gaat. Brrrrrr.....
Ik heb dat tot nu toe weinig gehad en altijd met zo min mogelijk koppelingslip. Maar het kwam wel voor en als dat met een automaat dus makkelijker zou worden dan zoun ik daar voor gaan. Maar jullie denken meer aan een handbak.
Hoe zit dat bij de Espace? Als je ergens rond de 400 Nm zou tunen, hoe gaat dat?
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Denk dat een (in goede staat verkerende) plaatkoppeling geen enkel probleem hoeft te geven.
Als de drukgroep goed is, plaatmateriaal op de koppeling in orde, zie ik geen probleem.
Op moment dat je een helling oprijdt en de plaat begint te slippen, zou een automaat volgens mij ook niet veel beter presteren.
Feitelijk heeft een automaat continue slip, nu ja, er zit iets als een lock op, maar die staat niet altijd ingeschakeld, dat is electronisch geregeld.
Zou de automaat zeker weten die krachten aan kunnen, tsja, dan zou ik zeker voor een automaat gaan, zie alleen maar voordelen. Maar de automaat kan blijkbaar niet lang aan één stuk zo'n prestatie neerzetten zonder oververhit te raken, en dan gaat het rap qua slip en slijt.
Als de drukgroep goed is, plaatmateriaal op de koppeling in orde, zie ik geen probleem.
Op moment dat je een helling oprijdt en de plaat begint te slippen, zou een automaat volgens mij ook niet veel beter presteren.
Feitelijk heeft een automaat continue slip, nu ja, er zit iets als een lock op, maar die staat niet altijd ingeschakeld, dat is electronisch geregeld.
Zou de automaat zeker weten die krachten aan kunnen, tsja, dan zou ik zeker voor een automaat gaan, zie alleen maar voordelen. Maar de automaat kan blijkbaar niet lang aan één stuk zo'n prestatie neerzetten zonder oververhit te raken, en dan gaat het rap qua slip en slijt.
Hide post links |
-
En die in goede staat verkerende plaatkoppeling......hoeveel Nm kan die dan aan?
Ik wil best van de automaat af en naar de handbak.
Stel ik neem een 150 Pk 340 Nm versie en laat die chippen naar 180 Pk en 400 Nm?
Ik wil best van de automaat af en naar de handbak.
Stel ik neem een 150 Pk 340 Nm versie en laat die chippen naar 180 Pk en 400 Nm?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 10:12
De koppeling van een handgeschakelde 6bak is niet erg goed. Vaak bij 1e beurt en zware belasting na bootsen slipt deze al in de hogere versnellingen. Heb al redelijk vaak de koppeling vernieuwd bij de 1e beurt in de garantie termijn...
Hide post links |
-
- Donateur
- Contacteer:
Ben er benieuwd naar. In elk geval dat wat de auto kan leveren, plus nog extra natuurlijk voor last.Arjan de Boer schreef:En die in goede staat verkerende plaatkoppeling......hoeveel Nm kan die dan aan?
Maar getallen, die weet ik niet. Overigens zal je je max koppel wel altijd bij een bepaald toerental hebben, en is het de vraag of je deze ook altijd (langdurig) aanspreekt tijdens het rijden.
zo ken ik nog een anekdote, over een bepaald merk auto wat echt hele slechte koppelingen had. Vooral in oosten van het land had deze een reputatie onder de monteurs. Omdat de importeur het wel vreemd vond dat het zo regio gebonden leek, kwam er een onderzoek waarbij ook naar de klanten gekeken werd. Bleek de auto uitermate populair onder boeren die er met hun klompen in reden, en zo eigenlijk onbedoeld continue de koppelingspedaal een stukje intrapte, met als gevolg onnodige slip en overdadige slijtage aan de platen, ergo de beroerde reputatiemechanic schreef:Heb al redelijk vaak de koppeling vernieuwd bij de 1e beurt in de garantie termijn

Volgens mij een onzin verhaal, maar het toonde wel leuk hoe sommige problemen regio gebonden kunnen zijn.
Maar goed, de 6bak met originele groep valt dus ook af, zo te lezen...
...gaat nu meer deze kant op, denk ik zo.Arjan de Boer schreef:Misschien is een Sharan / Alhambra van het nieuwe type met plaatkoppeling beter.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Arjan, nog even, die Espace met automaat kan het max. koppel alleen leveren bij een juiste oliedruk, want de koppelingsringen in de automaat worden door die oliedruk gamengeperst.
Het toerental waarbij dat max.koppel gehaald wordt is bij 3.500 tpm. Daarom is het ook zo belangrijk dat de olie en het niveau perfekt in orde zijn, en natuurlijk de oliepomp die op de aandrijfas zit gemonteerd in de bak.
Wordt de olie te heet dan zal de druk dramatisch lager zijn met slip tot gevolg en dat levert weer warmte op en ga zo maar door.
Dus samenvattend je kunt wel met dat gewicht gaan rijden, maar met beleid, waarbij speciaal de olie temperatuur,de staat van de oliepomp en oliekwaliteit(de exact voorgeschreven soort) bepaald wat wel en niet kan.
mvg WillemS
Het toerental waarbij dat max.koppel gehaald wordt is bij 3.500 tpm. Daarom is het ook zo belangrijk dat de olie en het niveau perfekt in orde zijn, en natuurlijk de oliepomp die op de aandrijfas zit gemonteerd in de bak.
Wordt de olie te heet dan zal de druk dramatisch lager zijn met slip tot gevolg en dat levert weer warmte op en ga zo maar door.
Dus samenvattend je kunt wel met dat gewicht gaan rijden, maar met beleid, waarbij speciaal de olie temperatuur,de staat van de oliepomp en oliekwaliteit(de exact voorgeschreven soort) bepaald wat wel en niet kan.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Willem, die 2.0 dCi met 340 Nm levert dat koppel bij 2000 en de versie met 360 nm levert dat bij 1750.
Of bedoel je een ander toerental?
Ik krijg het idee dat je een beetje meer ruimte geeft voor mijn plannen. Klopt dat?
Alhoewel......op de Renault-site staat dat de Espace nog maar 1500 mag trekken!!!
Maar als ik een Grand Espace (Bijv, uit 2008) met 2.0 dCi en automaat invoer bij RDW dan staat er netjes 2000 Kg.
Ik weet naturlijk niet wat voor bak er in diverse SUV's zit....maar die worden ook met automaat geleverd.
Ik heb wel gekeken naar de XC 90 maar die is mij veel te duur. Bovendien biedt die achterin minder ruimte dan de Sharan en de Espace.
Ik heb op mijn Sharan een oliemeter voor de carterolie en die staat altijd op 100. Bij een lange klim met veel gas loopt de olie op tot 120 / 130 gradden om na de klim langzaam weer te dalen tot 100.
Als de lock-up in de automaat "vast" staat dan wordt er in de automaat toch geen warmte ontwikkelt?
Of bedoel je een ander toerental?
Ik krijg het idee dat je een beetje meer ruimte geeft voor mijn plannen. Klopt dat?
Alhoewel......op de Renault-site staat dat de Espace nog maar 1500 mag trekken!!!
Maar als ik een Grand Espace (Bijv, uit 2008) met 2.0 dCi en automaat invoer bij RDW dan staat er netjes 2000 Kg.
Ik weet naturlijk niet wat voor bak er in diverse SUV's zit....maar die worden ook met automaat geleverd.
Ik heb wel gekeken naar de XC 90 maar die is mij veel te duur. Bovendien biedt die achterin minder ruimte dan de Sharan en de Espace.
Ik heb op mijn Sharan een oliemeter voor de carterolie en die staat altijd op 100. Bij een lange klim met veel gas loopt de olie op tot 120 / 130 gradden om na de klim langzaam weer te dalen tot 100.

Als de lock-up in de automaat "vast" staat dan wordt er in de automaat toch geen warmte ontwikkelt?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Even uitleggen hoe een automaat werkt. De krukas vd motor is verbonden met de bak via de koppelomvormer, die is gevuld met olie en heeft in beide helften een schoepenwiel en in het midden een schoepenrad dat stilstaat (de stator)waardoor de olie rondegaat en zo de kracht vd motor overbrengt naar de as vd automaat. Aan die as zit een oliepomp die ervoor zorgt dat er oliedruk is in de bak en koppelomvormer.
De koppelomvormer slipt dus eigenlijk voortdurend, er is dus voortdurend verlies van energie, om dit verlies op te vangen is er een koppelingsplaat aangebracht in de koppelomvormer die op bepaalde voorwaarden pakt(de lock-up), dus niet altijd, Op de as in de bak zitten een aantal planetiare tandwielen met een koppelingshuis met ringen van staal en ringen met een voering. Dit koppelingshuis(zen) worden bekrachtigd door oliedruk die via een labyrinth(soort slakkenhuis met allemaal kanaaltjes en een kleppenblok). De computer regelt dat adh van diverse sensoren.
Ik heb het over het koppel dat dat koppelingshuis in de bak kan verwerken zonder te slippen. En dat is dus het getal dat ik noemde. Je kunt je dus voorstellen dat als de toeren vd krukas vd motor het max.koppel al leveren rond de 2.000 tpm en de bak pas z'n maximale oliedruk heeft bij zo'n 1.000 tot 1.500 tprm meer, de bak "kan" gaan slippen bij te grote belasting, zeker als dat langdurig(warmte ontwikkeling) aanhoudt. Bovendien zal de bak niet altijd en niet direkt in de Lock-up gaan. Vandaar mijn opmerkingen tav olietemperatuur, want je bereikt de max. druk al niet helemaal en als dan ook nog de olie temp. te hoog oploopt, dan zijn de rapen snel gaar. Zelfs zonder slip in de bak loopt de temperatuur op, maar alles is daar op berkend. De olie vd motor merk je zelf al aan dat die tegen verbranden aan zit! De kwaliteit loopt ook daarvan dan ook snel achteruit. Terugschakelen is ook met de automaat is dan geboden. mvg WillemS
De koppelomvormer slipt dus eigenlijk voortdurend, er is dus voortdurend verlies van energie, om dit verlies op te vangen is er een koppelingsplaat aangebracht in de koppelomvormer die op bepaalde voorwaarden pakt(de lock-up), dus niet altijd, Op de as in de bak zitten een aantal planetiare tandwielen met een koppelingshuis met ringen van staal en ringen met een voering. Dit koppelingshuis(zen) worden bekrachtigd door oliedruk die via een labyrinth(soort slakkenhuis met allemaal kanaaltjes en een kleppenblok). De computer regelt dat adh van diverse sensoren.
Ik heb het over het koppel dat dat koppelingshuis in de bak kan verwerken zonder te slippen. En dat is dus het getal dat ik noemde. Je kunt je dus voorstellen dat als de toeren vd krukas vd motor het max.koppel al leveren rond de 2.000 tpm en de bak pas z'n maximale oliedruk heeft bij zo'n 1.000 tot 1.500 tprm meer, de bak "kan" gaan slippen bij te grote belasting, zeker als dat langdurig(warmte ontwikkeling) aanhoudt. Bovendien zal de bak niet altijd en niet direkt in de Lock-up gaan. Vandaar mijn opmerkingen tav olietemperatuur, want je bereikt de max. druk al niet helemaal en als dan ook nog de olie temp. te hoog oploopt, dan zijn de rapen snel gaar. Zelfs zonder slip in de bak loopt de temperatuur op, maar alles is daar op berkend. De olie vd motor merk je zelf al aan dat die tegen verbranden aan zit! De kwaliteit loopt ook daarvan dan ook snel achteruit. Terugschakelen is ook met de automaat is dan geboden. mvg WillemS
Hide post links |
-
Beste Willem, prachtig mooie uitleg! Die stator staat dus stil en zal de as in de automaat laten draaien en dan gaat het via de bak en de aandrijfassen naar de wielen. Dus: altijd slip. Dat snap ik.
Maar.....als de lock-up "aan" is dan is er toch geen slip meer?
Ik bedoel het volgende.
Ik rijd de woonwijk uit. Natuurlijk veel slip want je rijdt steeds met een beetje gas geven en dan weer remmen, beetje gas geven.....wat gas terug en weer gas erop.
Dat duurt maar even en dan ben ik op de "grotere" weg. Ik voeg in en de motor moet er goed aan trekken! Ik schakel "handmatig" met de + en de - op de pook.
Ik ga van 3 naar 4 en het toerental (slecht afleesbaar op het dashboard trouwens...) "loeit" op tot 3000 toeren. Er is dan slip in de automaat. Maar ik neem een beetje gas terug als ik de 80 heb bereikt en ik merk dat het toerental pakweg een paar honderd zakt tot bijv. 2300. Dan zit m.i. de lock-up erop en alleen als je een helling hebt en meer gas moet gaan geven dan bestaat de kans dat de lock-up eraf schiet. Maar als ik dan bij het naderen van een heuvel al op scherp sta en de pook een tikje terug doe naar 3, zal dan (na even slip) de lock-up er niet weer opkomen?
Maar.....als de lock-up "aan" is dan is er toch geen slip meer?
Ik bedoel het volgende.
Ik rijd de woonwijk uit. Natuurlijk veel slip want je rijdt steeds met een beetje gas geven en dan weer remmen, beetje gas geven.....wat gas terug en weer gas erop.
Dat duurt maar even en dan ben ik op de "grotere" weg. Ik voeg in en de motor moet er goed aan trekken! Ik schakel "handmatig" met de + en de - op de pook.
Ik ga van 3 naar 4 en het toerental (slecht afleesbaar op het dashboard trouwens...) "loeit" op tot 3000 toeren. Er is dan slip in de automaat. Maar ik neem een beetje gas terug als ik de 80 heb bereikt en ik merk dat het toerental pakweg een paar honderd zakt tot bijv. 2300. Dan zit m.i. de lock-up erop en alleen als je een helling hebt en meer gas moet gaan geven dan bestaat de kans dat de lock-up eraf schiet. Maar als ik dan bij het naderen van een heuvel al op scherp sta en de pook een tikje terug doe naar 3, zal dan (na even slip) de lock-up er niet weer opkomen?

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-