Bijgeluiden airco

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
swa100
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2019 11:44
Actief als: particulier

Bijgeluiden airco

Bericht door swa100 »

Hi allen,

Sinds eind december 2018 ben ik in het bezit van een Renault Clio estate uit 2011. Mooie auto, erg blij mee.

Eigenlijk heb amper de airco aangehad, want het was winter en hij rook ook niet zo fris. Een week of 2 geleden heb ik een airco servicebeurt en reinigingsbeurt laten uitvoeren bij de Renault dealer. De airco rook weer fris. Sindsdien weinig gereden (enkele keren) en eigenlijk amper de airco aangehad, slechts om te testen bijna. Nu heb ik de afgelopen week wat meer gereden en de airco meer aangehad. Het viel me op dat wanneer de airco aan staat ik wat bijgeluiden hoor. Er is verschil te horen, met name wanneer ik de auto uit laat rollen zonder het koppelingspedaal in te trappen. Je hoort iets 'meelopen' met het afremmende motorgeluid. Het is niet hard of heel duidelijk, maar wel hoorbaar als je goed luistert (met de radio uit). Ook in stationair hoor je dat er iets 'meedraait' wanneer de airco aan staat. Geen extreem geluid, maar wat meer gebrom/licht geratel? Wanneer je op een constante snelheid rijdt of juist optrekt valt me echt niets op. Ik heb een monteur van de Renault dealer even laten luisteren , maar die vertelde dat dit soort bijgeluiden met de airco ingeschakeld normaal zijn. Dus, hoort dit? Zijn dit soort bijgeluiden normaal?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door mechanic »

De airco werkt normaliter zonder bijgeluiden.
Welk type motor heb je?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
swa100
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2019 11:44
Actief als: particulier

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door swa100 »

Dus er hoort eigenlijk onder geen enkele omstandigheid verschil hoorbaar te zijn? Het betreft de 1.2 TCe versie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

A110
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door A110 »

Een airco hoort inderdaad nagenoeg geen geluid te maken.

Nu is het natuurlijk erg lastig om geluiden uit te leggen op een forum. Maar een aircopomp gaat geluid maken bij te weinig of teveel koudemiddel of de aircopomp is zelf inwendig versleten. Dit kan dan weer komen door het juist niet gebruiken van de airco hier kunnen de pompen eigenlijk niet echt goed tegen.

Mijn advies is ook naar onze klanten toe, gebruik zoveel mogelijk de airco dit houd het systeem in goede conditie.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door mechanic »

Bij de 1.2 versie geven de airco pompen bovengemiddeld vaak bijgeluiden. Betreft echter meestal gierende geluiden.
Weet je of er te weinig koudemiddel in het systeem zat voor de service beurt?
Wellicht is er een lekkage.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
swa100
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2019 11:44
Actief als: particulier

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door swa100 »

A110 schreef:Een airco hoort inderdaad nagenoeg geen geluid te maken.

Nu is het natuurlijk erg lastig om geluiden uit te leggen op een forum. Maar een aircopomp gaat geluid maken bij te weinig of teveel koudemiddel of de aircopomp is zelf inwendig versleten. Dit kan dan weer komen door het juist niet gebruiken van de airco hier kunnen de pompen eigenlijk niet echt goed tegen.

Mijn advies is ook naar onze klanten toe, gebruik zoveel mogelijk de airco dit houd het systeem in goede conditie.
Het is ook niet echt storend of hard. Je moet wel goed luisteren en switchen tussen airco aan en uit om het te horen. Mijn vriendin viel het bijvoorbeeld niet op. Dus een storend hard geluid is het niet. Ik zal de airco de komende tijd lekker vaak laten draaien en het geluid maar in de gaten houden, denk ik. Ik heb n.a.v. de servicebeurt van de airco geen waarschuwing gekregen of iets dergelijks. Er is wel wat koelmiddel en compressor olie bijgevuld .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
swa100
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2019 11:44
Actief als: particulier

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door swa100 »

mechanic schreef:Bij de 1.2 versie geven de airco pompen bovengemiddeld vaak bijgeluiden. Betreft echter meestal gierende geluiden.
Weet je of er te weinig koudemiddel in het systeem zat voor de service beurt?
Wellicht is er een lekkage.
Ah, betreffen dit geluiden die duiden op wat schadelijks? De monteur vertelde al dat dit normale geluiden zijn bij dit model. Je zou het wellicht als licht gierend kunnen omschrijven wanneer je de auto laat uitrollen zonder het koppelingspedaal in te trappen. Ik weet wel dat er koudemiddel en compressor olie is bijgevuld bij de beurt, dat wel. Geen idee wanneer het daarvoor voor het laatst is bijgevuld, er was wel een kloppende historie van de auto bij Renault dealer, maar daar troffen we niets aan over airco. Ze hebben bij de servicebeurt als het goed is ook een lektest uitgevoerd. Ik heb ook geen vloeistoffen onder de auto zien liggen de laatste weken, nooit eigenlijk. Auto staat in garage geparkeerd met gladde vloer, dus dat zou me wel zijn opgevallen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door mechanic »

Als er een lektest is uitgevoerd zal de lekkage noet aanwezig zijn,of zeer gering zijn.
Dit betreft een gas,dus dat laat geen vloeistof op de grond achter.
Zolang de garage zegt dat het 'normaal' is zal het geen kwaad kunnen. Gaat het je storen kun je actie ondernemen.

Destijds ging de spanrol van de multiriem en / of de airco compressor vaak gieren,velen van vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
swa100
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2019 11:44
Actief als: particulier

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door swa100 »

mechanic schreef:Als er een lektest is uitgevoerd zal de lekkage noet aanwezig zijn,of zeer gering zijn.
Dit betreft een gas,dus dat laat geen vloeistof op de grond achter.
Zolang de garage zegt dat het 'normaal' is zal het geen kwaad kunnen. Gaat het je storen kun je actie ondernemen.

Destijds ging de spanrol van de multiriem en / of de airco compressor vaak gieren,velen van vervangen.
Na wat aandacht luisteren zou ik het inderdaad omschrijven als lichtelijk gieren bij het uitrollen (zonder het koppelingspedaal in te trappen) en een klein beetje bij het optrekken (minder goed hoorbaar). Ik zou het niet omschrijven als echt storend of iets dergelijks. Ik ga de komende tijd meer rijden met airco aan. Is het aan te raden om alvast over te gaan tot grondig onderzoek of is dit waarschijnlijk (nog) niet nodig?

Bedankt voor de reacties trouwens!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bijgeluiden airco

Bericht door mechanic »

Hoor je het ook bij stationair gas geven?
Als het niet erger wordt kun je gerust doorrijden ermee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht