Hallo Capturisten,
Waarschijnlijk ga ik een Captur 1.2 TCE (handgeschakeld) aanschaffen.
K'rij al 15 jaar met grote tevredenheid Renault's 1.6 16V op LPG (Vialle)
en nu overweeg ik hetzelfde te gaan doen met een 1.2 TCE op LPG
en daar weer 10 jaar mee te doen.
DE VRAAG IS : heeft iemand al ervaring met een (Direct Ingespoten!) 1.2 TCE op LPG ?
Belangrijkste reden is natuurlijk dat LPG weinig kost en zeker
goedkoop blijft mede omdat er steeds minder auto's op LPG
rijden, aanvankelijk omdat diesel zo populair is/was
en tegenwoordig omdat heel weinig auto's voldoen
aan de verplichte eis (per 01-01-2015) van R115, dwz
als je daar niet aan voldoet krijg je geen G-3 wegenbelastingkorting
(als ik het allemaal goed begrepen heb) .
http://www.prinsautogas.com/articles/nl ... sting.html
Voor de Captur 1.2 TCE heeft firma Prins zo'n LPG-R115 certificaat
en de LPG-tank past perfect in de bandenbak (reservewiel past dan nog
onder de verstelbare koffervloer?).
http://www.prinsautogas.com/nl/search_results.html
Minstens zo belangrijk is dat de bij zo'n D(irect)I(ngespoten) benzinemotor
(= o.a. Renault TCE) de kleppen van extra hoogwaardig materiaal zijn omdat
bij DI-motoren de verbranding iets heter is; daardoor kunnen deze kleppen
ook tegen het iets heter verbrandende LPG.
Bij de Renault 1.6 16V waren de kleppen ook van extra hoogwaardig
materiaal, maar dan omdat het een hoog toerental motor was; mn eigen
ervaring is in ieder geval 3 ton probleemloos op LPG en 4 ton
kom je ook vaak tegen:"De 1.6 16v kom je genoeg tegen met 400.000 lpg kilometers erop"
clio-1-2-16v-op-lpg-geharde-klepzitting-t23666.html
Voor alle duidelijkheid; het gaat dus om de Captur 1.2 (=DI)TCE en niet om de oude 1.2 16V.
Wat mij aantrekt in de Prins LPG-installatie is dat het volledige DI-benzine systeem gehandhaafd
blijft en dat in het inlaatspruitstuk de simpele klassieke LPG-verstuivers gezet
worden, net zoals dat het geval was bij de 1.6 16V motor.