Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
kangeroe-A
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:25
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door kangeroe-A »

Hoi, ff kennismaken, ik ben ron en ik ga vreemd met een Kangoo 1.4 Bj. 2000.

Hoop dat ik mn eerste bericht op de goede plek neer zet, en anders krijg ik wel een draai om me oren.

KC0H - E7J-634
- stuurbekrachtiging
- airco
- CV
- 6 deuren
- handbak, ik schat een JB3-960
- motor nr. is me ook nog niet gelukt, hoort dat niet aan de voorkant te zitten? Zie niks.
- VIN code wel bekend

Altijd een Opeltje gereden maar voor de ruimte deze uitgezocht, maar raak nu echt in een cultuur-shock.
Alles is anders en niet echt makkelijk om voor de kritieke onderdelen exact de juiste te vinden.
Bij de remmen lukte dit aardig omdat ik ze op kon meten, maar voor een distri-set kreeg ik aardig koppijn.

De auto is zwaar mishandeld door achterstallig onderhoud, maar daarvoor heb ik het ook voor de prijs.
Het leukste tot nu toe is dat ik de CV weer aan de praat heb gekregen.
En in principe vind ik het best wel een prettige wagen die licht stuurt, koppelt en schakelt.

Helaas lekte het wat olie door vermoedelijk koppakking / keerring neem ik aan.
Alles wat nagelopen aan moertjes en stekkertjes en hij lekte al heel wat minder.
Totdat ik de olie op peil bracht, zeek het er ineens uit.
Wat ik best vreemd vind omdat dit bij een andere auto niet zo tekeer ging als ik dit deed.

Nu moet ik hier dus eerder mee aan de gang dan gepland.

- Vraag is dan ook of iemand dit fenomeen een beetje verklaren kan.
- Waarom de olie harder gaat lekken bij olie op peil en stukken minder op half peil.

Ook brandt het olie lampje in het dashboard wat er hopelijk mee te maken zal hebben.
Bij warme motor stationair flikkert die op, al heb ik nog geen toerenteller.
Maar voor mijn gevoel loopt het iets te laag in de toeren, misschien toch de lambda kapot/vies?
Had de oliedruk sensor al vervangen, maar geen succes dus.

Verder rijdt het eigenlijk zo slecht nog niet.

Ook zijn de luchtfilter, gasklephuis rubber, bougies, bougiekabels en bobine vervangen.
Gasklephuis is gereinigd. Injectoren zijn volgens mij goed.
Massa kabels zijn beide goed, alle stekkers en zekeringen nagelopen.
Kleppen stellen, lambda, inlaat reinigen en pakking met distri-set komt dus nog.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.
Mijn slopert heet Camionette heur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door mechanic »

Koppakking euvels zijn de e7j niet vreemd, is deze nagezien?
Kijk waar de olie vandaan lekt verder, en daarop actie ondernemen.
Koppakking is zogek veel werk niet, kun je direct alle pakkingen/keerringen meenemen en heb je weer een prima motor. Want dat is het eigenlijk wel, ouderwets maar betrouwbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
kangeroe-A
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:25
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door kangeroe-A »

Bedankt voor de vlotte reactie, geeft vertrouwen dit bericht want in het begin zie je door de bomen het bos niet meer.
Mijn slopert heet Camionette heur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door mechanic »

Begin met het motorblok volledig zuiver maken, zodat je goed kunt zien waar het lekt.en geen zaken voor niets doet.
Deze koppakkingen lekken ook vaak naar 'buiten', wellicht is dat goed te zien en kun je nog een 'snuffeltest' laten doen boven het koelvloeistof reservoir.
De oliedruk zal wellicht samenhangen met een te laag oliepeil, maar kan ook bijvoorbeeld een verstopt oliefilter zijn. Wanneer is die vervangen, en wat voor type olie is er in de motor?
De oliepomp kan ook zomaar een euvel hebben, een oliedruk meting kan uitsluitsel bieden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
kangeroe-A
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:25
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door kangeroe-A »

Naja, heb de auto dus net en geen idee wat voor olie er nu op zit, kwam volgens mij wel van bovenaf maar mogelijk ook van de zijkant.
Heb een koppakking met de complete set besteld dus deze er eerst maar op, 10W40 olie dacht ik te doen plus nieuw filter.

Zoals gezegd, echt zwaar achterstallig onderhoud, dus kan beter zo weinig mogelijk overslaan dan, zolang het binnen de mogelijkheden ligt.
Koelwater kan een flush gebruiken, gaat dat alles een beetje goed dan komt later het oliepomp gedeelte, kan ik ook gelijk zien wat er verandert.
Anders wordt het te veel ineens ook financieel, moet alles buiten doen namelijk en heb nog andere werkjes.
Word al helemaal maf dat er geen toerenteller in zit, denk dat ik er ook maar een oliedrukmeter in bouw in de toekomst whuhuh.

Een vraagje heb ik nog wel, er komen nieuwe originele kopbouten in, neem aan dat dat rekbouten zijn? Heb de aanhaalmomenten als het goed is.
Moeten deze nog een dun laagje olie er op? Of mag dat juist niet? Dat kan ik nergens vinden.

En bedankt voor de moeite.
Mijn slopert heet Camionette heur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door mechanic »

Zonder goede diagnose is het wel wat voorbarig direct de koppakking te vervangen.
Advies is dan ook eerst goed te (laten) kijken.

Gwbruik daar zelf geen olie op maar zorg.wel.dat de schroefdraad helemaal proper is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
kangeroe-A
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:25
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door kangeroe-A »

Als ik die olieresten in het expansievat zie, plus het waterverbruik in korte tijd, olie komt minstens van bovenaf, water en olie behoorlijk zwart.
Bougies gelukkig chocola, dan mag ik er toch vanuit gaan dat het op zn minst de kop is?
Volledige pakking en riemen set geeft me dan echt een iets veiliger gevoel, er staat nergens een datum oid.
Want als ik die multiriem zie geef ik het geen 2 Km meer. Zal de kopbouten dan eerst los voordraaien zodat alles vrij is, ok.

Enigste onderhoud wat ik kan ontdekken zijn een stel aftermarket bougies, olie- en luchtfilter die al behoorlijk over tijd waren, that's it.
Verder lijkt de gehele auto nog origineel, zo ook de uitlaat die zwart van de roest en al eens opgelapt eronder bungelt.
De nog originele bougiekabels die er op zaten verpulverde gewoon in mn vingers.
Een hele grote beurt heeft het echt wel nodig na 2 ton, ook omdat ik hem af en toe maximaal zal moeten beladen.
Zal mij dan benieuwen of het weggedrag dan nog veilig aanvoelt met die smalle hoge bandjes.

Onderwerp apart eigenlijk, maar kon mn 195/15 velgen niet plaatsen op de achterkant, met de originele banden amper een vinger ruimte.
Wiel verbreders geen optie, voor nieuwe velgen geen budget. Uhh.. ben heel blij met mn stoere wieldoppen.
Misschien kan ik de titel beter aanpassen in Project Red Mij en mijn Kangoo, geen idee of dit kan LoL.

Maargoed.. dus als ik het helemaal nagelopen heb, heb ik iets meer kans en vertrouwen om thuis te komen na zo'n beladen ritje.
Een diesel zit in de pen maar voorlopig moet ik het hier gewoon mee doen.

Iemand vertelde mij dat er achterveren van een bestel op passen en zo beter zwaarder beladen kan worden, klopt dit ?
Mogelijk dan ook andere dempers zag ik ergens staan, en zo kom ik aan het twijfelen of deze wagen zulke veren al niet heeft.
Zag ook afbeeldingen van een dubbele torsie, klinkt belachelijk maar heb enkel de voorkant nog maar beleefd, zal toch eens moeten kijken.

Dit omdat het 2 besteldeuren heeft aan de achterkant ipv een klep, verder wel een achterbank en ramen op geel kenteken.
Dacht ook al dat het een speciaal bestelde auto was omdat de Renault Service sommige onderdelen geen nummer kon geven.
Kan dit natuurlijk helemaal mis hebben, maar dat gevoel kreeg ik er van. Heb in ieder geval een bijzondere wagen lijkt het.
Mijn slopert heet Camionette heur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door mechanic »

Ik kan alleen aan de hand van uw verhaal conncluderen dat de koppakking mògelijk lek is.
Olie bij de koelvloeistof versterkt dat vermoeden.

De groene koelvloeistof van Renault destijds was erg corrosief, bij niet tijdig verversen werd het volledig bruin en corrodeerde het blok/andere onderdelen inwendig.

Is de koppakking daadwerkelijk lek, zal de kop ook navezien moete worden en mogelijk 'gevlakt'.

De kangoo 1 heeft achter geen spiraal veren, enkel een torsieveer achteras.
Deze is er in meerdere 'smaken', verschillende laadvermogens.
Destijds hadden bouwbedrijven veel kangoo's zo zwaar geladen dat de trekhaak de grond raakte, dat ging vaak bog lang goed!
De achterassen nu deze op leeftijd geraken hebben veelal last van gebroken torsieveren, en zakken dan ook zonder belading naar de grond.
Ik meen dat deze assen grotendeels uitwisselbaar zijn, maar durf dat niet voledig zeker te zeggen.

Dat Renault geen onderdeelnummer heeft zal vermoedelijk komen door de leeftijd. Echter ook toen deze nieuw waren was het vaak een drama met onbekende nummers.

De velg/band combi komt vrij spits, weinig ruimte inderdaad. Al is de ph2 ook met aluminium wielen geleverd, die moeten gewoon passen.

Het doet vermoeden dat de vorige eigenaar de auto precies op juiste moment verkocht heeft. En de nieuwe eigenaar een groot project aangeschaft heeft.

Neem bij een daadwerrkelijke koppakking vervanging en olie(roest) in koelsysteem ook de waterpomp, thermostaat, en best ook koelradiateur mee. Syteem verder goed spoelen en expansievat volledig schoon maken, en tijdig (2jaar) de koelvloeistof vervangen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
kangeroe-A
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2021 19:25
Actief als: particulier
Locatie: Twente

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door kangeroe-A »

Advies op afstand is ook heel moeilijk, komt genoeg bij kijken met dit soort klusjes. Tis gelukkig niet mn eerste gevalletje.

Die flush moet er echt komen ja, gaat dat allemaal goed dan zal ik zien of ik een nieuwe thermostaat en radiator kan krijgen.
Volgens mij functioneert de thermostaat nog wel, ben nu even door mn budget heen, maar moderne kvs komt er op.
Inderdaad maar heel goed doorspoelen, denk dat ik de radiator demonteer, kunnen er gelijk mistlampen op.

Die velgen waren echt jammer, die pasten op volkswagen, bmw, opel en zelfs honda maar hier dus niet.
Valt ook niet mee om passende 2ehands te krijgen, had al rond gekeken maar meestal de banden te breed en de velg te diep.
Maargoed, eerst technisch in orde en dan zien we wel verder, ik moet het ook niet als luxe auto zien maar meer als een bestel.

Bij die bouwbedrijven vraag ik me af of het niet overbelading is geweest, ik ga uit van het max toelaatbaar gewicht in het boekje.
Je zou mogen verwachten dat een auto dat daadwerkelijk aan kan, alhoewel praktijk en theorie verschil kennen we wel.
Heb zelf eens stenen in een aanhanger vervoerd en schrok me rot hoe snel die door de veren ging.
Het gewicht klopte na uitrekenen, het was overbeladen.

Bij een auto in originele toestand, neem ik aan dat ik met 80 a 85 Km de rit moet overleven, in het boekje stond max 100 Km.
Krijg ik alsnog zwaardere veren dan zou ik theoretisch goed moeten zitten.
Zal me er verder in verdiepen want ik heb geen zin om onderweg problemen te krijgen, de auto wordt ook nog wel globaal gewogen.
De lading zal voornamelijk hetzelfde gewicht hebben gelukkig, en dan eerst maar eens een proefritje dicht bij huis.

Voor nu bedankt voor de goede zorgen en een heel fijn weekend, zal eind van de week alle onderdelen wel bij elkaar hebben denk ik.
Mijn slopert heet Camionette heur!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kennis maken en olie probleem Kangoo I 1.4 E7J

Bericht door mechanic »

Die waren ook zeker overbeladen, en dat ging jàren goed!
Blijf je binnen de toleranties is er dus geen probleem, enkel door ouderdom achteruitgang van het materiaal.

Op steekmaat.nl kun je op merk/type zoeken naar de maatvoering. Meerdere Renaults uit die tijd delen dezelfde waardes, dus wielen zijn uitwisselbaar.

Succes met de klus, en bij vragen weet je het forum te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht