koppeling megane grand tour mei 2008
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
koppeling megane grand tour mei 2008
Hoi allemaal,
Mijn autotje heeft nu 48.500km, ik merk op dat als ik optrek mijn toerental van de motor sneller omhoog gaat dan dat ik aan snelheid win.
OF
Ik rij op de autostrade 120km/h en het toerental van de motor gaat omhoog zonder dat ik aan snelheid win.
Ik heb mijn auto al eens aan de kant gezet toen ik dat merkte, stilgelegd.. 10min later opnieuw vertrokken en bij het terug de autostrade op te rijden en ik en een beetje lekker aan het optrekken was sloeg de toerenteller weer door.
Dit heb ik van Antwerpen naar Diepenbeek 5keer gehad. Naar de Renault assistace gebeld en mijn auto is naar de garage gesleept waar die een week is geweest zonder probleem te vinden.
Nu staat hij voor ditzelfde probleem weer een week in de garage, en ze hebben nog geen probleem gevonden. Het is zowel met droog als nat en vochtig weer... zowel bij dag als bij nacht.
Het gaat hier om een Megane Grand tour 1.5 eco Diesel.
Iemand een idee?
Mijn autotje heeft nu 48.500km, ik merk op dat als ik optrek mijn toerental van de motor sneller omhoog gaat dan dat ik aan snelheid win.
OF
Ik rij op de autostrade 120km/h en het toerental van de motor gaat omhoog zonder dat ik aan snelheid win.
Ik heb mijn auto al eens aan de kant gezet toen ik dat merkte, stilgelegd.. 10min later opnieuw vertrokken en bij het terug de autostrade op te rijden en ik en een beetje lekker aan het optrekken was sloeg de toerenteller weer door.
Dit heb ik van Antwerpen naar Diepenbeek 5keer gehad. Naar de Renault assistace gebeld en mijn auto is naar de garage gesleept waar die een week is geweest zonder probleem te vinden.
Nu staat hij voor ditzelfde probleem weer een week in de garage, en ze hebben nog geen probleem gevonden. Het is zowel met droog als nat en vochtig weer... zowel bij dag als bij nacht.
Het gaat hier om een Megane Grand tour 1.5 eco Diesel.
Iemand een idee?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
Als ik je verhaal lees dan denk ik toch aan de koppeling en/of de bediening daarvan. De garage dient toch echt in die richting te zoeken. Slijtage kan het haast niet zijn bij zo'n jonge auto en zo weinig km's. Heb je nog garantie? SUC6
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 18:56
- Contacteer:
Nou....zo'n koppeling kan door verkeerd gebruik toch best wel hard slijten hoor.
Denk aan iemand die bijvoorbeeld met zijn voet altijd tegen de koppelings pedaal aanleunend rijdt, dat kan al slip geven, waardoor die harder slijt.
Daarnaast heb je ook nog een catagorie mensen die vaak met de hand op de versnellingspook rijden, slijten de synchromesh ringen ook harder van, heb ik mij laten vertellen/wijsmaken.
Denk aan iemand die bijvoorbeeld met zijn voet altijd tegen de koppelings pedaal aanleunend rijdt, dat kan al slip geven, waardoor die harder slijt.
Daarnaast heb je ook nog een catagorie mensen die vaak met de hand op de versnellingspook rijden, slijten de synchromesh ringen ook harder van, heb ik mij laten vertellen/wijsmaken.
Hide post links |
-
Hoi WellemS en Mathijs,
Nu, ik laat nooit mijn voet op de koppeling rusten, dus daar kan het niet van zijn want dat had ik ook al gehoord en mijn hand hou ik ook niet op de versnellingspook want dat kan inderdaad ook slijtage geven aan je koppeling...
Of het moet zijn, want ik heb de auto als directie wagen van Renault zelf gekocht (importeur) dat ze daar zo hebben gereden, dat kan ik niet zeggen. Maar er stonden toen 17000km op de teller ik heb er op een jaar tijd 31.000 bijgereden en het lijkt me toch inderdaad vroeg voor de koppeling om het te begeven, maar ja.. mijn dealer vind en ondervind geen probleem...
Nu, ik laat nooit mijn voet op de koppeling rusten, dus daar kan het niet van zijn want dat had ik ook al gehoord en mijn hand hou ik ook niet op de versnellingspook want dat kan inderdaad ook slijtage geven aan je koppeling...
Of het moet zijn, want ik heb de auto als directie wagen van Renault zelf gekocht (importeur) dat ze daar zo hebben gereden, dat kan ik niet zeggen. Maar er stonden toen 17000km op de teller ik heb er op een jaar tijd 31.000 bijgereden en het lijkt me toch inderdaad vroeg voor de koppeling om het te begeven, maar ja.. mijn dealer vind en ondervind geen probleem...
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ik lees je verslag nog eens door, je stelt dat je toerenteller door schiet, is het ook zo dat de toeren van de motor ook door schieten. De toerenteller is nl. een elektronisch instrument en kan door spanningsvariaties gaan afwijken zonder dat er met de motor iets verandert, het kan ook zijn dat de sensor die de toerenteller van signaal voorziet defekt raakt. SUC6
Hide post links |
-
Hoi WillemS
Ja het toerental gaat ook omhoog.... zonder dat ik gas bij geef... dit met en zonder cruiscontrol aan.
Ja het toerental gaat ook omhoog.... zonder dat ik gas bij geef... dit met en zonder cruiscontrol aan.
Hide post links |
Ik heb dit ook eens gehad met een fiat doblo. Deze had een hydraulische koppeling. Echter heb ik daar nooit de oorzaak van gevonden omdat na verloop van tijd het probleem zichzelf oploste.
Maar zou het geen vervuiling van de koppelingsplaat kunnen zijn door lekkage o.i.d.?
Maar zou het geen vervuiling van de koppelingsplaat kunnen zijn door lekkage o.i.d.?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
Bij een auto van mei 2008 heb je nog iig fabrieksgarantie tot mei 2010. Mogelijk heb je een aanvullende garantie.
Het begint met na een dealer te gaan, en indien mogelijk met de chef werkplaats een stukje te rijden en de klacht duidelijk te maken. Als hij deze bevestigd, kan er verder gekeken worden. Een klacht die niet aanwezig is wordt niet onderzocht vaak.
De hydraulische bediening laat wel is te wensen over, dwz een lekke koppelingscilinder. Er zijn er 2, 1 buiten en 1 binnen de bak. Als die in de bak lekt, kan er remvloeistof op de koppeling komen en slippen tot gevolg hebben.
Maar zoals ik al zei, je hebt nog garantie dus laat de garage het even uitzoeken.
Het begint met na een dealer te gaan, en indien mogelijk met de chef werkplaats een stukje te rijden en de klacht duidelijk te maken. Als hij deze bevestigd, kan er verder gekeken worden. Een klacht die niet aanwezig is wordt niet onderzocht vaak.
De hydraulische bediening laat wel is te wensen over, dwz een lekke koppelingscilinder. Er zijn er 2, 1 buiten en 1 binnen de bak. Als die in de bak lekt, kan er remvloeistof op de koppeling komen en slippen tot gevolg hebben.
Maar zoals ik al zei, je hebt nog garantie dus laat de garage het even uitzoeken.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 18:56
- Contacteer:
Dat had ik even niet goed mee gekregen, misschien twee problemen, of ze zijn gerelateerd aan elkaar.Borke77 schreef:...Ja het toerental gaat ook omhoog.... zonder dat ik gas bij geef... dit met en zonder cruiscontrol aan.
1- slippende koppeling
2- motor die zelf te pas en onpas gas bij geeft.
Weet niet hoe dit met de Megane Grand tour uit 2008 zit, maar weet wel van een andere auto, die heeft geen kabel meer van het gaspedaal naar de motor toe.
In plaats daarvan bedient het gaspedaal een soort weerstand, deze waarde wordt door de boordcomputer uitgelezen, en die bedient dan de gasklep.
Een soort van 'drive by wire' dus.
Als deze auto dezelfde techniek heeft, dan zou daar een storing in kunnen zitten.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
In dat geval zou de snelheid ook ineens en duidelijk merkbaar omhoog moeten gaan.
Maar als je met een normale auto je in de 4e of 5e versnelling rijdt, dan kan de snelheid nooit ineens dusdanig snel omhoog schieten zonder dat er een raket of zo in je kofferbak ontstoken wordt...
En buiten dat, wordt een dergelijke stijging van snelheid wel opgemerkt.
Persoonlijk denk ik dan ook aan een probleem met de koppeling.
Of een lekke werkcilinder in de versnellingsbak of versleten platen of, in geval van een automatische koppeling, een storing in de aansturing hiervan.
Antonio.
Maar als je met een normale auto je in de 4e of 5e versnelling rijdt, dan kan de snelheid nooit ineens dusdanig snel omhoog schieten zonder dat er een raket of zo in je kofferbak ontstoken wordt...
En buiten dat, wordt een dergelijke stijging van snelheid wel opgemerkt.
Persoonlijk denk ik dan ook aan een probleem met de koppeling.
Of een lekke werkcilinder in de versnellingsbak of versleten platen of, in geval van een automatische koppeling, een storing in de aansturing hiervan.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
Wel laat me nu dit maar zeggen,
Ben net terug van vakantie, op 1 week 1000km gereden en geen probleem ondervonden.....
Vind dit wel raar want in de garage vinden ze niets en bij hen heeft de auto het ook niet gedaan als zij er bij reden... (toch wel in totaal 2 weken daar geweest)
en voor mijn verlof had ik dus wel dit probleem...
Ben net terug van vakantie, op 1 week 1000km gereden en geen probleem ondervonden.....
Vind dit wel raar want in de garage vinden ze niets en bij hen heeft de auto het ook niet gedaan als zij er bij reden... (toch wel in totaal 2 weken daar geweest)
en voor mijn verlof had ik dus wel dit probleem...
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-