Automatische Parkeerrem
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48
- Actief als: particulier
Automatische Parkeerrem
Ik wil dat mijn Espace IV niet meer de automatische parkeerrem erop zet wanneer ik de motor uitzet. Hoe moet dit?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
-
ja de dealer kan alles :p Ik wilde gewoon weten of ik dat systeem niet zelf permanent kan uitschakelen. En de handrem erop wanneer ik dat wil.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Zeker weten doe ik het niet, maar ik schat zo in dat de dealer dat niet uit kan zetten.
Waarom wil je dat dan? Ik vind het nou juist zo handig (maar wie ben ik?).
Waarom wil je dat dan? Ik vind het nou juist zo handig (maar wie ben ik?).
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Als je weet hoe je dit instrument moet gebruiken, kun je het zelf manueel uitschakelen

Succes

Succes

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Slijtage, als je wegrijdt gaat hij er niet af als ik hem in zn D zet maar pas als ik gasgeef. Als ik dat te snel doe dan voel je dat de rem ff blijft hangen, en dat lijkt me nou niet al te best. Ook wil ik wanneer de remmen heet zijn er geen druk opzetten.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Dat is juist de bedoeling.
Is ook bij een handgeschakelde.
Als je de koppeling op laat komen gebeurt er niks.
Pas als je gas geeft gaat de handrem los.
Is een beveiliging.
De slijtage is minimaal.
Je kan het zelf uitschakelen.

Is ook bij een handgeschakelde.
Als je de koppeling op laat komen gebeurt er niks.
Pas als je gas geeft gaat de handrem los.
Is een beveiliging.
De slijtage is minimaal.
Je kan het zelf uitschakelen.

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
@ northwestern; je hebt wel gelijk als je b.v. van de snelweg afkomt en je hebt behoorlijk hard geremd(bloedhete remschijven). Als je dan bij het stoplicht je voet op de rem houdt of te snel de wagen wegzet en de remmen gaan erop dan loop je bij wat meer afgesleten schijven het risico dat de schijven krom worden. Dus eerst laten afkoelen voor je de wagen wegzet.
Ditzelfde geld natuurlijk ook voor diegenen die met een Turbo-motor rijden. De laatste km's rustig aan komen rijden zodat de turbo het minst gebruikt wordt. Dit verlengd de levensduur aanzienlijk. mvg. WillemS
Ditzelfde geld natuurlijk ook voor diegenen die met een Turbo-motor rijden. De laatste km's rustig aan komen rijden zodat de turbo het minst gebruikt wordt. Dit verlengd de levensduur aanzienlijk. mvg. WillemS
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Ik heb in de Laguna ook een automatische parkeerrem.
Voor het wegrijden haal ik altijd even de handrem er handmatig af door aan de hendel te trekken en de knop in het midden in te drukken. Dat vind ik persoonlijk prettiger dan hem automatisch te lossen door iets gas te geven.
Lijkt me dat het systeem erop gebouwd moet zijn dat het minimaal slijt?
Wat ik me wel eens afvraag of er met dit systeem ook kans is op een bevroren handremkabel?
Ze adviseren altijd om met vorst de auto in de versnelling te parkeren en de handrem niet te gebruiken. Ddoe ik altijd al, heb automaat dus zet hem in "P".
Voor het wegrijden haal ik altijd even de handrem er handmatig af door aan de hendel te trekken en de knop in het midden in te drukken. Dat vind ik persoonlijk prettiger dan hem automatisch te lossen door iets gas te geven.
Lijkt me dat het systeem erop gebouwd moet zijn dat het minimaal slijt?
Wat ik me wel eens afvraag of er met dit systeem ook kans is op een bevroren handremkabel?

Ze adviseren altijd om met vorst de auto in de versnelling te parkeren en de handrem niet te gebruiken. Ddoe ik altijd al, heb automaat dus zet hem in "P".
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
Ja dat kan. Ik ga volgende week naar oostenrijk. ik heb dan geen zin dat de handrem vastvriest en dat ik dan handmatig met dat ding moet gaan klooien (een keer gehad). Ik wil dat hij erop gaat wanneer ik dat wil, en niet dat ik hem er iedere keer af moet halen.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Oh, maar dat kan wel, want dat doen sommige forumleden ook in de wasstraat. Moet je even in je instructieboekje kijken, er staat in hoe je kan parkeren en dan de rem handmatig weer kan lossen.Northwestern schreef:Ja dat kan. Ik ga volgende week naar oostenrijk. ik heb dan geen zin dat de handrem vastvriest en dat ik dan handmatig met dat ding moet gaan klooien (een keer gehad). Ik wil dat hij erop gaat wanneer ik dat wil, en niet dat ik hem er iedere keer af moet halen.
Hide post links |
-
Ik weet dat dat kan, maar dat wil ik niet iedere keer doen. Ik wil dat net als bij een gewone auto ik zelf de handrem erop kan zetten wanneer ik dat wil en deze niet automatisch erop gaat.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 jan 2024 15:47
Ehhh, wat 'n vraag he
Voor de lompe rijders: inderdaad als je het koppelingspedaal laat opkomen met een smak is de parkeerem er niet op tijd af met als gevolg (mogelijk) slijtage.
Maar waneer je, als je wat gevoel hebt en oplet, het koppelingspedaal ietsjes laat opkomen en je zet je voet op het gaspedaal. Dan merk je dat dit al voldoende is om de parkeerrem te laten lossen. Dus niks slijtage gewoon die dikke voeten wat beheerst gebruiken.
Groet'n

Voor de lompe rijders: inderdaad als je het koppelingspedaal laat opkomen met een smak is de parkeerem er niet op tijd af met als gevolg (mogelijk) slijtage.
Maar waneer je, als je wat gevoel hebt en oplet, het koppelingspedaal ietsjes laat opkomen en je zet je voet op het gaspedaal. Dan merk je dat dit al voldoende is om de parkeerrem te laten lossen. Dus niks slijtage gewoon die dikke voeten wat beheerst gebruiken.

Groet'n
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Voor wat betreft het op laten komen van het koppelingspedaal schrijft de TS dat hij een automaat heeft, dus dat is niet van toepassing.
Ik denk dat de Renault dealer het niet uit kan zetten.
Vastvriezen doet het systeem niet, want dan zou er in de wintersport gebieden massaal uitgerukt moeten worden voor auto's met automatische parkeerrem. Er zijn korte handremkabels gebruikt en de remschijven/blokken vriezen eigenlijk nooit vast (ik heb het nog nooit meegemaakt tenminste).
Ik denk dat de Renault dealer het niet uit kan zetten.
Vastvriezen doet het systeem niet, want dan zou er in de wintersport gebieden massaal uitgerukt moeten worden voor auto's met automatische parkeerrem. Er zijn korte handremkabels gebruikt en de remschijven/blokken vriezen eigenlijk nooit vast (ik heb het nog nooit meegemaakt tenminste).
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 20 aug 2015 08:38
In het instructieboekje van mijn espace staat nochtans dat je bij vriesweer best de wagen in zijn 1 zet en de automatische handrem uitschakeld.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-