Hoog olieverbruik en carterdruk

Plaats reactie

Topic author
bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 17 jun 2013 13:35
Actief als: particulier

Hoog olieverbruik en carterdruk

Bericht door bever »

Mijn auto: 2004 Scenic 1.9 dCi, handgeschakeld, 180.000km.

Ik kocht deze auto december vorig jaar van een particulier, zeer waarschijnlijk al met dat probleem, maar daar is nu niks aan te doen. Ik haal het alleen maar aan dat ik met het olieverbruik al bijna een jaar in de weer ben. Het is een lang verhaal, maar om het kort te houden is nu, na de turbo te hebben vervangen, de motor geflushed en het carter losgehaald om schoongemaakt te worden het probleem nog net zo ernstig als ervoor. Ik gooi 1l olie per 1000km gemiddeld het blok in. Ik ga nu een lijstje opsommen met kenmerken en je zal als het goed is meteen de paradoxen al opmerken.

-goede koude start
-prima prestaties motor
-compressie alle cilinders goed
-geen foutmeldingen in het display
-brandstofverbruik: 5.6l/100 km zomer, 6.5l/100 km winter (in Finland, met spijkerbanden)
-geen olie extern te zien
-matig roken bij flink optrekken en opschakelen
-behoorlijke overdruk in het carter (te zien door het losdraaien van de olievuldop/pijlstok met draaiende motor).
-carterventilatie waarschijnlijk niet verstopt, want loshalen van de slang van de olieafscheider geeft dezelfde "mooie" vulkaan aan dampen. Aan de andere zijde (de inlaat) trekt hij vacuüm, dus dat traject moet schoon zijn. PCV klep is verwijderd.

Goed, de oorzaak van het bizarre olieverbruik is waarschijnlijk die overdruk en die komt meestal door versleten of defecte zuigers en/of ringen (blow-by), of door een verstopte carterventilatie. Klepzittingen is niet mogelijk, daar kun je alleen maar wat extra olieverbruik door krijgen. De laatste verdachte is de koppakking, als een oliekanaal een verbintenis met een cilinder heeft gekregen, maar hoe dat te meten? Ik heb geen bak met geld staan om even de kop eraf te halen en te gaan kijken. Waarom ik blow-by niet als hoofdverdachte zie? Vanwege de eerste 3 punten die ik noemde in het lijstje. Zoals je ziet zijn er genoeg tegenstrijdigheden.

Ik weet het daarom niet meer, vandaar dat ik de vraag nu voorleg aan dit forum. 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

plorie
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05

Re: Hoog olieverbruik en carterdruk

Bericht door plorie »

Je hebt 1 ding nog niet zeker, en gezien je eerste 3 punten ook de grootste verdachte: de carterventilatie.
Dat kost niet de hoofdprijs om te vervangen, gezien hoelang en hoe ernstig je probleem er al is, zou ik die eens vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Gebruik je wel de juiste olie?
Je dient olie te gebruiken die voldoet aan de ACEA specificaties A3/B3 of A3/B4.
Ik zou je adviseren de 10w40 ivm het olieverbruik.
De B3 B4 (diesel)specs zijn heel belangrijk ivm met de sterkte van de oliefilm, de zgn. afschuifsterkte.
Het verhoogde olieverbruik is ook nog mogelijk via de Turbo, als n.l. de retourleiding naar het carter minder goed doorloopt komt de olie in het inlaatgedeelte de motor binnen, met hoog olieverbruik tot gevolg.
Verder zou ik eens informeren bij de Renault dealer of er niet een modificatie is geweest voor de carterontluchting, ivm overdruk.
SUC6
mvg
WillemS
p.s. je zegt dat de compressie goed is, maar wat is die per cilinder? en lekkage langs de klepsteelhoedjes is heel goed mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bever »

@plorie: de carterventilatie begint bij de zeef in het carter, dan de olieafscheider die tegen de oliepijlstok aanzit en vervolgens de slang met de PCV klep. Alles was brandschoon gemaakt bij de installatie van de nieuwe turbo, maar de ellende begon al meteen toen alles er weer op en aan zat. Ook als ik nu controleer kan ik geen blokkades merken. Ik merk wel een flink transport van olie via die route, maar dat is logisch met al die extra dampen die er door gepompt worden.

@WillemS: ik gebruik de olie die je noemt en dan ook 10W40, ook al was ik geneigd 5W te nemen, omdat het hier regelmatig -30 en kouder wordt in de winter. De compressie per cilinder weet ik helaas niet. De garage vond het slechts in prima conditie. Dat van die retourleiding vanaf de turbo neem ik over als mogelijke (deel)oorzaak van het hoge olieverbruik, al denk ik dat we de hoge druk in het carter er niet mee kunnen verklaren. Is er een makkelijke manier om dat te zien? Die bende zit allemaal aan de kant van de firewall, waar alleen kabouters kunnen werken, dus niet echt makkelijk om even te checken. :wink:

Wat denken jullie van die pakking overigens? Dat zou namelijk het olieverbruik verklaren en de overdruk in het carter. Alleen zit je dan ook nog met de compressie, die te laag zou moeten zijn en dan vooral bij koude starts problemen zou moeten geven. Ik heb er alleen nog niet eerder van gehoord bij Renault diesels. Wel met Mercedes.

Als ik hier niet uitkom, dan ben ik in elk geval van plan om de auto zo'n 8000 km eerder dan de service die is aangegeven de olie weer te laten vervangen, met plaatsing van nieuw filter en wederom een motor flush. Ook gaat weer de carterpan eraf voor inspectie van de zeef en aanwezige drek, want verbrandingsdampen en olie gaan niet lekker samen. Maar hopelijk komt er nog wat uit dit forum?! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RoadmasterErik
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 mar 2013 20:15

Bericht door RoadmasterErik »

Hoi Bever,
Heb hier hetzelfde aan de hand met een Laguna 1.9 dci 120pk. Ook 1ltr olie op ca.1000km. Geen lekkage, echt inwendig verbruiken.

Er komt zoveel carterdamp door de olieafscheider dat de olie niet naar beneden zakt. De olie wordt door de afscheider omhoog geblazen en komt zo in het inlaattraject terecht.
De olie wordt gelijkmatig verbrand en dit zie je niet terug als enorme blauwe rookpluimen.
Bij het verwijderen van de oliepijlstok en stationair draaiende motor worden de carterdampen tot ruim een meter omhoog geblazen... als dit zo is dan heb je veel te veel blow-by langs de zuigers naar het carter.

Waarschijnlijk heeft de auto een eigenaar gehad die vanaf koude start altijd meteen volgas wegscheurde of de motor heeft een keer schade opgelopen door bijvoorbeeld een stukgelopen turbo.
Dit forse olieverbruik is in ieder geval niet "normaal".
Hiervoor heb ik een andere 1.9dci gehad. Deze wagen heb ik gekocht met 180k km op de teller en heb ik gereden tot 403k km op de teller. Het olieverbruik was klein. Van beurt tot beurt zonder olie bij te vullen. En

zo heurt dat!

Inmiddels heb ik ook al vanalles geprobeert op het gebied van reinigen; 3x Wynn's Oil System Cleaner, 1x Forte Engine Flush
Helaaas hielp dit niets.

Goede olie gebruikt, Comma Syner-D 5W40 of Kroon-Oil Emperol 5W40
Maakte geen verschil.

Er bestaan ook producten als Super Charge van Wynn's ofzo, maar deze dikken de olie in. Ze maken 20W50 van 5W40... dit lijkt me niet fris voor de turbo. Van deze producten blijf ik liever ver vandaan.

Omdat de motor zoveel olie verbruikt, krijgt de olie geen kans om echt te verouderen. Nu maak ik gebruik van 5W40 van de A-C-tion.....
De auto rijdt op olie en diesel moet ik af en toe bijvullen, haha.

Als laatste experiment heb ik er nu Slick 50 ingekiepert. Kijken of dit helpt.
Zo niet, dan gaat de auto in de verkoop...

Lotgenoot,
Succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bever »

Ik had niet gedacht nog hier een reactie op te krijgen. Goed dat ik me geabonneerd heb op dit topic!

Hallo diy-erik!
Inderdaad een lotgenoot. :?
Ik ben nu inmiddels ruim 5 maanden en vele duizenden kilometers verder. Hij heeft ook al een vroege olievervanging, flush en nieuw filter gekregen, maar je raadt het al; geen verandering. Absurd stabiel zo rond die 1 op 1000, ook al was/is het hier winter. Maakt allemaal niks uit. Hij is inmiddels ook weer door de keuring gekomen. Geen probleem met de emissies. Ze martelen hier een diesel minder dan in NL, maar jagen hem nog wel een momentje in het rood. Bij de derde keer was hij schoon. Dat is goed te verklaren, want ik rij vanwege dit probleem niet sportief en dus vervuilt de motor een klein beetje.

Ja, het moet haast wel blow-by zijn, maar dan is het wel vreemd dat hij koud gewoon goed start. En koud is hier pas echt koud. Ik ben dan ook bang dat jij ook niet van deze problemen afkomt en heb zelfs m'n bedenken hoe je dan van de auto afkomt. :mrgreen:

Ik heb dan ook maar besloten om deze auto, die dus wel geweldig rijdt :thumb: gewoon aan te houden en dan maar olie te blijven tanken. Verder geen kosten meer aan dit probleem maken. Maar ik hoor het graag als er verandering in de situatie komt. Ook van anderen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RoadmasterErik
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 26 mar 2013 20:15

Bericht door RoadmasterErik »

Ja hier hetzelfde. Auto rijdt super. :thumb: Ik heb de auto vanaf mei 2011. Inmiddels heb ik er 65k km mee gereden.

Bij de APK geen problemen met de roetmeting. Van tevoren rijd ik de motor op temperatuur. Dan even 100km/h in de drie om het oude roet eruit te blazen. Dan is het bij de roetmeting na 1x trappen goed. :clap:

Bij koude start, geen probleem. Het is hier ook een aantal nachten met het kwik richting -10gr gegaan. Meteen vanaf de eerste klap gelijkmatig lopen. De motor heeft blijkbaar voldoende compressie (en samen met de gloeistiften natuurlijk) geen enkel probleem. :thumb:

Tja, alleen dat olieverbruik. :oops:

In de zomer gaat de caravan erachter, voordat ik in Italie ben heb al twee keer olie bijgevuld.... dit is niet normaal. Er gaat dus een ruime hoeveelheid vloeibaar goud mee.

Ik hoop dat het PTFE in Slick 50 kleine groeven in cilinder/zuiger kunnen sealen. Het zal niet alles verhelpen, maar als ik het olieverbruik richting 1L per 5k km kan krijgen ben ik tevreden.

Maar goed, we zien wel. Maar ik denk dat ik de auto niet zo lang meer heb als dit zo blijft.

Gr. Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

demi
lid
lid
Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31

Bericht door demi »

Even off topic.....
@ Bever, je hebt je 'priveberichten ontvangen' uitstaan in je gebruikerspaneel.
Je hebt mij een [pb] gestuurd maar ik kan je niet terug antwoorden
Via deze weg laat ik je dat even weten, want jij hebt deze topic gestart en hier ontvang je een bericht van
Groet Demi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
bever
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door bever »

Jaaa.... ik zie het nu. Heb de instellingen even veranderd!

Nu dit topic weer boven is komen drijven: olieprobleem is er nog altijd. Nu met extragratis zwart instrumentenpaneel. Mijn Renault Panique houdt me wel weer bezig deze zomer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut