Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan

Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Zoals het onderwerp al verklapt:

Ik heb een Renault Clio 1.6 16v automaat gekocht (2002). Vanaf het begin hield de auto stelstelmatig in tussen de 1200 en ongeveer 2300 toeren in de vierde versnelling. Net alsof iemand even heel kort op de rem trapt waarna hij weer verder gaat waarna hij weer afremt, enz enz.

Toen ik de auto kocht viel het op maar later leek het weg. Was het niet maar later reed ik op de snelweg. En vanaf ongeveer 2300 toeren is het weg. Als ik binnen de bebouwde kom rijd (50 dus) dan rijd de auto alleen prettig in de derde versnelling. Zodra hij overgaat naar vier krijg je dus telkens het idee dat iemand om de zoveel seconden op de rem trapt.

De toerenteller laat niet zien dat de motor even in toeren zalt. Het lijkt er dus op dat het niet motorisch is. Ik heb preventief toch maar de bougies en bobines vervangen om die uit te sluiten. Ook heb ik het gasklephuis schoongemaakt. Kortom, de motor lijkt uitgesloten.

Maar dan blijf ik dus zitten met het probleem. En aangezien je in Nederland vaak tussen de 50 en de 80 rijd zit je dus vaak in bovenvermeld toeren gebied. En dat maakt her rijden er niet leuker op. En om nu de hele weg in D3 te rijden lijkt mij ook niet best. Enfin, heb dit probleem ooit eerder gelezen bij de Clio club maar daar is nooit een oplossing gekomen. Ik ben ook al bij Renault geweest maar tot twee keer aan toe is er alleen mee gereden. Mijn vraag, kunnen jullie hem even aan de pc hangen en uitlezen word niet beantwoord. Vond ik vreemd aangezien het wel mijn wens en vraag was.

Wie weet meer?

Kan het zijn dat 1 van de klepjes in de bak niet lekker werkt? Kan dit komen door vervuilde bakvloeistof en filter? Wie weet het? En als je langs Renault gaat, waarom lezen ze hem niet gewoon uit? Is dat zoveel werk dan? Zou je daar een afspraak voor moeten maken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Laat door een specialist he bak olie eens peilen ,verder hoe mooier de motor draait des te beter bak reagerd
Ik vermoed dat je de dp0 hebt ,fijne bakken maar zeer gevoelig
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Is inderdaad een dp0 transmissie,laten peilen of flushen,adaptieve waardes laten resetten.
Foutcodes laten uitlezen is inderdaad een mogelijkheid,wellicht zijn deze er niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Mijn probleem is vooral, Renault wil niks uitlezen. Al een paar keer gevraagd, kunnen jullie hem uitlezen? Dan kan ik samen met jullie kijken wat er gemaakt moet worden. Overigens, wat raden jullie aan? Bij de dealer laten verversen of een automaat specialist?

Er staat nu 135000 km op. Dus niet echt veel. Eerste 10 jaar is er 33000 km mee gereden. Daarna ongeveer 14000km per jaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Oke. Heb nu een afspraak bij Renault om uit te lezen. Mij benieuwen. Ik zal even terugkoppelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Morgen dus mijn afspraak bij Renault.

Maar heeft iemand ervaring met vervuilde ATF in de DP0 bak?

Heeft iemand ervaring met het flushen van de DP0 zonder filter vervangen?

Ik bedoel, ik kan mij voorstellen dat vervuilde ATF, gezien het schakelblok, tot verminderde doorgang kan leiden waardoor je misschien minder druk krijgt in bijvoorbeeld alleen de vierde versnelling. (Het is maar een gok hoor).

Maar wat als ze de bak flushen? Moet dan niet het filter worden vervangen? Of gaat dat met zoveel stroming dat het filter ook meteen word gespoeld?

Kortom, iemand die er meer vanaf weet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Zo uit mn hoofd geraak je niet zo 1 2 3 bij het filter.
Ook zeggen dat ik er nog geen vervangen heb.
Vervuilde olie kan zeker verminderde schakelprestaties opleveren,of de dealer in huis een bak kan spoelen is de vraag,apparatuur vaak niet aanwezig. Met verversen blijft er altijd oude olie achter,best eens uitlezen en verdere stappen afwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Heb twee afspraken staan.

Morgen dus Renault om de boel uit te lezen. Met die gegevens, als er al iets uitkomt, ga ik naar de vakgarage waar ik de auto kocht.

Ik heb de Clio namelijk pas 12 dagen. De vakgarage flusht wel bakken. Aangezien ik 2550 euro heb betaald voor de Clio mag ik verwachten dat hij goed rijd. Ik bedoel daarmee:

De auto moest sowieso een beurt hebben.
De auto moet vier nieuwe banden hebben.
De auto moet worden uitgelijnd.
De auto heeft op rechts aanzienlijke schade gehad welke wel netjes is herstelt.

Gezien de kilometerstand en de staat van de auto vond ik 2550 euro fors maar net kunnen. Maar dan wil ik natuurlijk wel dat hij verder in orde is.

Ikzelf heb nu de bougies en bobines vervangen. Tevens heb ik het gasklephuis schoongemaakt. Enkel om mijzelf ervan te verzekeren dat het niet motorisch is. Maar het stotteren/inhouden bleef. Enkel in de vierde versnelling tussen 1500 en 2500 toeren. Tussen 50 en 90 km/h.

Als je de bak in D3 zet en tussen de 1500 en 2500 toeren rijd is er niks aan de hand.

Kortom, het is dus nagenoeg zeker de bak.

Wel jammer dat niemand anders dit probleem kent. Persoonlijk denk ik dat het een voorloper is van de normale storing, noodloop waarbij de auto met een klap in D3 eindigd.

We gaan het zien. Intussen volg ik hier maar alles. Wie weet zit de gouden tip erbij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Voor €2500 heb je over het algemeen geen garantie,tenzij vermeld. Dat het een fors bedrag is voor een clio 2 klopt,maar op de een of andere manier behouden deze modellen hun waarde.
De genoemde gebreken horen niet bij een auto afkomstig van een vakgarage.
Je moet natuutlijk ergens beginnen,dat is foutcodes controleren en olie peilen/flushen.
Daarna nog niet opgelost is er meer aan de hand,de bekende drukstoring geeft een ander beeld,maar wie weet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Ik hafd ongeveer het probleem,bak olie vragen als ze hem koud peilen ,warm stond,hij hier op pijl ,koud moest er 0,7 ltr bij
Ook in de 4e probleem nu niet meer rare klachten naar flusch en juiste hoeveelheid olie
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

De dp0 bak olie dien je warm te peilen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Dacht ik ook ,automaat specialist in Oisterwijk zegt toch van niet
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Wat hun rede daarvoor is weet ik niet, in het werkplaatshandboek staat de bak olie plm 70 graden moet zijn. Olie zet uit bij warmte en geeft dan een juist beeld. Teveel olie is vragen om problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



stadium III
lid
lid
Posts in topic: 13
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 nov 2015 19:24
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door stadium III »

Moet zeggen hij schakelt weer goed dus ben benieuwd ,klachten die ik had zijn weg iig
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Megane 2 2.0 Cabrio BJ 2004

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door WillemS »

Het is wijs om bij een automaat iedere 60/80.000 km de bakolie te verversen, er komt maar een gedeelt uit maar dat is genoeg. Renault stelt echter bij veel automaatbakken dat de olie er voor "lifetime" inzit, dat betekend dus dat wanneer de bak stukgaat de "lidetime"voorbij is. Ik ververs om de 80.000km de bakolie en wel met exact de juist voorgeschreven olie aangezien die onderdeel uitmaakt van de konstuktie van de bak.
Koud peilen is om een indicatie te krijgen, warm 70/80 graden om de juiste stand te weten, maar er zijn uitzonderingen. Heeft deze bak en peilstok of een speciale vul/peilplug? dat maakt wel verschil.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

De vroege dp0 transmissies hebben een aftap/peilplug in 1. De latere blijkbaar een aparte,dat kan ik me niet herinneren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Ik weet wat je bedoeld, mechanic, wat betreft garantie. Maar het wetboek zegt ook dat ik iets van een product mag verwachten. En daar doel ik meer op. Ik mocht verwachten dat gezien de staat van de auto, de kilometerstand en wat andere zaken dat hij motorisch en mechanisch in orde zou zijn.

Enfin, mijn voorstel was: bak flushen en op pijl brengen. Micht hij niet akkoord gaan dan vraag ik hem dit alsnog te doen maar dat we de kosten delen. Ik ben geen lastige klant. Ga niet zeuren over de koplampsproeiers die lekken zodat het reservoir iedere dag leeg is, de schade die is verzwegen, de banden die eigenlijk niet meer door de keuring konden, de airco die bijna leeg was, de bougies die er als sinds 2014 in zaten en de bobines waarvan er 1 gaar was.

Ik bedoel daarmee, er waren genoeg zaken om over te zeuren maar ik weet wat ik koop. Dat waren de problemen niet. Dat stotteren of hokken (hoe wil je het noemen) is pas echt vervelend.

En ja, vanaf nu ga ik iedere 60.000 de bak laten reinigen. Ben best hek op het autootje. Het is een Initiale Paris uitvoering, dus met de mooie bekleding, leeslampjes achter en instapverlichting, automatische airco, cruise control, xenon met aan iit sensor, wissersensor enz enz. Kortom, een super mooie uitvoering. Ben er heel gelukkig mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Ik heb nog geen peilstok kunnen ontdekken. Sterker, kon tot nu toe niks ontdekken, dus ook geen vulplug.

Maar nu moet ik bekennen, ik werkte bij Renault toen de Twingo 1 uitkwam. Dus dat is al ff terug. En toen was ik nog leerling monteur dus mocht ik alleen aan een Renault 5 zitten. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door WillemS »

Deze DPO heeft een gekombineerde plug en idd na de eerste DPO's is die plug gewijzigd. De plug bestaat uit 2 delen en er is een speciale procedure om te peilen, te vullen en te legen.
mvg WillemS
p.s. een deel van de plug dient na gebruik telkens vervangen te worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Vulplug zit boven op de bak thv schahelkabel,vierkante 8mm plug,net zoals de carterplug.
Een initiale paris clio 2 is ook een leuke kar,de k4m motor maakt het nog pittig ook.
Bougies bijv hebben een interval termijn van 60.000km zonder jaartal. Dus 2014 is nog niet oud,aan de 60k zal de auto niet zitten tot nu toe dus daar valt niks van te zeggen lijkt me. De penbobines zijn een slijtagedeel. Op moment van aanschaf wellicht nog in orde als de motor goed reed,er kan er zomaar een stuk gaan.
Bijv de banden,airco die matig koelt door ondervulling,had je bij aankoop ook kunnen controleren. Je hebt ook een stuk 'onderzoeksplicht'. Desalniettemin mag je van een vakgarage meer verwachten en is het op zijn minst slordig,bovag garantie iig pas vanaf €4500 tenzij anders vermeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Nou, dat bedoel ik juist. is dat tegenwoordig 60.000km? Tssss das een bak met kilometers op een setje bougies. Heb ook alles gecontroleerd. Ik vond namelijk de prijs/km verhouding vreemd. Clio's gaan voor grof geld over de toonbank. Zelfs met meer dan twee ton vragen ze er vrolijk 2500 euro voor. En ik heb ze gereden, wat een afgetrapte troep verkopen ze.


Deze Clio was dus, met zijn lage km stand goedkoop. Logisch, want er moest wel iets aan gebeuren. Ik heb dus alle kleine dingen voor lief genomen vanwege de prijs. Maar ik verlang dan wel dat het onder de kap goed is. En dat viel dus toch iets tegen. Heb trouwens wel vermeld na de proefrit dat hij deze klachten had (inhouden/stotteren). Maar de vrouw van de baas nam de sleutel in ontvangst en zou het doorgeven. Verder vulde ze aan, mocht ik interesse hebben, dan moest ik aanbetalen. Er waren meer kapers op de kust die dag.

Ja, ik zocht alleen naar een 1.6 en het moest een initiale zijn vanwege de airco en de cruise. Heb namelijk een hersenaandoening en kan dus niet een rumoerige 1.2 rijden. Dan wil ik steeds naar de zesde versnelling. De cruise maakt het mij mogelijk lange afstanden te rijden. De automaat was ik niet zo dol op, gezien de berichten over de dp0. Maar schakelen deed hij best soepel. En met 133610 km op de teller dacht ik geen problemen te krijgen met de bak. Enfin, lesje verder, het kan dus wel.

Hoewel, laten we eerst maar eens zien of het echt in de bak zit. Want ik heb best een beetje verstand van techniek maar ben geen prof.

Persoonlijk denk ik dat de vakgarage best iets voor mij wil doen. Ik lat het hoe dan ook hier weten. En zodra het euvel is gevonden komt het hier natuurlijk ook te staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

*update*

Bij Renault geweest. Clio is uitgelezen maar men kon geen storing vinden. Renault denkt zelfs dat het niet in de bak zit. Zij legt het probleem bij de motor. Vreemd want die loopt eigenlijk heel netjes. Maar omdat de auto lange tijd stil heeft gestaan denkt men dat enige tijd V Power tanken zou kunnen helpen.

Dus net de tank gevuld met V power en we gaan het zien. Van een oud collega (die werkt nog altijd bij Renault en kwam hem net tegen) te horen gekregen dat verversen van de bakvloeistof wel aan te raden is. Hij raad flushen juist weer af.

Shoot me. Dan laat ik de bak maar een keer verversen. De berichten blijven dus tegenstrijdig. Verversen of flushen, je hoort telkens iets anders.

Inmiddels ben ik 2050km verder in 14 dagen. En ondanks de kleine hik rijd het Cliootje bijzonder fijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Bij het versersen ververs je maar een gedeelte van de olie,en zou je het eigenlijk 2keer moeten doen.
De bak 'flushen' heb je alle olie ververst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door WillemS »

Welke reden geeft die öud collega"op om niet te Flushen ?
Bij flushen wordt n.l. alle olie ververst nadat de bak vanbinnen geheel gereingd en gespoeld is.Alleen verversen bij een sterk vervuilde bak is juist NIET aan te raden omdat de gedeeltelijk verse olie een sterk vuil oplossend vermogen heeft en dan week je vuilresten juist los en ben je verder van huis.
Bij Autrans waar ik een workshop gedaan heb geven ze daarom geen garantie als je toch een sterk vervuilde bak alleen wilt verversen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Maar volgens mij loopt mechanic al een tijdje mee. Zit nu een beetje tussen twee vuren in. Een Renault monteur zegt, dan beginnen de problemen pas, als je gaat flushen.

Maar mechanic (volgens mij ook monteur bij Renault) laat weten dat flushen ineens alle ATF ververst.

Tja, wat moet ik nu doen? :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Dat is wat WillemS ook schrijft,flushen heeft de voorkeur boven verversen.
Bij RN wordt geen vervangingstermijn voor de automaatolie van deze bak gehanteerd terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.
Ben al enige jaren niet meer werkzaam bij RN,er waren daar geen voorzieningen om een bak te flushen,werd enkel bij reparaties aan de bak olie ververst,dat houdt dan in dat er enkele liters oude olie achterblijven.
Als er twijfel bestaat over de bak olie heeft goed flushen de voorkeur over verversen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Het merk waar ik na RN ging werken had wel een flush apparaat in de werkplaats. Olie van de bak was ook daar geen onderdeel van het serviceprogramma,bij schakel/transmissie klachten zag je vaak veel resultaat na spoelen.
Slim is het denk ik eens naar een specialist te gaan,vaak is advies kostenloos,steek er je licht eens op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

In mijn ogen zitten de specialisten hier. En dit onderbouw ik als volgt:

Jullie staan er open in en verkopen geen product. Ik ben dus heel blij met het advies van bijvoorbeeld Mechanic. De teller staat nu op 135000 km. Stel dat de bak in orde is, wat raden jullie aan?

Wat Renault aan raad weet ik inmiddels. Die roepen iets over ondehoudsvrij en niet aan rommelen zolang het loopt. Beetje verversen, verder niet. De monteur die ik sprak gaf te kennen, als je de ATF eruit haald (volledig) dan ben je een deel van de smerende werking kwijt. Want de vervuilde ATF zou ook het voordeel hebben bepaalde zaken te dempen, zoals geluiden of speling in bepaalde zaken.

Mijn mening is:

Een versleten of niet. Dan heb je nog mechanische problemen zoals bijvoorbeeld de kleppen. Ik zie niet in dat vervuilde ATF bijdraagt aan het beter functioneren van een niet versleten bak.

Kortom, ik blijf bij spoelen van de bak. Of de oorzaak nu in de bak zit of niet, dat maakt me niet uit. Het is de bedoeling dat de Clio nog zeker 100.000km mee gaat. Motorisch is dat geen enkel probleem. Zwakste schakel is de bak. Als spoelen helpt ga ik dat doen.

En vele delen mijn mening. Dus moet ik een keer naar een specialist. Geen idee of de vakgarage waar ik de auto kocht een echte specialist is. Wat ik wel weet is dat hij reclame maakt op zijn site voor het fluschen van de automaat.

Misschien kent iemand deze vakgarage?

Het is garage Lamme in Loosdrecht. Persoonlijk vind ik het een fijn bedrijf. Zag er netjes uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

Contacteer deze Citroën garage eens in Nieuw-Vennep deze heeft een ultra modern flushmachine en doet alle merken (vroeger toch) ik heb deze man al persoonlijk ontmoet en is een goeie gast. Neem eerst contact op met hem en zeg dat het een Renault Clio betreft met automaat. De resultaten achteraf worden door velen geapprecieerd.
Niet de goedkoopste maar wel een van de beste.

https://www.google.be/search?q=garage+n ... pstate=lie
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

De goede werking van de olie verlies je bij vervuilde/oude olie,niet bij verse. De gedachtegang van de RN monteur begrijp ik dan ook niet helemaal.
Er zijn genoeg 'specialisten' die de bak kunnen flushen,google biedt dan ook uitkomst om een goede lokaal te vinden.
Het is zoiezo slim,helpt het niet aan het probleem is het toch goed voor de bak.
De dp0 transmissie hoort natuurlijk goed te functioneren,houdt in het achterhoofd dat het zoiezo niet de meest moderne is. De klacht is in werkelijkheid natuurlijk beter te merken dan enkel via een forum.
Op hun site is inderdaad te lezen hoe ze de bak flushen,als dit uitgevoerd wordt door iemand met kennis van zaken kan er weinig mis. Ik kon (kan) het ook,en ben ook enkel monteur en geen specialist.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cordesweg
lid
lid
Posts in topic: 59
Berichten: 126
Lid geworden op: 23 jul 2017 10:16
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door cordesweg »

Okay, de bak is geflusht. Ben ik nu blij?

Neup :naughty:

Het eerste dee van de rit, na het flushen, verliep anders. De bak leek iets soepeler te schakelen. Ben er ook nog niet helemaal uit. Net, op een 80 stuk, was het inhouden/stotteren weer terug. Maar even verder viel het weer mee. Kortom, eerst maar eens wat kilometers maken. Maffe is, al die tijd deed hij het vanaf 60km/h. Stotteren, inhouden, allemaal rond die snelheid. Dat is dus nu verdwenen.

Misschien toch maar eens naar een automatenbak specialist. Misschien dat die een stukje wil rijden om te kijken?

Ik hou jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Geen foutcodes,verse olie waardes goed. Meer kan je zo niet doen zonder de bak te openen.
Een bezoekje aan een specialist kan geen kwaad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

euh een motor stottert in mijn ogen. Een bak kan volgens mij niet stotteren. Slecht schakelen dat wel maar ik heb nog nooit een wagen zich weten inhouden en stotteren door een automatische bak?? Ben je zeker dat het probleem niet motorisch gerelateerd is?
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 25
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door mechanic »

Klachten van TS zijn versnellings gerelateerd. In het 3e verzet bij zelfde toerental geen probleem en in 4e wel is niet motor gerelateerd.
Klachten kan ik me indenken,de dp0 die ik had in de scénic had iets soortgelijks,deze was echter al gereviseerd. Nooit iets aan gedaan gezien het me niet stoorde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:04
Actief als: particulier

Re: Clio houd in tussen 1200 en 2000 rpm in vierde versnelling (automaat)

Bericht door Domi1963 »

OK op die manier bekeken, had ik het nog niet begrepen. Mijn excuses.
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht