Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door c7rl »

Beste allen, heb al poosje dat auto alléén koud weifelend "opstart", start wel maar moeilijk heeft een paar seconden gevoel of ie niet genoeg lucht of mengsel krijgt moet dan ff beetje gas bij geven, slaat niet af.

Nu heb ik ook al wellicht net zo lang bij de koude start zo'n tractor geluid alsof de uitlaat lek is. Dat heb ik gemeld en na vijven en zessen zijn ze erachter bij de delaer dat het geluid bij het uitlaatspruitstuk afkomt en daar lekt, hetzij een pakking hetzij uitlaatspruitstuk defect. kosten 730 voor pakking en a 930 euro pakking en spruitstuk.

Kan dit het probleem zijn van haperende koude start (dat geluid hoor je ook alleen bij de koude start) en waarom is deze reparatie zo duur?
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door WillemS »

Bij deze wagen(ik heb dezelfde) komt het wel voor dat de koelvloeistof sensor defekt raakt en aangezien die mede het mengsel regelt zal bij koude start te weinig brandstof worden ingespoten aangezien de sensor dan al aangeeft dat de motor warm/heet is. Bij mij gaf de sensor 134 graden aan.
Sensor kost zo'n 20 euro maar bij de dealer 47,50. Het is overigens goed te meten met een diagnose apparaat.
Spruitstuk en pakking zijn niet de hoofdmoot van de kosten het is het arbeidsloon aangezien het een tijdrovende klus is.
mvg.WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door c7rl »

beste reageerder,

uitlaatspruitstuk is niet kapot maar is niet meer recht als ze deze tegen de "meetlat" aanleggen.

Kan dat of is dat heel raar?
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door mechanic »

Dat kan zeker, je ervaart het immers nu zelf ook.
Door het wisselend heet/koud worden vervormd het materiaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door c7rl »

mechanic schreef: 13 okt 2020 14:30 Dat kan zeker, je ervaart het immers nu zelf ook.
Door het wisselend heet/koud worden vervormd het materiaal.
ok het is niet zo dat het door een of andere reden extra te heet is geworden oid?
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door mechanic »

Welk spruitstuk betreft het, de achterste?
Dat is een gekende zwakke plek natuurlijk van de espace v6, de motor zit vrijwel klem tegen het schutbord en heeft moeite met warmte afvoering.

In bijv. de laguna 2 met dezelfde motor is dit probleem een stuk minder/tot niet aan de orde daar de motorruimte groter is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door Renault47 »

ik ben zo vrij om een mogelijke bijdrage te leveren aan de oplossing van het startprobleem. De ts geeft in het eerste bericht de weifelende en haperende koude start aan, zoals ik dat vorig jaar ook heb ervaren met mijn Vel Satis (ook met de 3.5V6 motor). De auto sloeg telkens gelijk aan maar had enkele seconden grote moeite het juiste toerental te vinden. Het leek wel of de basisinstelling van het gasklephuis verdwenen was. Ik heb het gasklephuis gereinigd en het probleem is niet meer teruggekomen. In eerste instantie leek het gasklephuis nauwelijks vervuild, maar op de plaats waar de vlinderklep sluit zit een soort verdieping (richel) in de wand van het gasklephuis. Daar zat het aangekoekte vuil. Mocht je dit zelf willen doen, je moet de vlinderklep voorzichtig horizontaal drukken als je de wand reinigt. Lukt het bij de Espace om de schoonmaak te doen zonder het gasklephuis te demonteren, dan is dat mooi meegenomen. Als je het gasklephuis er af moet halen heb je een nieuwe pakking nodig en -in mijn geval- was de levertijd bijna twee weken.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Espace IV 3.5V6 ph II weifelend / haperend koud starten

Bericht door c7rl »

Renault47 schreef: 14 okt 2020 12:27 ik ben zo vrij om een mogelijke bijdrage te leveren aan de oplossing van het startprobleem. De ts geeft in het eerste bericht de weifelende en haperende koude start aan, zoals ik dat vorig jaar ook heb ervaren met mijn Vel Satis (ook met de 3.5V6 motor). De auto sloeg telkens gelijk aan maar had enkele seconden grote moeite het juiste toerental te vinden. Het leek wel of de basisinstelling van het gasklephuis verdwenen was. Ik heb het gasklephuis gereinigd en het probleem is niet meer teruggekomen. In eerste instantie leek het gasklephuis nauwelijks vervuild, maar op de plaats waar de vlinderklep sluit zit een soort verdieping (richel) in de wand van het gasklephuis. Daar zat het aangekoekte vuil. Mocht je dit zelf willen doen, je moet de vlinderklep voorzichtig horizontaal drukken als je de wand reinigt. Lukt het bij de Espace om de schoonmaak te doen zonder het gasklephuis te demonteren, dan is dat mooi meegenomen. Als je het gasklephuis er af moet halen heb je een nieuwe pakking nodig en -in mijn geval- was de levertijd bijna twee weken.
Hoi bedankt voor je reactie, je verteld precies wat ik ervaar, het is ook ontstaan nadat hij een paar weken stil stond ivm de corona lockdown in het voorjaar. Dus het zou heel goed kunnen aangezien de motor ook "bekend"staat om de vervuiling van de inlaat door carterdampen.

Toegevoegd in 1 minuut 59 secondes:
mechanic schreef: 13 okt 2020 18:02 Welk spruitstuk betreft het, de achterste?
Dat is een gekende zwakke plek natuurlijk van de espace v6, de motor zit vrijwel klem tegen het schutbord en heeft moeite met warmte afvoering.

In bijv. de laguna 2 met dezelfde motor is dit probleem een stuk minder/tot niet aan de orde daar de motorruimte groter is.
Is vervangen en loopt weer zonder te starten als een tractor!
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht