Diesel of LPG
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 27 nov 2010
- Laatste bezoek: 09 apr 2018 16:25
- Actief als: particulier
Diesel of LPG
Een collega van mij, die zelf in een belastingvrij Corolla
op diesel rijdt, heeft opnieuw de discussie aangezwengeld.
Op diesel rijden kost de helft van LPG.
Maar dan moet je geen Scorpio of Renault 25 nemen.
Met een Fuego zijn de mogelijkheden beperkt.
Dat wordt dan een turbo diesel uit het buitenland halen.
Maar ja...die turbo, daar moet ik niet bang voor zijn.
Groet, Meerten
op diesel rijdt, heeft opnieuw de discussie aangezwengeld.
Op diesel rijden kost de helft van LPG.
Maar dan moet je geen Scorpio of Renault 25 nemen.
Met een Fuego zijn de mogelijkheden beperkt.
Dat wordt dan een turbo diesel uit het buitenland halen.
Maar ja...die turbo, daar moet ik niet bang voor zijn.
Groet, Meerten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Diesel of LPG
Hoezo zou een 25 diesel geen optie zijn?
Het is niet de snelste auto maar daarvoor koop je ook geen oude diesel.
Wat de turbo aangaat is een beetje goede behandeling wel gewenst.
Niet gelijk met koude motor vol op het gas, eerst rustig warmrijden.
Niet met volgas aan komen rijden en gelijk de motor afzetten maar eerst even een minuutje laten lopen om de turbo tot stilstand te laten komen.
Op tijd onderhoud geven zodat de olie mooi dun en helder blijft.
Als je dit in acht neemt kan een turbo heel oud worden.
Ga je hem mishandelen, dan heeft de turbo niet het eeuwige leven.
Het is natuurlijk wel zaak dat de turbo in een goede conditie is bij aankoop van de auto.
Dat wil zeggen, niet teveel speling op de as, de slang die naar de inlaat of intercooler gaat moet van binnen niet zeiknat zijn van de olie en de schoepen dienen in een goede staat te zijn.
Dit is allemaal te controleren door de slang naar de intercooler / inlaat even los te schroeven en te voelen aan de as van de turbo.
Ook even een inspectiespiegeltje meenemen om de schoepen te kunnen controleren.
Als alles in orde is en je behandeld hem een beetje goed kan je gerust een auto met turbo aanschaffen.
Dit geldt trouwens voor alle turbo's, ook die van een moderne dCI of TCE.
Antonio.
Het is niet de snelste auto maar daarvoor koop je ook geen oude diesel.
Wat de turbo aangaat is een beetje goede behandeling wel gewenst.
Niet gelijk met koude motor vol op het gas, eerst rustig warmrijden.
Niet met volgas aan komen rijden en gelijk de motor afzetten maar eerst even een minuutje laten lopen om de turbo tot stilstand te laten komen.
Op tijd onderhoud geven zodat de olie mooi dun en helder blijft.
Als je dit in acht neemt kan een turbo heel oud worden.
Ga je hem mishandelen, dan heeft de turbo niet het eeuwige leven.
Het is natuurlijk wel zaak dat de turbo in een goede conditie is bij aankoop van de auto.
Dat wil zeggen, niet teveel speling op de as, de slang die naar de inlaat of intercooler gaat moet van binnen niet zeiknat zijn van de olie en de schoepen dienen in een goede staat te zijn.
Dit is allemaal te controleren door de slang naar de intercooler / inlaat even los te schroeven en te voelen aan de as van de turbo.
Ook even een inspectiespiegeltje meenemen om de schoepen te kunnen controleren.
Als alles in orde is en je behandeld hem een beetje goed kan je gerust een auto met turbo aanschaffen.
Dit geldt trouwens voor alle turbo's, ook die van een moderne dCI of TCE.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 27 nov 2010
- Laatste bezoek: 09 apr 2018 16:25
- Actief als: particulier
Diesel of LPG
Duidelijk een uitdaging, zo'n turbo diesel.
Maar daarom ook extra leuk en spannend.
Nu een mooi exemplaar vinden dat aan
alle voorwaarden beantwoordt.
Groet, Meerten
Maar daarom ook extra leuk en spannend.
Nu een mooi exemplaar vinden dat aan
alle voorwaarden beantwoordt.
Groet, Meerten
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 08 mei 2010
- Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Haarlem
Re: Diesel of LPG
Inderdaad Rossy.....zoals jij beschrijft hoe je moet omgaan met een turbodiesel, klopt !
Ik rijd ook nooit meer dan 15.000 km met de motorolie (en filter)...niet alleen voor de lagerschalen en cylinderwanden ed. prettig, maar ook voor de turbo.
Hoe de eerste eigenaar van mijn Kangoo DTI tot de 173.000 km ermee omgesprongen is, weet ik helaas niet (een Hovenier uit Boxtel), maar ik koester mijn motor vanaf het eerste moment dat ik hem aanschafte.
Hij loopt nu tegen de 3 ton aan, lekt nog geen druppel olie....dus mijn hulde voor de 1.9 DTI motor, die kan zich gerust meten met de diesels van PSA.
Hoe dat zit met de nieuwere DCI blokken, weet ik niet....heb daar nog geen ervaring mee, ik hoop dat deze DTI de 5 ton gaat halen.

Ik rijd ook nooit meer dan 15.000 km met de motorolie (en filter)...niet alleen voor de lagerschalen en cylinderwanden ed. prettig, maar ook voor de turbo.
Hoe de eerste eigenaar van mijn Kangoo DTI tot de 173.000 km ermee omgesprongen is, weet ik helaas niet (een Hovenier uit Boxtel), maar ik koester mijn motor vanaf het eerste moment dat ik hem aanschafte.

Hij loopt nu tegen de 3 ton aan, lekt nog geen druppel olie....dus mijn hulde voor de 1.9 DTI motor, die kan zich gerust meten met de diesels van PSA.

Hoe dat zit met de nieuwere DCI blokken, weet ik niet....heb daar nog geen ervaring mee, ik hoop dat deze DTI de 5 ton gaat halen.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Diesel of LPG
Ha Meerten,
Kijk eens hier: http://www.leboncoin.fr/voitures/307737766.htm?ca=12_s
Waag je deze gok?
Kijk eens hier: http://www.leboncoin.fr/voitures/307737766.htm?ca=12_s
Waag je deze gok?
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 777 Weergaves
-
Laatste bericht door Moontje1
-
- 3 Reacties
- 312 Weergaves
-
Laatste bericht door Scriba
-
- 2 Reacties
- 373 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 12 Reacties
- 1839 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic