Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

Beste Renault rijders,

Ik zoek een grote auto om 4 jonge kinderen in te vervoeren. Nu is mijn oog op de Grand Espace gevallen omdat ie echt enorm is, en ik zoek gewoon een ruime auto waar wij met zijn allen met gemak in passen. Ik vind het ding ook een beetje goed eruitzien, en de Grand Espace is ook eens een klap goedkoper dan een vergelijkbare Sharan/Alhambra.

Maar nu zie ik dat de prijzen van de phase 2 behoorlijk zijn gezakt. Wat ik mij afvraag, wat zijn de echt potentiele zwakke punten van deze kar als ik eentje met meer dan 2 ton zou aanschaffen. Motor wordt de 2.0T met 170 pk.

Ik heb verschillende topics hierover gelezen maar ik wordt er niet echt heel wijzer van, dat de turbo kan sneuvelen is logisch bij een benzine turbo blok, maar voor de rest?

Een phase 1 overweeg ik niet, juist omdat in de phase 2 veel problemen zijn opgelost.

Mvg, en alvast een fijn nieuw jaar!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door renault15.17 »

Als je de turbo netjes behandeld gaat deze makkelijk het hele autoleven mee, je weet alleen niet hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen is. Ik rijdt nu 3,5 jaar Espace IV (2.0T van 2008) en heb nog heel weinig problemen gehad. Een keer een injector die dienst weigerde maar dat was het wel. Verder een probleemloze, heerlijke auto die zo'n beetje alles kan.

Doordat het een grote, zware auto is, moet je wel rekening houden met hoge(re) onderhoudskosten. Banden, remmen ed. slijten relatief snel en zijn niet goedkoop.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

Electronica euvels,airco perikelen etc zijn deze auto niet vreemd,ook de phase 2 niet.
De turbo heeft ook als je er goed mee omgaat niet het eeuwige leven,doordat deze zo kort op het schutbord zit zijn er koelingsproblemen.

Het onderstel is door het gewicht inderdaad vlot aan slijtage onderhevig. Stuurkogels,veren,schokdempers etc.
De motor zelf is degelijk,tijdig de distributieriem vervangen is wel noodzakelijk.
Als er nog een watergekoelde dynamo op zit is dat een bron van ellende,samen met de dempende krukaspoulie. Laatst genoemde elke riemwissel vervangen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Derk GTT »

Bij ons ook weinig grote problemen.

Laatst wel de bakolie vervangen wat een duidelijk verschil opleverde. Handgeschakelde 6 bak is volgens mij ook minder storinggevoelig dan de automaat.

Zoals gezegd bij de turbo weet je het nooit, elk jaar olie verversen wordt bij deze motor wel aanbevolen. Vooral vanwege de turbo.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

De pk6 handgeschakelde transmissie is er een in het matig segment. Deze sneuvelde in de begin jaren àllemaal.
De automaat is bij goed onderhoud een prima transmissie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Derk GTT »

OK. Weer wat geleerd.

Automaat vergt wel regelmatiger verversen of flushen en of dat met een km stand van 200k+ altijd gedaan is is dan ook weer de vraag. Dit zou natuurlijk kunnen blijken tijdens een proefrit.

Wat zijn trouwens de zwakke punten van de pk6 ?
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Rij zelf nu 3,5 jaar en 120.000 km in een 2.0 dCi en bevalt me erg goed.
Heb zelf ook 4 jonge kinderen en er is eigenlijk geen andere auto welke zoveel ruimte heeft als een Grand Espace.
Vooral met de stoelen op rails kan je goed uit voeten, veel andere merken hebben namelijk "vaste" stoelen erin zitten.

Over de 2.0T kan ik weinig zeggen, wel over het onderhoud.
Rij zelf met een winter en zomerset. De 17 inch zomerbanden hebben het 50.000 km uitgehouden, 2 van de 4 winterbanden ook 45.000km.
Ben nu overgestapt op een zomerset met 18 inch, geen idee nog hoelang deze het vol gaan houden, denk rond de 40.000km.
Heb bij 225.000km de schokdempers voor en achter vervangen, als je dit zelf doet scheelt dit erg in de kosten. Was totaal 340 euro totaal kwijt.
Remmenblokken voor gaan ongeveer 70.000km mee, schijven zitten er nu 120.000km op en zijn nog goed. Remblokken achter ongeveer 90.000km.

Ik doe bijna al het onderhoud zelf, dit scheelt ook aanzienlijk in de kosten.
Haalde eerste de onderdelen netjes bij de Renault dealer, nu via het www.
Hier koop ik dezelfde onderdelen voor een fractie van de prijs.
Renault maakt zelf ook geen onderdelen maar verkoopt deze van een ander merk met een extra Renault stickertje erop.
Remblokken zijn bijvoorbeeld van Ferodo, motorsteunen van Febi en schokdempers van Kayaba.
Bij een motorsteun van Febi meegemaakt dat de Renault logo's van de steun zijn gefreesd en er alleen Febi op stond.
Ipv 95 euro bij de dealer betaalde ik er 35 inclusief verzendkosten voor ;)

Navigatie zou ik me niet op blindstaren, de laatste updates zijn uit 2012.

Het is en blijft een geweldige ruime auto, de opvolger van mijn huidige Grand Espace over een paar jaar zal er een van de laatste serie zijn (Phase 4).
Er zijn namelijk weinig auto's die zoveel gemak, comfort en veiligheid bieden.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door demi »

yup schreef:Beste Renault rijders,

ik zoek een ruime auto de Grand Espace de phase 2 met meer dan 2 ton, Motor wordt de 2.0T met 170 pk.
wat zijn de echt potentiele zwakke punten van deze kar
Het verbruik......hij lust de benzine graag, zo een 13,7 ltr op 100 km gemiddeld :shock:
Bij een versie met ingebouwde navi, zijn update CD's bijna niet meer te krijgen, meen dat de laatste update gaat tot 2012

Niet alle problemen die de pH1 had zijn opgelost bij de pH2. softwarematig is wel hier en daar een update gekomen maar mechanisch en technisch is er nog veel hetzelfde gebleven en zo ook de minpunten dus.

Je moet mazzel hebben met degene waar je keuze op is gevallen maar als je het onderhoud niet zelf kunt en je bent afhankelijk van een reguliere monteur / garage of de Dealer dan is het een duure jonge.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

Euvels met de pk6 transmissie variëren,meest voorkomende problemen zijn lager problemen en geluiden. Compleet ontplofte lagers,vastgelolen tandwielen etc.
Moeilijk schakelen,kraken etc.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door renault15.17 »

@ Demi, ik haal met gemak 10 l of minder per 100 km dus of dat nou aan de auto ligt. :wink:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door demi »

renault15.17 schreef:@ Demi, ik haal met gemak 10 l of minder per 100 km dus of dat nou aan de auto ligt. :wink:
@renault15.17
de 2ltr 16v turbo die ik had die haalde ook met gemak 9ltr per 100km ……. op de snelweg met de cruise control aan en niet harder dan 100km/h rijden. dan was hij op zijn zuinigst. maar het gemiddelde resulteerde toch in een andere teleurstellende tellingen. De rondjes om de kerk en boodschappen doen en kids naar school en door de stad cruisen dan is hij toch aan de slurpende kant en kwam er een gemiddelde uit van boven de 13ltr per 100km

Nu woon ik dan wel aan de grensstreek, waar de benz. ongeveer 25 tot 30 cent per ltr. goedkoper is dan op Nederlands grondgebied maar toch....het hakte er wel in en dan gaat er ook nog eens zo een 75 tot wel 80 ltr. in per tankbeurt en bijna om de 2 weken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

En topic starter ben je al wijzer geworden?

Ik rij nu de tweede espace 4 ph 2 compleet dealer onderhouden. Ik heb deze dus bij de dealer aangeschaft met 1 jaar garantie en gelukkig maar. Ik heb nu een 3,5v6 ph 2 . Problemen na aankoop onder garantie gefixed: schokbrekers voor tweede keer na 80dkm defect, achterruit defect, deurstoppers defect, motorsteun defect, koplampsproeiers defect, accu defect. Dus dat valt wel mee allemaal. Koppeling en distributie geen kosten ivm automaat en ketting.

Mijn vorige espace was een 2.0 16v ph2 gekocht bij 140dkm. Ervaring dat tot 190dkm probleemloos gereden is daarna: Twee keer aircopomp stuk ( 1 keer in de vakantie), schokbrekers voor lek/stuk, druklager lek (komt veel voor) dus compleet koppeling vv, Handbak begon later stroef te schakelen en dat was ronde de 220dkm en toen moest ook de distributie. De remschijven achter zijn mega duur daarin zitten namelijk ook de lagers in (550 setje bij de dealer, 275 op internet). Toen was ik het zo zat met de hoge kosten heb ik hem maar ingeruild voor een volvo v70 7 persoons.

Zorg dat je een goed onderhouden espace koopt of je zorgt dat je genoeg reserves achter de hand hebt.
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

De onderhoudskosten maken me wel een beetje bang eerlijk gezegd, heb een Zafira, gekocht bij 218k, staat nu op 258k (3 jaar tijd) en enige wat echt is kapotgegaan is luchtmassameter (100 euro nieuw), kachelbediening (20 euro sloop) en thermostaat (100 euro nieuw). Voor de rest zaken zoals distributieriem, bougies, filters, olie enzo maar dat is gewoon regulier onderhoud.

Je gaat zeggen ben je gek geworden waarom rij je er dan niet mee door, sjah met een 4e op komst is een Zafira niet handig.

Galaxy, Alhambra, Sharan zijn serieus duurder dan een vergelijkbare Grand Espace.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

Slijtage onderdelen voor de espace 4 zijn via het www goedkoop te krijgen. Remmen,stuur/ophangingsdelen,service onderdelen etc..
Banden zijn een dingetje,die zijn duur in 17/18 inch.

De distributieriem is in zijn geheel een redelijk dure,waterpomp/multiriemset/krukaspoulie,bij de turboloze benzine motor de nokkenasversteller.
Maar ook.weer niet buitensporig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

Wat ik begrepen heb is dat de espace 4 PH II na de jaren 2007 en 2008 ook nog kwalitatief beter is geworden (die ph II die ik had daar zijn ook nog modificaties op gekomen net als de schokbrekers) maar alles komt en staat met goed onderhoud. Je kunt best een jonge espace kopen met wat meer kilometers als ie maar goed onderhouden is volgens de juiste intervallen. Die onderhoud intervallen kun je gewoon per model bij de dealer opvragen. Veel kun je ook zelf doen zoals eerder geopperd. Je zou ook voor een 2.0dci kunnen gaan zeer betrouwbaar maar mega duur in de wegenbelasting. Ik heb zelf ook 4 kinderen en ja het is ideaal, een espace of grande verschilt niet heel veel (behalve met parkeren is 20cm langer) alleen de achterste stoelen kunnen lekker in de lig stand. Je kan trouwens altijd een aankoopkeuring bij de renault dealer bij je in de buurt laten doen voordat je tot koop overgaat. Aan welk bouwjaar km stand en prijsklasse zit jij aan te denken dan?
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

mechanic schreef:
De distributieriem is in zijn geheel een redelijk dure,waterpomp/multiriemset/krukaspoulie,bij de turboloze benzine motor de nokkenasversteller.
Maar ook.weer niet buitensporig.
daar kun je rekening mee houden met de aankoop natuurlijk bij 240dkm zou dat gebeurd moeten zijn of om de 6 jaar:

Benzine varianten geproduceerd vanaf 2002
Renault Espace IV 2.0 (tot 10/2007) = 120 000 Kilometer of 6 jaar;
Renault Espace IV 2.0 (vanaf 11/2017) = 120 000 Kilometer of 5 jaar;
Renault Espace IV 2.0 Turbo = 120 000 Kilometer of 5 jaar;
Renault Espace IV 3.5 V6 = Distributieketting.
Diesel varianten geproduceerd vanaf 2002
Renault Espace IV 1.9 dCi = 120 000 Kilometer of 5 jaar;
Renault Espace IV 2.0 dCi = Distributieketting;
Renault Espace IV 2.2 dCi = 120 000 Kilometer of 5 jaar;
Renault Espace IV 3.0 dCi = 200 000 Kilometer of 10 jaar
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Ik weet niet of je zelf een beetje handig bent maar via het www is een Espace goed zelf te onderhouden.

Gemiddelde prijzen van merken zoals ATE, Ferodo, Febi, Kayaba
Setje blokken voor : 35/40 euro
Setje blokken achter: 30/35 euro
Schijf voor: 70 euro per stuk
Remschijf achter incl. lager: 80 euro per stuk
Schokdemper voor: 75 euro
Schokdemper achter: 75 euro
Motorsteun: 40-80 euro afhankelijk welke.
Koppelstangen: 35 euro voor 2
17 inch Michelin banden zijn rond de 150 per stuk.

Beurtjes doe ik zelf en de olie bestel ik online. De Elf 5W30 C3 welke in mijn 2.0 dCi hoort bestel ik voor 6,20 per liter, bij de dealer is het bijna 3x zo duur.

Heb zelf werkplaatshandboeken en YouTube is veel te vinden dus het is goed zelf te doen. Op deze manier is een Espace goed te rijden.

Je moet goed onthouden dat Renault zelf niks maakt maar gewoon onderdelen van andere toeleveranciers verkoopt met een extra Renault logo erop.

Op mijn originele Renault blokken staat namelijk gewoon Ferodo, schokdempers Kayaba en motorsteun Febi... Het extra logo erop en t andere doosje maken het duur. ;)


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

Altijd 120.000km/5jaar bij de benzine motoren.

Merkloze onderdelen zijn vaak evengoed prima,bijvoorbeeld bij remmen is de voorbereiding erg belangrijk en van meer invloed dan het merk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

Slijtagedelen koop ik al jarenlang van het internet, dus remmen met ingebouwde lagers enzo daar schrik ik niet zo van. Ik heb toevallig op een onderdelensite naar de onderdelenprijzen gekeken dat valt me serieus wel mee, ook distributieset (met krukaspoelie). Ik neem de auto gewoon mee naar mijn vaste garage met onderdelen en dan sleutelt ie alles erop. Ik heb geen tijd en zin om zelf eraan te sleutelen (kan het wel, bij moeilijkere klussen neem ik pa mee).

Wat mij wel laat schrikken zijn: elektronicaproblemen, aircoproblemen (werkende airco is een MUST) en bak problemen zoals iemand hierboven heeft aangegeven. Want dat zijn potentiële 4 cijferige problemen.

Ik wil het liefst vanaf bouwjaar 2008 eigenlijk en niet ouder, liever een nieuwere met meer km's dan een oudere met weinig km's. Phase 1 kijk ik niet eens naar. Phase 2 prijzen zijn zo gezakt dat die interessanter zijn. Eentje met 200+ km's schrik ik niet van, want daar is de prijs naar. En ik zie het zo je houd dan meer geld over voor onvoorziene zaken. En eentje met een hele lage km stand (dus onder de 150k) kost serieus de hoofdprijs en dat vind ik dan niet zo interessant meer. Dan koop ik liever een Sharan / Alhambra (sorry :lol: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 17
Berichten: 15959
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door mechanic »

De watergekoelde dynamo's geven bovengemiddeld vaak problemen. Ook dit is een relatief kleine klus welke geen hoofdprijs kost.

Airco pompen lopen regelmatig vast,goed airco onderhoud is ook een must. Ook.de stekker op.de pomp zorgt vaak voor niet werkende airco,echter alles is wederom relatief goedkoop en je komt overal goed bij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Toen bij ons nummer 4 op komst was stond ik voor dezelfde keuze.
Gekeken naar een Galaxy, S-MAX, Alhambra en Sharan.
De Galaxy en S-MAX vielen af door de vaste stoeltjes. De achterste stoelen bij de Galaxy zitten op een vaste plaats en zijn geen volwaardige stoelen. Vooral bij de S-MAX waren deze helemaal erg klein en zaten deze tegen de achterruit aan. Gaf niet echt een veilig gevoel, ook was er geen kofferruimte meer over.
Bij de Sharan en Alhambra zit je met vaste stoelen en deze zijn beduidend kleiner van binnen. Bij het nieuwere type zit je weer met 2 opklapbare stoeltjes.

De kracht van de Grand Espace is dat de stoelen op een rails staan, je bent dus heel flexibel met je indeling. Zelfs met de stoelen in de achterste stand kan je je boodschappen of een buggy makkelijk kwijt.
Wij hebben 4 kinderen van 2, 4, 5 en 6 jaar buggy gaat soms nog mee.
Wij hebben de indeling 2 stoelen achterin en op de middelste rij de linker en middelste stoel erin. Hierdoor kan je makkelijk instappen en kan de hond ook makkelijk liggen. Rijden ook wel eens met de stoelen naar elkaar toe kijkend. De middelste rij dus andersom.

Heb hiervoor 2 SEAT Leon's en daarna 2x een Passat Variant gehad. Mede door de hoge kosten welke ik met de Passats heb gehad was dit ook een reden om niet voor een auto uit de VAG stal te gaan. Onvoorstelbaar wat daar allemaal kapot gaat... Ook mbt garantie niet zaligmakend... Vooral met carrosseriegarantie mbt roest.

Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, maar dit waren mijn beweegredenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

Thomas84 schreef:Toen bij ons nummer 4 op komst was stond ik voor dezelfde keuze.
Gekeken naar een Galaxy, S-MAX, Alhambra en Sharan.
De Galaxy en S-MAX vielen af door de vaste stoeltjes. De achterste stoelen bij de Galaxy zitten op een vaste plaats en zijn geen volwaardige stoelen. Vooral bij de S-MAX waren deze helemaal erg klein en zaten deze tegen de achterruit aan. Gaf niet echt een veilig gevoel, ook was er geen kofferruimte meer over.
Bij de Sharan en Alhambra zit je met vaste stoelen en deze zijn beduidend kleiner van binnen. Bij het nieuwere type zit je weer met 2 opklapbare stoeltjes.

De kracht van de Grand Espace is dat de stoelen op een rails staan, je bent dus heel flexibel met je indeling. Zelfs met de stoelen in de achterste stand kan je je boodschappen of een buggy makkelijk kwijt.
Wij hebben 4 kinderen van 2, 4, 5 en 6 jaar buggy gaat soms nog mee.
Wij hebben de indeling 2 stoelen achterin en op de middelste rij de linker en middelste stoel erin. Hierdoor kan je makkelijk instappen en kan de hond ook makkelijk liggen. Rijden ook wel eens met de stoelen naar elkaar toe kijkend. De middelste rij dus andersom.
Dit is dus EXACT de reden waarom ik een Grand Espace wil. De enigen die qua ruimte kunnen tippen zijn echte busjes, Mercedes Vito / VW Transporter etc. benzine versies van die zijn niet vindbaar en zijn schreeuwend duur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

76-er
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 186
Lid geworden op: 28 mei 2009 13:03

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door 76-er »

Wij rijden nu sinds een jaar of 9 in een Ph2. 2.0T uit 2006 met nu ongeveer 250k op de teller.
Eigenlijk erg weinig problemen, wel een keer blijven staan door een kapotte bobine. Het laatste jaar verschijnt heel af toe het bericht 'inspuiting controleren' en soms springt de motor dan naar een failsafe modus waardoor je niet harder dan 50 kan. Auto even aan de kant, alles uit, alles weer aan en hij doet het weer. De dealer kan niet vinden waar het aan ligt, soms is het een probleempje met het gaspedaal. Ik zit er niet mee.


Algemeen: de fijnste auto die ik ooit gehad heb. MPV, surfauto, bestelwagen, verhuiswagen, het halve elftal past er in, complete kinderfeestjes, halve camper, vuilniswagen, vrachtwagen, enzovoort enzovoort. Hij gaat hier pas weg als het écht niet meer gaat. En dan wil ik eigenlijk weer dezelfde auto terug, maar ja, Renault bouwt helaas geen echte Espaces meer. :fp: :discuss:

Tja, duur in het gebruik is ie wel. Echt veel kilometeres rijden we er niet mee (max. ongeveer 17.000 p.j) en het is onze enige auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Wat voor verbruik heb je ongeveer?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

76-er
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 186
Lid geworden op: 28 mei 2009 13:03

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door 76-er »

Gemiddeld 1 op 10, relatief veel korte stukjes, plus moeders heeft nogal een zwaar rechtervoetje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

mechanic schreef:De watergekoelde dynamo's geven bovengemiddeld vaak problemen. Ook dit is een relatief kleine klus welke geen hoofdprijs kost.

Airco pompen lopen regelmatig vast,goed airco onderhoud is ook een must. Ook.de stekker op.de pomp zorgt vaak voor niet werkende airco,echter alles is wederom relatief goedkoop en je komt overal goed bij.
In Enschede en Den haag zit een pandje dat gerund word door een paar Spanjaarden die van alle merken de aircopompen reviseren en revisie pompen hebben. Daar heb ik de tweede keer de pomp laten vervangen en door laten spoelen. Inclusief alles was ik nog geen 350 euro kwijt! Inderdaad die schijven achter kosten geen drol meer zie ik op het www standaard zit daar ATe onder.
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

76-er schreef:

Algemeen: de fijnste auto die ik ooit gehad heb. MPV, surfauto, bestelwagen, verhuiswagen, het halve elftal past er in, complete kinderfeestjes, halve camper, vuilniswagen, vrachtwagen, enzovoort enzovoort. Hij gaat hier pas weg als het écht niet meer gaat. En dan wil ik eigenlijk weer dezelfde auto terug, maar ja, Renault bouwt helaas geen echte Espaces meer. :fp: :discuss:
Tja en altijd lachen bij de ikea als je andere iets ziet inladen, in de espace kan zonder de achterste 5 stoelen een complete uitzet meegenomen worden :mrgreen:
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

76-er schreef:Gemiddeld 1 op 10, relatief veel korte stukjes, plus moeders heeft nogal een zwaar rechtervoetje.
Ik vind dat serieus goed, mijn Zafira (1.8 16v 125 pk handbak) loopt met normaal tussen de 1:10 (zonder airco met weinig stadsverkeer) tot 1:8 (zomer, veel stadsverkeer en altijd airco aan).

Belangrijkste USP van de Grand Espace vind ik dat zelfs met de achterstoelen overeind je gewoon een kinderwagen achterin kan pleuren. Voor een MPV is ie gewoon reusachtig. Dat ie duur in gebruik is, sjah mijn Zafira is ook een alcoholist dus ik ben wel wat gewend... En de Espace zal zeker minder toeren maken op de snelweg, want ik word hoorndol van het lawaai (130 km/u is gewoon 3500 tpm :fp: ).

Ander vraag, soms zie ik ze weleens met airco achter (dus ook bediening achter). Hoe werkt dat, want bij de Sharan en Alhambra heb je standaard ventilatie achter dat vanuit het voorpaneel te bedienen valt. Achter bediening is er niet, maar ventilatiegaatjes bovenin is wel optioneel, zonder ventilatiegaatjes gaat het via de voetenventilatie ofzo. Of heeft de Grand Espace standaard geen aparte ventilatie voor achter ofzo? Of werkt dat tegelijk met de voorzijde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Je hebt voor de tweede en derde zitrij totaal 4 luchtroosters in het plafond.
Deze kan je open of dicht zetten en naar een bepaalde plek richten.
Vanuit de centrale bediening voor kan je kiezen wel of heen lucht naar achter toe. Temperatuur is gelijk aan die van voor.

Zit er bediening in de achterdeuren dan kan je vanuit daar apart de luchthoeveelheid regelen voor die zijde van de achterkant.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
yup
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jul 2011 19:56
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door yup »

Kijk dat soort informatie is interessant thx! Bij de Alhambra/Sharan (ouwe type tot 2010) is het zo dat er altijd kachelbediening achter is (alleen vanaf voorzijde d8 ik) maar dat de luchtroosters boven in het dak optioneel zijn.

Maar wat ik me afvraag: kan je de ventilatorsnelheid apart bedienen achter? Of is het zo, wat de snelheid voor is, dat is de snelheid achter ook? Bij de Sharan/Alhambra (dus weer ouwe type) kan je de achterste kachelventilator snelheid apart bedienen. Ow jah, natuurlijk is dit triviale informatie, maar toch vind ik het leuk om te weten. Ik ben een echte airco-man en ik kan niet zonder airco rijden. Tijdens vakantie rij ik altijd met de airco aan en ook de kids vinden dat lekker. Uiteraard niet te koud tijdens hete dagen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

yup schreef:Kijk dat soort informatie is interessant thx! Bij de Alhambra/Sharan (ouwe type tot 2010) is het zo dat er altijd kachelbediening achter is (alleen vanaf voorzijde d8 ik) maar dat de luchtroosters boven in het dak optioneel zijn.

Maar wat ik me afvraag: kan je de ventilatorsnelheid apart bedienen achter? Of is het zo, wat de snelheid voor is, dat is de snelheid achter ook? Bij de Sharan/Alhambra (dus weer ouwe type) kan je de achterste kachelventilator snelheid apart bedienen. Ow jah, natuurlijk is dit triviale informatie, maar toch vind ik het leuk om te weten. Ik ben een echte airco-man en ik kan niet zonder airco rijden. Tijdens vakantie rij ik altijd met de airco aan en ook de kids vinden dat lekker. Uiteraard niet te koud tijdens hete dagen!

Dat ligt aan de uitvoering:
Links en rechts is qua temperatuur apart instelbaar vanaf de expression bij de bestuurder en de bijrijder. Bij de tweede zitrij zit afhankelijk van de uitvoering (privilege en initiale) de mogelijkheid om de blower snelheid apart te regelen.
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 mei 2013 13:26
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Scharwoude

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Derk GTT »

De airco is bij de Espace wel een dingetje.

Kan soms bij een lange rit ergens in het systeem iets dichtvriezen (ontwerpfout) waardoor hij het niet doet. Even een paar minuten laten ontdooien en je kunt er weer even tegenaan.

Afgelopen zomer naar Spanje geen last van gehad, maar heb het hier wel een paar keer voorbij zien komen.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

c7rl
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 69
Lid geworden op: 10 dec 2013 21:52
Actief als: particulier

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door c7rl »

Derk GTT schreef:De airco is bij de Espace wel een dingetje.

Kan soms bij een lange rit ergens in het systeem iets dichtvriezen (ontwerpfout) waardoor hij het niet doet. Even een paar minuten laten ontdooien en je kunt er weer even tegenaan.

Afgelopen zomer naar Spanje geen last van gehad, maar heb het hier wel een paar keer voorbij zien komen.
Nog nooit meegemaakt met de espace, overigens wel met mijn airco in de volvo V70 omdat dan de verdamper dan helemaal bevriest en er geen lucht meer door kan die gekoeld word...zou ook zoiets kunnen zijn...moet dan airco uitzetten om te ontdooien...klinkt als hetzelfde...
Renault grande espace IV Phase II initiale 3.5 V6 2006 100% dealer onderhouden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door renault15.17 »

Hier ook nooit problemen met de airco gehad, zelfs niet tijdens de laatste vakanties toen de temperaturen toch af en toe tegen de 40°C liepen.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Grand Espace 4 phase 2 met hoge km stand (benzine)

Bericht door Thomas84 »

Derk GTT schreef:De airco is bij de Espace wel een dingetje.

Kan soms bij een lange rit ergens in het systeem iets dichtvriezen (ontwerpfout) waardoor hij het niet doet. Even een paar minuten laten ontdooien en je kunt er weer even tegenaan.

Afgelopen zomer naar Spanje geen last van gehad, maar heb het hier wel een paar keer voorbij zien komen.
Vaak ik je droger dan verzadigd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht