De ventilator (interieur) doet het niet meer in stand 1 en 3

Alle overige technische vragen over de Clio.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
cliorijder
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Nedreland

De ventilator (interieur) doet het niet meer in stand 1 en 3

Bericht door cliorijder »

kreun, eerst viel stand 3 uit (snelste stand) d.w.z. als de schakelaar op 3 wordt gezet doet de ventilator het niet.
Nu is ook stand 1 uitgevallen.
Vraag wie heeft een electrisch schema van een clii RL 1.2 m.b.t. dat gedeelte van de ventilator motor en de bijbehorende schakelaar?
PS: ik wil het graag zelf doen daar ik geen geld heb voor de garage.
clio RL 1.2 U9 berijder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3483
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 18 apr 2025 15:38
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik denk dat de oorzaak in de schakelaar zelf zit.

Bij stand drie wordt er geen gebruik gemaakt van een weerstand, de ventilator is dan rechtstreeks op 12volt gekoppeld, echter, deze stand doet het niet meer....

In stand twee gaat de stroom eerst door een weerstand heen, zodat de ventilator (bijv.) nog maar 9 volt krijgt, en deze stand doet het wel.

Ergo, de ventilator zelf is nog heel, en ook de weerstandblok is nog heel.

In stand één gaat de stroom eerst door de eerste, en dan door de tweede weerstand heen, zodat de ventilator (bijv.) nog maar 5 volt krijgt, en deze stand doet het niet.

Wat je nu eens kunt proberen, is om de schakelaar heel langzaam over te zetten naar een andere stand, heb namelijk wel eens meegemaakt dat die vlak voordat die in de juiste stand viel, de ventilatormotor wel even aanstuurde, om vervolgens in de stand zelf er weer mee te kappen....

Dan weet je dus echt zeker of het in de schakelaar zit. (maar ik denk van wel)
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004
Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

het kachelverhaal van een clio een is bekend .

in bijna alle gevallen is de stekker op de kachelweerstand onder de parfan de oorzaak .
soms moet hierbij ook de weerstand zelf vervangen worden .

Achter op het bedieningspaneel wil de stekker weleens inbranden ...maar ...

ik denk , gezien de klacht dat je eerst maar bij de stekker van de weerstand moet kijken ..

idee ... zet het contact aan , zet de kachelvin aan en rommel met de stekker van de kachelweerstand onder de parfan .. gaat de kachelvin nu aan en uit ?? als in slecht contact ... dan weet je zeker dat het daarin zit .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
cliorijder
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2004
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Nedreland

Bericht door cliorijder »

Antwoorden klinken goed, ga proberen.
wel nog een vraagje, wat/waar zit/is een "parfan"
clio RL 1.2 U9 berijder

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3032
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:23
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

De parfan (eigenlijk paravent, frans voor "tegen de wind") was vroeger het plaatwerkdeel tussen de motorkap en de voorruit. Jasper bedoeld bij jouw Clio dus de ruimte voor/onder de voorruit (onder die plastic kapjes). Toch Jasper?

Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 769
Lid geworden op: 31 aug 2004
Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31
Actief als: particulier

Bericht door jasper11turbo »

yep :wink:

succes .

groet jb

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

cliodiesel
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2006
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door cliodiesel »

Kunnen jullie me ook vertellen waar die weerstand zit bij een clio diesel uit 92?

Heb sterk het idee dat hij onder het dashboard zit tegen de middentunnel aan.

Mijn ventilator deed het eerst alleen nog in stand 0 :D en 3 maar nu helemaal niet meer. De laatste tijd varieerde het toerental al een beetje. Het kan dus de stekker of de ventilator zelf zijn maar gezien de ervaringen hier zoek ik het eerst in stekker/weerstand...

Maar waar zit dat ding precies en moet dan echt het hele dashboard los?

Bedankt!

Gerwin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004
Laatste bezoek: 12 aug 2016 10:26
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

zit allemaal op dezelfde plaats

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sweetangel
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 mar 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Sweetangel »

he dit komt me bekent voor dat heeft mijn clio ook

zal het eens doorgeven en er naar laten kijken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sweetangel
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 mar 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Sweetangel »

hmmm de blazers stand 1,2,3 doen het weer alleen krijg mijn clio geen warme lucht als ik de kachel aanzet kan dat hier ook mee te maken hebben of ligt het dan aan de termostaat ????

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Waarschijnlijk een verstopte radiateur.
Thermostaat zou ook kunnen maar dan komt de auto ook heel moeilijk op temperatuur.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sweetangel
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 mar 2007
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door Sweetangel »

ik ga mijn pa verblijden met het goede nieuws hij is namelijk mijn automonteur hahahaha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Dan bedoel ik wel de kachelradiateur, niet de radiateur voor in de motorruimte.
Om de kachelradiateur te vervangen moet het dashboard er uit.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht