Continu stroom bij trekhaak Espace
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Heeft iemand een goede tip waar ik het beste de continu stroom voor mijn trekhaak vandaan kan halen bij mijn Espace?
Moet dat voor bij de accu of kan dat ook op een simpelere manier? Weet niet welke draad uit de kabelboom ik nou kan duiden als continustroom.
Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Moet dat voor bij de accu of kan dat ook op een simpelere manier? Weet niet welke draad uit de kabelboom ik nou kan duiden als continustroom.
Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
Trekhaak contactdoos
Beste Passie,
Het ligt eraan welke Trekhaak Contactdoos (TC) je hebt een 7 of 13 polige.
Als er een originele 13polige TC op je Espace (met originele Espace draadboom) zit is nummer 9 de constant
stroomdraad. Als je een 7 polige TC hebt dan is er geen constant stroomdraad.
(was vroeger nummer 2 tegenwoordig mistachterlicht.).
Als je een direct stroomdaad trekt onder je auto, moet je hem direct aansluiten bij de
pluspool van de accu en daar zo dichtbij mogelijk een zwevende zekering zetten.
Ik zou er een zekering van 15Amp inzetten. En een niet te dunne stroomdraad.
En voor de duidelijkheid doe ik er twee PDF's bij die het helemaal duidelijk maken.
Succes, Ruud
Het ligt eraan welke Trekhaak Contactdoos (TC) je hebt een 7 of 13 polige.
Als er een originele 13polige TC op je Espace (met originele Espace draadboom) zit is nummer 9 de constant
stroomdraad. Als je een 7 polige TC hebt dan is er geen constant stroomdraad.
(was vroeger nummer 2 tegenwoordig mistachterlicht.).
Als je een direct stroomdaad trekt onder je auto, moet je hem direct aansluiten bij de
pluspool van de accu en daar zo dichtbij mogelijk een zwevende zekering zetten.
Ik zou er een zekering van 15Amp inzetten. En een niet te dunne stroomdraad.
En voor de duidelijkheid doe ik er twee PDF's bij die het helemaal duidelijk maken.
Succes, Ruud
Hide post links |
-
- repeating visitor
Passie
Ik zie dat hij geen PDF pikt.
Dus even ingepakt als rar bestand.
gr. Ruud
gr. Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
Re: Continu stroom bij trekhaak Espace
Thnx Ruud. Kan alleen geen RAR bestandjes openen. Zou je de PDF's naar mijn prive mail willen sturen???ruud532 schreef:Passie
gr. Ruud
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Of even Winrar downloaden en installeren via ---> http://www.winrar.nl/ . Dan kun je wel de rar-bestanden uitpakken en.... altijd handig 

Hide post links |
-
- Lid
Houd dat dan in dat als je je mistachterlicht aanzet er dus stroom is voor de koelkast?
Op de caravan die ik meeneem van mijn ouders zit helemaal geen mistachterlicht.
Mijn ouders hebben wel een constante stroomdraad op een 7 polige stekkerdoos, als die op 2 zit moet ik dus stroom op 2 hebben als ik mijn mistachterlichten aanzet.
Gewoon rijden met de mistachterlichten aan en je koelkast doet het dus???
Op de caravan die ik meeneem van mijn ouders zit helemaal geen mistachterlicht.
Mijn ouders hebben wel een constante stroomdraad op een 7 polige stekkerdoos, als die op 2 zit moet ik dus stroom op 2 hebben als ik mijn mistachterlichten aanzet.
Gewoon rijden met de mistachterlichten aan en je koelkast doet het dus???
Hide post links |
-
- repeating visitor
Beste Kuifje,
Dat is een juiste conclusie.
Mits je zekering zwaar genoeg is!
Espace JE 2x21Watt=42Wat
42Watt : 12Volt = 3.5Amp
Koelkast 10Amp ?? Kijk op typeplaatje.
Totaal 13.5Amp, dan een zekering van 15Amp
Dit is voor een Espace JE zonder boordcomp.
Met boordcomp en orginele kabelset van voor uit de motorruimte
Zou ik ook 15Amp inzetten.
Kijk uit dat de stroom niet te groot wordt.
Dat de zaak doorbrand.
De zekering zit bij de bijrijder onder de mat.
Dat zul je wel weten. Dat alles voor je eigen risico.
Groeten, Ruud
Dat is een juiste conclusie.
Mits je zekering zwaar genoeg is!
Espace JE 2x21Watt=42Wat
42Watt : 12Volt = 3.5Amp
Koelkast 10Amp ?? Kijk op typeplaatje.
Totaal 13.5Amp, dan een zekering van 15Amp
Dit is voor een Espace JE zonder boordcomp.
Met boordcomp en orginele kabelset van voor uit de motorruimte
Zou ik ook 15Amp inzetten.
Kijk uit dat de stroom niet te groot wordt.
Dat de zaak doorbrand.
De zekering zit bij de bijrijder onder de mat.
Dat zul je wel weten. Dat alles voor je eigen risico.
Groeten, Ruud
Hide post links |
-
- Lid
Tja, Ik heb een koelkast/box achterin de auto staan tijdens de vakantie en plug die in de 12V aansluiting in de achterbak.
Dus ik heb die draad eigenlijk helemaal niet nodig.
Het is dus niet handig (in mijn geval)om de mistachterlichten te gaan gebruiken.
Dus ik heb die draad eigenlijk helemaal niet nodig.
Het is dus niet handig (in mijn geval)om de mistachterlichten te gaan gebruiken.
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 14 aug 2020 18:40
- Actief als: particulier
Hoe sluit ik de constante stroom draad aan naar de acuu. Waar maak ik een doorgang door het schutbord heen zodat ik van het interieur rechtstreeks naar de acuu kan aansluiten?
Groet Geert
Groet Geert
Hide post links |
Hoi,
ik heb 2 jaar geleden een constante plus vanaf de accu naar de stekkerdoos van de trekhaak getrokken.
Ik heb een grand espace en de kabel die ik gebruikt heb is 4mm2 dik en ik dacht iets van 6 meter lang (rest kan je afknippen)
Niet te bang zijn, goed kijken hoe het vast allemaal vastgeklikt zit.
Beginnen om achter de 2e rij gedeeltelijk het paneel los halen (gedeelte wat schuin omhoog loopt)
Eerst schroefje los draaien boven in de bekerhouder en dan kan je dacht ik vrij eenvoudig de plastic kap los verder los schroeven en klikken. De plastic dorpels aan de binnenzijde kan je dan van achter naar voren ook lostrekken ( die kappen kan je gewoon lostrekken) en de rest volgt vanzelf. Via het schutbord kan je hem vrij gemakkelijk doorvoeren naast een bestaande doorvoer. Je komt dan vrijwel recht voor de accu uit en dan met een zwevende zekering aansluiten.
Bij de doorgang naar achteren toe vanf de bekerhouder heb ik hem met een lange ijzerdraad achter de zijpaneel doorgeleid.
Je komt dan uit bij het gedeelte waar de radio is ingebouwd. Van hieruit kan je recht naar beneden via de bestaande kabelboom naar buiten toe. OOk handig om hierbij dan iets van een ijzerdraad te gebruiken want je zit dan achter de bumper. verder is het een kwestie van aan de buitenkant netjes de kabel weg te werken en aan te sluiten op de stekkerdoos.
Valt echt reuze mee. ik moet alleen nog een relais inbouwen zodat de constante stroom pas werkt nadat het contact is aangezet.
Succes
ik heb 2 jaar geleden een constante plus vanaf de accu naar de stekkerdoos van de trekhaak getrokken.
Ik heb een grand espace en de kabel die ik gebruikt heb is 4mm2 dik en ik dacht iets van 6 meter lang (rest kan je afknippen)
Niet te bang zijn, goed kijken hoe het vast allemaal vastgeklikt zit.
Beginnen om achter de 2e rij gedeeltelijk het paneel los halen (gedeelte wat schuin omhoog loopt)
Eerst schroefje los draaien boven in de bekerhouder en dan kan je dacht ik vrij eenvoudig de plastic kap los verder los schroeven en klikken. De plastic dorpels aan de binnenzijde kan je dan van achter naar voren ook lostrekken ( die kappen kan je gewoon lostrekken) en de rest volgt vanzelf. Via het schutbord kan je hem vrij gemakkelijk doorvoeren naast een bestaande doorvoer. Je komt dan vrijwel recht voor de accu uit en dan met een zwevende zekering aansluiten.
Bij de doorgang naar achteren toe vanf de bekerhouder heb ik hem met een lange ijzerdraad achter de zijpaneel doorgeleid.
Je komt dan uit bij het gedeelte waar de radio is ingebouwd. Van hieruit kan je recht naar beneden via de bestaande kabelboom naar buiten toe. OOk handig om hierbij dan iets van een ijzerdraad te gebruiken want je zit dan achter de bumper. verder is het een kwestie van aan de buitenkant netjes de kabel weg te werken en aan te sluiten op de stekkerdoos.
Valt echt reuze mee. ik moet alleen nog een relais inbouwen zodat de constante stroom pas werkt nadat het contact is aangezet.
Succes

Hide post links |
-
Beste Hagro,
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is me allemaal gelukt muv de doorvoer door het schutbord. Ik zie geen doorvoer die ik hiervoor kan gebruiken. Ik heb de kabels aan de linker kant van achter naar voren tot bij het koppelingspedaal liggen maar hoe nu verder
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is me allemaal gelukt muv de doorvoer door het schutbord. Ik zie geen doorvoer die ik hiervoor kan gebruiken. Ik heb de kabels aan de linker kant van achter naar voren tot bij het koppelingspedaal liggen maar hoe nu verder

Hide post links |
Ergens boven de pedalen kan je hem via een rubber naar buiten brengen. Ik dacht ter hoogt van het rempedaal.
Auto is er nu niet anders had ik wel even een foto gemaakt. Wel de kabel goed vast zetten uiteraard.
Lukt het niet dan wil ik morgenavond wel een foto maken van de doorvoer. Laat het maar weten
Auto is er nu niet anders had ik wel even een foto gemaakt. Wel de kabel goed vast zetten uiteraard.
Lukt het niet dan wil ik morgenavond wel een foto maken van de doorvoer. Laat het maar weten
Hide post links |
-
Beste Hagro,
Ik heb zojuist nog gekeken maar vond geen rubber.
Ik zie wel 2 plastic doppen. 1 iets rechts boven de stuurstang maar als ik de dop eraf haal dan zit er een metalen pen achter.
De ander is een soort trechter waardoor heen ik ook een metalen schroef zie. Deze zit midden iets boven de rem en koppeling.
Het gaat over een Espace 2.0T uit 2009.
Dus graag wat meer uitleg
Ik heb zojuist nog gekeken maar vond geen rubber.
Ik zie wel 2 plastic doppen. 1 iets rechts boven de stuurstang maar als ik de dop eraf haal dan zit er een metalen pen achter.
De ander is een soort trechter waardoor heen ik ook een metalen schroef zie. Deze zit midden iets boven de rem en koppeling.
Het gaat over een Espace 2.0T uit 2009.
Dus graag wat meer uitleg

Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 apr 2012 00:11
- Contacteer:
Hallo Hagro,
Ik heb een Espace uit 2004, en twee weken geleden een constante stroomdraad getrokken.
Ik heb de doorvoer gebruikt van de motorkap opener, en die zat bij mij boven het rempedaal.
Die kabel is makkelijk te volgen vanaf het slot, en ik heb de kabel er gewoon bij geprikt.
succes en groeten,
Emiel
Ik heb een Espace uit 2004, en twee weken geleden een constante stroomdraad getrokken.
Ik heb de doorvoer gebruikt van de motorkap opener, en die zat bij mij boven het rempedaal.
Die kabel is makkelijk te volgen vanaf het slot, en ik heb de kabel er gewoon bij geprikt.
succes en groeten,
Emiel
Waar wordt je niet belazerd,noem 3 dingen op!
Hide post links |
-
Beste Emiel en Hagro,
Het is gelukt ik heb toch de doorvoer iets boven het rem en koppelingspedaal gebruikt.
bedankt voor de hulp.
Geert
Het is gelukt ik heb toch de doorvoer iets boven het rem en koppelingspedaal gebruikt.
bedankt voor de hulp.
Geert

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut