Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
De controlelampjes doen het, dus de schakelaar schakelt wel.
Alleen komt er geen licht uit de mistlampen.
Waarschijnlijk is het dat de beide lampjes gewoon defect zijn.
Al eens gemeten of de lampjes wel spanning krijgen?
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Al eens gekeken of er wel prik op de stekkers staat?
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Daar zal ik morgen even naar kijken ja. Al weet ik dan natuurlijk nog niet veel meer dan dat het hem niet in de lampen zit. Nu de nieuwe lampen het ook niet doen lijkt me dat eigenlijk al wel duidelijk.
Kan het zijn dat het controlelampje wel gaat branden maar de schakelaar verder toch niet werkt?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Normaal gesproken is het zo dat wanneer het controlelampje werkt, de schakelaar ook werkt.
Weerstand meten is een mogelijkheid.
Ik denk echter dat er een defect relais ergens zit.
Antonio.
Renault, a way of life!
En dat ergens zou in dat geval waar precies zitten?
Kan je dat evt zelf nog verder checken of moet ik daarmee beste naar de dealer?
Zat zelf nog te denken dat er ergens een draadbreuk zit, maar dat is lastig te achterhalen volgens mij. De kabels zien er voorzover ik dat visueel kan checken onbeschadigd uit.
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Draadbreuk kan je controleren met een weerstandmeteing van stekker naar stekker.
De locatie van de relais weet ik zo niet.
Ik verwacht dat deze bij de zekeringkast zitten.
Antonio.
Renault, a way of life!
Er zitten inderdaad 2 kleine zwarte relaitjes met hetzelfde onderdelennummer in de zekeringenkast.
Dan zal elke mistlamp wel z'n eigen relais hebben?
Heb ze ook nog even omgewisseld voor het geval 1 vd twee wel goed zou zijn en iets anders schakelt maar geen verschil.
Kan er verder niets aan zien van de buitenkant dus zal vd week toch even langs de dealer moeten om het te laten controleren.
Bedankt in ieder geval voor zover
Hey Renier, De voormist lampen hebben samen een relais <231>. Deze zit links of recht bij de stuurkolom-zekeringhouderplaat. Om de voorbumber makkelijk te kunnen demonteren zit er een stekker<R266> in de mistlampen-bedrading tpv linkerkant binnenzijde-bumper. Deze kan losgeraakt zijn, deze dus eerst checken voor dat je verder gaat. Als de stekker gevonden is gelijk hier 12V meten tussen de twee pennen vd stekker. Als daar geen 12V staat kan het relais defect zijn, of de mist aan/uit of de dim verlichting aan/uit schakelaar. Je kan de dim verlichting aan/uit schakelaar testen door 12V meten op pen B1 blauw <674>(lichten aan!), ok ja> dan de mist aan/uit schakelaar overbruggen met een draadje. Maak op de mist schakelaar <674> stekker tussen de pennen;B1 blauw en B3 groen een jumper; het relais moet nu bekrachtigd zijn (klikje) . Als je nu nog een jumper maakt tussen A1 rood en A2 oranje, moeten de lampen branden. Zo kom je uiteindelijk tot de oorzaak. Een elektrisch schema moet je eigenlijk wel hebben. ik probeer hem er bij te linken maar geef even een mail als het niet leesbaar is. Dit geld trouwens voor iedereen voor elk twingo schema tot 2003. succes Henny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Die bumperstekker had ik gevonden ja en die zat niet los. Wanneer de mistlamp schakelaar aans staat (met dimlicht aan) komt er geen 12V op, wat er dus op wijst dat het relais kapot is (of alsnog de schakelaar of ergens draadbreuk ).
Ik ga verder niet zelf aan de slag, woensdag even langs de dealer en dan hoop ik dat het met vervangen van het relaitje is opgelost
Bedankt in ieder geval
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Lopen jullie tegen het zelfde ongemak aan als ik?
In de Austral heeft Renault er voor gekozen om geen mistlampen onder in de bumper te monteren, maar lijkt het erop dat de koplampen wat dimmen als je hem op de slechtweer stand zet....
Hoi,
Ik heb een megane 2018 (bose versie) en mijn rlink 2 kan niet meer updaten. Tevens weigert hij de iphone 14 te herkennen via een kabel.
Nu wil ik de navigatie software gaan update, volgens mijn renault garage, moet ik dat via de officiele...
Sinds een week heb ik last van mijn infotainmentsysteem. Zie foto. Het scherm blijft zwart terwijl googlemaps wel op het kleinere scherm werkt. Ik kan de navigatie via spraakbesturing aanzetten. Ook de pagina waar alle apps staan kan ik niet...
Ik heb een Renault Megane Etech ev waarbij ik de app en al de functionaliteiten van de app kon gebruiken, sinds vandaag 31-07-24 niet meer, de temperatuur van de klimatisering is niet meer instelbaar in de app, de tijd en dagen wel.
Ik heb...
mijn R5 supercinque bouwjaar 1990
Sinds een paar dagen werkt mijn standlicht aan de rechtse zijde niet meer.
zowel vooraan als achteraan
ik heb de kabels zo goed mogelijk gevolgd met de documentatie die ik heb.
onderdeel 69 is de lampenblok rechts...
Wie o wie zou even mee kunnen denken?
Sinds enige tijd hebben wij met onze Grand Scenic 3 uit 2009 problemen met de airco die geen koude lucht meer blaast. Er kwam ook een nare lucht en witte rook (ijskristallen) uit de roosters vandaan.