Kleine problemen Reanault Mégane Grand Tour (2004)
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
Kleine problemen Reanault Mégane Grand Tour (2004)
Hallo allemaal,
Sinds ongeveer anderhalve week ben ik de bezitter van een Renault Mégane Grand Tour 1.6 / 16v uit 2004 (benzine, handgeschakeld). Sinds het moment dat ik wegreed bij de autohandelaar had ik met de auto geen enkel probleem, na ongeveer 4 dagen begon het lampje "luchtverontreiniging" (dat heb ik uit de manual), en het lampje "service" continu te branden. Ik heb de auto gekocht met 3 maanden garantie op de motor en draaiende onderdelen.
Na een week begon de auto plotseling te stotteren, draaide stationair niet lekker, en startte moeizaam, ook kwam de motor niet voldoende "op toeren" leek het wel. Ik dus contact gezocht met de autohandelaar die mij de auto had verkocht, en raadde mij aan, vanwege de afstand die ik anders zou moeten overbruggen, de auto even bij de lokale Renault dealer uit te laten lezen (vanwege melding op het dashboard, luchtverontreiniging en het servicelampje).
Bij de lokale Renault dealer hebben ze de boordcomputer uitgelezen, en het stotteren e.d. verholpen door een penbobine te vervangen (monteur zei dat er twee "verbeterde" penbobines in zaten, en twee nog originele, deze zullen ook een keer sneuvelen, zei hij). Kosten totaal € 110,00. De auto reed vervolgens prima, en de lampjes op het dashboard brandden niet meer.
Totdat ik de auto een uurtje later weer nodig had, begon ineens het lampje "service" en "luchtverontreiniging" wéér te branden. Ik hierna de lokale Renault dealer weer gebeld, met de vraag hoe is dat mogelijk?
Degene die ik sprak aan de telefoon zei "ja, dat gebeurt wel vaker, dan is er waarschijnlijk toch wel iets meer aan de hand, we moeten de auto nogmaals aan de computer koppelen om te kijken wat er aan de hand is, dit doen wij niet onder garantie".
Ik heb aanstaande vrijdag een vervolgafspraak bij de lokale Renault dealer, om de boel nogmaals door te laten meten en te laten bekijken wat er met de auto aan de hand is.
Nu zijn mijn vragen aan jullie:
- Komt dit verhaal jullie bekend voor?
- Welke kosten kan ik volgens jullie doorberekenen naar degene die mijn auto heeft geleverd?
- Wat zou er eventueel nog meer aan de hand kunnen zijn, en welke kosten brengt dit met zich mee?
Graag ontvang ik jullie reactie op dit verhaal.
Bij voorbaat dank!
Miguel.
Sinds ongeveer anderhalve week ben ik de bezitter van een Renault Mégane Grand Tour 1.6 / 16v uit 2004 (benzine, handgeschakeld). Sinds het moment dat ik wegreed bij de autohandelaar had ik met de auto geen enkel probleem, na ongeveer 4 dagen begon het lampje "luchtverontreiniging" (dat heb ik uit de manual), en het lampje "service" continu te branden. Ik heb de auto gekocht met 3 maanden garantie op de motor en draaiende onderdelen.
Na een week begon de auto plotseling te stotteren, draaide stationair niet lekker, en startte moeizaam, ook kwam de motor niet voldoende "op toeren" leek het wel. Ik dus contact gezocht met de autohandelaar die mij de auto had verkocht, en raadde mij aan, vanwege de afstand die ik anders zou moeten overbruggen, de auto even bij de lokale Renault dealer uit te laten lezen (vanwege melding op het dashboard, luchtverontreiniging en het servicelampje).
Bij de lokale Renault dealer hebben ze de boordcomputer uitgelezen, en het stotteren e.d. verholpen door een penbobine te vervangen (monteur zei dat er twee "verbeterde" penbobines in zaten, en twee nog originele, deze zullen ook een keer sneuvelen, zei hij). Kosten totaal € 110,00. De auto reed vervolgens prima, en de lampjes op het dashboard brandden niet meer.
Totdat ik de auto een uurtje later weer nodig had, begon ineens het lampje "service" en "luchtverontreiniging" wéér te branden. Ik hierna de lokale Renault dealer weer gebeld, met de vraag hoe is dat mogelijk?
Degene die ik sprak aan de telefoon zei "ja, dat gebeurt wel vaker, dan is er waarschijnlijk toch wel iets meer aan de hand, we moeten de auto nogmaals aan de computer koppelen om te kijken wat er aan de hand is, dit doen wij niet onder garantie".
Ik heb aanstaande vrijdag een vervolgafspraak bij de lokale Renault dealer, om de boel nogmaals door te laten meten en te laten bekijken wat er met de auto aan de hand is.
Nu zijn mijn vragen aan jullie:
- Komt dit verhaal jullie bekend voor?
- Welke kosten kan ik volgens jullie doorberekenen naar degene die mijn auto heeft geleverd?
- Wat zou er eventueel nog meer aan de hand kunnen zijn, en welke kosten brengt dit met zich mee?
Graag ontvang ik jullie reactie op dit verhaal.
Bij voorbaat dank!
Miguel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Garantie op motor en draaiende delen valt het probleem wat je nu hebt niet onder, dus ik denk dat je helaas niks kan doorbelasten aan de verkoper.
Als de motor na het vervangen van de penbobines weer goed loopt en het lampje vervolgens weer brand met een goedlopende motor is het mogelijk dat je nokkenas sensor een storing geeft. Uitlezen geeft zeker een richting aan welke kant er gezocht moet worden.
Als de motor na het vervangen van de penbobines weer goed loopt en het lampje vervolgens weer brand met een goedlopende motor is het mogelijk dat je nokkenas sensor een storing geeft. Uitlezen geeft zeker een richting aan welke kant er gezocht moet worden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
Hallo,mechanic schreef:Garantie op motor en draaiende delen valt het probleem wat je nu hebt niet onder, dus ik denk dat je helaas niks kan doorbelasten aan de verkoper.
Als de motor na het vervangen van de penbobines weer goed loopt en het lampje vervolgens weer brand met een goedlopende motor is het mogelijk dat je nokkenas sensor een storing geeft. Uitlezen geeft zeker een richting aan welke kant er gezocht moet worden.
Bedankt voor je snelle reactie, ik weet wel dat bij de laatste grote beurt (vóór het afleveren van de auto) de nokkenas sensor is vervangen. Zou het inderdaad hiermee te maken hebben?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Het kan nog van alles zijn, is even wachten wat er bij het uitlezen naar voren komt.
Als die al vernieuwd is lijkt het me sterk dat die weer defect is.
Als die al vernieuwd is lijkt het me sterk dat die weer defect is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
OK, bedankt voor je reactie, ik wacht het uitlezen morgen even af, wordt vervolgd.mechanic schreef:Het kan nog van alles zijn, is even wachten wat er bij het uitlezen naar voren komt.
Als die al vernieuwd is lijkt het me sterk dat die weer defect is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Maar bij Renault is het mogelijk.mechanic schreef:Het kan nog van alles zijn, is even wachten wat er bij het uitlezen naar voren komt.
Als die al vernieuwd is lijkt het me sterk dat die weer defect is.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 31 mei 2025 16:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
UPDATE 18-06-2010:
vandaag wéér de boordcomputer uit laten lezen, er kwam uit naar voren dat de nokkenas sensor (pas vernieuwd tijdens een grote beurt) nog steeds fouten aangeeft, de monteur die ik sprak zei dat hij verder moet gaan kijken om te achterhalen waar wekelijk het probleem vandaan komt. Ook bleek ineens de motor van de ruitenwisser stuk te zijn, maakt een raar geluid en werkt op dezelfde snelheid, zowel op stand twee als in stand drie. Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat het in de tussentijd hier nog niet heeft geregend.
Ik dus gebeld naar de garage waar ik de auto vandaan heb (verderop in het land) om te vragen hoe we dit op kunnen lossen. Hij heeft mijn telefoonnummer doorgegeven aan de Renault-garage bij hem in de buurt (waar de auto een grote beurt heeft gekregen) en die nemen contact met mij op om dit probleem op te lossen. De motor van de ruitenwisser zou voor eigen rekening zijn, werd er verteld. Ik heb dus aan deze meneer gevraagd of hij mij tegemoet wil komen i.v.m. de kosten (zou ongeveer zo'n 350 euro gaan kosten...), hierover zou worden nagedacht en overleg worden gepleegd.
Ik heb wel gezegd dat ik het erg snel vind dat er dingen "zomaar ineens" stukgaan aan de auto, maar dit werd afgedaan als "dikke pech", je kunt hier ook wegrijden en 5 kilometer verderop een lekke band rijden.
Ik wacht nu maar af totdat de garage mij belt.....
Jullie kunnen je wel voorstellen dat het stoom zo langzamerhand uit mijn oren komt......
Graag zie ik jullie reacties op dit verhaal!
Wordt vervolgd....
vandaag wéér de boordcomputer uit laten lezen, er kwam uit naar voren dat de nokkenas sensor (pas vernieuwd tijdens een grote beurt) nog steeds fouten aangeeft, de monteur die ik sprak zei dat hij verder moet gaan kijken om te achterhalen waar wekelijk het probleem vandaan komt. Ook bleek ineens de motor van de ruitenwisser stuk te zijn, maakt een raar geluid en werkt op dezelfde snelheid, zowel op stand twee als in stand drie. Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat het in de tussentijd hier nog niet heeft geregend.
Ik dus gebeld naar de garage waar ik de auto vandaan heb (verderop in het land) om te vragen hoe we dit op kunnen lossen. Hij heeft mijn telefoonnummer doorgegeven aan de Renault-garage bij hem in de buurt (waar de auto een grote beurt heeft gekregen) en die nemen contact met mij op om dit probleem op te lossen. De motor van de ruitenwisser zou voor eigen rekening zijn, werd er verteld. Ik heb dus aan deze meneer gevraagd of hij mij tegemoet wil komen i.v.m. de kosten (zou ongeveer zo'n 350 euro gaan kosten...), hierover zou worden nagedacht en overleg worden gepleegd.
Ik heb wel gezegd dat ik het erg snel vind dat er dingen "zomaar ineens" stukgaan aan de auto, maar dit werd afgedaan als "dikke pech", je kunt hier ook wegrijden en 5 kilometer verderop een lekke band rijden.
Ik wacht nu maar af totdat de garage mij belt.....
Jullie kunnen je wel voorstellen dat het stoom zo langzamerhand uit mijn oren komt......
Graag zie ik jullie reacties op dit verhaal!
Wordt vervolgd....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3345
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Kan ik mij best voorstellen, maar het kan ook inderdaad dikke pech zijn. Ik kocht in 2004 een Peugeot 406 uit 2000 (dus maar 4 jaar oud), zag er perfect uit en was dealeronderhouden en had slechts 115.000 km gelopen, wel zonder garantie gekocht.mvdhiele schreef:UPDATE 18-06-2010:
Jullie kunnen je wel voorstellen dat het stoom zo langzamerhand uit mijn oren komt......
Graag zie ik jullie reacties op dit verhaal!
Wordt vervolgd....
Binnen een half jaar ging de airco defect, viel de uitlaat er onder uit en last-but-not-least liep de motortemperatuur een dag voor onze vakantie in het rood. Het leek een defecte waterpomp te zijn, maar na demontage van de distributieriem bleek daarachter een metalen stopje in het motorblok te zijn weggerot, waaruit dus het koelwater wegliep. Ze hadden dit bij de dealer nog nooit meegemaakt. Dus toch maar de nieuwe waterpomp geplaatst en een nieuwe distributieriem. Mijn vertrouwen in deze auto liep een aardige deuk op.
Maar de ruim vier jaar erna hebben we er met heel veel plezier in gereden en helemaal geen pech meer mee gehad.
Gelukkig heeft onze Scenic inmiddels het eerste half jaar zonder noemenswaardige problemen volbracht. Wel wat deursensoren en knopjes problemen, maar hij rijdt er niet minder om (behalve die drempels, daar houdt ie niet van).
Maar terug naar je Megane. Als de genoemde punten gemaakt zijn, dan kun je er zomaar heel veel plezier aan beleven. Als de penbobines dan allemaal zijn vervangen door de gemodificeerde exemplaren, dan is het verder een vrij probleemloze motor. Die bobines zijn een echte 1.6 16V kwaal. De nokkenas sensor zou nog een garantiegeval moeten zijn (is net door de dealer vervangen). De ruitenwissermotor kan inderdaad dus een gevalletje domme pech zijn. Succes!
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
RichTrip schreef:Kan ik mij best voorstellen, maar het kan ook inderdaad dikke pech zijn. Ik kocht in 2004 een Peugeot 406 uit 2000 (dus maar 4 jaar oud), zag er perfect uit en was dealeronderhouden en had slechts 115.000 km gelopen, wel zonder garantie gekocht.mvdhiele schreef:UPDATE 18-06-2010:
Jullie kunnen je wel voorstellen dat het stoom zo langzamerhand uit mijn oren komt......
Graag zie ik jullie reacties op dit verhaal!
Wordt vervolgd....
Binnen een half jaar ging de airco defect, viel de uitlaat er onder uit en last-but-not-least liep de motortemperatuur een dag voor onze vakantie in het rood. Het leek een defecte waterpomp te zijn, maar na demontage van de distributieriem bleek daarachter een metalen stopje in het motorblok te zijn weggerot, waaruit dus het koelwater wegliep. Ze hadden dit bij de dealer nog nooit meegemaakt. Dus toch maar de nieuwe waterpomp geplaatst en een nieuwe distributieriem. Mijn vertrouwen in deze auto liep een aardige deuk op.
Maar de ruim vier jaar erna hebben we er met heel veel plezier in gereden en helemaal geen pech meer mee gehad.
Gelukkig heeft onze Scenic inmiddels het eerste half jaar zonder noemenswaardige problemen volbracht. Wel wat deursensoren en knopjes problemen, maar hij rijdt er niet minder om (behalve die drempels, daar houdt ie niet van).
Maar terug naar je Megane. Als de genoemde punten gemaakt zijn, dan kun je er zomaar heel veel plezier aan beleven. Als de penbobines dan allemaal zijn vervangen door de gemodificeerde exemplaren, dan is het verder een vrij probleemloze motor. Die bobines zijn een echte 1.6 16V kwaal. De nokkenas sensor zou nog een garantiegeval moeten zijn (is net door de dealer vervangen). De ruitenwissermotor kan inderdaad dus een gevalletje domme pech zijn. Succes!
Bedankt voor je antwoord, zo zie je maar, je bent nooit de enige met een probleem. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de garage waar de auto een grote beurt heeft gehad toen ik hem kocht, ze gaan het nokkenas-sensorprobleem oplossen. Nu moet ik alleen nog een (tweedehands) ruitenwissermotor zien te vinden, en iemand die dat (voor weinig) wil en kan monteren.....
Daarna denk ik ook dat ik er veel plezier aan ga beleven!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 29 nov 2009
- Laatste bezoek: 11 sep 2016 10:46
- Actief als: particulier
- Locatie: Meppel
Denk dat er best wel mensen zijn die dat (voor weinig) wil en kan monteren.....mvdhiele schreef: Bedankt voor je antwoord, zo zie je maar, je bent nooit de enige met een probleem. Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de garage waar de auto een grote beurt heeft gehad toen ik hem kocht, ze gaan het nokkenas-sensorprobleem oplossen. Nu moet ik alleen nog een (tweedehands) ruitenwissermotor zien te vinden, en iemand die dat (voor weinig) wil en kan monteren.....
Daarna denk ik ook dat ik er veel plezier aan ga beleven!
Maar dan is een woonplaats toch wel makkelijk. (Bij je profiel)
Weet je meteen of het zinnig is om te reageren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 jun 2010
- Laatste bezoek: 12 okt 2012 21:06
UPDATE (03-07-2010)
Update 03-07-2010:
De auto is deze week teruggegaan naar de garage die het onderhoud heeft gedaan. De nokkenas sensor is wederom vervangen, en nu uitvoerig getest. Het service lampje en het lampje van de luchtverontreiniging blijven nu niet meer branden.
Ook is de ruitenwissermotor aan de voorzijde vervangen, de dealer wilde mij voor 50% tegemoet komen in de kosten, dus (in mijn optiek) prima opgelost.
Ik hoop dat ik er nog een aantal jaren probleemloos in rond kan rijden.
De auto is deze week teruggegaan naar de garage die het onderhoud heeft gedaan. De nokkenas sensor is wederom vervangen, en nu uitvoerig getest. Het service lampje en het lampje van de luchtverontreiniging blijven nu niet meer branden.
Ook is de ruitenwissermotor aan de voorzijde vervangen, de dealer wilde mij voor 50% tegemoet komen in de kosten, dus (in mijn optiek) prima opgelost.
Ik hoop dat ik er nog een aantal jaren probleemloos in rond kan rijden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 13 aug 2010
- Laatste bezoek: 26 sep 2012 09:04
- Actief als: particulier
Re: Kleine problemen Reanault Mégane Grand Tour (2004)
Bij dit alles mis ik de invalshoek dat onderdelen een "te verwachten levensduur" hebben. Daar moet je ook op letten en als een onderdeel nog niet aan het eind van zijn verwachte levensduur zit kun je wel degelijk de dealer of Renault zelf vragen dit onderdeel te vervangen zonder dat je dit zelf 100% bekostigd. Meestal wordt in zo'n geval het aantal km's dat je wel probleemloos er gebruik van hebt gemaakt in mindering gebracht op de kosten. Dit hadden wij met onze Megane II GranTour uit 2005. Gekocht in 2007 en binnen half jaar iets duurs van de automatische versnellingsbak stuk. Onderdeel van 1000 euro wat na 30.000 km stuk ging. Door de verkopende partij (Daihatsu-dealer) op deze manier opgelost.
Megane II 1.6-16v Automaat GrandTour Privilege, lpg (bouwjr 2005)
Eerder in bezit: Citroen Xsara Break Aut., Skoda Fabia Combi, Megane I Break 1.9D, Megane 5 drs 1.6-16v, Scenic 1.6-16v, Citroen ZX, Citroen ID19P (Snoek).
Eerder in bezit: Citroen Xsara Break Aut., Skoda Fabia Combi, Megane I Break 1.9D, Megane 5 drs 1.6-16v, Scenic 1.6-16v, Citroen ZX, Citroen ID19P (Snoek).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 593 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 565 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 13 Reacties
- 964 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 1 Reacties
- 348 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 380 Weergaves
-
Laatste bericht door Bittybong
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 926 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-