Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Sinds enkele maanden gebeurt het steeds vaker dat ik de versnellingspook niet in z'n 1 krijg, ongeacht bij stilstaan of stapvoets rollend, ongeacht koude of warme motor. Vaak (maar niet altijd meer) lukt het dan wel als ik hem eerst even in z'n 3 zet (nee, niet in z'n 2), maar het overkomt me steeds vaker dat ik uit frustratie (ook van achterliggers bij het stoplicht) dan maar optrek in de tweede versnelling '
Wat is hier aan de hand ? Het verschijnsel deed zich al kortstondig een paar keer eerder voor, alleen in de zomers, maar nu gaat het niet meer weg...
Dank voor alle suggesties,
Peter.
Zou beginnen met de bak olie eens af te tappen en goed te controleren op slijpsel.
Is dat niet te zien, dan bak afvullen met nieuwe olie 75w80 en een halve liter automaat olie. Vervolgens tijdje rijden en kijken hoe het gaat.
Bak zit btw vol genoeg als het uit de vulopening loopt ( op rechte vloer natuurlijk )
Niet dat ik al veel verstand heb van Espace bakken, maar als bij oude Simca's/Talbot's dit gebeurde waren het altijd versleten synchromesh ringen. Een bakrevisie was dan nodig (bij Simca's kon je de ringen omdraaien dus was goedkoop, dat zal natuurlijk bij een renault niet het geval zijn) Ik hoop voor jou dat de oplossing van mechanic werkt, dat is wel zo makkelijk en goedkoop.
Ik meen dat de 1e versnelling helemaal niet gesinchroniseert is.
Volg de aanwijzing van Mechanic eerst eens op, tap de olie bij voorkeur af na een lange rit, pas wel op die olie wordt behoorlijk heet, en de olie in een schoon blik opvangen en goed onderzoeken.
SUC6
mvg WillemS
WillemS schreef:Ik meen dat de 1e versnelling helemaal niet gesinchroniseert is.
Volg de aanwijzing van Mechanic eerst eens op, tap de olie bij voorkeur af na een lange rit, pas wel op die olie wordt behoorlijk heet, en de olie in een schoon blik opvangen en goed onderzoeken.
SUC6
mvg WillemS
Zou natuurlijk ook kunnen alhoewel ik me wel verbaas bij welke snelheid (20/25km/nu) de bak zich soepel terug laat schakelen naar z'n 1.
Nog een tip, vang de olie tijdens het aftappen op door een trechter met daarover een panty gespannen, je vangt dan gegarandeerd alle slijpsel e.d. op, scheelt een hoop wroeten door de olie.
Allen bedankt voor het meedenken, ik zal het meenemen bij de volgende beurt.
@maestro12 : terugschakelen naar z'n 1 doe ik nooit, ik heb altijd gevonden dat terugschakelen hem niet lekker afging.
uitzondering : sporadisch naar z'n 1 terugschakelen , alleen bij stapvoets uitrollen, en dan nog bij voorkeur met double-clutch.
Aangezien ik vroeger zowel een Simca als een Talbot Horizon heb gehad, weet ik waarom....
De 1e versnelling is ook alleen bedoeld om de wagen in beweging te brengen.
Diesels rijden gewoon weg in 2.
mvg WillemS
p.s. gebruik wel de 75w80 bakolie speciaal voor Franse wagens (RPC-olie), nee is geen grapje.
kan ik hier ook deze http://www.renaultforum.nl/forum/auto-t ... 12087.html mee in verband brengen?
Sinds enkele dagen heb ik nl ook last van een trillende auto, alléén bij het gas geven (in de hogere versnellingen).
Motorsteunen en veerpoten zijn ok...
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut