Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Hallo,
Gisteren hoorde ik plots een getik onder de motorkap; enkele honderd meter verder gereden tot ik hem kon parkeren.
Motorkap opengedaan en ik bemerkte direkt dat de multieriem die loopt over de alternator voor de helft was doorgescheurd
heb de losse stukken afgeknipt ,en bemerkte dat het afschermplaatje die op de alternatorpolie zit was losgekomen en er tussen moet zijn geslagen ; heb hem naar de garage laten slepen en daar heeft men vast gesteld dat daardoor de distributieriem 4 tanden zou zijn versprongen ;terwijl hij nu toch openligt zal ik maar de distibutieriem laten vervangen lag er 48000 km erop (was wel nog niet aan vervanging toe) ;
Mijn vraag is zouden de kleppen in die korte tijd dat hij nog draaide schade heb kunnen oplopen?
Als het een 16 klepper is dan is het antwoord JA.
Waarschijnlijk is het getik afkomstig geweest van de kleppen die toen krom geslagen werden.
Maar de garage zal je dit ook wel vertellen.
mvg WillemS
Het getik was de slierten van de riem die rond sloegen,de rest van de riem was rond de as gedraaid,en had de distributieriem vier tanden opgeschoven; nu ik heb de motor direkt kunnen stilleggen en met een nieuwe distributieriem en spanbkok loopt hij weer goed ,heb geluk gehad.
bedankt voor de respons
groeten eddyboe
De distriebutieriem is vier tanden versprongen door de slierten van de multieriem die er rond geslingerd zijn en overal tussen zaten?
Span en looprollen zijn vervangen.Met 158000 km op de teller hoop ik hem nog enige tijd op de baan te houden.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ratelend geluid :
Bij het starten hoorde ik voor t eerst een soort ratelend geluid in de motor.
Deed me denken aan kleppen-geluid .
Wie denkt dit te herkennen. Ik heb het opgenomen (mp4)
Bij welke Km.stand moet de riem vervangen worden preventief om géén motorschade op te lopen,
ook niets van te vinden in boekje of bij Renault onderhoud :cry2: