dashboard verlichting doet niks meer

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

dashboard verlichting doet niks meer

Bericht door neonic »

Heb ook hier al wat topics door zitten lezen maar nog niks wijzer geworden eigelijk.

Sinds kort doet dus me dashboard verlichting het niet meer.

Heb zekeringen nagekeken en alles maar nog niks kunnen vinden. Schijnt dat je linker dimlicht er ook mee te maken kan hebben, dus die ook nagekeken, en zekering natuurlijk. Alles heel zo op het oog.
Vanochtend kwam ik bij de parkeergarage, wil me raampie open doen (praatpaal é) en drukte verkeerd, omhoog dus. En toen brannde me dashboardverichting effies. Vaag of niet. Dus het schijnt enigzins te maken kunnen hebben met die schakelaar.
s'Middags toen ik naar huis nog effe gekeken en toen ik op dat knoppie drukte voor naar boven gingen de lampies (handrem enzo) op me dash iets minder fel branden. Toeval of .... (nooit eerder opgevallen eigelijk)


Paar dagen later ... koplamp losgehaald en effe naar die spaghetti gekeken van / naar de koplamp. Niks spannends te zien. Massa die daar in de buurt zit zit ook goed. Heb wel een draadje 'gevonden' (rood achtig kleurtje) die gewoon domweg ergens de auto ingaat. Heb er een beetje aan getrokken enzo en komt dus bij motorblok uit en dan gaat ie ..... weet ik veel waarheen. Ben toch wel benieuwd wat dat voor raar draadje is.
Ohja, ook schakelaar van raam opnieuw aangesloten, geen effect. Ook de schakelaars vervangen, die er naast zit was wat dingetjes zijn afgebroken binnenin. Waar ook dat lampje in zit.
Schakelaars vervangen, maar ook geen effect gehad.

Dus effe op een rijtje ...
- zekeringen nagekeken (motorkap / onder dash)
- lampje inkoplamp nagekeken
- massapunt bij koplamp nagekeken
- 2 schakelaars vervangen van elec. raam linkerkant

dus ... kweet het effe niet meer.
iemand nog ideeeen ? misschien massapunt waar ook de schakelaar van elec. ramen op zit ? (weet iemand toevallig waar die zit ?)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

het vermelden van type en bouwjaar auto is wel handig
maar klinkt als een flink aardings probleem
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

Bericht door neonic »

type en alles is wel handig ja
het gaat om een Clio 1, uit '95

aardingsprobleem had ik ook al begrepen inderdaad. ook aangezien bv me verklikker het ook niet meer doet.
de vraag alleen is nog waar ik moet zoeken, denk toch dashboard ergens.
weet toevallig iemand waar die verklikker zit ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
neonic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 sep 2009 21:53

Bericht door neonic »

niemand die er iets zinnigs over te zeggen heeft ...

weet iemand toevallig waar er 'massa-punten' zitten. eentje bij de linker koplamp ben ik al tegengekomen.
sinds gisteren ben ik er achter gekomen dat me linker achterlicht het ook niet doet. toeval ? of ....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hema
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 nov 2006 23:56
Actief als: particulier
Locatie: Gelderland

Bericht door Hema »

Linker achterlicht en dashboard verlichting defect, zal ook wel samen gaan met een parkeer/stads lampje voor (geen dimlicht, die heeft eigen zekering) dat het niet doet (kan diagonaal gescheiden zijn, links achter, rechts voor). Klinkt toch als een groep die uitgevallen is en dat klinkt weer als zoeken in de zekeringkast.
Niet kijken of de zekering heel is, maar meten of uitwisselen en niet naar symbolen kijken, maar alle zekering in ogenschouw nemen.
Demonteer een zekering waarvan je denkt dat hij voor de rechterkant is (vaak hoort daar dan de kenteken verlichting bij). Laat iemand meekijken terwijl je die zekering verwijderd. Heb je de ene groep, dan zit de andere kant er vaak in de buurt.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Admin
Site Admin
Site Admin
Posts in topic: 1
Berichten: 2094
Lid geworden op: 01 sep 2003 18:27
Actief als: particulier

Bericht door Admin »

Op verzoek gesloten.
Discussie gaat verder in : verlichtings probleem - Clio 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht