Ik kocht deze auto december vorig jaar van een particulier, zeer waarschijnlijk al met dat probleem, maar daar is nu niks aan te doen. Ik haal het alleen maar aan dat ik met het olieverbruik al bijna een jaar in de weer ben. Het is een lang verhaal, maar om het kort te houden is nu, na de turbo te hebben vervangen, de motor geflushed en het carter losgehaald om schoongemaakt te worden het probleem nog net zo ernstig als ervoor. Ik gooi 1l olie per 1000km gemiddeld het blok in. Ik ga nu een lijstje opsommen met kenmerken en je zal als het goed is meteen de paradoxen al opmerken.
-goede koude start
-prima prestaties motor
-compressie alle cilinders goed
-geen foutmeldingen in het display
-brandstofverbruik: 5.6l/100 km zomer, 6.5l/100 km winter (in Finland, met spijkerbanden)
-geen olie extern te zien
-matig roken bij flink optrekken en opschakelen
-behoorlijke overdruk in het carter (te zien door het losdraaien van de olievuldop/pijlstok met draaiende motor).
-carterventilatie waarschijnlijk niet verstopt, want loshalen van de slang van de olieafscheider geeft dezelfde "mooie" vulkaan aan dampen. Aan de andere zijde (de inlaat) trekt hij vacuüm, dus dat traject moet schoon zijn. PCV klep is verwijderd.
Goed, de oorzaak van het bizarre olieverbruik is waarschijnlijk die overdruk en die komt meestal door versleten of defecte zuigers en/of ringen (blow-by), of door een verstopte carterventilatie. Klepzittingen is niet mogelijk, daar kun je alleen maar wat extra olieverbruik door krijgen. De laatste verdachte is de koppakking, als een oliekanaal een verbintenis met een cilinder heeft gekregen, maar hoe dat te meten? Ik heb geen bak met geld staan om even de kop eraf te halen en te gaan kijken. Waarom ik blow-by niet als hoofdverdachte zie? Vanwege de eerste 3 punten die ik noemde in het lijstje. Zoals je ziet zijn er genoeg tegenstrijdigheden.
Ik weet het daarom niet meer, vandaar dat ik de vraag nu voorleg aan dit forum.