In de laatste paar weken is mijn Gr Espace III (V6 initiale 2002) verschillende malen door zijn luchtvering gezakt. Met als gevolg een auto die niet te rijden valt. Een bovaggarage en een Renaultdealer hebben het systeem bekeken maar geven aan te weinig expertise in huis te hebben. Luchtbalgen zijn 1,5 jaar oud en niet lek. Daarnaast schijnt luchtvering op de Espace III niet vaak voor te komen. Opvallend is dat de auto bij langer stilstaan (halve dag) weer omhoog komt en verder te rijden is. Wel lijkt de vering veel harder dan voorheen. Met alle onzekerheid van dien. Mysterie alom. Compressor? Luchtbalgen? Sensor?
De gok gewaagd en toch met de vakantie naar Frankrijk afgereisd. In het land van herkomst zou misschien wel kennis van zaken zijn. Helaas stort de Espace weer in. Nu anders dan de vorige keren niet bij stilstand en contact af maar onder het rijden. Gevolg afslepen op de Peage en de volgende dag retour met vervangend vervoer. Lang leve route mobiel. Teleurstellend was wel dat ook de Renaultdealer in Frankrijk niet wist wat te doen. En ook nu weer de volgende dag een Espace die normaal op zijn poten schijnt te staan. De auto toch laten staan vanwege de gevaarlijke wegligging bij leeglopen en daardoor gevaar voor de inzittenden.
Nu na ongeveer 2 weken staat de auto weer op Nederlandse bodem (afgesleept). Kennis over luchtvering is zeer dun bezaaid. Zo dun dat ik zit te overwegen de luchtvering er onderuit te laten halen en te laten vervangen door spiraalvering.
VRAAG

Alle suggesties zijn welkom! Ik wil de Espace namelijk de deur nog niet uitdoen.
Met vriendelijke groet,
Hein