De Talisman als caravan trekker

Plaats reactie

Topic author
Dajan
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2018 17:02
Actief als: particulier

De Talisman als caravan trekker

Bericht door Dajan »

Hoi,

Ik heb het voornemen om een Renault Talisman te kopen maar ben benieuwd naar zijn caravan trek capaciteiten ( hoe houd hij zich in de bergen, weg ligging, hulpveren ja of nee)
Zijn er mensen die al meer ervaring hebben met de Talisman als caravan trekker?
Zelf wilde ik een caravan beladen van 1500 kg ermee gaan trekken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

SVB
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2016 11:08
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door SVB »

Hoi Dajan,

veel ligt natuurlijk aan de motor die je wil bestellen, zelf rijden wij met een Tce200 sedan, aan vermogen geen gebrek, wegligging geen enkel probleem.
Wij hebben geen hulpveren geïnstalleerd, met een goede belading van de caravan (onze = 1400kg), en 2 flinke tieners op de achterbank, hebben we hier geen nood aan.
Grote pluspunten : het 4-control systeem, de caravan "snijdt" de bochten veel minder af, en uiteraard de automaat, wel handmatig terug schakelen bij (langere afdalingen) in de bergen.
Het grootste nadeel : zeker bij de benzine versies, de kleine brandstoftank, de tankstations liggen in Frankrijk soms nogal ver uit elkaar, zeker als je de "route national" neemt, wij hebben trouwens al last gehad van "range anxiety", normaal iets typisch voor een EV, sindsdien rijden we rond met een jerry-kan extra benzine, het is de gemoedsrust meer dan waard...... Voor een diesel zal dit uiteraard een stuk minder spelen.
Ons verbruik : 7,5L/100km bij gewoon gebruik (stadsverkeer) en een 9à10L/100km met de hut erachter, aan 90à100km/h.

Onze short-list bij aankoop bestond uiteindelijk uit de Mazda 6 en de Talisman, we hebben gekozen voor de looks en het feit dat de Talisman een betere caravan-trekker zou zijn, nog geen moment spijt van gehad.
Wij zijn trouwens ook gespaard gebleven van allerlei kinderziektes e.d., er worden dus ook gewoon goede Talisman-nen op de weg gezet.

Veel succes met uw keuze ...

Groetjes
Talisman Limousine Tce 200 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ppoetsma
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 apr 2017 14:44
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door ppoetsma »

Ik heb de 110DCI EDC, een 1.500 kg caravan en ook 2 tieners. De echte bergen hebben we nog niet gehad, maar heuvels en (uiteraard) vlak terrein gaan probleemloos. De demping heb ik wel op hard ingesteld om de deining eruit te halen en dat rijdt dan perfect. Ook voor de diesel geldt dat de kleine brandstoftank toch wel een dingetje is. Je rijdt meer kilometers dan de benzineauto, maar het is voor dieselbegrippen erg krap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Evaristo
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2018 22:02
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Evaristo »

Hallo, onlangs nwe Talisman Tci150, automaat, gaan rijden. Wij hebben een caravan met 1400 kg gewicht.

Ben benieuwd hoe ver ik ga komen met tank inhoud. Auto is nieuw maar brandstof "vliegt" er nu al door heen 460km op volle tank?

Is het bekend of er fabrikanten of inbouwstations zijn die extra brandstof tankje kunnen inbouwen, zoals bij lpg kan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



berenburg
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 643
Lid geworden op: 25 jan 2013 11:55
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door berenburg »

Ja jerrycan in de kofferbak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Verse
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 apr 2017 15:25
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Verse »

Hallo,
Vorige jaar met mijn toen net nieuwe talisman 110DCi naar Spanje geweest met een caravan van 1400 kilo( blijf je net onder de 3500 kilo)
Ik was er wel een beetje bang voor dat ik moeilijk de bergen over zou komen, maar het ging super.
Het verbruik ging uiteraard flink omhoog, in nederland zonder caravan rij ik 1-18 en met caravan kwam ik niet verder als 1-10.
Dan is het na 3 uur sturen ff stoppen en maar meteen weer tanken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hvdb
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 jul 2017 11:26
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door hvdb »

Afgelopen weekend voor het eerst wat (300) kilometers gemaakt met de caravan.
Combinatie Talisman Estate 1.6 130pk diesel handbak en een caravan van 1200 kilo.

Multisense in de sport-stand en gaan, dik tevreden over de stabiliteit van de combinatie.
Ervaring met een Megane estate (2012) en Golf 7 variant (2013) beide diesel. Megane was met de zelfde caravan + belading het minst stabiel, daarna de Gof 7. De Talisman doet het ècht beter. De zwieper die ik had bij het inhalen van een vrachtwagen ervaar ik nu veel minder heftig.

Ik heb wel het gevoel dat de motor een beetje op gang moet komen met de caravan aan de auto. Het extra gewicht lijkt hem minder alert te maken.
90km/h in de 5e versneling gaat prima, versnellen toch even terug schakelen. Vanaf de 100km/h in de 6e versnelling ook prima te doen.

En tja, het verbruik loopt flink op, 1-op-10 kwam ik ongeveer op uit in het vlakke Nederland! Een tank van 60 liter was prettig geweest maar dat heeft hij nu eenmaal niet! Overigens nog steeds bekijks op de camping met zo'n mooie Talisman! :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Fozzy
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2018 01:44
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Fozzy »

Wij vorige week met onze hagel nieuwe Intens 150 edc estate naar Oostenrijk vertrokken. Met de hut van 1300 kg 3oo km op volle tank. 1op 7 a 8 ongeveer...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Dajan
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2018 17:02
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Dajan »

Het is toch een talisman geworden en wel de intense estate 200 pk bose uitvoering met 19” wielen. Wat een prachtige auto is dit en wat een beest als caravan trekker. Alle heuvels en bergen vanuit Nederland naar Kroatië met een 1500 kg caravan erachter neemt hij alsof het niks is. Wel jullie advies opgevolgd en hem op de sportstand gezet. Ben er helemaal happy mee :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



koosch
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2017 23:07
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door koosch »

Hier ook een TCE200 estate als trekker voor een hobby 460. Rijdt heerlijk, alleen het verbruik...naar frankrijk/ardeche 1050 KM gereden met een verbruik van gemiddeld 14.5 liter / 100 km. Wel goed doorgereden 110/115, zowel vlak als berg op :-)

Na een tankbeurt een actieradius van zon 350 km.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



advanbrunschot
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2015 21:48
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door advanbrunschot »

Inmiddels een andere caravan en een andere auto. De Hobby is vervangen door een Fendt 510 TG en de Renault Megane is vervangen door een Renault Talisman Intense. Met de Megane woog de beladen Fendt 86 % van de beladen auto, niet zo veilig dus. De caravan lichter maken kan maar dat levert niet heel veel op in kilo's. Daarom moest de trekauto een stuk zwaarder worden en dat is natuurlijk een heel strak argument om naar een dikke auto te gaan kijken. We zijn ook van diesel naar benzine gegaan en van 110 pk naar 150 pk. We zijn met Hemelvaart-Pinksteren naar een camping geweest bij Cuijk. Maar dat was nog niet met de volledige vakantiebepakking, daarom nog niet langs de weegbrug gereden. Dat gaan we doen eind augustus als we naar Spanje en Portugal gaan rijden.
Met dezelfde belading in auto en caravan zou de caravan nu 76% van de beladen auto gaan wegen, een stuk veiliger dus.
Maar nu de praktijk in het vlakke deel van Nederland, van Waalwijk naar Cuijk. Wat een zaligheid om de caravan te trekken met een heerlijke auto, de automaat is een verrijking. Natuurlijk heb ik nog geen echte beklimmingen gehad maar je merkt echt wel dat de auto overwicht heeft op de caravan.

De Hobby was voorzien van een Winterhoff-koppeling en bij het bekijken van de film viel het me op dat de koppeling flink om de lengte-as draait. Ik wilde weten hoe de Alko-koppeling van de Fendt zich gedraagd achter de auto. Een stuk rustiger dus, zoals te zien is op de film:

[youtube][/youtube]
Renault Talisman Estate 150EDC Intense

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door adinsx »

Dajan schreef:Het is toch een talisman geworden en wel de intense estate 200 pk bose uitvoering met 19” wielen. Wat een prachtige auto is dit en wat een beest als caravan trekker. Alle heuvels en bergen vanuit Nederland naar Kroatië met een 1500 kg caravan erachter neemt hij alsof het niks is. Wel jullie advies opgevolgd en hem op de sportstand gezet. Ben er helemaal happy mee :D
Ook via de leuke grensovergang nabij Koper? :wink:

Hier vorig jaar overigens ook met soortgelijk span, alleen dan een Mégane Estate GT205 (in principe zelfde blok als de TCe200 in de Talisman, alleen 280 Nm ipv 260 Nm.). En dezelfde ervaring met onze 1500 kg caravan aan de haak. Het jaar ervoor reed ik nog met een III Estate GTline TCe130 en die had bult op toch wel wat moeite om de snelheid vast te houden. Met de GT inderdaad twee vingers in de neus iedereen voorbij met 100 op de teller.

Verbruik: 1:7,2 waar de III er 1:6,3 voor nodig had. Caravan op de camping opgezet en dan in de avond lekker wat bochtige weggetjes pakken rondom Porec 8)

Wat ik wel merkte, de combinatie leek iets minder stabiel dan met de III. Dit jaar nog eens naar de belading kijken, en sowieso wordt ie lichter want de jongste is uit de luiers, van de eetpotjes af, etc. Al is kilo's op de caravanbepakking besparen best lastig. De dakairco heeft aardig wat toegevoegd :lol:

Afbeelding
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Hans C »

Dit jaar nog eens naar de belading kijken, en sowieso wordt ie lichter want de jongste is uit de luiers, van de eetpotjes af, etc. Al is kilo's op de caravanbepakking besparen best lastig. De dakairco heeft aardig wat toegevoegd
Met alle respect, wat jullie Nederlanders allemaal meesleuren in jullie sleurhut, niet te schatten. Ik heb vroeger zelf een caravan gehad, een hobby 560 oid, zelf omgebouwd naar 2 persoons, vaste bed en zitplaats, badkamer, enz.... enzoverder. Luxe ++, maar die werd wel getrokken door heel Frankrijk en dan verliefd geworden op de Algarve, door een 6-cilinder Volvo en later een Rangerover.
Maar wat ik nooit deed was veel dingen meenemen die ik ter plaatse ook kon kopen, eten voor de reis en een pot spaghetti voor de 1e avond ter plaatse. Geen bier, wijn, pattatjes of noem het maar op, dat kan je ter plaatse kopen. Dit help ook het gewicht te beperken van je caravan. En dan werd ik verliefd op Armaçao de Pera, vond er een leuk betaalbaar huisje dat ik voor een prijsje kon huren, caravan verkocht aan een kennis en Renault Megane Cabrio gekocht. Naar Portugal ga ik , ipv de hele maand juni, nu 2 maal per jaar met het vliegtuig en huur een wagen.
Moraal van het verhaal, je kan alles kopen in het buitenland, ook voeding voor kinderen en luiers, bier, patatjes enz.... En zo is je caravan een stuk minder zwaar voor de reis :D
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



advanbrunschot
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2015 21:48
Actief als: particulier

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door advanbrunschot »

Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen met de uitdrukking: jullie Nederlanders. Maar natuurlijk kan er altijd wat thuisgelaten worden, maar er gaat hooguit 1 bescheiden boodschappentas mee vanaf huis. We rijden bijna alles binnendoor en dan stoppen we voor etenstijd bij de plaatselijke supermarkt voor de noodzakelijke boodschappen van die avond, eten en drinken. Dus alleen het biertje en wijntje voor de eerste avond gaan mee vanaf huis. Wel heb ik redelijk wat kilo's aan foto-apparatuur, een fullframe met een aantal objectieven zijn geen lichtgewichten.
Ik ben van plan om de fietsen op de dissel te compenseren, door bijna alles uit de disselbak in de kofferbak van de auto te leggen. Dan kan ik er ook altijd bij en het komt ten goede aan de gewichtsverhouding tussen de auto en caravan.
Renault Talisman Estate 150EDC Intense

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door adinsx »

Hans, helemaal eens hoor. Hier gaat ook niet veel aan etenswaren mee. Ja, wel die luiers en eetpotjes want dat is in Kroatië echt wel even zoeken voor je hebt gevonden wat je wil. En je hebt vast ook kleine kinderen gehad, het laatste wat je wil is 'vreemde potjes' kopen en dan er achter komen dat ze het écht niet willen eten.

Wat wel mee gaat:
Twee luxe stoelen, eten en drinken voor onderweg + eerste avond en ochtend. Kinderspeelgoed (boekjes, etc.) en verder natuurlijk de benodigdheden als tent (270 diep), stokken, luifel, etc. Oh, en de Dometic-dakairco weegt ook 35 kg. Twee fietsen mee op de dissel en dan zit het totaal op 1460 afgelopen jaar.

Dit jaar kan het nog wat lichter, maar noodzaak is het ook weer niet.


@advanbrunschot
Goed plan om de auto zo zwaarder te maken, maar pas op dat je hem niet te laag in de veren brengt daardoor. Zeker de Estate heeft dan veel gewicht achter de as. Samen met een hoge kogeldruk kan het dan net te veel worden en dan deint de auto op hobbels wat meer.
Hier gaat in de kofferbak:
Gereedschapskoffer, zak met tentstokken, koelkastje (voor onderweg en daar), skottle, en nog wat spul.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: De Talisman als caravan trekker

Bericht door Hans C »

Ad & Ad,

Waarom heb ik deze vorige post geplaatst, waar jullie wel positief op geantwoord hebt ;

-tig jaar geleden was ik nog vrachtwagenchauffeur, de laatste 27 jaar ben ik van stroper naar jager veranderd, maar soit. Een Honda Accord stak me voorbij en kreeg de caravan een slag van de kopwind van me, hij begon te slingeren en werd eigenlijk snel uit de slinger gehaald door een tikje met de betonnen middenberm. Na stoppen en naar een dichtstbijzijnde parkeerplaats gereden en het viel me op dat de koppeling hoger lag dan de lijn voorbumper en kont van de caravan, dus gevraagd eens binnen te mogen kijken. Dat koppel had nu achteraan net achter de achteras een paar bakken bier (van een zeer betwistbaar NL merk :D ) en in de keuken -achteraan- lag een zak patatten van een kilo of dertig. In de kasten zaten hopen blikken en dergelijke.

Nu zeg ik niet dat iedere caravan vol zit met nutteloze dingen die je in het buitenland kan kopen. Ik kan mee gaan in de babyvoeding en neen ik heb het nooit moeten meenemen want geen kids. Bij controles loop je toch tegen veel dingen aan bij overlading die niet thuis horen bij een reis.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht