Groot onderhoud achter de rug

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 15 aug 2011 19:45

Groot onderhoud achter de rug

Bericht door Ruud1984 »

Beste mensen,

de laatste tijd wat duurdere reparaties laten uitvoeren aan mijn Megane.
3 weken geleden zijn de achterste schokdempers vervangen, 1 schokdemper was gebroken.
Het scheen een hels karwei te zijn geweest om de bussen eruit te krijgen.
Ik had altijd gedacht dat de wagen achter mee was verlaagd, maar dit bleek niet zo te zijn.
De wagen staat nu weer een stuk hoger. Voor is de wagen wel 35 mm verlaagd.
Er zitten nu 2 Monroe Reflex-dempers onder, en de wagen rijd weer een stuk lekkerder.

Vorige week is de distributieriem vervangen, incl waterpomp, spanrollen en multiriem. Ook bleken er nog 2 looprollen van de multiriem stuk te zijn, dus die meteen meevervangen.
Koelvloeistof ook meevervangen natuurlijk.
En samen met de oliewissel en bougies vervangen is de wagen weer tiptop.

In december staan de achterremmen op de agenda, deze zijn namelijk echt ver op.

Nu was ik van plan om het rijcomfort (eerder het veercomfort ivm drempels etc) te verhogen.
Volgens de garagist kon ik door aan de voorzijde andere dempers te monteren, het comfort weer verhogen.
Ik wil dit graag doen omdat ik bijna geen enkele drempel comfortabel overkom, en alleen snelheden onder de 15 km/h het drempelrijden draaglijk maken.
Ik vind de wagen goed staan met de verlaging, en de wegligging is zeer goed te noemen.
Het zou erg duur worden om veren èn dempers te moeten gaan vervangen, dus als alleen al met andere dempers een noemenswaardig verschil kan worden bereikt ben ik ook al tevreden.

Graag even uw advies...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Bericht door WillemS »

Wellicht zijn er voor jouw wagen Koni demper te leveren die zijn afstelbaar, vind je ze dan te slap dan draai je ze gewoon wat strakker. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ruud1984
lid
lid

Bericht door Ruud1984 »

Maar is het niet zo dat de veer verantwoordelijk is voor de stugheid van de wagen?
Of word dit bepaald door het type schokdemper?

Er zitten nu gele veren onder (geen koni) die 35 mm verlagen.
Merk schokdempers is onbekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Een demper dempt de veerbeweging. Het belangrijkst is de demping van de uitgaande slag, dus als de wagen omhoog komt. Over een drempel heb je met oude of slechte demping dat je wagen bijna helemaal uit de veren komt en de inzittenden met hun hoofd tegen het plafond. Een goede schokdemper zorgt ervoor dat de omhoog gaande beweging wordt gedempt zodat het wegkontakt behouden blijft. De veren zorgen voor een soepele beweging, dit kan ook bij verlagingsveren, maar deze worden vaak stugger gemaakt omdat de veerweg minder is dan bij originele. Dit is iets anders dan demping. De rijeigenschappen dienen goed op elkaar te worden afgestemd, anders krijg je een "Bokkenwagen". SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

De grote vraag is HOE hij nu verlaagd is???? dat is van groot belang.
Het kan op de volgende manieren:
- goedkoop en zeer weing comfort / stuiteren
dit doe je door alleen de veren te vervangen, meestal 35mm/40mm
- gemiddeld en redelijk comfort
dat doe je door een schroefset van middelmatige kwaliteit te nemen
- prijzig en kwalitatief uitstekend
dan neem je een schroefset van een gerenomeerd A-merk
denk dan aan prijzen vanaf €1250,- en hoger
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ruud1984
lid
lid

Bericht door Ruud1984 »

Er zitten nu 35 mm verlagingsveren onder van een (volgens de garagist) redelijk merk.
Ben de merknaam helaas vergeten. Ze zijn in ieder geval rood van kleur.
Ik kan zonder iets te demonteren zo niet zien of de originele dempers of aangepaste dempers erop zitten.
De wagen staat dus nog op zijn originele veerpoten, waardoor ik geneigd ben om te denken dat er gewoon originele schokdempers opzitten.
Is er een manier om de stofhoezen te kunnen verwijderen zodat ik kan zien wat eronder zit gemonteerd?

Ik ben erop uit dat het inveren van de wagen veel comfortabeler gaat. Bij bijvoorbeeld het op- of afrijden van een drempel. Als het alleen de veren zijn wat vervangen moeten worden, valt de schade nog wel te overzien.

Maar als zowel schokdempers als veren vervangen moeten worden, ben ik bang dat ik rond de €500,- kwijt zal zijn.
Ervanuitgaande dat ik A-kwaliteit laat monteren (monroe).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00

Bericht door mechanic »

Het is beetje overdreven te stellen dat je met de originele veerpoten en verlagingsveren heel veel inlevert op het comfort. Het is zoals gezegd de schokdemper die het comfort grotendeels bepaalt. Je kan prima tot een cm of 3-4 verlagen met de originele dempers. Echter zullen deze dan wel iets sneller slijten. Daarom denk ik ook dat bij jou gewoon de schokdempers versleten zijn. Kosten via de handel niet veel, denk rond de 120e voor een set. Met een schroefset lever je over het algemeen ersntig comfort in. Of je moet een setje kopen waar de demping van is af te stellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ruud1984
lid
lid

Bericht door Ruud1984 »

Beste mechanic,

bedankt voor je reply.
het leek me ook erg sterk dat er zo'n achteruitgang in comfort zou zijn.
Ik zal in de loop van de tijd eens laten kijken naar de voorste schokdempers.

het comfort op normale weg is prima... alleen de drempels zijn erg vervelend :)

groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Heb je topic nog eens doorgelezen en zie dat je alleen achter nwe dempers hebt laten monteren. Dit vind ik niet zo slim omdat de klap van de drempel juist door de voorkant wordt opgenomen. Je kunt gerust voor de Monroe (deze zijn beter dan de oem dempers van Monroe die erop zaten) laten monteren, je weet echt niet wat je meemaakt hoor, zo plots voor en achter nwe dempers, strak sturen, lekker over de drempels en goed remmen, doen zou ik zeggen. Ga je voor Super dan dien je de veren en de dempers echt op elkaar af te stemmen en dat kost toch wel wat meer. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Ruud1984
lid
lid

Bericht door Ruud1984 »

de achterdempers MOESTEN vervangen worden omdat er eentje was overgebroken... deze zitten nu al erop.
Voordempers was een suggestie van de garagist :)

Achterdempers zijn zeer zeker merkbaar op de snelweg... ik zit soms ook wel eens in de kofferbak (niet tijdens rijden :P).
Normaal ging de klep open en als ik ging zitten zakte ie 3-4 cm weg. Nu helemaal niets meer (of iig minimaal).
En aan mijn gewicht van 85 kg kan het niet echt liggen :)

Hopen dat de voorste dempers eenzelfde effect gaan hebben!

Is er een mogelijkheid om verkorte dempers te plaatsen die aangepast zijn op de 35 mm verlaging?
Ik kan ze zo gauw niet ergens vinden (behalve in een complete veerpoot-set)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

De voordempers zijn ws. even oud als die van achter, en hebben zoals ik al zei veel meer werk gedaan, ik zou ze zondermeer vv. Eigenlijk heb je bij een verlaging van meer dan 30 mm. andere dempers nodig(voor de zeer sportieve chauffeur), maar normale kan wel. Kijk ook even naar Koni-dempers Sport no. 87-2595 deze heb je nodig voor en deze kan je stugger stellen. Er zijn bedrijven die tot wel 35% korting geven op een set. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

mechanic schreef:Het is beetje overdreven te stellen dat je met de originele veerpoten en verlagingsveren heel veel inlevert op het comfort. Het is zoals gezegd de schokdemper die het comfort grotendeels bepaalt. Je kan prima tot een cm of 3-4 verlagen met de originele dempers. Echter zullen deze dan wel iets sneller slijten. Daarom denk ik ook dat bij jou gewoon de schokdempers versleten zijn. Kosten via de handel niet veel, denk rond de 120e voor een set. Met een schroefset lever je over het algemeen ersntig comfort in. Of je moet een setje kopen waar de demping van is af te stellen.
Als je nu de 2 verhalen omdraaid klopt het precies.
Alleen verlagen met veren zal nooit comfort opleveren, de reden is simpel, je hebt nu schokdempers die ontwikkeld
zijn voor een bepaalde lengte van de veerweg, het eerste stukje zal deze weinig dempen, maar hoe verder hij inzakt
hoe stuger de demping word, de veer hierbij is de bepalende factoor voor de kracht waarmee de auto veert.
Als je nu dus alleen een kortere en stuggere veer neemt, ga je de gehele karakterestiek van de demper om zeep
helpen, met als gevolg dat de werking van het gehele systeem ontregeld is.
Een goedkope schroefset is dan een veel betere optie, dit is een set waarbij de demper is afgesteld op de veerweg
hierbij behoud je nog een groot deel van je comfort en behoud je de looks van verlaging, een goede compromie.
Wil je het nog beter aanpakken, dan neem je een A-merk schroefset, deze kan je zelf in hoogte afstellen en zelf
de demping van de ingaande en uitgaande slag afstellen, dit is meer voor de Track-day auto's en de beginnende
racers.

En dat is de gehele uitleg over de hoe's en waarom's, vind je het nu meevallen, dan alleen een setje nieuwe merk
voordempers, wil je toch de looks en comfort, dan idd een schroefset. :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan